Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mononukleoosi, kokemuksia??

09.06.2007 |

Pojallamme todettiin sattumalta mononukleoosi eilen. Pitkään jatkunut kuume ja kurkkukipu sai vihdoin selvyyden. Etsin googlella eilen tietoa asiasta ja sain sen kuvan, että tauti on aika vakava ja todella kestää pitkään. Oireet on onneksi alkaneet jo helpottaa, tänään on ensimmäinen kuumeeton päivä! Milloinkahan lapsi on taas päiväkotikelpoinen?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäikäinen lapsi on kyseessä. Itse sairastin taudin 17v. ja olin todella huonossa kunnossa. Kurkku oli niin kipeä etten pystynyt syömään ja kuumetta oli noin kuukauden verran. Yleiskunto oli aika huonona sairauden jälkeen - söin rautaa ja muita vitamiineja. Hiuksiakin lähti ihan tupoittain ilmeisesti juuri raudan puutoksen takia. Paino laski sen verran että kouluterkka piti palopuheen anoreksiasta ennen kuin ehdin sanoa mistä johtuu. Olin siis kuukauden verran sairaslomalla lukiosta taudin takia. Jotkut ovat joutuneet jopa tiputukseen sen takia, ettei syöminen ole onnistunut kurkkukivun vuoksi.

Mutta jos lapsesi on toipumassa ja kuume laskenut niin tuossa tilanteessa antaisin ehdottomasti jonkinlaisen vitamiinikuurin ja kysyisin lääkäriltä, että missä vaiheessa voi viedä päiväkotiin.

Vierailija
2/3 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta ei ole enää, vointi on kohentunut, ainoastaan syöminen on huonoa vielä. Lääkäri ei antanut erityisiä ohjeita ja itsekin pidin tautia vaan pahan flunssan kaltaisena. Sitten kuin myöhemmin etsin netistä tietoa, huolestuin. Tosin moni kuulemma sairastaa taudin tietämättään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö sairastui ilmeisesti touko-kesäkuun vaihteessa viime vuonna. Syyskuun alussa maksa-arvot oli normaalit. Tuo että kuume laskee ei välttämättä tarkoita, että tauti on parantunut. Juuri sen vuoksi itse vein tytön lääkärin viime kesänä, kun kuumetta oli pari päivää, muutama terve päivä ja kuume nousi taas. Hirmuisen väsymys ja ajoittainen kova kurkkukipu lisäoireina. Tuota kuumeilua/kurkkukipua jatkui loppujen lopuksi lähemmäs pari kuukautta.

Mitään lääkettähän siihen ei ole, kun viruksiin ei sellaiset pure. Meidän lääkäri määräsi verikokeet 1-2 viikon välein, joissa seurattiin lähinnä maksaa. Niin kauan kun maksa-arvot ei ole olleet ihan normaalit piti välttää hirmuista rehkimistä ja levätä piti paljon. Muuten voisi kuulemma olla riskinä muistaakseni maksatulehdus.

Päiväkotiin voit varmaankin viedä lapsen kulloisenkin yleistilan mukaan. Ehkä ei kuitenkaan kannata kovasti pussailla kavereita. Tuo mononukeloosihan on tunnettu myös pusutautina. Ellei sitä sairasta ennen kouluikää, se iskee sitten yleensä vasta teini-iässä. Mutta kun sen on sairastanut ei se enää uudelleen iske, saa elinikäisen vastustuskyvyn.