MIksi kolttasaamelaisuus on häpeä?
Suvussani on jotakin salaperäistä ja häpeällistä, kukaan ei suostu kertomaan. Pappa on sanonut vähän ennen kuolemaansa ahdistuneena, että kolttiahan me. Kuin olisi jättänyt jälkeläisilleen häpeällisen perinnön.
Näin kai siten on, koska tädit ja sedät, kaikki vaikenevat. Isältäni en voi edes kysyä, hän kuoli vuosi sitten.
Kommentit (30)
paitsi kolttasaamelaiset ja muu pohjonen väki itte.
VIimestään Oulun korkeudella suomalaisten psyyke muuttuu ihan oudoksi. Ollaan itsetuhosia ja yliseksuaalisia puheissa ja kehitään sellaista ihme syrjäytynyt mettäläinen -identiteettiä ylle vaikka ei olisi mitään syytä
No kuka nyt oikeesi pitäis paitsi kolttasaamelaiset ja muu pohjonen väki itte.
paitsi esim. Suomen valtio, joka yritti tappaa saamen kielet ja sulauttaa saamelaiset valtaväestöön.
Ja hyvin yllättybyt siitä, että kolttasaamelainen itse häpeää identiteettiään. Sitä on ilmeistesti nöyryyteetty lapsena sitä pappaasi.
en ole Lapissa kasvanut. Kai tuo on joku historiallinen häpeä. ap
Ei päde enää, mutta siihen aikaan kun pappasi oli nuori, lappalainen oli haukkumanimi - ja oli vielä 1960-luvullakin. Varsinkin 1930-luvulla ja sodan aikana vaaleat arjalaiset olivat pop, muut enemmän tai vähemmän "ali-ihmisiä", myös suomalaiset saksalaisiin verrattuna. Koltta "ryssänä" (itälappilaisena ja Venäjän puolella asuvina) vielä sivu siitäkin. He olivat vielä muita lappalaisia halveksitumpia.
Pappasi on yrittänyt sitä salata kun on itse hävennyt, ja on siirtänyt häpeän jälkipolvilleen.
Jos se vähääkään aloittajaa lohduttaa, se on kuitenkin nyt jo historiaa. Alkuperäiskansalaisten sijasta meidän halveksunnan kohteena ovat uudet vähemmistöt, varsinkin mustat maahanmuuttajat.
"Identiteettikriisi paheni perinteisen vuotuiskierron loputtua, kun alueet olivat pienentyneet entiselle elämänmuodolle riittämättömiksi. Koltat asutettiin kiinteisiin taloihin ja elämää yritettiin sopeuttaa uusiin suomalaisiin olosuhteisiin. Kuten karjalaiset evakotkin, myös koltat kohtasivat syrjintää."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koltat
Pappa on piilottanut taitavasti ilmeisesti alkuperäiset juuremme. Hän oli arvostettu mies elinaikanaan, tärkessä virassa ja ison talon isäntä. Hänen on täytynyt taistella tiensä ulos parjatusta taustasta ja piilottaa se kuin nykyisin täytyisi vaikka romanin tehdä.
Olisipa jännää saada suvustamme selvää joskus. ap
mutta tiedän monen kolttasuvun vaihtaneen sukunimensä suomalaiseen. Jotenkin ne pitkät venäläiset nimet eivät ilmeisesti soveltuneet 70-luvulla lantalaismaailmassa edenneiden kolttien tarpeisiin. Minusta taas Nemtshinkoffit ja Monshikoffit jne. ovat hyvin erottuvia ja Suomessa kolttaidentiteettiä hyvin heijastavia nimiä.
Saamelaiset kaikki ovat olleet epäsuosiossa, mutta saamelaisten keskuudessa kolttasaamelaiset ovat olleet niitä kaikkein alinta kastia. Heidät on asutettu muiden saamelaisten maille eroon toisistaan, lisäksi suvut ovat eristetty toisistaan Suomen ja Neuvostoliiton rajalla, toiset pääsivät tänne, toiset joutuivat jäämään rajan taa.
Nykyään kolttasaamelaisia pidetään lyhyinä, hitaina, epäsiisteinä ja työtävieroksuvina. En tiedä onko se ihan totta.
Itse ollaan aivan lantalaisia mutta mielellään annettais kolttasukuun vaikka kaikki lapsemme naimisiin. Onhan se nyt paljon hienompaa kuin suomalaisuus! Järki käteen nyt!
paitsi kolttasaamelaiset ja muu pohjonen väki itte.
VIimestään Oulun korkeudella suomalaisten psyyke muuttuu ihan oudoksi. Ollaan itsetuhosia ja yliseksuaalisia puheissa ja kehitään sellaista ihme syrjäytynyt mettäläinen -identiteettiä ylle vaikka ei olisi mitään syytä
Tosin luulen sen tulleen siitä lestadiolaisuudesta.
ja olen pariin kertaan miettinytkin, että olisi hienoa olla saamelainen sukujuuriltaan.
sattui kovasti. Jotakin tuollaista täytyy papan tuskan takana olla. Tiedän, että sukunimemme on suomennettu ja että "kantaisä" on ollut rikollinen, paennut murhamies. Ne vanhat sukunimemme tiedän, myös siinä välissä olleen ruotsalaisen nimen.
Riipaisee... Pappa on puurtanut yksinään itsensä kunniaan. Hän oli viimeisen päälle sivistnyt, lukenut, käytöstavat osaava. Hänen on täytynyt oppia se kaikki ihan yksin.
Mistähän tuli mieleen. Ehkä siitä, että syntyi 100 vuotta sitten. ap
ovat juoppoja, lyhytkasvuisia, epäsiistejä ja tyhmiä. Ei mitään aavistusta, mistä olen tämän käsityksen saanut, aika kamala mielikuva oikeastaan. Olen Pohjanmaalta kotoisin ja käynyt Lapissa vain kerran, joten en ole ainakaan tietääkseni törmännyt yhteenkään kolttasaamelaiseen.
että varsinaiset lappalaiset eli saamelaiset, ovat hyvinkin löytäneet itsearvostuksen. Itse jopa hieman ihailen saamelaisia, he tietävät ketä ovat ja mistä tulevat. Itse taas olen aika juureton 'lantalainen'.
Haha... Hauska lukea teidän kommentteja miten upeaa olisi omata saamelaiset sukujuuret :D
T. Saamelainen Inarista
Paikallisten sorsinta pappaasi painoi, etenkin muiden saamelaisten. Suomettamisjutut koski kaikkia saamelaisia, eikä se niin pahaa Suomessa ollut kuin esim. Norjassa. Ollaan kuitenkin kaikki suom.ugrilaisia.
Kannattaa tutustua kolttien kohtaloon, muuttoon hyvin vanhakantaisesta elämästä pitkän evakon kautta luterilaisten saamelaisten naapuriksi.
Pohjoisessa ollaan tarkkoja sukujen kanssa, ja joku on ollut rikollinen, niin koko suku siitä saa kärsiä ja piiiitkäään.
Koltat ovat yleensä nöyrempää ja toisia huomioivampaa kuin muut saamelaiset, vähemmän katkeraakin. Osaavat usein iloita pienistä elämän iloista.
Kolttien ruokaperinne on syytä mainita, kalakukkokin on heillä hyvää.
Olisi hienompaa olla saamelainen, saamelaisuus on hienompaa kuin suomalaisuus.
Ei mikään kansallisuus ole toista hienompaa.
Onko mahdollista, että 'Koltta'-sana olisi peräisin nuottaamiesta, 'kullenuotasta', tai inasta? Saamen sana golddan on lähellä, ja voisi olla Koltta-sanan kantamuoto?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2012 klo 20:30"]
Koska Suomessakin on pidetty saamelaisia ali-ihmisinä vielä suht vähän aikaa sitten, toiset pitävät vieläkin.
[/quote]
Aloittaja puhui kolttasaamelaisista. Kolttasaamelaiset ja tavalliset saamelaiset ovat täysin eri asia. Saamelaiset ovat aina vihanneet ja halveksineet kolttasaamelaisia.
Suomessakin on pidetty saamelaisia ali-ihmisinä vielä suht vähän aikaa sitten, toiset pitävät vieläkin.