Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen päivähoito vain 34€/pv, ihanaa!

09.06.2009 |

Sain tänään laskun lapsen päivähoidosta ja helpotuksekseni se maksaa vain 34€/päivä. Kuten varmaan arvaatte, asun muualla kuin Suomessa - Sveitsissä päivähoito on todella kallista. Tyttönikin paikassa ovh on oikeasti 140 CHF=92€/pv. Alennusta tulee tulojen mukaan. Kyseessä on yliopiston lastentarha työntekijöiden ja opiskelijoiden lapsille joten yliopisto maksaa loput hinnata. Halpishinnalla on oikeus vain yhteen päivään viikossa, lisäpäivistä joudun maksamaan tuon normaalihinnan. Onneksi tuon päivän voi jakaa kahdelle päivälle (2xKlo 11.00-17.00) ja koska olen vain 50% töissä=21 h/vko, se riittää. Kolmantena päivänä lapsen isä on koti-isänä.

Eli näin täällä! Halvempaakin hoitoa löytyy mutta jonot ovat kamalat (1-2 vuotta melkein joka paikkaan) ja tämä kinderkrippe on aivan loistava: Lapset saa luomuruokaa, ryhmät ovat pienet ja talo juuri remontoitu jne. Lisäksi se sijaitsee 5 minutin kävelymatkan päässä työpaikaltani & kotoa.

Joskus kyllä ihmettelen, miten jollakin on varaa pitää lasta täyspäivähoidossa - täyshinnallahan siitä tulee melkein 2000 euroa kuussa, ja halpishinnallakin yli 700€! Mutta onhan täällä palkatkin ihan eri luokkaa kuin Suomessa. Suurin osa töissä käyvistä äideistä on tosin vain osa-aikatöissä joten harvalla on edes tarvetta täyshoitoon.

Systeemi toimii Sveitsissä niin, että veroja maksetaan vähän mutta itse olet vastuussa omasta elämästäsi/ perheestäsi/ terveysturvastasi= suurin osa lapsista johtuvista kuluista on omalla vastuulla. Lapsilisää ei Suomen tyylillä ole eikä mitään kodinhoidon tukia jne. Saan "lapsilisää" 131€ kuussa, siinä kaikki.

Itse olin äitiyslomalla lain mukaiset max 16 viikkoa (80% palkalla) ja sitten vaan takaisin töihin - työnantajan ei tarvitse suostua mihinkään palkattomiinkaan jatkolomiin. Meillä homma sujui koska tosiaan en ole täysaikaisesti töissä ja mies pystyi venymään omissa hommissaan. Ja tosiaan halusin pitää työpaikkani koska se on ihan täydellinen.

Jutun pointti: Kannattaa edes välillä olla onnellisia & tyytyväisiä sielä Suomessa! Suomen äitys- ja lapsitukisysteemit ovat siellä aivan järkyttävän hyvät! Ei ettei saa valittaa - parantamisen varaa on aina. Mutta joskus kannattaa sanoa hiljainen kiitos kaikille niille poliitikoille ja muille vaikuttajille, jotka ovat ajaneet tuet ja muut läpi...

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme