ultrasta..
oletteko käyneet alkuraskaudessa yksityisellä ultrassa ilman mitään sen kummempaa syytä?
Kommentit (22)
entäs sitten kun yksi ultra on 11. viikolla?kannattaako sitä ennen käydä jo yksityisellä?
Eli nyt menossa kolmas raskaus ja olen kyllä joka kerta käynyt tuossa alkuraskauden ultrassa. Kahdessa viimeisessä minulla on ollut vuotoa, mutta ei vaikuttanut tähän päätökseen.
Keskenmenon todennäköisyys on kuitenkin pienempi, jos sydämen syke todettu ja katsottu että on oikeassa paikassa. Kaikkeahan voi silti sattua, ettei tietenkään voi olla huoletta täysin, mutta näinhän se on aina.
Itselleni on jäänyt todella positiivinen kokemus kaikilla kerroilla!
Elsa 18+4
millä viikolla olet käynyt näissä ultrissa?
Tossa juuri katsoin kalentereita läpi ja aiemmissa raskauksissa olen käynyt 8. viikolla eli 7+jotain. Nyt tuon ajan sain rv:lle 8+0. Käsitykseni mukaan jo 7. viikolla voi käydä, mutta itse olen odottanut hiukan pidempään, että sydämensyke varmasti näkyy.
Mikä ultra teillä on 11. viikolla? Tuo ei voi käsitykseni olla ainakaan np-ultra, vaan se tehdään hiukan myöhemmin. Täällä Tampereella sen ajankohdaksi pyritään valitsemaan joku näistä päivistä 13+1/2/3/4, jolloin turvotus on nähtävissä selkeimmin.
t. Jogu
kävin siinä ultrassa missä katsotaan downin syndrooma...
Mutta nykyään tuo np-ultra voi olla jo noinkin aikaisin eli 11. viikolla. Nuorimmaistamme odottaessa sanottiin, että tehdään ennen kuin viikkoja on täynnä 12 ja sitten tuohon samaan tutkimukseen kuului muutama verikoe. Siitä sitten laskettiin jokin riskiluku.
Aiemmissa raskauksissa mulla on myös ollut np-ultra viikoilla 12+ ja siitä eteenpäin.
piipero ja nelikko
mutta mullekin sanottiin edellisellä neuvolakäynnillä, että np-ultraus tehdään rv 11-12+6 , ja sen jälkeen sitä mittausta ei enää tehdä, ei ainakaan satakunnan keskussairaalassa!! ihmettelen kyllä edelleen suuresti, miten paikkakunnittain voi olla noin suuria rv eroja???
Olen ollut molemmista raskauksistani myö tuossa varhaisraskauden ultrassa, ihan myös varmistaakseni, että kohdussa on elämää!!
kai se syy on sitten ollut jonkinmoinen huoli!
nonuli
Mitenkäs mulle sitten annettiin neuvolasta tuollainen ultra-aika, kuin on jo noin aikaisin?? Tai oikeastaan täti antoi minun itse valita ajan ja tietysti otin innoissani tuon aikaisemman, kun eihän sitä malttaisi odotella niin kauaa...
Mutta voiko tuolla viikkomäärällä jo luotettavasti todeta np-tutkimuksen tuloksen??
Toivottavasti en sekoittanut pakkaa liikaa viestilläni. Mulla ei ole tässä nyt hollilla aiempia äitiyskorttejani, mutta nyt tuo ultra pyritään ottamaan kuulemma jonakin mainitsemistani raskausviikkopäivistä, mikäli saadaan vaan kalentereihin sopimaan. Veriseuloja ei täällä oteta ollenkaan, jos np-ultrassa jää " kiinni" sitten tehdään jotain lisätutkimuksia, jos äiti haluaa.
Muutenkin systeemit tuntuvat muuttuvan koko ajan. Aiemmin ekoja ultria teki kaupungilla myös lääkärit, nyt he ultraavat vaan erikoislähetteellä.
Mitä tuohon alkuraskauden ultraan tulee, niin hyvä puolihan siinä on myös se, että sikiön ikä selviää tarkemmin. Siitä on tietysti hyötyä myös np-ultraa varatessa. Itselläni on aina ollut lyhyt kierto (n. 24 päivää) ja sen takia laskettu aikakin aikaistuu siitä, mitä neuvoloiden raskauskiekot näyttävät. Se kannattaa ottaa puheeksi myös noita ultria varatessa.
t. Jogu
vuokkoset! voisko olla niin, että se on " vain" alkuraskauden ultra, jossa katsotaan sikiöiden määrä ja raskauden kesto, ei np-mittausta!! Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että sitä ei voi tehdä noin aikaisilla viikoilla, sillä tulos on silloin erittäin epäluotettava!! Mutta eihän tuo mittaustulos tosiaan koskaan ihan luotettava ole muutenkaan!!
nonuli
missä olet käynyt varhaisraskauksien ultrassa??
Täytyy varmaan ottaa vielä neuvolaan yhteyttä, ja siirtää vähän tuota aikaa viikoilta 10+1. En kuitenkaan usko että tuossa vaiheessa olisi kyse mistään tarkistusultrasta, että onko sikiö olemassa tms..
Täti kyllä sanoi aikaa varattaessa että pitäisi siellä jo noilla viikoilla pystyä kaikki näkemään. Mutta ekassa raskaudessa np-tutkimus oli kyllä myöhempään..
Mutta ehkä ne neuvolassa osaavat sanoa että onko liian aikaista noilla viikoilla tutkia. Ja siihen sitä on kai luottaminen!
Esikoistani odottelin Satakunnassa ja siellä np-ultra tehtiin viikoilla 11-13 ja raskausviikkojen mukaan katsottiin onko niskaturvotus normaalin rajoissa. Tämä oli vuonna 2004.
Nyt toista odottelen Kanta-Hämeessä ja täällä hieman eri käytännöt. Ultra tehdään rv 11-14 ja normaalin niskaturvotuksen rajaksi on määritelty 2,5mm raskausviikoista huolimatta. Lähitulevaisuudessa on kuulemma tulossa sellainen käytäntö, että automaattisesti kaikilta otettaisiin myös seerumiseula tuon np-ultran tueksi.
Alkuperäiselle aloittajalle vielä, että esikoisesta en käynyt alkuraskauden ultrassa, kun oli raskaus jo 10+ viikoilla ennen kuin tiesin olevani raskaana. Tästä kakkosesta kunta tarjoaa alkuraskauden ultran, jossa katsotaan onko raskaus oikeassa paikassa ja laskettu aika noin suurinpiirtein. Jos kunta ei tätä olisi tarjonnut, olisin ehdottomasti mennyt yksityiselle ihan vaan varmistuakseni, että joku siellä masussa on.
" Ultraäänitutkimus
Ultraäänitutkimus tehdään alkuraskaudessa raskausviikolla 10¿12. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää raskauden tarkka kesto ja arvioitu synnytysaika sekä sikiöiden lukumäärä.
Tutkimus on vapaaehtoinen ja vaaraton ja se tehdään vatsanpeitteiden päältä. Tästä syystä vitsarakon on hyvä olla täynnä. Alkuraskaudessa ei vielä voida arvioida syntyvän lapsen terveyttä tai sukupuolta, mutta voidaan nähdä sikiön liikkeitä ja sydämen syke. Tutkimuksesta saa mukaan kuvatulosteen."
Tekstin poimin kaupungin sivuilta ja kyseessä siis Jyväskylä.
Sittenhän nuo viikot 10+1 ovat sopivat minulla tuohon tutkimukseen, mutta milloin sitten np-ultra vai eikö ollenkaan, vai onko se sitten juuri tuo tutkimus?
Kylläpä menee nyt vatkaamiseksi... :)
vuokkoset! eipä tuossa kyllä mitään niskapoimusta puhuttu! mitäs jos soittaisit sinne sairaalaan itse, ja kysyisit asiasta!!
Jonsku! kävin Huittisissa Laurila-Haukalla!
nonuli
Nyt varmaan tässä kyse kahdesta eri asiasta. Ainakin itseni kohdalla näin.
Alkuraskauden ultrassa olen käynyt yksityisellä viikolla 7-8, jolloin tarkoituksena tarkistaa sykkiikö sydän ja onko kiinnittynyt oikeaan paikkaan, eli ettei esim. kohdunulkoinen raskaus kyseessä.
Np-ultrassa olen käynyt aina julkisella puolella ja sehän on yleensä viikoilla 12-14. Ja siinä tarkoituksena tämän niskapoimun mittaaminen ja sitä kautta esim. down-seulonta.
Näin meillä siis..
Elsa 18+5
Jossain ultrataan kuulemma joka neuvolakäynnillä. Täällä vain kerran, se n. rv 11 ultra. Niskapussiakaan ei kuulemma katsota, kun se on niin epäluotettava mittari yksinään. En tiedä sitten jos olisi mennyt sihen veriseulaan, sen kanssa yhdistettynä toimii paremmin.
Itse kävin ultrassa yksityisellä heti, kun jotain oli nähtävissä, taisi olla vähän vaille 7 viikkoa. Syke näkyy tuossa vaiheessakin, mutta tietysti jos alkio onkin nuorempi, voi olla hukkareissu. Syy aikaiseen ultraan oli edellisen kesän keskenmeno, halusin nähdä onko taas tuulimuna ja muutenkin, että on oikeassa paikassa kasvamasa jne.
Eli Vuokkoset: Jyväskylässä juuri noin että kunta tarjoaa alkuraskaudenultran - minulla se oli vähän myöhemmin kuin sinulla. Jossa tosiaan tarkistetaan sikiöiden määrä ja raskauden kesto ym.
Np-ultra on eriasia ja sitä ei nykyään Jyväskylässä tietääkseni tarjota kunnan puolesta missään(?) Korjatkoon joku jos on muuta tietoa.. Mutta ei ainakaan täällä maalaiskunnan puolella.
Veriseulontaan sai osallistua - joka sekin tehdään ihan terveyskeskuksessa ja tarvttaessa pääsee jatkotutkimuksiin, jos on hälyyttävää. Itse en osallistunut.
Lisää voi lukea täältä http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=142&Itemi…
Eli tuon asetuksen mukaan kuntien pitäisi tarjota vähintään kaksi ultraa, viikoilla 10-14 (jonka yhteydessä mitataan niskaturvotus) sekä 18-21 (rakenneultra) sekä mahdollisuuden veriseulaan. Etenkin jyväskyläläiset voisitat tiedustella kuinka kaupunki aikoo reagoida uuteen asetukseen, koska käsittääkseni siellä ei tarjota kuin tuo alkuraskauden ultra, jonka " tarkoituksena on selvittää raskauden tarkka kesto ja arvioitu synnytysaika sekä sikiöiden lukumäärä." . Eli ilmeisesti ei edes mitata niskaturvotusta.
Sitä en tiedä kuinka sitovia nuo asetukset ovat, mutta käsittääkseni ainakin Tampere on lisäämässä ultrien määrää taas kahteen (nyt vain yksi, rakenneultraan pääsee jos nt-ultrassa on ollut jotain epäselvää).
On todella sääli että Suomessa " laadukas äitiyshuolto" tarkoittaa todella isoja alueellisia vaihteluita. Sen takia tuo asetuskin on laadittu.
Meille tulossa kolmas lapsi ensi vuoden alussa ja juuri varasin kolmen viikon päähän alkuraskauden ultran - samoin kuin aiemmissa raskauksissa. Mitään muuta syytä ei ole ollut kuin että ollaan haluttu varmistaa, että elämää löytyy ja oikeasta paikasta.
Viime kerralla lääkäri kommentoi ultran jälkeen, että jos tuolloin 9. viikolla kaikki on kunnossa, on melko pieni todennäköisyys että raskaus enää keskeytyisi. Yleensä alkuraskauden keskenmenot huomataan tuossa ultrassa.
t. Jogu (4+6)