Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teenkö väärin lastani kohtaan?

Vierailija
14.06.2007 |

Lapseni äo on mitattu ja todettu lahjakkaaksi äo 150.

Hänen koulun 4. luokan keskiarvo lukuaineissa on 8. 4, pitäisikö minun painostaa lasta enemmän käyttämään päätään? (psykologi on tätä mieltä).

Minusta on täerkeintä, että lapsi viihtyy koulussa ja harrastaa ja on ONNELLINEN, terve ja tasapainoinen.

Hänen ammatinhaaveensa on liikunnanohjaaja joka minusta on oikein hyvä haave ja varmasti oiva valinta hänelle joka on liikunnallisesti erittäin lahjakas.

Pittäkö minun silti " ruoskia" älykästä lastani menestymään koulussa vielä paremmin?

Onko vertaistukea/ajatuksia?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä meilläpäin osa antaa jo numeroita.

Vierailija
42/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo 8,4 on vähän alakanttiinkin laskettu.

Arvostelu siis, kiitettävä, hyvä, kohtalainen ja välttävä

Keskiarvo vain laskettiin lapsen mummojen mieliski, koska heille oli tärkeää tietää numerot : )

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaista kirjoittele, mutta minun on tätä juttua nyt vaikea uskoa. Ensinnäkin sitä, että kukaan koulupsykologi mittaisi lapselle älykkyysosamäärää lapselle, ei sellaista oikeasti tehdä, ja tuo mummoille keskiarvon laskeminen oli kanssa ihan hullu juttu.

Anteeksi jos olen väärässä.

Vierailija
44/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai eikö omat vanhempasi tai lapsesi mummot kysy paljon oli keskiarvo?

Kyllä minä olen 70-luvun lapsena saanut numerot 3. luokalta lähtien.

Sen takia laskettiiin n. keskiarvo, että mummot saavat vastauksen kysymykseensä..

Ja kyllä lapseni äo on mitattu, mutta ystäväni mielestä (psykologi) sitä ei olisi saanut minulle kertoa.

ap

Vierailija
45/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt uutta työpaikkaa hakiessa pariin otteeseen psykologin luona soveltuvuustesteissä. Ei kyllä mielestäni voi sanoa, että olen " käynyt psykologilla" . Noilla käynneillä kun ei puhuttu mistään henk. koht. ongelmista tms.

Vierailija
46/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa itsellään olla tyhmät lapset, eikä kestä vertailua...

Vierailija
47/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi riittänyt sanallisesti, että olisi käyty läpi testitulokset, hän näytti pöytäkirjastaan tuloksia ja mielestäni se ei ollut viisasta.

Oman lapseni vahvuudet ja heikkoudet ovat minulle tärkeä teito,m muttei tarkat luvut ja esim. tuo äo.

ps. itselleni on teininä tehty psykologiset testit jossa vain oli älykkyyden kohalla lause: keskivertoa älykkäämpi lapsi. Ei lukuja.

Ap

Vierailija
48/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en tykkäisi ystäväsi tyyppisestä yläpuolelle asettujasta yhtään!

Vierailija
49/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomaiseti

Hyvin

Kohtalaisesti

Epävarmasti

Heikosti

Ihmettelen kovasti jos käytännöt on erilaiset maamme kouluissa.

Erinomaiseti alla on meillä kaksi vaihtoehtoa nimittäin nuo merkit erinomaisen kohdalla on kahdessa linjassa ja hyvin kohdassa vain yksi merkintä joten ent tiedä onko tuo numeraalisesti 8 ja nuo erinomaiset sitten 9 ja 10 riippuen tuosta linajuksesta.

Tällä systeemillä voisin kuvitella muuttavani nuo arvosanat numeroiksi.

Vierailija
50/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on naapuruston lapsia 6 - 7 koulussa. Kaikilla erilaiset käytännöt todistuksissa, kuten melkein kaikessa muussakin. Helsingissä, 10 kilsan säteellä toisistaan.

Vierailija
51/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitettävä 9-10

Hyvä 8

Tyydyttävä 7

Kohtalainen 6

Välttävä 5

Jokainen koulu saa itse määritellä sanallisen todistuksensa mittarit.

Vierailija
52/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äo 150 luokkaa. Koko peruskouluajan keskiarvoni oli 8,2-8,8. Pääsin aika helpolla läpi, en tehnyt mitään ylimääräistä. Lukiossa en ollut yhtään sen kummallisempi oppilas ja kirjotin M:n paperit. Myöhemmin opiskelin diplomi-insinööriksi.

En tiedä, mitä hyötyä siitä olisi ollut, jos keskiarvoni olisi ollut parempi. Mielestäni kannattaa vain katsoa, että lapsi oppii tarvittavat asiat, pysyy mukana esim. kielissä ja matematiikassa, jotta jatko-opiskelumahdollisuudet ovat hyvät.

Lasten täytyy saada olla lapsia. Eikä kannata lapselle kovasti korostaa hänen älykkyyttään tai lahjakkuuttaan. Sitten kun hän TEKEE jotain älykästä ja hienoa, tottakai kehutaan, mutta uskoisin olevan enemmänkin vahingollista, jos lapsi ajattelee olevansa muita älykkäämpi.

Tue ja kannusta lasta niin kuin muitakin lapsia. Älä odota lapselta erikoiskäyttäytymistä ja -suorituksia, koska hän sattuu olemaan älykäs. " Rakasta lasta, suojele lapsuutta." :)

Vierailija
53/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uskon että erilaisia todistuksia on, mutta miksi ihmeessä ?

Vierailija
54/54 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kantasi on kuitenkin ihan niitattu. Et edes halua kuulla muuta. Minusta olet tosi huono äiti ja suojelet kyllä ennen kaikkea omia näkemyksiäsi ja omaa mukavuuttasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi