Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ehkäisykeinona

15.06.2007 |

Anteeksi, jos osuu jollakin arkaan paikkaan, mutta kysympä kuitenkin.

Olen pidemmän ajan miettinyt, kuinka moni vl-nainen imettää pitkään, jotta lasten ikäerot pitenevät? Mä en ole vl, mutta meillä on nyt neljä lasta. lapsi (7 vuoden sisällä). Olen imettänyt kaikkia yli vuoden ikäiseksi ja kuukautiset ovat alkaneet n. 1,5v synnytyksestä. Eihän se mikään luotettava ehkäisy ole, mutta meillä ei ole tarvinutkaan olla. Luonto on saanut päättää paljon. Nyt kuitenkin hormoonitoimita taas normalisoitunut ja puntaroidaan kovasti, miten edetään.

Imettävätkö vl-naiset kesimäärin pidempään vai ei, tuskin siitä mitään tilastoja onkaan. Jokainen tekee omalla tavallaan. Joku voi tulla raskaaksi täysimetyksen aikankin, joku taas ei ilman imetystäkään. Kunhan kyselen...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 lasta, joista ekaa imetin 2kk(maito loppui), toista 4kk(maito loppui) ja kolmea seuraavaa noin 1v3kk(kaikkien kolmen kohdalla imetin 1-2kk senkin jälkeen kun tiesin olevani uudelleen raskaana). Ei siis kyllä pitkään imetykseen ole syynä raskauden pelko, vaan nautin siitä ja aina niin haikein mielin imetyksen lopetan vaikka uusi vauvakin on jo tulossa. Ja minulla myös on menkat alkaneet aina heti jälkivuodon päätyttyä. Tuohon haluttomuuteen sanoisin että osalla vl äideistähän varmaan vaikuttaa myös jatkuva hormooni myllerrys kun jatkuvasti imettää tai odottaa. Sehän tutkitusti vaikuttaa asiaan ja siksikin ehkäisemättömyys on oltava pariskunnan yhteinen(myös miehen joka hänkin " joutuu kärsimään" ) päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vl, mutta melkein kolme vuotta pisimpään imettänyt. Meillä lapsia 3 ja neljäs tulossa. Omat kk ovat ilmaantuneet kolme kertaa heti kun synnytys vuoto on lakannut tai vielä tarkennan heti kun ovulaatio kierto jos sellaista nyt sattuu olemaan tuossa vaiheessa. Eli max 4-6 vkoa synnytyksen jälkeen minulla on aina ollut eka kk vuoto ja siitä n.21-24 päivää sen jälkeen säännöllisesti. Ei vuoto heti niin voimakas ole kuin normaalisti, mutta suht pian se on ns. normalisoitunut. JA olen sitä mieltä ainakin omasta kokemuksesta voin puhua ettei imetys ehkäise kun kerran yllättäen raskaana nyt olen ja imetän nuorinta.

Vierailija
4/8 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn vastaamaan vain omasta puolestani, en kaikkien vl-naisten puolesta.

Olen imettänyt kahta lastani, toista 9kk ja toista 1v2kk. Kuukautiset alkoivat kuukausi imettämisen lopetuksen jälkeen. Imettänyt olen vain ja ainoastaan sen takia, että tiedän sen olevan lapselle parhaaksi. Toista imetin pidempään, koska hän ei huolinut pulloja ja toisaalta koska imetys sujui ja me molemmat nautimme siitä. Huomasin myös, että minun kohdallani pitkä imetys ehkäisi uuden raskauden. Toki tiedän paljon ihmisiä lähipiiristäni, jotka ovat raskautuneet imetyksen aikana eli heillä ei imettäminen ole auttanut.

Minä olen iloinen, että imetys ehkäisee minun kohdallani. Saan pitempiä hengähdystaukoja raskauksista. Mutta en usko, että siltikään tulen koskaan imettämään 2-3 vuotta vain imetyksen ehkäisevän puolen vuoksi. Lopetan imetyksen, kun minusta ja vauvasta alkaa tuntua, että nyt on hyvä aika lopettaa.

Vierailija
5/8 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

potevatko vl-naiset seksuaalista haluttomuutta, koska eivät halua tulla vielä raskaaksi. Siis tarkoitan, että tekeekö alitajunta tällaiset tepposet. Enkä minäkään pahalla kysy, kunhan mietin vain. :)

Vierailija
6/8 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnustan - poden aika ajoin haluttomuutta ja taitaapa syy löytyä korvien välistä eli odotan vähän jännityksellä seuraavaa raskautta. Tosin meiän vauva on vasta puolivuotias, olen potenut viime aikoina (uskokaa tai älkää, näinkin myöhään) synnytyksen jälkeistä masennusta, joten on kai hyvin normaalia, jos tässä vaiheessa uusi raskaus vähän hirvittää... imetän vielä, en enää täysimetyksellä, ja voin rehellisesti myöntää, että toivon imetyksen ehkäisevän.

Mut toisaalta luotan siihen, että kaikki menee kuten on tarkotettu, ja jos tulen raskaaksi niin kai siihen sopeudutaan. Luomisen ihme on kuitenki aina ihme - lähipiirissä moni pari on joutunu kokemaan lapsettomuuttakin...

Vierailija
7/8 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se meillä ainakaan ole toiminut ehkäisnynä ;)

Eli meillä on neljä lasta ja vanhin on neljävuotta ja kaikkia olen imettänyt ja olisin imettänyt pitempäänkin mut maito loppu kun odotin uutta vauvaa.

Mut minulla on menkat alkanut heti jälkivuodon jälkeen paitsi nyt tämän neljännen jälkeen. En tiedä onko tällä imettämisellä mitään merkitystä vaikko onko se elimistön luonnollinen puolustuskeino. Nimittäin en voi henkisesti enkä fyysisesti hyvin.

Imetän ihan vaan sen takia että se on helpompi kuin se että joka väliin kaivaa pulloaja esille ja muistaa ostaa sitä maitoa.

Vierailija
8/8 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl , mutta vastaa muuten. olen muslimi.

eli tuntuu olevan tapauskohtaista.

söin kummallakin kerralla myös pillereitä.

ensimmäistä imetin 1,5 v asti ja lopetin, koska olin 6 kk:lla raskaana. Olin lopettanut pillerit 9 kk aiemmin, kuukautiset palas yli kk:n päästä lopetuksesta, muuten en muista tarkasti, tulivat toisenkin kerran.

kakkosta imetin 2 v ja risat. yösytöt olivat tiheitä isompanakin. Lopetin pillerit lapsen olessa alle 2, mutta kuukautiset tulivat vasta kun lopetin imetyksen. (siksi mietinkin että miksi pillereitä söin?)

eli siis ihan tapauskohtasta, itselläni uskoisin yösyömisen olleen vaikuttava tekijä (meillä perhepeti).

(islamissa on suositus imettää kaksi vuotta lastaan, sitten vieroittaa.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi