Kokemuksia Cipralex -lääkkeestä? Hyviä tai huonoja.
Mihin sitä sinulle määrättiin?
Tuliko sivuvaikutuksia?
Miten nopeasti vaikutti? Miten isoja annoksia söit?
Kuinka kauan olet käyttänyt?
Kommentit (42)
mistä tiedät, että se oli juuri se lääke?
Jonkinlaisia masennusjaksoja on ollut aikaisemminkin elämässä, ihan teini-iästä alkaen, näitä on käyty psykiatrin kanssa läpi. Synnytyksen jälkeen sitten hormonit tekivät tepposet, eikä mikään tuntunut miltään puoleen vuoteen. Sitten luulin, että paranin itsekseni ja voi olla, että näin kävikin, mutta lapsen ollessa vuoden ikäinen alkoi tosi rankka vaihe elämässä, johon kuului paljon sairautta ja kuolemaa ja valtavasti unenpuutetta. Minusta taas olisi ollut varsin kummallista, jos siitä olisi selvinnyt ihan täyspäisenä...
Vierailija:
Älä ota ittees. En minä tiedä, minähän nimenomaan kysyin, onko uskallettu selvittää...En syö nappeja, vielä ainakaan, mutta kyllä tässä yhteiskunnassa pitää jotain piristettä olla jokaisella, muuten pamahtaa pää. Joillekin se on seksi, joillekin viina tai huumeet, joillekin pilleri. Onkohan ns normaalia ihmistä enää olemassakaan?
Mun käsittääkseni nuo serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet ovat sellaisia, että jos niitä ei tarvitse, niin niillä ei ole mitään vaikutustakaan, eli tuskin kukaan niitä huvikseen syö. Eivät siis ole verrattavissa huumeisiin. Sitä paitsi mitä siihen masennuksen syiden selvittämiseen tulee, niin se ei välttämättä ole niin simppeli juttu, siihen voi mennä pitkän aikaa, ja kuitenkin joka päivä olisi jaksettava elää. Ja joillakin syy on yksinomaan aivokemiallinen, aina ei tarvita mitään traumaa tm. että masentuisi.
Huonot puolet: ruokahalun lisääntyminen ja pitkä aika ennen kuin alkoi vaikuttamaan
Hyvät puolet: vei ahdistuneisuuden ja masennuksen sitten kun alkoi vaikuttamaan
masennukseen, elämän ilon katoamiseen määrättiin.
Vaikuttaa äkkiä, siis minulla jo viikossa, alussa menin ylikierroksilla, mutta sen jälkeen on tasoittunut.
Vaatii pitkän hoidon, minäkin olen jo kertaalleen luopunut, mutta palannut takaisin. Oletettavasti 2 vuotta pitäisi olla aika joka takaa sen että " kemikaalien" taso alkaa pysymään itsestään oikealla tasolla.
Halut vie alussa, mutta ne tulee takaisin.
Sanoisin, ettei mitään haittaa, pelkkää plussaa.
ei jouda kaikkea paskaa ajattelemaan ja masentumaan.
Vierailija:
Onko jollain tietoa, seuraako tästä yliaktiivisuudesta jotain pahaa? Vähän pysähdytti, kun kaveri sanoi, että pupillini ovat laajentuneet??
Nyt on alkamassa kahdeksas viikko. Aluksi söin viikon 5mg päivässä ja sen jälkeen olen syönyt 10mg päivässä. Nyt ehkä tuntuu vähän siltä, että tuo annos ei välttämättä olisikaan riittävä; pitää keskustella asiasta lisää lääkärin kanssa tällä viikolla.
Vaikutuksen voisi sanoa alkaneen oikeasti tuossa 3-4 viikon käytön jälkeen. Jonkunlaista helpotusta tuli jo toisen viikon aikana.
Itselläni ei mitään sivuvaikutuksia ole lääkkeestä tullut.
Tuo lääke oli kuin taivaan lahja.
Tosi hyvin auttoivat paniikkioireisiin, ja tuon reilun vuoden kuurin jälkeen olen pärjännyt ihan ilman lääkkeitäkin, vaikka ennen kuurin aloittamista oireeet olivat tooooosi pahoja. Sain niin fyysisiä oireita paniikkikohtausten aikana, että pari kertaa olin päivystyksessä niiden takia. Ennen paniikkihäiriö-diagnoosia minulta tutkittiinkin kaikki mahdollinen kilpirauhasen toiminnasta sydämeen, koska oireet olivat tosiaan hyvin " todellisia" .
Olen siis tosi tyytyväinen, että sain ja söin ko. kuurin, mutta komppaan kyllä kakkosta: seksihalut menivät (Ja yleensä ne ovat minulla oikein runsaat; seksi ei todellakaan ole meidän perheessä jotain, mitä miehen täytyy vongata!). Muita haittapuolia olivat " vieroitusoireet" lääkitystä lopettaessani. Minua huimasi, olo oli huonovointinen, huone pyöri välillä jopa silmissä. Tätä nyt ei kestänyt kuin pari päivää, mutta kuitenkin. Kysehän oli huumausaineen kaltaisen aineen käytön lopettamisen aiheuttamista vieroitusoireista. Se oli aika pelottava ajatus. Ja lopetin kyllä juuri lääkärin suosittamalla tavalla annosta pienentäen.
' Kysehän oli huumausaineen kaltaisen aineen käytön lopettamisen aiheuttamista vieroitusoireista.'
Cipralex on SSRI-lääke = serotonin re-uptake inhibitor, ei todellakaan huumausainen kaltainen lääke. Ei _edes_ rauhoittavan lääkkeen kaltainen lääke.
Vaikeaan masennukseen sain ja annos 10mg/pvä. Reilut puoli vuotta olen nyt käyttänyt ja saman verran varmaan vielä edessä.
Lääke on ollut tosiaan kuin taivaanlahja, elämä palautui raiteilleen. Aluksi aiheutti melkoista väsymystä, mutta helpotti parissa kuukaudessa. Seksihaluja ei ole vienyt. Painoa on sen sijaan tullut lääkkeen myötä n. 5kg. Mutta ei haittaa, koska kilot saa aina pois. Tärkeämpää on, että elämän laatu on parantunut huimasti.
selective serotonin re-uptake inhibitor
" pyörimistä" ) minulle on tullut esim. joskus " ryyppyputken" jälkeen. Ts. joskus nuorempana kun juhlinta lähti käsistä, ja saattoi ryypätä koko viikonlopun. Oireet tulivat juurikin lääkkeet lopullisen lopettamisen aikoihin, ja muistuttivat tosiaan vieroitusoireita. Miksi aivojen serotoniinitasoihin vaikuttava, pitkään käytetty aine ei lopetettaessa voisi aiheuttaa vieroitusoireita?
7
Multa ainakin masennus vei seksihalut. Ei siinä paljon jaksanut sekstailla kun ei muutenkaan jaksanut juuri eväänsä liikauttaa. Lääkityksellä ollessa halut palautuivat. Mulla oli kyllä eri lääke.
halut pysyi. siskoltani vei halutkin. vaihdoin lääkettä.
useamman kuukauden jälkeen voin sanoa, että sopii minulle ja alkaa tehotakin. Ei kannata jättää kuuria kovin lyhyeen, jos haluaa apua. Toisaalta kannattaa miettiä, onko seksihalujen puute syy hoitaa itsensä kuntoon. Ainakin mulla halut ovat vahvistuneet lääkkeenkäytön aloittamisesta eli palautuneet melkolailla sellaisiksi kuin olivat ennenkin.
Me teimme päätöksen, että on tärkeää, että pääsen kuntoon. Seksiä keretään harrastaa sen jälkeenkin ja varmasti se maistuukin sitten hyvältä. On sitä harrastettu tässä välilläkin.
masennukseen ja ahdistukseen määrättiin. kesti pari viikkoa ennenkuin alkoi vaikuttamaan, sen aikaa jouduin napsimaan rauhoittavia. vie kyllä valitettavasti seksihalut, mutta en uskalla lopettaa.
Ei myöskään vie orgasminsaantikykyä, kuten aikaisempi lääkkeeni vei.
Haluista en tiedä, niitä on aina ollut hyvin vähän.
Suosittelen.
entäpä jos se on just se työ, joka saa masentumaan??