Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

♥~♥ HELMISTEN ALKUVIIKKO ♥~♥

11.06.2007 |

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereiden ottoajan tarkkuudesta on ristiriitaista tietoa kun välillä kuulee sanottavan, että pitää ottaa muutaman tunnin tarkkuudellla samaan aikaan vuorokaudesta. Pienessä pillerien esitteessä (nappasin mukaani neuvolan esitetiskistä) sanottiin että kolmen tunnin tarkkuudellla pitäis ottaa aina samaan aikaan. Pakkauksen sisällä olleessa tuoteselosteessa puhuttiin että ehkäisyvarmuus säilyy kun tabletit otetaan 12 tunnin haarukalla! Eli melkoinen ero. Tuon 12 tunnin mukaan olen toiminut. Tähtään alkuiltapäivään siis, mutta jos olen jo aamusta jonnekin lähdössä, otan silloin. Ja toisaalta jos muistan vasta illalla, niin ei paniikkia. Myös reseptin kirjoittanut lääkäri sanoi, että vastaavalla tarkkuudella näitä syödään kuin aiemmin käyttämiäni Meliane-yhdistelmäpillereitäkin. Ja tosiaan uusi raskauskaan ei olisi mikään maailmanloppu, pikkukakkosta toivotaan kuitenkin, vaikkei ihan vielä. mitään sivuvaikutuksia en ole pillereistä huomannut.

pilleristi + pimu 4kk

Vierailija
22/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli VIERASTAMISESTA: Ronja ei vierasta toistaiseksi yhtään. Viikonloppuna kävimme moikkaamassa työkavereitan yhessä ravintolassa ja Ronja kujerteli ja hymyili kaikille ihan onneissan. Isi kun tulee kotiin niin kirkuu riemusta! Rakastaa tällähetkellä kaikkia naamoja ihan hirveästi. musta se tuntuu ihan oudolta kun kakkonen on vierastanut 6 viikkoisesta lähtien kaikkia ja vieläkin menee ihan lukkoon kun joku vieras tulee juttelemaan ja pelkää esim.lääkäreitä ihan kuollakseen!

Sitten on ihan pakko vielä marista vähän....eli voi surkeus kun oon niin kateellinen teille jotka jo mietitte uusia raskauksia! Jos tää olis ollut vasta meidän toinen niin olisin jo varmaan täysillä yrittämässä seuraavaa =) Mutta tämä meidän pikkukolmonen taitaa kyllä olla nyt meidän viimeinen, ainakin seuraavat 5 vuotta on meillä " vauvavapaata" aikaa kun tuli se kierukkakin eilen laitettua. Pientä ikäeroa voin kyllä suositella vaikka minusta ehkä raskain vaihe on ollut kakkosen alkuraskaus kun ei meinannut millään jaksaa pysyä hereillä sen jumalattoman väsymyksen takia ja vielä piti vahtia sellaista suht vilkasta 8-9 kk ikäistä vekaraa! Mutta siitä kun selvisi niin kaikki on mennyt sujuvasti. Kakkosen ja kolmosen väli meillä onkin sitten jo 3 vuotta ja se tuntuu jotenkin tosi isolta ikäerolta, mutta ihan hyvä näinkin. Nyt painun sinne neuvolaan kateudesta vihreänä tuijottelemaan toisten isoja masuja!

T.Kaisa ja Ronja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kakkonen sai alkunsa kun söin noita cazette pillereitä ja mun muistilla (ja on siis huono) yritin muistaa jokseenkin samaan aikaan niitä syödä mutta ilmeisesti epäonnistuin, mutta meillä oli sama tilanne kuin teilläkin eli ei ollut maailmanloppu ja jälkeenpäin ajatellen ihan kiva " yllätys" !

Vierailija
24/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut niin hienoa ilmaa, etten ole aikoihin kerinnyt pinoutumaan... Meillä ollaan helteiden takia siirrytty nukkumaan päikkäreitä sisälle. Vaunuissa heräsi viimeistään 45minuutin jälkeen, vaikka nukkuikin varjossa. Selvästi oli aina uninen, mutta ei saanut nukuttua pidempiä jaksoja. Yhtenä päivänä sitten kannoin tissiltä sänkyyn, jossa veteli sikeitä lähes 4h! Sisällä oli kyllä lähes yhtä kuuma kuin ulkonakin! Luulen, että Aadalla heräilyn syy oli ns. turvattomuus. Eli nyt kun ei tarvitse ulos pukea ja vaunuissa on enemmän tilaa, ei koe oloaan turvalliseksi. Sisällä nukkuu vielä korisängyssään (on n. pakkauksen laatikon kokoinen) peitto päällä, pienessä pesässään, ja uni maittaa katkeilematta. Ja tästä aasinsillan kautta...

YÖPUKU: Nyt helteillä käytössä hihaton body tai sellainen jonkun muunkin mainitsema shortsibody, on vähän väljempi kuin bodyt muuten. Meillä tyttö nukkuu peiton alla. Kuumimpina iltoina laitoin vain pussilakanan, mutta heräsi hetken päästä vaihdettuaan asentoaan, eikkä uni tullut simmuun ilman peittoa. On äitinsä tyttö ja nukkuu koko yön samassa asennossa, joten meillä ei peittoja potkita ;)

HIUKSET: Alkuun niitä lähti enemmän, mutta nyt on jo vähän vähentynyt. Mulla on pitkät mustat hiukset ja kotona vaaleat lattiat...hiuksia on päivittäin näkyvissä lattioilla ympäri huushollia. Meillä imuroidaankin siis myös koiran että äidin karvoja :)

MENKAT: Eipä ole vielä kuulunut, enkä kyllä kaipaakaan!

KIINTEÄT: Täysimetyksellä vielä mennään, tosin nyt ollaan parina päivänä vähän maisteltu perunaa, johon oon lypsänyt omaa maitoa. Siis ihan vaan muutaman teelusikallisen verran. Pikkuhiljaa ajattelin yrittää lisäillä annosta. Odotan sitä 5kk:n täyttymistä, että päästään aloittamaan puurot. Eli olikin ihmeissäni , kun jossain neuvolassa oltiin jo suositeltu puuroa! Mulle on aina toitotettu, ettei viljatuotteita ennen 5kk:n ikää juuri keliakiariskin takia! Jossain (nikki hukassa...) taas oli käsketty aloittamaan vasta 6kk:n iässä. Tosiaan on niin kovin erilaisia nuo neuvoloiden ohjeet..

KAUPPALASKU: Meillä menee n. 500euroa/kk ruokakauppaan. Meitähän on 4+1 sekä koira ja Aadahan ei kerrytä tuota summaa muuta kuin vaippojen osalta ja niitäkin menee tosi vähän. Tuo +1 on miehen poika, joka on n.15päivää kuukaudesta meillä. Kaikki ostokset keskitetään S-kauppoihin eli summassa on siis myös muutakin kuin pelkkää ruokaa.

Josko nyt lähtis keittämään kahvia, kun mieskin tulee pian töistä. Kaapissa olis vielä synttärilahjasuklaata mummulta... Niin joo, meikä täytti taas 20v. sunnuntaina ;) Nyt pooois...

Pessi80 ja Aada 4,5kk

Vierailija
25/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jäänyt taas kirjoittelut, tuntuu, että tämä on jo mun vakiolause :0)

nyt on saanut olla koko ajan menossa, hammaslääkärissäkin olen nyt viikon sisällä ollut kolme kertaa, ei kiva!

HELPPO VAI VAATIVA VAUVA: meidän poitsu on ollut päivät tosi hyvätuulinen, mutta yöt on yhä sitä ähellystä, ei kuitenkaan onneksi itke, mutta viime yönkin ähisi klo.2-5 ja sitten kovalla työllä saa pierun aikaiseksi, en tiedä aiheuttaako maisiivelli sen, kun iltaisin annan vai onko vaan yksinkertaisesti vieläkin vatsavaivainen, kai se siitä viimeistä' än helpottuu kun liikkeelle lähtee ja ylimääräiset ilmat mahasta lähtee likkeelle...

VAUVAN RUOKAILU: nyt kun tuntuu, että ollaan koko ajan menossa niin on taas soseiden maistelu jäänyt, mutta porkkanaa ollaan jo kunnolla maisteltu ja perunaa parina päivänä, maissivelliä saa iltaisin n.60ml maidon joukossa ja ekoille päikkäreille mennessä saman satsin... iltaisin syö velli-maitoa n. 200 ml eli tankkaa hyvin ja yöllä yleensä syödään kerran...seuraavaksi maistellaankin sitten jotain herrkua, luumua tai päärynää...

MENKAT: alkoi vajaa 2kk sitten ja sen jälkeen onkin ollut vain neljä vuodotonta päivää, koko ajan siis tiputtelee... mulle laitettiin ehkäisyksi se keltarauhashormosiruisku, mutta siirryn tämän 3kk satsin jälkeen kyllä pillereihin vaikka ne mikreeniä aiheuttivatkin, mutta ainakin kesä aikana nää ainaiset menkat ärsyttää...

HIUKSET: raskausaikana ja eemelin synnyttyäkin voivat tosi hyvin, paksuuntuivat ja kasvoivat pituutakin melkoisesti, mutta nyt niitä lähtee niin, että huolettaa... kunnon tuppoja vetäessä ja harja on aina ihan hiusten peitossa... tosiaan huolettaa, että kohtako olen kalju...

KAUPPALASKU: olemme siis kolme henkinen perhe+koira ja kaksi kissaa ja kauppaan mmenne kuukaudessa ruokaan n.400-500e, olen kova shoppailija ja siihen meneekin sitten enemmän rahaa, vaikka nyt on pakko ollut rauhoittua sen suhteen, kun ei ole sitä rahaa millä kustantaa vaateshoppailut...

YÖ-VAATTEET: helteillä oli vaan vaippa ja lyhythihainen body+ sukat, nyt siirryin pitkähihaiseen bodyyn, muuta eemeli kun potkii heti peiton pois niin ensi yöksi laitan varmaan taas yöhaalarit...

olen nyt ollut kaksi kertaa auttamassa eemeliä vaunuissa takaisin unten maille, on nukkunut nyt kaikkiaan tunnin... ekalla kerralla ei edes itkenyt vaan potki terhakkaasti vaunuissa, mutta nukahti kuitenkin uusiksi... kun heiluttelin tuossa pihalla vaunuja ja meillä on paljon mäntyjä pihassa niin tippui käpy suoraan nenän päähän ja teki kipeää ja jälkikin tuli :0) kaikkea voi sattua..

eemeli olisi ja onhan hän nytkin täydellinen pakkaus jossei tuo vatsa niin kovasti haittaisi tota yönukkumista ja eihän kyllä päivälläkään nuku kuin max 1,5h ja senkin kovasti autettaessa... ei itke kuin nälkää ja unta..

miten muuten iltaisin laitatte vauvan sänkyyn nukkumaan? vieläkö laitatte kyljelleen vai suosiolla selälleen? mä olen yrittänyt vielä laittaa kyljelleen kun jotenkin rauhoittuu niin paremmin, mutta hetken päästä on taas selälleen vaikkka kuinka laittaisi tukea selän taakse, kun on niin kova touhuamaan...

meidän koneen näppäimistö on ilmeisesti täynnä töhnää kun on tosi hankala kirjoittaa, kun kirjaimet tökkii ja jää jumiin, voikohan tätä näppäimistöä pestä?!

viideltä olisi hieroja, ihanaa... taas eemeli mummille hoitoon, onneksi mummilla on kesäloma, kun noita hammaslääkärikäyntejä sun muita menoja on pakannut olemaan ja hyvä kun mummi innolla hoitaa, vaikka joistain asioista olisinkin eri mieltä miten eemelin kanssa toimitaan, mutta toimiikoot miten toimii, kaksi poikaa on kuitenkin jo tähän maailmaan kasvattanut...

mutta nyt laittautumaan hierojaa varten valmiiksi ja kurkkaamaan nukkuuko se eemeli siellä vaunuissa vai touhuaako jotain muuta...

pajuska+eemeli ensi viikolla 4kk

Vierailija
26/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tais nuo helteet ottaa koville kun sain ensin herättää tänään neuvolaa varten 8.40. klo 11-14.45 nukkui vaunuissa ja nyt tuli oudon hiljaista puuhamatolla ja siellähän se neiti vetelee sikeitä lelujen alla! Yleensä en anna matolle nukahtaa vaan kannan sänkyyn tai vaunuihin sitten kun alkaa pilkkiä, mutta tämä kävi nyt ihan huomaamattani :-)

Voi tietty olla että tänpäiväinen rotarokotteen toinen annos vaikuttaa myös jotain. Odottelen jo että vellikakkaa piisaa taas useamman viikon!

KOLOMONEN: missä vaiheessa ja miten huomasit olevasi raskaana noita pillereitä syödessäsi? Ajattelin tätä ihan siksi, että pilleripaketissahan lukee ettei saa syödä raskauden aikana mutta kun ei menkkojakaan ole vielä ollut niin eipä sitä raskautta välttämättä heti tajuaisi. Toisaalta Cerazette-pillerit sisältää kai keltarauhashormonia, jonka määrä muutenkin nousee alkuraskaudesta, joten alkio altistuu sille aina eli ei varmaan ole kovin vakavaa vaikutusta kehitykseen.

Nyt pois. Mulle tuleekin 4v muksu hoitoon loppuviikoksi, joten voi olla ettei koneelle kerkeä kun on aikas vaativa tapaus ja vaatii 100% huomiota kylässä ollessaan :-)

äippä + puuhamatolla koisaava pimu

Vierailija
27/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollaan oltu koko päivä kun vettä on tullut taivaantäydeltä, mutta Peetu ei oo nukkunu kun yhteensä 45min. päiväunia, joten en oo koneelle aikasemmin ehtiny.. Nyt nukkuu, mutta toivottavasti herää vielä iltapuurolle ja vellille!

...josta päästiinkin sujuvasti asiaan;

Eli unohtu maidot siitä ruokailujutusta.. Kyllä siis ilmanmuuta vielä maitoakin syötetään vauvalle, ainakin puolet päivän ruuasta on maitoa, välillä enemmänkin, mutta se ei Peetun masua pidä kauaa kylläisenä..

Peetu VIERASTAA vain väsyneenä, jos vierastaa! Jos joku -ei perheenjäsen- sattuu tulla pällistelemään Peetun eteen, kun väsyttää, niin saattaa tulla kova itku. Anoppi on monesti joutunu toteamaan, että " taas se vierastaa!" =)

VAATTEET:

Meillä on paljonkin sellasia vaatteita joita ei oo ehditty pitään kun kerran tai pari ja sit jo jääny pieneks. Ja kuinka ollakaan, vaikka vaatteita on kaikenlaisia, niin kummasti sitä tykästyy joihinkin tiettyihin ja pyörittää niitä samoja aina vaan.

Vauvalle kun tuli 3 kuukautta ikää, niin tuntui että muuttui hetkessä paljon HELPOMMAKSI! Ei Peetu kyllä koskaan oo vaikee ollukaan, mutta tuntuu, että ne pienimmätkin kitinät ja murheet jäi jonnekin..

PI-KI:

Meillä tosiaan on aika sama ruokailusysteemi ja vauvatkin on aika saman kokoisia! Peetu on nyt 7095g ja 64cm.

Se puuro-juttu muakin mietityttää, mutta aloin jo puuroo syöttään ja sit vasta tajusin että siinä voi piillä pieni vaara.. Neuvolan täti oli kuitenkin tosi varman oloinen sanoessaan, että puuroo saa jo antaa!

NUKKUMA-ASENTO:

Yritän välillä laittaa poikaa kyljelleen, mutta ei onnistu, kun on heti selällään.

Mitä miehelle synttärilahjaks..?

Täytyy yrittää aina udella vähän ennen synttäreitä, että mitä mies tarvis.

Jos ei tuu mieleen mitään kivaa uutta, niin varma valinta on hyvä punaviini ja kalsarit/paita ...joo, tylsää tiedän, mutta ei mee ainakaan hukkaan..

eipä tässä sit muuta

mammutti ja Peetu 3kk

Vierailija
28/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maistuu kans huomattavasti paremmin noi hedelmäsoseet kun perun-porkkanat ja maissit! Aikamoista sotkemista on kasvisten syönti, kun taas suu aukeaa kun linnunpojalla jos tarjoaa heldelmää.. Taitaa poika olla samanlainen makeahiiri kuten äitinsä =)

Taidan soittaa huomenna neuvolaan ja kysäistä vielä, että oliko se täti ihan tosissaan siitä puurosta..Luulis, ettei noilla neuvolan ihmisillä voi olla kovinkaan erilaiset ohjeet, ellei sit anna ohjeita vanhemmille oman mielen mukaan!

ja pois

m

Vierailija
29/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo toista päivä oikea nukkumispäivä. Ronsku nukkuu mahdottomasti välillä syö ja hetken jaksaa leikkiä, kunnes taas alkaa nukuttamaan. Olivat nuo helteet näköjään rankempia pienelle kuin ymmärsinkään. Normaalistikkin Ronsku nukkunut erinomaisesti yöt, mutta nyt päiväunet helteillä olleet rikkonaisia ja normaalia lyhyempiä.

Siispä galluppeihin

MENKAT: Mulla alkoi noin3kk synnytyksen jälkeen ja nyt josiis toista kertaa ;( Kierto näyttää olevan säännöllinen kuin kello, samoin kuin ennen raskauttakin.

KAUPPALASKU; Meidän miniperheessä (vain minä ja Ronja) kuukausittain ruokakauppaan menee noin 400e tässä samassa siis pesuaineet, vaipat, ja satunnaiset vaateostokset. Aikas paljon siis menee, mutta yksineläjiä ei tämä maa suosi. kaupoissa paljon perhekokoja eri ruoille mutta yksinäisille ei minikokoja, eli puolet aina ehtii mennä piloille ennen kun kerkeää syödä.

YÖVAATETUS; Ronsku on oikea kuumakalle, eli nukkuminen onnistuu pelkkä vaippa päällä ja ilman peittoa helteillä. Nyt viileämmillä on lyhythihainen boby, ja peitto ei pysy päällä. Kun yritän peiton laittaa, potkii ja sätkii niin kauan että peitto on pois, enen ei nuku!

NUKKUMA ASENTO; Tähän asti nukuttu vain ja ainoastaan selällään, mutta nyt kun kolme päivää sitten oppi kääntymään kyljelleen, niin haluaa myös kyljellään nukkua. Jos laitan selälleen nukkumaan, niin kääntyy itse kyljelleen.

VIERASTUS; Joo on alkanut vierastaa. Meillä kun ei miestä päivittäisessä arjessa ole, niin vierastaa pappaa ja muita miehiä, vaikka kuitenkin viikottain heitä tapaa. Olenkin koettanut vierailla papalla ja muilla miestuttavillamme mahdollisimman paljon, ettei tuosta ongelmaa syntyisi.

HELPPO/VAATIVA VAUVA; Ronja on ehkä yksi maailman helpoimmista vauvoista. 90% ajasta erittäin hyvällä päällä, naureskelee ja hymyilee paljon, viihtyy itsekseen puuhamatollaan ja sitterissä pitkiäkin aikoja, jotta äippä saa esim pyykit kuivamaan tai astiat koneeseen. Jos kiukku pääsee yllättämään, saa sen helposti karkoitettua kun ottaa syliin vähän pussailee ja halailee. Ronja syö hyvin, yölläkin vain kerran ja aamuisin herää kuin aurinko leikkii varpailllaan ja touhuaa omiaan kunnes herään, ei siis herätä minua, vaikka vieretysten nukutaan. Olen nyt useampana aamuna herännyt niin että Ronja on jo hereillä ja touhuaa omiaan vieressäni ;) Siis TODELLA helppo ja kiltti vauveli minulla!

Eiköhän tämä oman kehuminen riitä (vaikka totta joka sana) ja ala olla aika siirtyä pisulle, pesulle ja nukkumaan!

Äippä ja Ronsku

Vierailija
30/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime viikolla kuumetta joka loppujen lopuksi osottautui virtsatieinfektioksi. Oltiin sairaalassa osastolla 4 vuorokautta (perjantai-tiistai), tänään kotiuduttiin. Kovin oli surkeaa kun pientä niin piikitettiin (rakkopunktio, verikokeet joka aamu, kanyyli otsaan ja myöhemmin vaihto käteen...). Nyton pikkumies kuitenkin iloisempi ja reippaampi. Lääkekuuri jatkuu 5 vrk.

HANNELE + SAMPO

Vierailija
31/49 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli nukuttua niin hyvät päikkärit, että nyt ei sitten väsytä... Vastailen vielä gallupeihin, mutta ensi alkuun kysymys KOLOMOSELLE (joku muukin taisi kysyä tätä):

eli milloin ja miten huomasit sen raskauden, joka alkoi cerazzettejä käyttäessä? Oon syönyt 1,5 liuskaa niitä, ja nyt on jo KOLMATTA kertaa menkat, joten en yhtään tietäis, että oonko raskaana vai en... Siis tarkotan, kun oon jotenkin neuroottinen ja pelkään, että pillerit pettää, etenkin, kun on ollut sen verta aktiivista tuo " vauva-teon-harjoittelu" pillereiden aloituksen jälkeen... Toki halutaan toinenkin lapsi, ja jos nyt tulisin raskaaksi, niin olisihan se tosi nopeasti, muttei maailmanloppu. (Toiveena kuitenkin parin vuoden ikäero.) Mutta pelottaa, että syön sitten tyyliin kuukausikaupalla niitä pillereitä, vaikka olisin raskaana... Kamalan sekavaa selitystä :) Mutta teille ei kakkoselle tullut mitään niistä johtuvaa, tai sulle itelle raskausaikana? Nämä tosi henk.koht. kysymyksiä, eikä tietenkään ole pakko vastata. Ihmetyttää vaan, kun tuo vuoto on noin jatkuvaa, ja omituista mahakipua ym., että mitä tää nyt sitten on... Vuotaako " huvikseen" , ottaako elimistöltä vain aikansa tottua niihin, onko keskenmeno, onko merkki kuitenkin raskaudesta..? (E-pillerit sopi mulle hyvin 8 vuotta, ei mitään tällästä.) Tein testin toissapäivänä, ja se ainakin näytti miinusta. Mutta entä jos ne pillerit " huijaa" sitä testiä?

No joo... Nyt mä kuulostan jo ihan hullulta :) Ja ihan kuin oisin jossain lääkärin vastaanotolla kysymyksineni ja huolineni, heheh... Rupes ihan itteäkin naurattamaan, kun luin tuon pätkän uudestaan... =) Mutta pääasia/-kysymys oli se, että milloin ja miten huomasit raskauden? Oliko silloin esim. säännölliset menkat jo, jotka jäi pois? Näyttikö ihan apteekin tav. testi plussan?

No niin, sitten muihin aiheisiin :)

YÖPUKU, meillä Arttu nukkuu pelkässä vaipassa, on nukkunut niin jo 2-viikkoisesta. Välillä kylpypäivinä laitetaan unipuku (se " kokohaalari" siis) päälle. Mutta on sellanen hikikirnu, ettei suostu normaalisti iltaisin pitämään mitään vaatetta, vaan tulee kiukku (joka laantuu, kun Arttu riisutaan vaippasilteen ja laitetaan sitten sänkyyn).

MENKAT on tosiaan 1,5kk aikana jo kolmatta kertaa :( Hitsin minipillerit. Ei ole kyllä mun juttu ollenkaan. Merciloneja söin vuositolkulla, niistä ei ikinä mitään. Cerazzetteista jo tätä lähes jatkuvaa vuotoa, ärtyisyyttä, omituisia alamahakipuja jne. Varasin jo heinäkuulle ajan omalle gynelle, että vaihdan takas e-pillereihin. (En siis imetä enää.)

HELPPO/VAATIVA VAUVA, Arttu helppo. On oikeinkin perustyytyväinen, itkee vain nälkää ja nykyisin välillä tylsyyttään. Paras paikka olis sylissä ja vielä niin, että koko ajan liikutaan ja katsellaan " maisemia" . :) Mutta itkut niin vähäisiä, että en voi sanoa kuin helpoksi lapseksi.

HIUKSET tosiaan lähtee järkyttävällä vauhdilla. Joka päivä lähtee kamalia tukkoja! Tietääkö kukaan, auttaako joku tietty vitamiini tai joku tuohon hiustenlähtöön??? Oisin valmis kokeilemaan lähes mitä tahansa...

VIERASTAMINEN, ei vielä osaa vierastaa. Katselee kyllä uusia ihmisiä pitkään kulmat kurtussa ja miettivän näköisenä, mutta sitten hymyilee ja juttelee.

NUKKUMA-ASENTO on yleensä selällään. Kyljelleen nukahtaisi paremmin, muttei suostu pysymään niin, vaan joko kellahtaa heti selällee, tai jää punkemaan mahalleen... :) Mutta nukahtaa kuitenkin hienosti yleensä omaan sänkyyn, mobilelle jutellen. Heräämisasento onkin sitten aina yllätys... =) Yleensä on pinniksessä poikittain, tai väh. toisessa reunassa.

KAUPPALASKUUN varasin tosiaan tässä uudessa budjetissa sen 500e, mikä ei varmasti tule riittämään... Meillä siis 3-henkinen perhe sekä 2 kissaa ja koira. Keskitetään ostokset Prismaan (samoin vakuutukset, bensat ym.), joten bonuksia tulee kivasti. Vain soseet hain kerralla halvemmalla Tarjoustalosta, kun en niitä viitsi vielä tehdä --menekki niin vähäinen, ja yhdestä purkista syödään kahtena päivänä.

Mutta nyt täytyy varmaan lähteä nukkumaan... KOLOMONEN, toivottavasti osaat vastata johonkin (hölmöihin...gröhöm...sori...)kysymyksiin mulle :)

Terkuin uteleva Pi-Ki ja Arttu 3kk

Vierailija
32/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PILLEREISTÄ:Meidän kakkonen sai siis alkunsa kun söin noita pillereitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Unohdin siis välillä ja yritin paikata sit syömällä aina heti kun muistin jne... eli ovat varmasti tehokkaampia jos muistaa tarkasti aina samaan aikaan syödä! Mulla alkoi silloin taannoin menkat heti jälkivuodon loputtua ja aloitin pillereiden syömisen heti jälkitarkstuksen jälkeen eli 7 viikkoa synnytyksestä. Sen jälkeen mullakin tuli noin kahden viikon välein jotakin epämääräisiä vuotoja ja menkkojen tapaisia, mutta siis ilman mitään säännöllisyyttä. Raskaana huomasin olevani sitten kun vatsa rupesi olemaan ihan tajuttoman kipee aina kun imetin esikoista, enkä oikein kunnolla pystynyt enää imettämään. Sitten vielä tuli huono olo ja kuvittelin tulevani kipeeksi (kuumeinen olo) ja päätin sit kuitenkin tehdä raskaustestin varmuuden vuoksi kun vaan oli " sellainen olo" ja plussaahan se näytti. Meillä esikoinen oli silloin 8 kk ikäinen kun tein testin. Pääsin sit alkuraskauden ultraankin jossa määriteltiin laskettuaika kun en todellakaan osannut sanoa milloin vauva olisi voinut saada alkunsa noiden epäsäännöllisten tiputtelujen takia.

Niin ja lääkärit tai kukaan muukaan ei sen kummemmin kommentoinut taikka tutkinut mua taikka vauvaa noiden pillereiden takia, eikä ne ole aiheuttaneet mitään tuolle täysin terveelle 3-vuotiaalle, ellei ne sitten aiheuta ihan hrveetä kolmen vuoden uhmaa ;-)

Nyt hakemaan kahvia, palaan myöhemmin.

T.Kaisa

Vierailija
33/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailen GALLUPEIHIN:

RUOKALASKU: Järkyttävän iso, en osaa sanoa, minä käyn yleesä meillä kaupassa, olen yrittänyt budjetiksi 60€/viikko mutta ei taia pysyä siinä. Nyt äippälomalla rahat on aina loppu ennen seuraavaa.

VAATIVA VAI HELPPO VAUVA: Sanoisin kyllä että vaativa!

VIERASTAMINEN: Viime viikolla itki esim kun katsoi neuvolatätiä mutta itki muutenkin lähes koko ajna kun taisi raukka olla niin kipeä. Sairaalassa kyllä jaksoi hmyillä ja seurustella kaikille hoitajille sen jälkeen kun vointi parani.

En muist amitä muita aiheita oli.

JOLLAIN MUULLAKIN oli aiemmalla lapsella ollut PISSATULEHUS, kuka se olikaan? Tehtinkö teille myöhemmin varjoainetutkimus? Olitte ilmeisesti myös osastolla suonensisäisellä antibiootilla, ja myöhemmin lääkekuuri jatkui kotona? Meillä tosiaan lääkekuuri jatkuu kotona, Sampo puistelee kovasti sitä annettaessa että ilmeisesti on aika pahan makuista, mutta alas menee kuitenkin. Ultrattiin eilen ennen kotiuttamista ja virtsatiet ja munuaiset oli normaalit, raskausajan ultrassahan toinen munuaisallas oli laajentunut. Kuukauden päästä tehdään varjoainekuvaus. Jos teille on tehty, niin kerro millanen se on? Onko se lapselle hankala? Eikö siinä ensin juoteta jotain, miten noin pieni sen juo, tuttipullosta kai? Sampo on sitten 5 kk. Minkä ikäisenä teillä oli pissatulehus? Kiitos jos jaksat vastata =o)

Sampo oli sairaalassa jo hirmu iloinen mutta eilen kotiintullessa taas illan itkuinen. Mietin että johtuko paikanvaihdoksesta, jos tottu jo sielä olemaan kun kuitenkin oltiin 5 päivää ja alkoi pitää sitä uutena kotinaan...? No pian tuo varmasti taas kotiin tottuu. Ikinä ennen ei oo kylvyssä huutanut mutta eilen ei tykännyt kylpeä.

HANNELE + SAMPO

Vierailija
34/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äkkiä ne neuvola kuulumiset eli

pituutta oli kertynyt 64 cm

ja painoa oli 6664 g

ja päänympärys 39,8 cm

Ronja oli jälleen reipas eikä paljoa piikistä hetkahtanut, pieni parku pääsi, mutta hetken päästä jo hymyili. Ilalla oli vähän lämpöä ja ylimääräistä kitinää joten panadolsupolla oloa hieman helpotettiin.

T.Kaisa ja Ronja tänään 3 kk!

p.s Nyt on viimeinenkin " helmikuinen" täyttänyt sen 3 kk =) Nopeasti nämä vaan kasvavat!

Vierailija
35/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin vaan taas valittamaan kuinka raskaiksi nämä meidän yöt on mennyt... eemeli on hereillä läpi yön ainakin 45 min. välein enkä yhtään ymmärrä mistä johtuu tai vatsa varmasti vaivaa, mutta mistä ne vatsavaivat johtuvat sitä en tiedä...

nyt ei enää nukahda ähinään itsekseen vaan tarvii aina tutin ja pitää kääntää kyljelleen...äiti rupeaa olemaan ihan poikki kun saa nukkua vain puolen tunnin pätkiä, en yhtään tiedä mitä pitäisi alkaa koittamaan vai auttaako tähän muu kun aika... eikä tähän yhtään auta se, että mies käy kotona vaan nukkumassa, kun tekevät niin pitkää päivää...

juu, mutta nyt yrittämään jos sais poitsun päikkäreille...

Vierailija
36/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pajuska: Täällä toinen rättiväsynyt mamma! Meidän yöt on kans aika show:ta. Tunnin - puolen toista välein herätään ja vain tissillä jatketaan unia, tutti kun ei kelpaa. Ja tosissaan väsyttää!!! Saas nähdä kuinka pitkään tätä rumbaa kestää. Puolivuotiaana kai voi unikoulutella, mutta eihän tätä enää kahta kuukautta jaksa. Isä ei asiaa voi auttaa, kun meillä ei pullo kelpaa. Ja todellakin, mies on meilläkin aina töissä. Tosin tänään tulee jo ehkä viiden jälkeen, eilen 20.30 jälkeen. No, vielä puol toista viikkoa ja mies jää lomalle, jospa sitten sais itsekin nukutua edes päivällä. Nyt se ei onnistu, kun esikoinen kuitenkin vaatii osansa.

No vali vali, nyt hetkeksi pötkölleen, kun Alma nukkuu ja isompi katsoo muumeja :-)

Timbe

Vierailija
37/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpäs mä oon täällä jo monta kertaa ollut tämän päivän aikana! Huomaa että ulkona sataa vettä niin heti mamma roikkuu koneella. No joo sitten asiaan..eli lueskelin noita muita vauva-puolen avauksia ja heräsi muutama kysymys eli onko täällä muita joiden vauvat eivät syö tuttia? Meillä ei siis tuttia ole ja ollaan pärjätty tosi hyvin ilmankin. Ronja nukahtaa ihan hyvin ilman tuttiakin ja luulisin että mutustaisi jokatapauksessa noita nyrkkejään vaikka siis tuttia yrittäisi tyrkyttää. Oletteko te jotka tuttia käytätte saaneet joitakin ohjeita tutin käytöstä neuvolasta?

Toinen juttu... Joko kaikki on aloittanut soseet taikka vellit? Meillä siis tuli tänään vasta 3 kk ikää täyteen, mutta neuvolassakaan ei tullut sitten edes puheeksi nuo mössöt vaikka Ronjan paino ei kovin paljoa ollut noussut (verrattuna pituuteen) eli meillä siis varmaankin odotellaan seuraavaan neuvolaan joka on 9.7. Vellejä meillä ei kyllä sittenkaan oteta käyttöön kun ei ole noita tuttipullojakaan eli suoraan sitten vaan puuroja iltapalaksi kunhan vauhtiin päästään. Mutta nyt siis vielä täysimetyksellä mennään ilman pulloja.

Mitähän vielä oli...hmmm taisi taas unohtua

Nyt mukavaa keskiviikkoa kaikille, täytyy lähteä siivoilemaan.

T. Kaisa ja Ronja

Koittaakaan te väsyneet äidit mennä ainakin illalla heti nukkumaan kun vauva nukahtaa ja jättäkää kaikki " turha" tekemättä niin ehkä se vähän auttaa ja tosiaan sitten lomalla paljon päikkäreitä =) Toivotaan et aurinko taas rupeaa koko suomessa paistamaan niin ei väsymyskään tunnu niin pahalta!!

Vierailija
38/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole paljon ehtinyt kirjoitella, kun ollaan oltu koko ajan liikenteessä ja mieskin on nyt lomalla. Mutta jos nyt kerkeis muutaman sanasen.

Kolomoselle:

TUTTIA ei syödä täälläkään. En ole antanut. Ajattelin että annan sitten jos tuntuu että tarvitsee, mutta ei ainakaan vielä ole tarvinnut. Esikoisen kanssa sama juttu eikä koskaan tullut sitä tuttia tuolta kaapista otettua eli ilman mentiin koko vauva-aika.

SOSEITA JA VELLEJÄ ei ole aloitettu. Aloitan vasta sitten 6kk:n iässä maistelemaan. Siihen saakka mennään pelkällä rintamaidolla. Näin tein myös esikoisen kanssa ja ihan hyvin toimi. Tosin ruoka alkoi sitten kunnolla maistua vasta yli vuoden ikäisenä. Siihen saakka maisteltiin ja pääasiallinen ravinto oli rintamaito. Kasvoi kuitenkin jollain +20 käyrällä eli taisi saada ihan tarpeeksi ravintoa vaikka olinkin vähän huolissani huonosta syömisestä : )Velliä ei esikoinen huolinut ollenkaan, joten saa nähdä kuinka tämän vauvelin kanssa on.

Ja gallupeihin:

HELPPO / VAATIVA: Sanoisin, että helppo. Hirmu selkeät ilmaisut siitä, mikä on hätänä ja kun tarve on täytetty, niin itku loppuu heti. Yleensä ei edes ehdi itkuun saakka, kun osaa sellaisen komennushuutelun, josta jo tietää, onko nälkä, väsy tai röyhky jumissa vai vaan tylsää.

MENKAT: Ei ole alkanut eikä varmaan ala pitkään aikaan. 2 Menkat ehti olla näiden lapsosten välissä. Säännölliset menkat on viimeksi olleet vuonna 2003..

HIUKSET: Jostain syystä mulla voi hiukset raskaus ja imetysaikana tosi hyvin. Paljon paksummat ja kiiltävämmät kuin muuten.

YÖVAATTEET: Vaipalla nukutaan ja ohut peitto päällä. Nukkuu vieressä, joten ei varmaan ainakaan kylmä pääse tulemaan vaan päinvastoin.

KAUPPALASKU: Hirmu vaikea arvioida. Varmaan siinä 800 euron tienoilla kuussa.

Ja sit laittaisin taas uutta galluppia eli minkä kokoiset vaatteet käytössä ja mitkä vaipat:

VAATTEET: 74 cm menee joten kuten, mutta olen kesävaatteiksi ostellut 80cm. Kesällä kivempi olla vähän löysemmissä vaatteissa. Kuivausrumpu kutistaa sen verran että sen jälkeen 80cm on ollut tosi hyviä. Luulin, että 68cm olis menneet tän kesän, mutta vähän tämä vauvan nopea kasvu yllätti.. Ikää siis nyt 3kk.

VAIPAT: Pamperssin ActiveFitin kokoa 3 käytetään, mutta alkaa käydä pieneksi. Kohta siirrytään 4. kokoon.

Kääntymään poju oppi selältä mahalla pari päivää vaille 3kk:n iässä ja nyt ei pysy hetkeäkään selällään..

Pirriäinen ja poju 3kk 10pvää

Vierailija
39/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin pienellä " lenkillä" ja ehdittiin onneks just sateen alta kotiin!

Isommat pojat juoksee pihaa ympäri vesisateessa...alasti.. Huvinsa kullakin =)

TUTIN SYÖMISESTÄ:

Meillä on tutti käytössä, mutta erittäin vähän poika suostuu sitä syömään. On päiviä, kun sitä ei käytetä ollenkaan.. Oikeestaan taidettas pärjätä ilmankin, kun sitä en tarjoo jos ei itke, enkä itkuunkaan ensimmäisenä. Illalla yritän sillä saada nukahtamaan, mutta Peetu sylkäsee sen suustaan usein heti pois tai ei suostu ottaan sitä ollenkaan.. Nukahtaakin usein ilman tuttia.

Neuvolasta ei oo tullu mitään ohjeita tutin käytöstä.

..jahas, tuli kiukku lattialla..on varmaan kääntynyt taas mahalleen ja kädet jääneet jumiin vatsan alle..

mammutti ja Peetu

Vierailija
40/49 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti kun sekä 4v lainalapsi että oma pimu nukkuvat samaan aikaan. Aika työläältä tuntuu kaksi lasta näin kun samalla pitäis muonittaa miehiä talotyömaalla, hoitaa kaikki sieltä tuleva miehen pyykki ja leikittää tuota 4v perheensä ainoaa lasta, joka on oppinut aikas vaativaksi ja kärsimättömäksi :-) Vauva tuntuu vähän jäävän varjoon tässä hässäkässä.

VAATEKOKO meillä on 62-68. Pimulla pituutta 62,5 cm, tutan vaatteet 56 cm menee edellelen hyvin, toisaalta jotkut rumpukuivatut vanhat vaatteet on jo jopa 74 cm. Äp:n 60 cm vaatteet on nyt just jämptejä.

HIUKSET lähtee ja sille ei käsittääkseni mitään voi. Eli ei auta vitamiinit kun tämä vaihe kuuluu hiuksen normaaliin kehitykseen. Tukka menee raskausajan aineenvaihdunnan ansiosta jotenkin lepotilaan ja silloin hiuksia lähtee vähemmän. Ja nyt se kaikki kostautuu. Luin tän jostain ja mulla ainakin taitaa pitää paikkansa.

MÖSSÖT: Täysimetys edelleen ja ikää 4kk. Näin jatketaan vielä ainakin kk. Sit varmaan pikkuhiljaa aletaan maistella. Kunnolliseen kiinteiden syöntiin pitäis kuitenkin päästä vuoden loppuun mennessä, koska palaan sitten työelämään.

VAIPAT: Daily 5-8 kg yövaippoina ja päivisin itseommellut kestot. Tosin eilinen Rotarokote sai taas aikaan ripulia, joten katsotaan kuinka pitkälle vaipat riittää. Hyvin kuitenkin ovat kakan pitäneet eivätkä falskaa. Öisinkin vois kokeilla.

Nyt pois ennenkuin pimut herää.