Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät vaunut vauvalle?

Vierailija
05.10.2008 |

Hei! En ole yhtään perillä lastenvaunuasioista (ekaa odotan) mutta pitäis jossain vaiheessa vaunut pienokaiselle hommata. Olisiko kenelläkään mitään suosituksia (ja jos, miksi suosittelet)? Sellaiset kiinnostavat, joilla olisi hyvä hinta-laatusuhde. Ja mihin asioihin on ylipäänsä hyvä kiinnittää huomiota vaunuja ostettaessa? Ja paljon vaunut about maksavat?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmeällä kantokopalla. Vauva nyt 4 kk, enkä käytä enää koppaa. Käytössä ratasosa nyt (ja kopasta tehty jalkapussi).

Todella tyytyväinen olen ollut rattaisiin! Mielettömän näppärät. Kivan näköiset myös.

Meillä on ollut myös Emmaljungat. Ne ovat tukevat, mutta myös kömpelöt ja rumat mun silmiin.

Vierailija
2/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihan itsenäinen päätös kaupassa. Valitse kuitenkin laadukas merkki, sillä vaunujen pitää olla hyvät.

Makuuvaunuja ei periaatteessa tarvitse lainkaan. Täysin makaavaan asentoon käännettävillä rattailla ja kantokppalla tai kovapohjaisekka pussilla pärjää hyvin. Kantokoppa parempi kesävauvalle.

Kääntyvä aisa mielestäni on isomman lapsen kanssa ehdoton, siihen kannattaa sijoittaa. On helppo säädellä lapsen saamia ympäristön ärsykkeitä, aurinkoa, tuulta yms.

Huomioi myös rattaiden koko ja missä aiot niitä säilyttää sekä miten mahtuvat autoon. Et todellakaan halua alkaa purkamaan osiin kuljetusta varten. Meillä esim Brio Novat ja menevät juuri ja juuri mun pikkufarkun takakonttiin kasaan taitettuna! Eli yllättävän isot ovat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut Teutonia Mistralit pehmeällä kantokopalla, josta saa myöhemmin lämpöpussin jaloille kun koppaan ei enää mahdu. ja ollaan oltu ihan tyytyväisiä=)

Mutta kannattaa kartoittaa, että missä niitä pääasiassa käyttää, kulkeeko paljon julkisilla vai autolla (helppo kasattavuus ja pieneen tilaan mentävä), ulkoileeko metsässä vai lähinnä kaupungissa hyvillä teillä. Työntöaisan korkeus, jonka saa säädettyä oikealle korkeudelle. Ja mikäli mieskin niitä työntelee usein niin miehellekin olisi hyvä olla passelit. Renkaita on erilaisia jne. kannattaa kartoittaa omat tarpeet ja sen perusteella lähteä etsimään ja katselemaan. Syntyykö paukkupakkasilla (jos nyt sellaisia enää edes on tulossa;) vai keväällä kesää vasten. Mielipiteitä on varmasti ihan yhtä paljon kun on käyttäjiäkin mutta... Ei muuta kun lykkyä pyttyyn ja vaunuviidakkoon=) Kannattaa kokeilla myös kavereiden vaunuja (jos on siis mahdollista) ja kaupoissa kokeilla useampia.

Vierailija
4/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta hyvät kuomurattaat kantokopalla ( yleensä pehmeä) ja myöhemmin kevyet matkarattaat, niin pärjäät hyvin koko ratasiän ( 0-n.3v)

Gessleinit oli meillä tosi kestävät,. taittuvat pieneen tilaan, lennossa vaihdettava työntösuunta ( oikeasti kätevä Suomen keleissä).

Vierailija
5/28 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä myyjät osaavat neuvoa ja kertoa parhaiten eri vaihtoehdoista ja pääset näkemään erilaisia yhdistelmävaihtoehtoja! Ja jos hinnat hirvittää ja löydät mieleisesti vaunu/ratasmerkin ja mallin, niin sen jälkeen alat bongailla esim. Huutonetistä ko. menopelejä käytettynä!

Vierailija
6/28 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ainakin meidän vaunuissa kaikki kangasosat irtoavat vetoketjulla ja voidaan pestä. Kätevää

Vierailija
7/28 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksi todetut

Vierailija
8/28 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmaljungan kanssa on täälläkin hyvin pärjätty, ihan perusvaunut ollut kovalla kopalla ja ratasosalla.

Paljon riippuu siitä, mitä aikoo tehdä: Itse olen lenkkeillyt tosi paljon ja kulkenut vähän kaupoissa, joten jämäkät, hyvin rullaavat ovat olleet pop. Lapsi nukkuu lähes kaikki päikkärit ulkona nyt ratasosassa (8kk).

Mene kauppaan kyselemään.

Vierailija
9/28 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta kalliitt

- kaikki halpikset kavereilla on hajonneet alle vuoden käytön jälkeen

osta yhdistelmävaunut:

- jos ostat ensin halvat makuukopalliset, sitten on tosiaan kahdet vaunut/rattaat säilytettävänä. vai roskiinko joku aikoi ne makuukopalliset heittää?

- yleensä tulee myös toinen lapsi: myös makuukopan käyttöikä pitenee puolella.

- sittenhän voi miettiä, että jos aikoo tehdä/toivoo tekevänsä seuraavan heti perään(vuosi-kaksi ikäeroa) niin ostaa suoraan kahdelle tarkoitetut. onko se phil & ted ja sitten toinen, jotka käyvät sekä yhdelle että kahdelle.

kääneettävä aisa/asento

- mä en oo tykännyt sellaisista vaunuista, jossa ei näe vauvan naamaa kun työntää. eli vauva on naama menosuuntaa. kääntöaisalla pieni vauva naama äitiin päin ja iso utelias lapsi naama maailmaan päin

päättää ottaako kääntyvät etupyörät vai ei

- jos asutte maalla ja menette umpihangessa, niin ehkä ei-kääntyvät ok, jos kaupungissa ja enimmäkseen kuljette ostoskeskuksissa ja kaupungilla, niin kääntyvät, voi sitten kätevästi suhata kahviloissa ja vaatetankojen välissä.

Vierailija
10/28 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 2,5 kk ikäinen vauva ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Emmaljungan yhdistelmävaunuihin! Lenkkeilen paljon ja vaunut ovat erittäin hyvät sekä hiekkatiellä että asfalttiteillä kävellessä. Tykkään emmaljungista myös sen vuoksi että ne ovat korkeat eikä tarvitse vauvalle tuttia antaessa kyykkiä maanrajassa, siis oma selkäkin säästyy! Suosittelen ehdottomasti! Ratasosasta en osaa vielä kommentteja sanoa, koska se ei ole ollut meillä vielä käytössä.. ja käytettynä ostettiin vaunut eli ei tarvinnut maksaa edes lähemmäs tuhatta euroa..

Vierailija
11/28 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kolmea seuraavaa vuotta, niin suosittelen katsomaan rattaita sillä silmällä, että niihin saa seisomalaudan hyvin ja seisovalle lapselle jää hyvin tilaa aisan ja kopan väliin. toinen seikka on pohtia, miten ao. ratasmalli kulkee takapainoisena, eli jaksaako jyrätä pyörät sujuvasti seisomalaudan kanssa.

Vierailija
12/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teutonia spirit S3, kolmipyöräiset rattaat joihin sitten kantokassi vauvalle. Ei erikseen siis mitään koppa ja ratasosia. Ihan ehoton on meillä käytössä ollut kääntyvä etupyörä. Helpottaaihan hirveästi esim kun menet yksin painavista ulko-ovista jne. Mutta sen kannattaa olla lukittava sen kääntyvän etupyörän. Meillä ei ole ollut ainuttakaan tilaisuutta että rattaat olisivat melkein kaatuneet, vaikka moni kolmipyöräisistä sellaista sanoo. Käy kattoo vaikka at lastenturvan sivuilta. Hinta varmaan n.700e. Hyvät leveät renkaat joten lumessakaan ei ollut vaikea kulkea. Meillä talvivauva.

Vierailija
13/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne niin pienet etupyörät ei kulje lumessa mut jos asuu esim. helsingissä niin eipä täällä lunta näköjään talvisin enää olekkaan...

Vierailija
14/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin perehtynyt vaunujen maailmaan vasta hiljattain, esikoinen myöskin tulossa :)

Itselläni seuraavanlainen suunnitelma vaunujen ostoon: Uutena ostetut vaunut on ihan tajuttoman kalliita, ajattelin hakea kirpputorilta tms. makuuvaunut / edulliset yhdistelmät. Haluan jotkut pienet ja näppärät, koska liikun keskustassa, isojen kanssa tulee todennäköisesti ongelmia tilan suhteen :) Aluksi "halvat", koska lapsi alkaa istua joskus puolen vuoden iässä (?), joten miksi maksaa kalliista makuukopasta, kun käyttöikä on noin lyhyt?

Sitten kun lapsi alkaa nousta istumaan, käyn ostamassa hyvät rattaat, joiden käyttöikä on paljon pidempi. Silloin varmaan ostan uutena, tai riippuu vähän mikä budjetti on silloin ;) Ja niissä kriteereinä että on hyvät työntää ja että lapsen katse on eteenpäin.

Olen myös sitä mieltä, että vaunujen pitää olla käyttäjänsä, eli äidin näköiset. Jos pienellä ja sirolla hempeisiin väreihin pukeutuneella äipällä on massiiviset tummat vaunut, minua ainakin vähän häiritsisi... Joo, olen vähän pinnallinen tietyissä asioissa... :/ Mutta siis sellaiset, että itse tykkäät ja kehtaat liikkua.

Jos sun budjettiin mahtuu uudet yhdistelmävaunut, niin käypä vilkaisemaan mitä tuumaat seuraavista. Jotkut noista kävisin itse hakemassa jos olisi varaa :)

TEUTONIA MISTRAL 2008

http://www.vauvatavara.net/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode…

- perusyhdistelmät, väri on aika kiva :) (huomaa, kiinnitän heti alussa huomioni olennaiseen)

BRIO HAPPY

http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/brio/briohappy/

- nää täyttäis kriteerit pienistä ja näppäristä makuuvaunuista aluksi

- näitä on kehuttu ihan älyttömästi, mutta mun mielestä noi on ehkä vähän ankean näköiset :/

BRIO KOMBI

http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/brio/briokombi/

- suurinpiirtein sama kuin edellinen, mutta mun mielestä kivemmat näköiset

FUTURE-FI

http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/gesslein/future-fi/

- nää on aikas tyylikkäät

PIREUS LUX EVA

http://www.lastentarvikekauppa.fi/shop/kauppa10/products.php?&action=sh…

- tykästyin kankaaseen :)

Vierailija
15/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksia Emmaljungan vaunuista, ovat toimineet aina moitteettomasti kaikin puolin.Ehdotonta plussaa on että tekstiilit eivät liikaannu helposti ja taas puhdistuvat helposti.

Ostin itse eka yhdistelmät kovalla kopalla koska talvi vauva, toisaalta suomen talvi on mitä on. Ja koppa toimii lyhyen ajan ei ole enään hyvä kun lapsi lähtee kääntyilemään ja nousemaan, vaan silloin toimii rattaa valjeiden kanssa.

Ehdottomasti nyt ostaisin vain kunnon rattaat jotka menevät kunnolla makuuasentoon ja tilavat että riittävät kun lapsi kasvaa.

Siihen vauvalle pehmeä kantokassi tai itse tykkäsin untuvapussista on todella lämmin ja kestää pitään, meillä lapset nukkuivat päiväunia rattaissa untuvapussissa 3v asti.

Vierailija
16/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juurikin rattaat. Sitten kun laittaa selkänojan makuuasentoon ja ostaa siihen kantokassin n.100e niin ei tarvitse erikseen vaunuja. Ymmärsitkö? Sitten sulla on kahdet rattaat jotka tarvii säilytystä kun siirryt niihin seuraaviin tai joudut siihen myyntiralliin. Ehdottomasti suosittelen hyviä rattaita joihin tämä kantokassi!

Vierailija
17/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuljet bussissa. Keikkuvat yhden pyörän varassa mentäessä ja poistuttaessa bussista.

Isot, pyörät, jalkapeite, vaihdettava työntösuunta tai istuin, koppa tai lämpöpussi (lämpöpussi menee pidempään), kevyet työntää painonkin kanssa.

Yleensä ne hyvät vaan maksaa enmmän. Itse ostin ekaksi 300€ maksvat vaunut, mutta totesin ne tosi huonoiksi kun oli lainassa mummolassa Emmaljungat. Menin heti sen jälkeen ostaamaan Emmaljungat, en ottanut enää mitään koppaa, koska 3kk vanha poika ei enää edelliseenkään koppaan mahtunut, oli sitten mm. äp:n makuupussissa siitä ratasosassa.

Vierailija
18/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittelija näissä asioissa, joten voisiko joku kertoa ihan rautalankatyyppisesti, missä iässä vauva/lapsi tarvitsee minkäkinlaiset vaunut/rattaat jne. Ja onko näissä vaunuissa/rattaissa yleensä jotain sellaista systeemiä, että samat käyvät sekä pienelle että isommalle lapselle jotain säätöjä tekemällä tai jonkun osan vaihtamalla? Ja saako yleensä noista vauvan vaunuista sen makuuosan mukaan?

ap

Vierailija
19/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunut oli turhat, isot ja kömpelöt

Vierailija
20/28 |
05.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

EHDOTTOMASTI emmaljungat on parhaat! Sinuna ostaisin emmaljunga city cross malliset rattaat pehmeällä kantokopalla. jos hinta hirvittää niin osta käytettynä ne :) on todella kevyet, vakaat ja helppokäyttöiset rattaat niin kaupungissä kuin maastossa. Väritkin ovat ihania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan