Lapsi herää yöllä pissalle
eli ongelma on tämä: on ollut päiväkuiva nyt kuukauden verran (täyttää just 2v.), mutta on itse jostain keksinyt, että yölläkin pitää olla kuiva eli melkein joka yö saapuu jossain vaiheessa herättämään, kun pitäisi päästä pissalle. Yövaippa siis on. Onko jollain kokemusta tällaisesta? Mitä pitäisi tehdä, kun mua ei yhtään kiinnostaisi heräillä klo kolme viemään lasta potalle... Vaippa pois ja potta sängyn viereen? Mutta toisaalta kun tämä ei ole ihan joka yö, mutta usein. Välillä kuitenkin nukkuu niin sikeästi, että vaippa on yön jäljiltä märkä... Jos jollain on hyvä vinkki, otan kiitollisena vastaan. Vai joudunko vain heräilemään ja odottamaan että aika tekee tehtävänsä ja jos niin, niin kauankohan siinä menee?
Kommentit (37)
ole mitenkään tavatonta, että mökkiolosuhteissa ihmisillä on ämpäri vuoteen lähellä, kun ei huvita lähteä pimeään yöhön seikkailemaan. Eikä se lapsen pissa edes miltään haise.
Vaipat jäi siis tuolloin pois, öisinkin. Parin kuukauden ajan lapsi heräili öisin vessaan, mutta ei herättänyt meitä vanhempia. Jos olisi herättänyt, olisin tietenkin käyttänyt häntä potalla, tai mikään ei olisi estänyt meitä ottamasta pottaa lapsen huoneeseenkaan. Yöpissiminen loppui parissa kuukaudessa, vaikka meille syntyi uusi vauvakin lapsen ollessa parivuotias. Muilla lapsilla ei tuota yöpissahätää ollutkaan.
Mutta muuten lisääntynyt vitsaamisen tarve on kaiketi jo lääkäriasia; siis aikuisellakin.. Eikä vaan yli 5- vuotiailla.
ei todellakaan ole mikään lääkäriasia. Huonompi juttu on jos ei herää.
T: 7- vuotiaan yökastelijan äippä
Käyn esim. antamassa pienelle tutin tai rauhoittelemassa/pissattamassa isompaa. Samalla matkalla käyn itse yleensä myös pissalla. Mikäs kromosomihäiriö/-puute minulla on?
Tsekkaahan asia lääkärikirjasta: aikuisella kuuluu pidättelyn riittää yön yli! Jos virtsaaminen lisääntyy niin syytä tarkastaa tulehdukset, hormoonit.. jne.
29
varokaa kromosomihormonipissahäiriöiset tulee!!!!!!!!
Aivan normaali tilanne, jossa lapsi on alkanut vähitellen kehityksessään kypsymään kuivaksi. Eipä pitäis niitä lapsia " hankkia" jos ei jaksa heistä aiheutuvaa vaivaa. Helpollahan ap olet tähän mennessä päässyt, ei olis paljon varaa valittaa. Toki konsteja tuohon tilanteeseen voi kysyä, ja olet niitä saanutkin. Mutta valittamisen varaa ei ole ja tässä niinkuin monessa muussakin auttaa aika. Eikä se varmasti ole edes kovin pitkä jos lapsi noin reipas.
ei tosiaan ole mitään tulehdusta tms.
Anteeksi että sanoin.. Mutta niin se vaan on; yöt normaalisti menee pissaamatta kun ikää alkaa oleen esikoulu lähellä, miten aikuisella äkkiä OK että herää pissaileen? Ei sen tartte olla kromosomeissa vikaa, huono pidättelykyky voi olla ihan huonosta lantionpohjalihaksistakin johtuvaa.
29
AINA pissalla. Ja yöllä kun lapsi herää. Sekä ensimmäiseksi aamulla. Kyllä se siitä alkaa lapsi pikkuhiljaa olemaan (toivottavasti) myös yökuiva! Jaksamista vaan. Et ole ainoa yöpissattelija.
meidän iltarutiineihin. Aamuisin nappaan vaipan heti pois, sillä lasta ei tarvitse käyttää pissalla, menee kyllä kun on hätä. Eikä tämä ole mikään iso ongelma, mutta mukavuudenhaluisena ihmisenä ajattelin vain kysyä, että josko löytyisi joku superkonsti, jolla katkottomat yöt saisi takaisin...
Ootte te aika ammattilaisia, kumma kun yksikään lääkäri ei koskaan ole asiasta mitään sanonut vaikka puhetta on ollut yöllä pissalla käymisestä.
Ja monta asiakasta löytyis samantien meidän suvuista.
kohta kouluun lähtijä heräilee yöllä vessaan. Pitkään meni ettei heränny vaan oli vaippa tai lakanat märkänä. Yö kasteluhan on hormonaalinen juttu, eikä lapsi useinkaan siihen itse voi vaikuttaa. Meillä tuo kasteleminen siis alkoi ottaa pojan itsetunnolle ja sinniillä alkoi heräämään. Ongelmaksi jäi että usein niin tokkurassa ettei itse löydä vessaan ja joudun sitte myöskin heräämään...
eli kannattaa olla tosiaan tyytyväinen kun herää. älä opeta mihinkään pottasysteemeihin vaan vessaan suoraan, kyllä se varmaan teininä sitten osaa sinne vessaan itekseen...
meillä 8v tyttö, joka käy vessassa melkein joka yö, joskus osaa mennä itse, joskus on niin unissaan, että täytyy vähän käydä ohjaamassa, mutta en kyllä ole kokenut tätä kamalan raskaaksi. paljon pahempaa olisi jos pissailisi housuun.