Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäitejä syrjitään, apua ei saa sairaanakaan!

Vierailija
15.06.2007 |

Kyllä yhteiskunta syrjii meitä kotiäitejä! Olen itse ollut nyt kolme päivää kuumeessa ja kurkkukivussa - ja silti pitää lapset hoitaa ilman mitään apua! Mistään en saa mitään apua, ei edes maksullista saanut näin nopeasti!

Kukaan työssäkäyvä mies ei menisi tässä kunnossa töihin, vaan jäisi pedin pohjalle lepäämään! Miksi kotiäitien pitää hoitaa lapset sellaisessakin kunnossa, ettei oikein pystyssä meinaa pysyä ja tajunta hämärtyy.

Sanon vaan, etten pysty vastaamaan lasten turvallisuudesta tässä kunnossa. Kolme pientä lasta on ja minulla kuumetta 38,7 astetta. On ihan käsittämätöntä, ettei tässä tilanteessa saa apua mistään!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli apua kyllä voi saada ihan omastakin takaa, ei aina tarvitse yhteiskuntaa huutaa apuun...

Vierailija
2/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet niin sairaana, että tuskin tolpillasi pysyt, niin annat kai lapsesi olla hoidossa niin pitkään kuin mahdollista?

Kyllä teidän työssäkäyvien on vaikea ymmärtää lasten hoitamiseen etäisestikään liittyvää tekstiä! Ei nyt puhuta lepopäivän vietosta, vaan tilanteesta, jossa äiti on niin sairas, että tuntuu edesvastuuttomalta jättää lapsia hänen hoteisiinsa. Eikä mistään saa apua, ellei ole sitä onnea, että mies voi jäädä pois työstä.

Itsekin jokin aika sitten olin lääkärissä, joka tarjosi sairaslomaa - kysyin, voisiko sillä vaikka velvoittaa miehen hoitamaan vaipanvaihdot... Lääkäri vain naureskeli. Onhan se nyt niin naurettavaa, että kotiäidille määrättäisiin ihan oikeasti sairaslomaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli kotona, kun lapset olivat pieniä. Sitten hän sairastui ja emme saaneet mistään kotiapua. Menin töihin, kun en uskaltanut palkatonta lomaa ottaa. Jälkeenpäin kaduin sitä, koska tuosta tilanteesta seurasi sellainen perhekriisi, että ei pahemmasta väliä. Toisaalta laitoin mielestäni lapsetkin vaaraan, koska isä ei oikeasti pystynyt heitä hoitamaan.

Vierailija
4/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli apua kyllä voi saada ihan omastakin takaa, ei aina tarvitse yhteiskuntaa huutaa apuun...

Niitä oli viikko jäljellä, mutta se ei riittänyt. Juttelin lisälomasta esimiehen kanssa, mutta se olisi pitänyt ottaa palkattomana. En uskaltanut ottaa sitä riskiä taloudellisesti.

Vierailija
5/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli siellä hetken aikaa hoitajien kanssa taukotilassa, kunnes työkaverini (jolla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin auttaa, tai lapsi olisi viety pienten lasten vastaanottokotiin, siis otettu väliaikaisesti huostaan!) pääsi hakemaan hänet kun pääsi töistä. Seuraavana aamuna työkaverini vei lapsen päiväkotiin (juu juu, virikepaikka on ja tulee olemaan jatkossakin), ja iltapäivällä minä & vauva olimmekin jo kotona. Lähdin siis sairaalasta kun vauva oli 22 tunnin ikäinen.

Sosiaalikeskus sanoi, kun kysyin kodinhoitajaa, että ne ovat vain lastensuojelun asiakkaille. Eli jos olisin hakannut esikoistani, ollut juoppo, narkkari tai muuten vaan onneton tapaus, niin olisin saanut apua. Mutta koska olen ns. kunnon kansalainen, ei apua heru.

Sossusta ehdotettiin MLL:n lastenhoitajaa synnytyksen ajaksi, mutta ei sellaista saa tunnin varoitusajalla, ja mulla tuppaa nämä synnytykset käynnistymään yhtäkkiä ja ryminällä.

Vierailija
6/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muu suku voi olla satojen kilometrien päässä.

Vierailija:

Itse kun olin sairaana (kotiäitinä) neljän lapsen kanssa, mieheni jäi töistä kotiin.

Vierailija
7/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että levon puutteen vuoksi sairastin vatsatautia/poskiontelotulehdusta kaksi viikkoa, muut paranivat 1-5 päivässä.

Vieläkin ahdistaa ajatella sitä aikaa :/ Kontin välillä vessaan oksentamaan, sitten keittiöön lämmittämään kuopukselle ruokaa, esikoiselle lääkettä ja mehuja (esikoinen oli vatsataudissa myös, mikään ei pysynyt sisällä, melkein kuivui. Kuopus(8kk) oli onneksi terve).

Vaihdoin lakanoita yötkin, nukuin parin minuutin pätkissä. Esikoinen oksensi 15min välein, kuopus heräili syömään tissiä 1-2h välein.

Mies vittuili kun pyysin tulemaan töistä aiemmin ja heräämään yöllä jotta itse saisin levätä. Moitti jopa sotkuista kotia, valitteli kun HÄN ON ITSE KIPEÄ ->vatsassa hiukan kiersi yhden illan.

Tämä näinkin pieni(?) asia on jäänyt vaivaamaan mieltäni, en ole antanut miehelle anteeksi, tuskin annankaan.

Vierailija
8/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu oli HIRVITTÄVÄ, lapset 2- ja 3- vuotiaat, eikä siihen hätään saanut apua mistään. Mies oli päivät töissä, ja minä yritin soitella apua lastenhoitoon edes jostain, itku siinä tuli.

Vierailija
9/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että lapsilla on turvatonta, kun olen niin sairas ja että jään odottamaan vastausta. Sulkisin puhelimen.

Jossakin kunnassahan kotiäidit protestoivat juuri tällaista tilannetta, kun apua ei saa ei niin millään. Ja työssäkäyvät äidit eivät kaikki ymmärtäneet, että mikä oli ongelmana.

Vierailija
10/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi saada hoitajan, mutta päivän - parin varoitusajalla ei saa! Meillä on kolme lasta ja alle puolessa tapauksista on saatu hoitaja, vaikka tilaus on tehty pari viikkoa etukäteen.

Sitä paitsi MLLkin on nykyään Helsingissä kallis...

Vierailija
11/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että hankalaa on joskus. Meillä on tehty niin, että mies ottaa palkatonta, jos minä olen tosi sairas. Kyllä siitä tavallisesta flunssasta selviää, mutta korkeassa kuumeessa alkaa jo ajatus (ainakin mulla hämärtymään). Talvella mulla oli vesirokko, enkä olis kyllä ilman apua selvinnyt, kun lapsetkin olivat yhtäaikaa sairaana.

Miehen työnantaja on joka kerta (oliskohan kolme tapausta kertynyt parin vuoden aikana) vapaata antanut. Kaikilla työpaikoilla tämä ei varmaankaan ole mahdollista, mutta voihan aina kysyä.

Vierailija
12/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäidit ei saa kyllä apua missään tilanteessa, sen olen huomannut. Kotiäidit eivät sairasta, eivät koskaan väsy, heidän ei tarvitse hoitaa asioita virastoissa virka-aikaan...

Olen pari kertaa ollut TODELLA kipeä, siinä kunnossa en olisi mitenkään pystynyt huolehtimaan lapsista. Meidän onneksi miehen työnantaja on niin ihana, että hän on antanut molemmilla kerroilla miehelle yhden päivän vapaata töistä kun lastenhoito ei ole muuten järjestynyt. Ja ilman mitään lääkäritodistuksia, hän on todella reilu. Mutta niin on mieskin häntä kohtaan aina..

Kunnalta ei kyllä mitään apua saa, eikä mistään muualtakaan paitsi onneksi sukulaisilta toisinaan. Talvella olin aivan loppuunpalanut, totaalisen väsynyt, soitin neuvolaan, itkin ja sanoin etten jaksa enää. Juniori valvotti kaiket yöt niin että sain nukuttua 1-2 tuntia/vrk. Hän oli tosi sairas eivätkä lääkärit keksineet syytä siihen. No, neuvolan täti sentään otti yhteyttä sosiaalitoimeen, josta viikon kuluttua tuli joku täti voivottelemaan meidän sohvalle tunniksi, että eivät he pysty mitään apua järjejestämään, kun ei olla huumeidenkäyttäjiä tai lapset muuten ei näytä olevan huostaanoton tarpeessa...Hitto olisin senkin tunnin mielummin nukkunut, olis katsonut ite lapsien perään sen ajan.

Tää yhteiskunta on kyllä todellakin alaspäin menossa. Ennen oli kodinhoitajat, jotka tulivat auttamaan sairastuneita kotiäitejä, nyt apua ei saa ennen kuin on narkkari, hakkaa lapsiaan tai jotain muuta kauheeta...

Vierailija
13/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne työssäkäyvätkin, sairastuneet vanhemmat joutuvat hoitamaan lapsensa sairaudesta huolimatta!

Vierailija
14/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä ne työssäkäyvätkin, sairastuneet vanhemmat joutuvat hoitamaan lapsensa sairaudesta huolimatta!

Jos töissä käy, niin lapset ovat tietenkin hoidossa, kun terve vanhempi heidät sinne vie :)

Vierailija
15/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaksoset olivat 4kk.. Hiukan hymyilytti, kun laitettiin kipsi ja lääkäri sanoi etten saa nostaa kahvikuppia painavampaa neljään viikkoon.. =)

Vierailija
16/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs hoitamista niissä on, kun päiväkoti pitää niistä huolen !!!???

(siis työssäkäyvien lapsista)

Vierailija
17/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne lapset ei voi olla siellä päiväkodissa 24/7. Kyllä niitä täytyy, katsokaas, sen päiväkodin sulkeutumisen jälkeen ihan itse pystyä hoitamaan.

Vierailija
18/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun ne lapset ei voi olla siellä päiväkodissa 24/7. Kyllä niitä täytyy, katsokaas, sen päiväkodin sulkeutumisen jälkeen ihan itse pystyä hoitamaan.

Eipä tietenkään lapset ole ympäri vuorokauden päiväkodissa. Sä et oikeasti siis halunnut ymmärtää pointtia?

Kotivanhempi hoitaa sairaana lapset 24h per vuorokausi, työssäkäyvä hoitopaikallinen esim. 16h/pvä. Onhan tuossa jo hieman helpostusta. Eikö? En väitä, että yhteiskunnan pitäisi tässä tulla vastaan, mutta ärsyttää, että tahallaan pitää mussuttaa vastaan ja puhua aidan seipäästä, kun muut puhuvat aidasta.

Vierailija
19/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja hoitaa niitä sitten illan. Niin eiköhän se työssäkäyvä äiti saa silloin nukkua vaikka sen 24 tuntia.

Vierailija
20/41 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja sinä aikana sairastava vanhempi kerkiää jo pikkutorkut ottamaan. ja jos sattuu vielä puoliso olemaan niin tämähän voi hoitaa lasten viemiset ja hakemiset sekä ottaa näistä päävastuun iltaisin. Eli kyllä mielestäni tuossa mallisssa äiti sa huomattavasti permmin levätä kuin kotiäiti.