Miksi matkarattaissa ei voisi pitää ihan pientä vauvaa?
Jos selkänoja menee ihan makuulleen, niin mitä haittaa siitä on?
Kommentit (28)
Pitää tietty olla kunnon valjaat vauvalle sitten ettei tipu kun eihän matkarattaissa ole reunoja kuten vaunuissa.
vaan pehmeä ja lötkö sekä kaareva.
ja itsekkyyden, he eivät jyrätessään välitä, onko vieressä / edessä pieni lapsi vai ei. Ihmiset tönii ja huitoo laukuillaan miten sattuu. En todellakaan laittaisi pientä haavoittuvaista vauvaa matkarattaisiin kaiken maailman hullujen armoille.
Samoin jos joku kakara ajaa pyörällään rattaita päin, siinä voi vastasyntyneelle käydä huonosti. Pienelle vauvalle asianmukaiset varusteet, kova koppa ja kunnon rattaat / vaunut.
Ja onhan vauvan aika mahdotonta niissä matkarattaissa olla muussa asennossa kuin selällään selkä käppyrässä.
Puhumattakaan siitä riskistä, että tiessä on kuoppa ja rattaat kippaavat ja vauva lentää kaaressa maahan.
Vastuutonta pitää vastasyntynyttä tuollaisissa rimpuloissa, asui sitten " sivistyneessä" etelänmaassa tai täällä peräpohjolassa.
- lisäksi tapaturma ja putoamisriski on rattaissa-
Ps.
eilenkin meinasin bussin ikkunasta huutaa, kun nuori äiti työnsi 3-pyörisissä rattaissa ja kaukalossa vauvaa ja vauvasta puolet roikkui kaukalon reunan yli...
---
rattaat ovat edulliset, mutta lapsen terveyttä ei saa kaupasta, jos jotakin sattuu...
ja käytettyjä yhdistelmiä/ lastenvaunuja saa alkaen 50 e-100 e...
(Uudet maksaa noin 500 e)
ensialkuun vauva nukkui vaunujen kopassa. Nyt kun on 6 kk on koppa jo laitettu pois ja ratasosa tilalle, jotta ulkoillessa näkee myös vähän maisemia. Näitä rattaita käytän kotona ja lenkillä, ovat vakaat ja hyvät pukata, talvella menevät lumessa tosi hienosti.
Matkarattaita olen alkanut käyttämään nyt kun vauva 6 kk kapungilla asioidessa. mahtuvat pienempään tilaan ja ovat helpommat kaupungilla ahtaissa paikoissa.
Eräs äiti mua tuijotti oikein paheksuvasti kun näki vauvan nukkuvan rattaissa, mutta ei se mua haittaa. meillä on ihan laadukkaat rattaat, selkänoja on kova, eli ei pääse selkä notkolle ja joskus la itan pehmusteen alle. Nyt on tosin pitänyt alkaa jo valjaat laittamaan kiinni, kun on aika vilkasliikkeinen vauva.'
Ihan pientä vauva en laittaisi kuitenkaan rattaisiin, varsinkaan kovin heppoisiin sellaisiin.
Kuka niiden panssarivaunujen työntämisestä nauttii ekan puolen vuoden jälkeen?
Vaunut on ihan kamalat ja sopii vain nukutukseen tai maastovaunuiluun. Miksi ihmeessä ihmiset rahtaa lapsia ostoskeskuksissa, kaupungilla ja marketeissa vaunuissa, kun ne on niin hirveän kömpelöt ja ahtaissa tiloissa mahdottomat. Lisäksi autoon pakkaaminen on " kevyilläkin" malleilla raskasta. Omituisinta on nähdä kaupungilla vuodenkin ikäinen lapsi vielä yhdistelmissä. Tekisi mieli kertoa matkarattaiden avoisuudesta, kun tuntuu, ettei toiset ole edes kokeilleet. Ainakaan muuta syytä en keksi siihen, miksi kukaan enää istuvalla lapsella käyttäisi kaupungilla yhdistelmiä tai kuomurattaita.
Hirveä lämpökeskus on nykyajan yhdistelmäratas kesäisin.
Ekat 6 kk ajavat minun mielestä asiaansa, mutta melko kallis hankinta vaikka lapsia olisi 3. Minulla niille olisi järkevää käyttöä 1,5 v ajan.
Vierailija:
Kuka niiden panssarivaunujen työntämisestä nauttii ekan puolen vuoden jälkeen?
Silloin otetaan kantokoppa pois ja rattaat kevenevät kummasti. Ja ovat luotettavat, mukavat, vakaat ja jämerät kulkupelit. Meillä on vanhin lapsi 8-vuotias ja tarpeen ovat olleet. Parhaimmillaan/pahimmillaan kyydissä ovat olleet yhtäaika TILAPÄISESTI 1-vuotias, 4-vuotias, pari kauppakassia, kaikkien takit ym. vermeet. Usein kesäisin liikuttu isommallakin porukalla, mukana sukulaisia jne, ja yllättäen jossain vaiheessa heidänkin takkinsa ja laukkunsa ovat löytyneet vaunujen alaosasta.. Koville ovat siis joutuneet yhdistelmät. Ei olisi meillä riittäneet matkikset!
Vauva tuskin haluaisi olla rattaissa ennen kuin osaa istua kunnolla ja selän lihakset kehittyneet. Siihen asti makuuasento on miellyttävin ja parhaiten hyvän asennon saa vaunuissa. Vaunuissa löytyy myös keveitä ja ketteriä malleja. Panssarivaunuja ovat lähinnä vanhat mallit.
Huomaa, ettei kaikkia kiinnosta vauvansa hyvinvointi ollenkaan.
Täälläpäin äidit yrittävät ahtaa vankkureita epätoivoisesti busseihin ja jäävät pysäkille kun eivät mahdu sisään. Työntöaisat ottavat kiinni juniin nostettaessa ja ratikoissa ja isot vaunut tukkivat kulkuväylät. Ihmisvilinässä yhdistelmät ovat pahimmillaan. Isompana rattaat ovat niin korkealla, että lapsi pitää nostaa sinne ja takaisin. Perusautossa vievät suhteettoman paljon tilaa.
Moni tuntuu pistävän myyntiin ensimmäisen vuoden aikana enkä ihmettele. Yhdistelmät ovat yksi niistä tavaroista, joita ilman aloitteleva vauvanhankkija ei voi kuvitella pärjäävänsä, mutta todellisuus on ihan toista. Kyseessä on myyjien luoma tarve.
Jotkut matkarattaat tai kuomurattaat saattavat olla paljon pitkäikäisempi ja samalla ekologisempi vaihtoehto.
31, toivottavasti 1-vuotias on kuitenkin valjaissa kiinni?
Huusi pää punaisena, koska viihtyi pystyasennossa vain vatsavaivojen takia. Turvakaukalo ja kantoliina olivat mieluisia paikkoja. Pääosin kannoin häntä sylissä ekat 4 kk. Vauva alkoi sitten tuetta istumaan ja konttaamaan 6 kk iässä, jolloin aloimme käyttämään henksellisiä kevyempiä rattaita käytännön syistä (kuljemme eyäisyyksien vuoksi paljon autolla). Vaunut jäi käyttämättä ekan 6 kk aikana, koska ajattelin vauvan parasta! Täällä ollaan niin mustavalkoisia.
En minä voi tietenkään puhua jokaisen yksittäisen vauvan puolesta. Itsestäänselvyys että tarkoitin suurinta osaa vauvoista.
Kiitos vastauksista, vaikka osa ei tainnut liittyä ihan aiheeseen.. =)
Mutta meillä pieni vauva, ja taapero. Meillä on tuplamatkarattaat, joita joskus reissuilla käytetään. Muuten on ihan tavalliset yhdistelmät vauvalle.. =)
Minä ainakin tunnen paljon näitä ' poikkeuksia' .
Asumme itse ns. lämpimässä maassa ja molemmat lapset ovat pärjänneet aivan mainiosti pelkillä matkarattailla. Niinkuin tuhannet muutkin vauvat täällä:)