Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 13-vuotiaan osallistua kodin siivoukseen?

Vierailija
08.06.2007 |

Ihmetyttää yks tuttava, jolla 13v tyttö. Ja nyt ottavat ulkopuolisen siivoojan kotiinsa. Eikö tuon ikäinen tyttö voisi kesälomalla jo siivota ainakin oman huoneensa ja vähän muutakin, pölyjen pyyhintää... Vai vastako täysi-ikäisenä omaan asuntoon muuttaessa joutuu siivoamaan?

Minkä ikäisenä lapsenne joutuvat siivoamaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos on tooosi iso kämppä ja haluaa ehdotonta laatua lopputulokseen, niin ehkä pääsee helpommalla jos palkkaa siivoojan. Mutta kyllä teinien on hyvä oppia tekemään jotain rahojensa eteen, jos ei sitten kotona, niin jonkun muun palveluksessa jotain pientä hommaa silloin tällöin. Toki koulutyön kärsimättä.

Vierailija
2/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää valitettavasti tuon 13v murkunkin siivota, ainakin oma huone, siihen en koske. Muista kotitöistä maksan erikseen, kerran kuukaudessa tehtyjen kotitöiden määrän mukaan, viikkorahaa tms. ei meillä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

avustuksellani. 13-vuotiaan tehtävä on mielestäni jo yksin vastata huoneensa järjestyksestä ja esim. keittiössä jälkiensä siivoamisesta.

Vierailija
4/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis pakkotyövoimaa, vaan opetella kuinka kodinhommia tehdään. Oma huone nyt ainakin pitäisi pitää siistinä. Ja imuroida oma huone. Lisäksi tiskikoneen tyhjennystä, roskien viemistä, jne... Jos ei teini-iässä jo tarvitse rueta opettelemaan niin milloin sitten??? Voihan olla että jo lukioiässä pitäisi osata asua toisella paikkakunnalla ja tulla toimeen. Monille käy niin ettei lukiota tms. ole lähellä ja täytyy asua viikot vaikka jossain asuntolassa...

Vierailija
5/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy meilläkin siivooja, vaikka minä ja mieheni ollaan suorastaan täysikäisiä.

Ja vaikka käy siivoojakin, kyllä siivoamista silti riitttää. Harvalla joka päivä käy, kerran viikossa tai kahdessa yleensä vain.

Vierailija
6/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lestoilla lapset hoitavat kodin ja muut lapset jo viisi vuotiaasta saakka. HEillä ei ole lapsuutta ollenkaan

Vierailija
7/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 13-vuotiaan kuuluu osallistua kodin siivoukseen jollain lailla. Ainakin oman huoneen järjestyksessä pito kuuluu hänelle itselleen. Ja kyllä mun mielestä tuon ikäiselle voi antaa muitakin pieniä kotihommia. Minun 10-vuotiaskin tekee oman osuutensa, ja tekee sen mielellään, eikä se ole mielestäni liikaa pyydetty.

Vierailija
8/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei! 13-vuotiaan käyttö kodin siivoojana on lapsityövoimaa!

Samoin kuin ei vanhemmatkaan saa missään nimessä siivota työpäivän päätteeksi, siinäkin rikotaan työlakeja liian pitkillä työpäivillä!!!

Vierailija
9/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oikein kellosta katsoo ajan, että kauanko menee. Itse saan saman tuntipalkan. Ei taida oikein rahan arvo olla tiedossa, kun noin helpolla sitä tulee.

Vierailija
10/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorisoa viemään roskat joskus niin voi saada vaikka 50 puukoniskua.

Vierailija
11/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti. Eli kun hän on 13-vuotias, hän todellakin tekee kotitöitä. Vaikka hampaitaan kiristellen, mutta kotitöitä tekee. Ainakin oman huoneen siivous, roskien vieminen, tiskikoneen tyhjennyt, ruualaitossa avustaminen yms yms.

Itse en joutunut tekemään kotona oikein mitään, joten kun lähdin pois kotoa, en myöskään osannut tehdä mitään. En osannut edes kanamunia keittää. Ja ihmettelin, että pitääkö ikkunatkin pestä. Meni monta vuotta opetellessa esim. ruuanlaittoa. Eli samaa virhettä en oman lapseni kanssa tee.

Vierailija
12/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi yhdessä vaiheessa siivooja joka toinen viikko. Ei se silti tarkoittanut sitä, että lasten ei tarvinnut siivota. Ennen siivoojan tuloa lapset keräsivät huoneistaan kaikki tavarat pois lattialta, niin että siivooja pääsi helposti imuroimaan ja pesemään lattiat. Siivouksen jälkeen lapset järjestivät tavarat paikoilleen (se ei kuulunut siivoojan tehtäviin).

Joka toinen viikko (kun siivooja ei käynyt) lapset imuroivat huoneensa ja lisäksi oman osuutensa yhteisistä tiloista.

Itse asiassa tuohon aikaan (kun siivoja kävi), lapset siivosivat selvästi useammin kuin nykyisin. Siivoojan säännölliset käynnit pakottivat siihen, että tuli itsekin pidettyä koti järjestyksessä. Nykyisin meillä saattaa helposti jäädä siivous väliin, jos viikonloppuna on muita kiireitä.

Vierailija
13/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa omat lelunsa (ja myös pikkusiskon lelut), pyyhkii pölyjä, vie roskia roskikseen ja pyykkejä pyykkikoriin. Ruokailun jälkeen vie omat astiansa tiskipöydälle.

Mielestäni on tärkeää opettaa lapsille pienestä pitäen edes omien jälkien korjaamista, ja jos lapsi (siis pieni lapsi, teiniltä en enää kysyisi mielipidettä) haluaa, niin osallistukoon kykyjensä mukaan myös viikkosiivoukseen.

13-vuotiaan laittaisin jo tekemään jotain viikkorahansa eteen. Kaverillani on 11- ja 13-vuotiaat lapset, joiden viikko-ohjelmaan kuuluu esim. oman huoneen imurointi ja pölyjen pyyhkiminen, tiskikoneen tyhjennys, roskien vieminen ulos. Lasten on hyvä oppia, ettei se koti itsestään siistinä pysy!

Vierailija
14/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan perusasia, josta musta on älytöntä tehdä suurta numeroa edes. Kuka maksaa sinulle siitä, että siivoat omat jälkesi " aikuisten maailmassa" ? Ei kukaan! Miksi opetat näin lapsellesi? Oma huone siivotaan, koska näin vaan on.

Vanhempia myös autetaan joten esim. tiskit kuuluu automaattisesti hommiin kun vanhemmat tuovat ruuan pöytään. Mitä outoa tässä on?

Vierailija
15/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse en joutunut tekemään kotona oikein mitään, joten kun lähdin pois kotoa, en myöskään osannut tehdä mitään. En osannut edes kanamunia keittää. Ja ihmettelin, että pitääkö ikkunatkin pestä. Meni monta vuotta opetellessa esim. ruuanlaittoa. Eli samaa virhettä en oman lapseni kanssa tee.

Mulla meni myös vuosia siihen, että edes tajusin mitä kaikkea pitää tehdä. Kun lapsia tuli oli tosi raskasta ja kaikki vaan kehui kuinka esim. vauvan ruokia ei kannata ostaa valmiina kun ne on niiiin helppo tehdä. Niin varmaan, mutta mä siinä vaiheessa vielä katsoin keittokirjasta ihan kaikki normaalitkin ruuat ja luin vinkkejä kodin puhtaana pitoon :-/

Vierailija
16/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusviikkorahan saaminen edellyttää oman huoneen siivoamista. Siitä sovittiin aika selkeästi mitä se tarkoittaa, eli ei vain kasojen piilottelua sängyn alle ja roinien survomista kaappeihin..

Extrarahaa saa pölyjen pyyhkimisestä, tiskaamisesta, imuroimisesta, roskien viemisestä, vaatteiden pesusta ym. Kaikista on sovittu tarkkaan miten homma tehdään. Hinnat eivät päätä huimaa (1e-3e), mutta eivätpä ole työtkään kovin raskaita. Mielestäni on turha mussuttaa lapsityövoimasta jos teini puolituntia pyyhkii pölyjä...

Nämä extratyöt ovat vapaaehtoisia, mutta kummasti vaan teini tykkää niitä tehdä. Saa rahaa ja mikä parasta; vanhemmiltaan suurta ylistystä ja iloista mieltä! :)

Vierailija
17/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselleen, jos eivät siivoamaan laita.

Vierailija
18/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 1- ja 3-vuotiaat jo siivoaa niin, ettei siivoojaa tarvita! Hitto, mun pojat on jo 5 ja 9 mutta edelleen mulle jää suurin osa koitöistä, olen tainnut tehdä jotain väärin.

Seriously, se on ihan eri juttu jos sun 1-vuotias laittaa omat palikkansa laatikkoon äidin kanssa kuin se, että 13-vuotiaan pitäisi järjestellä, imuroida, mopata ja pyyhkiä pölyt koko asunnosta. Tämäkin 13 v. on voinut innokkaasti " auttaa" siivoamisessa alle kouluiköisenä, mutta ehkäpä murrkuikäistä ei enää niin huvita.

Minäkin kyllä ehdttaisin kesän ajaksi, että maksan tytölle siivoamisesta, jos hän kerran lomansa kotona viettää. Kouluvuoden ajaksi se siivooja olisi sitten hyvä ratkaisu.

Vierailija
19/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka molemmat ovat poikia. Anoppini antoi - kolmen pojan äitinä - neuvon: pojista on yhtä paljon apua kuin tytöistä eli samat hommat sukupuolesta riippumatta. Hän on ulkomaalainen ja heidän kulttuurissaan ei todellakaan ollut tavallista 60-70-luvulla, että pojat tekevät kotitöitä. Tuloksena kuitenkin kolme erittäin hyvää miestä, joilta sujuvat kotityöt helposti ja jopa mielellään.

Eli ei ainakaan meillä kysellä lasten halukkuutta tehdä kotitöitä. Tietyt tehtävät kuuluvat jokaiselle ja ne on tehtävä saadakseen viikkorahaa (mm. oman huoneen siivous, pyykkien vieminen pesuun/puhtaiden laittaminen omaan kaappiin). Lisäksi ekstraa voi saada lisähommista, mutta ei niistäkään mitään suuria summia (joku mainitsi 10e/h) vaan esim. imurointi 2e jne. Näistä ekstrahommista pidetään listaa ja maksetaan kuun lopussa lapsen tilille. Jonkun mielestä meillä on liian tiukka kuri mutta toisaalta on myös erittäin läheiset välit lapsiin. Tilanne voi toki muuttua, kun lapset kasvavat ja itsenäistyvät mutta haluankin, että he silloin pärjäävät eli ovat saaneet kotoaan hyvät eväät elämään. =)

Tällä hetkellä kotityöt sujuvat nurisematta mutta välillä joutuu patistelemaan enemmän. Pienemmätkin ottavat isoista mallia eli heidän kanssaan on päässyt vähemmällä. Ja jos lapset ja mies eivät kotitöissä auttaisi, niin ulkopuolista apua varmasti tarvittaisiin... ;)

t. viiden pojan äiti

Vierailija
20/21 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oma äitini on näreissään siitä, että " pakotan" pojat tekemään naisten hommia. Miestänikin hän pitää vähintään epäilyttävänä, kun hän osaa laittaa ruokaa ja siivoaa jopa jälkensä. Hän on aikoinaan omaan veljeäni paaponut niin, ettei hän tänäkään päivänä viitsi itse tehdä mitään... Onneksi löysi vaimon, joka tekee mielellään kaiken - ainakin tällä hetkellä (heillä ei vielä ole lapsia...).