Miksei lapsilla ole hattuja?
Taas uimarannalla vilisti ipanoita paljain päin vaikka kuinka ja paljon.
Mä en käsitä? Tai käsitän kyllä että lapset tyyliin 1v saattavat repiä hatun päästään (eikä tietty auringossa pitäisi ollkaan) mutta kun nämä paljaspäät ovat valtaosin yli kolmivuotiaita.
Miksi?
Kommentit (22)
ja oikein haluavat pitää sitä kun olen kertonut mitä auringonpistos voi saada aikaan. Lapset 2v, 3v ja 6v.
meidän lapsilla on aina hatut päässä, muta ystävän lapsilla ei koskaan. Vaikka ollaan oltu koko päiväkin uimarannalla, ei näillä lapsilla koskaan missään tunnu.
Kun on selitetty, miksi sitä pidetään.
Oon ihmetellyt myös samaa, kun lapsia kulkee paahtavan auringon alla ilman hattuja....Hui.
No, totuuden nimissä kakkosen suurinta huvia oli 8kk iässä heittää hattu menemään rattaissa istuessaan. Mutta kun tuhansia kertoja jaksoin nostaa sen takaisin, niin alko jossain vaiheessa pysymään.
Joten turha sanoa, että lapset ei pidä hattua. Pitää, jos ovat siihen tottuneet.
Menkääpä ulkomaille, niin kukaan ei pidä lapsillaan hattuja. Suomalaiset aina ylireagoi kaikkeen. Tottakai päätä voi suojata, mutta jos lapsella on esim tuuhea tukka, niin se tukka suojaa auringolta ihan täysin. Eli ei se oikeesti ole niin vakavaa, että kun menee ulos ovesta niin hatun pitää samantein olla päässä :)
meillä siis selkeä periaate, ei ulkona ilman hattua
(ja näillä keleillä myös ei rannalla ilman aurinkorasvaa)
siksi ne hatut pysyy päässä. Mummoni aina kertoili 2v pikkutytöstä joka oli ison perheen lapsia, eikä kukaan koskaan huolehtinut hatuista ja se pikkutyttö kuoli auringonpistokseen :(
vesihän moninkertaistaa UV- säteilynkin, miksi ette halua lapsianne siltä suojata?
Ja kyllä kolmevuotiaan (ja kaksi-) pitää jo puhetta ymmärtää sen verran että hattu pysyy päässä tai lapsi joutuu sisälle tmv.
Tosin tänä curling- vanhemmuuden aikana ei ole kovin yllättävää että lapset päättävät tämänkin asian.. Saavatko myös olla ilman aurinkovoidetta jos eivät sitä halua?
etelänlomilla hattuja ei näe kuin suomalaislapsilla.
Vierailija:
etelänlomilla hattuja ei näe kuin suomalaislapsilla.
Lämpösairauksien tärkein hoito on ennaltaehkäisy. Lämpimällä ilmalla on käytettävä keveitä, väljiä vaatteita, jotka sallivat hikoilun. Pää ja niska tulee suojata auringolta leveälierisellä päähineellä, joka kuitenkin sallii ilmanvaihdon pään alueella. Raskasta fyysistä rasitusta tulee välttää. Runsas nesteen nauttiminen on välttämätöntä. Jano ei ole välttämättä paras nestehukan ilmaisin. Kuivumista osoittaa niukka ja tummankeltainen virtsa. Alkoholin, kahvin tai teen nauttiminen ei korjaa nestehukkaa, vaan ne voivat virtsaneritystä lisäämällä pahentaa sitä.
joillekkin ei vaan aurongonpistosta koskaan tule...joillekin tulee vaikka pitää hattuakin. Mutta ei siihen kyllä kuole, se on varma. Nostaa kuumeen ja saattaa mennä maha ruikulille, mutta siinä kaikki.
Omalla pojallani pidän välillä hattua ja välillä en. Pojalla on paljon tukkaa, joten auringolta se suojaa varmasti! Mutta en ota mitään typerää stressiä hatusta....ei se oikeesti ole NIIN tärkee että ei voi edes 10min ulkona olla ilman hattua tai heti kuolee :)
En ole itse ikinä käyttänyt hattua enkä juuri lapsillakaan käytä (iät 2-12 tällä hetkellä). Aurinkolaseja ei käytä kukaan eikä meillä mitään janojuomiakaan harrasteta. Syödään ja juodaan se 5 kertaa päivässä, kyllä se riittää!
kahdella lapsella lakki ja näistäkin toinen oli meidän lapsi. Lakki suojaa myös kasvojen palamiselta. Meillä lapsi tykkää pitää lakkeja ja hänellä on niitä useita, joista voi valita itse mieleisimmän.
Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Jos ollaan vain vartti uimassa, niin mihin sitä hattua tarvitsee, meidän 4-vuotiaskin haluaa jo sukellella ja osaa uida oikeasti. Ei pysy hatut päässä, vai oletteko itse sukeltaneet hatut päässä? ;)
Hiekkakakkuja väännetään hatut päässä, ja 1-vuotiaalle käydään pistämässä se 100 kertaa päähän. Kunnes se hattu on litimärkä ja mutainen ja on aika lähteä kotiin. Ja heti jos on hattu pois päästä sen minuutin tai pari minuuttia, niin jo on joku mulkoilemassa.
Pahimpaan uv-aikaan päivällä nyt ei tarvi olla siellä niin kauaa, eikä pystykään olemaan, ja illalla kun viihdytään pidempään, on yks ja sama onko hattuja vai ei, kun ei enää aurinko porota niin paljon että olisi vaaraksi asti.
Meidän esikoisella on niin paksu, pitkä lähes musta tukka että hänen päänsä hikoilee hatun alla aina tosi pahasti. Ilman hattua pärjää paljon paremmin. En näe mitään syytä pakottaa häntä pitämään helteellä ahdistavaa hattua päässä.
Vierailija:
Saavatko myös olla ilman aurinkovoidetta jos eivät sitä halua?
kyllä meillä lapset ovat välillä jonkun aikaa ilmankin.