Missä menee hyvätuloisen raja?
Jos on kaksi työssäkäyvää taloudessa, niin millä tuloilla he ovat hyvätuloisia? Nettona.
Kommentit (3)
kaikkien palkansaajien keskipalkka normaalilla työajalla on jotain 2800. Eli tuosta voisi laskea, että 5600 Euroa/kk bruttona kahden aikuisen taloudessa on aivan keskitasoa. Itse luokittelisin keskituloisiksi ihmiset, jotka tienaavat 2000-3500 Euroa/kk. Eli keskituloisessa perheessä bruttotulot olisi 4000-7000 Euroa/kk.
seitten ne, joissa perheen vanhempien yhteenlaskettu bruttotulo ylittää 7000 eur/kk. netto onkin sitten karkeasti laskettuna jotain 7000 x 0,64 =4480. Tämä siis, jos on molemmilla opintolainaa ja reilusti asuntolainaa.
Nyt kun teen omia termejä, joiden "oikeasta olemassaolosta" en tiedä, niin tuo 7000 eur/kk kuulostaisi järkevältä hyvätuloisen rajalta Suomessa tällä hetkellä. Suurituloinen onkin sitten eriasia. Itse pistäisi suurituloiseksi suomalaisen palkansaajaperheen, jonka kuukausitulot ylittävät 11 000 eur.
Tätä suuremmista voi sitten jo melkein puhua rikkaista, eli jos yhteenlaskettu tulo nousee yli 20 000 eur/kk. Toki rikkaita varsinaisesti lienevät ne joilla on suvulla rahaa tai perintöä. Omalla palkkatyöllä on vaikea tulla rikkaaksi. Toki yksityisyrittäjät voivat rikastua pinemmilläkin palkkatuloilla.
Kaikissa "virallisissa" instansseissa ja tilastoissa tietenkin puhutaan aina BRUTTOtuloista, koska nettotuloihin vaikuttaa niin paljon omat valinnat: asuinpaikka eli kunnallisveroprosentti ja asuntolainan suuruus (eli korkovähennykset) nyt kaikkein eniten, lisäksi muut verovähennykset.
Itse kysymykseen en osaa mitään eurosummaa vastata.