Riski sairastua raskausdiabetekseen
Hei,
Onko kohtalotovereita, kenellä on riski sairastua raskausdiabetekseen?
Neuvolan terkkari selitti mielestäni aika huonosti ko. sairaudesta, hössötti lähinnä ruokavaliota. Oli lähinnä sitä mieltä, että kaikki sokeri pitää jättää pois... Ohjeissa oli kuitenkin että, välipalalla voi nauttia esim. 1-2 keksiä.
Kysyisin kuinka orjallisesti muut noudattavat ruokavaliota?
Vaikuttaako esim. yksi karkkipäivä/vko paasto arvoon?
Itselläni ensimmäinen paasto arvo oli 5.1 ja muut vähän päälle, mutta alle kuuden. Miten muilla?
Riitu
Kommentit (14)
Hei! Viime raskaudessa minulla todettiin rakausdiabetes jota hoidettiin ruokavaliolla. Käsittääkseni tärkeintä on ettei syö herkkuja tyhjään vatsaan, vaan jälkiruuaksi esim. yhden jäätelön. Ja muutenkin syö säännöllisesti pieniä aterioita 5-6 krt/pvä että verensokeri pysyy tasaisena.
Odotan nyt kolmatta lasta. Ekassa raskaudessa oli varmasti
myös sokeriarvot koholla, mutta sitä ei huomattu.
Minulla oli sokerirasituskokeessa paastoarvo 5,2 (raja 5,1
eli meni yli), toinen arvo 9,0 (raja 10 eli ei yli) ja kolmas
arvo 6,2 (ei myöskään yli rajasta). Vain paastoarvo oli siis
koholla!
Olen yrittänyt taas noudattaa raskausdiabeteksen diettiä.
Täällä on hyvät ohjeet:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
Eilen kävin taas otattamassa paastoarvon, ja nyt jännään,
että oliko muutosta tapahtunut parempaan vai huonompaan
vai ei minnekään.
Muistakaa että ette " hoida arvoja" vaan vauvaa ja itseänne.
Raskausdiabeteksessä sokerinsieto on alentunut joka tarkoittaa että verensokeri nousee korkeammalle kuin normaalisti sokeria sietävällä henkilöllä, jolla insuliini puuttuu peliin ja alentaa verensokerin. Sama ilmiö tapahtuu vanhuusiän diabeteksessa.
Vauvalle erityisesti heiluva ja korkea verensokeri ei ole hyväksi. Siksi täytyisi pitää verensokeri tasapainossa ja normaalitasolla välttämällä verensokeria herkästi nostavia ruokia (makeisia, makeita juomia, tuoremehuja, valkoista jauhoa jne).
Korkeasta verensokerista johtuen sikiö kasvaa suureksi, se joutuu itse erittämään enemmän insuliinia joka toimii osittain samalla tavalla kuin kasvuhormoni, kiihdyttäen sekä sikiön kasvua että lihomista.
Sikiö syntyy kookkaana (voi aiheuttaa vaikeuksia) ja sillä saattaa syntymän jälkeen olla vaikeuksia pitää verensokerinsa hyvällä tasolla, koska on " tottunut" erittämään suurempia määriä insuliinia.
Aaltoileva verensokeri aiheuttaa myös sikiön elimistölle lisästressiä raskauden aikana.
Tavallisin syy raskausdiabeteksen puhkeamiseen (kuten myös tyypin II diabeteksen) on ylipaino. Säännöllinen liikunta ja fiksut ruokailutottumukset auttavat pitämään taudin loitolla.
Vauvan suuri koko voi olla haaste synnytyksen onnistumiselle,
mutta ei silti este! Itse olen synnyttänyt alateitse 4,5 kiloa
painavan esikoisen ja yli 4 kiloa painavan toisen lapsen.
Esikoisen synnytys oli vaikea, mutta syytä oli varmasti paljon
enemmän mm. napanuoran kiertymisessä vauvan ympärille kuin vain
vauvan painossa. Toisen lapsen synnytys oli onnistunut kokemus,
kun kaikki sujui normaalisti, lähes oppikirjan mukaan.
Vauvoilta mitattiin verensokeri jalkapohjan verinäytteestä
monta kertaa synnytyksen jälkeen, eikä arvoissa ollut nousua.
Koska toisen vauvan verensokeri oli hyvä ja minäkin voin
mainiosti, pystyin alusta asti täysimettämään häntä, eikä hän
tarvinnut lisämaitoa.
Minulla ei myöskään ole ylipainoa, vaan BMI on aina ollut
hoikka/normaali. Suvussani ei myöskään kenelläkään ole
I tyypin (eli lapsuusiän) tai II tyypin (eli aikuisiän) diabetesta!
Syy raskauden aikaiseen sokeriarvojen lievään kohoamiseen
on siis arvoitus.
Toki kannattaa tarkkailla syömisiään ja juomisiaan raskausaikana,
mutta niin pitäisi tehdä jokaisen muunkin kuin vain sokeriarvo-
rajojen ylittävien! Karkeissa, jäätelössä, limsoissa, sipseissä jne.
ei ole vauvalle tarpeellisia vitamiineja, hiven- tai muita
ravintoaineita, vaan pelkkää sokeria ja rasvaa ja suolaa.
Ei ole myöskään hyvä lihoa 20-30 kiloa raskaana ollessa!
Ei vaikka sokeri- ja kaikki muut arvot olisivat erinomaiset.
Itselleni on tullut jokaisessa raskaudessa noin 12 kiloa painoa,
ja koska vauva on painanut jo itsessään vähintään 4 kiloa ja
turvotustakin on aina ollut kiitettävästi, niin läskiä ei oikeasti ole
juuri kertynyt. Imetyksen aikana paino onkin pudonnut nopeasti
miinukselle lähtöpainosta.
Kannattaa tsekata linkki Espoon kaupungin nettisivulle, jolla
kerrotaan raskausdiabetikon ruokavaliosta. Itse olen ainakin
ohjeita noudattamalla pitänyt vauvan ja oman vointini hyvänä.
Olkoonkin, että verensokeriarvot voivat olla vähän koholla.
(Pissanäytteessä ei muuten ole koskaan näkynyt mitään, vaan
vain sokerirasituskokeessa.)
keikahus:
Korkeasta verensokerista johtuen sikiö kasvaa suureksi, se joutuu itse erittämään enemmän insuliinia joka toimii osittain samalla tavalla kuin kasvuhormoni, kiihdyttäen sekä sikiön kasvua että lihomista.
Sikiö syntyy kookkaana (voi aiheuttaa vaikeuksia) ja sillä saattaa syntymän jälkeen olla vaikeuksia pitää verensokerinsa hyvällä tasolla, koska on " tottunut" erittämään suurempia määriä insuliinia.Tavallisin syy raskausdiabeteksen puhkeamiseen (kuten myös tyypin II diabeteksen) on ylipaino. Säännöllinen liikunta ja fiksut ruokailutottumukset auttavat pitämään taudin loitolla.
nimittäin nuo kohonneet sokerirasitusarvot. Minäkin olen aina ollut normaalipainoinen, eikä suvussa ole diabetesta ollut kellään. Liikunkin mielestäni ihan kohtuullisesti, vaikka nyt tosin ei ole jumpassa tullut käytyä. Vaikka painoa on tullut kummastakin edellisestä raskaudesta n. 17 kg kaikki ovat onneksi lähteneet imetyksen aikana. Tytöt ovat kumpikin olleet kanssa isohkoja, ensimmäinen 4180 g ja toinen 3900 g, heidän voinnissaan ei ole ollut moittimista. Saa nähdä miten isoksi tämä kolmas ehtii...
Hyvää varmaan tosiaan tekee kaikille tarkkailla sitä mitä syö. Oman ja vauvan hyvinvoinnin puolesta niitä arvojakin katsellaan. Mielenkiintoista olisi mennä puolen vuoden päästä raskaudesta sokerikontrolliin, ja katsoa miten arvot ovat (vai ovatko?) palautuneet, tämä kontrolli on kait suositus.
pandariini rv 28
että diabetes ei todellakaan ole pelkästään sitä, että vauvalla riski kasvaa isokokoiseksi, vaan raskausdiabetes lisää myös muiden ongelmien riskiä ja sen vuoksi siihen kannattaa suhtautua " vakavasti"
eli pitää verensokerit mahdollisimman tasaisina.
Esimerkiksi keuhkojen kypsyyteen diabetes vaikuttaa myös ja olkapunosvauriot ovat lisääntynyt riski (aika pieni tosin) eräässä artikkelissa joka oli jossain diabetesjulkaisussa, sanottiin että joka viidennellä vauvalla on jonkinasteisia seurauksia raskaudenajan diabeteksestä. Yleisin vissiin se hypoglukemia eli synnytksenjälkeinen alhainen verensokeri joka hoituu tipalla ja sitten ne hengitysvaikeudet.
Ruokavalio paras konsti pitää diabetes kurissa eli rasvat, sokerit ja valkoiset jauhot minimiin ja maitotuotteet nostavat myös sokruja.
Nykyisin kyllä seurataan aika hyvin neuvoloissa ja sairaalakontroleissa näitä sokruhommia.
Vastauksellani ei ollut tarkoitus ketään syyllistää, mistä näin pääteltiin?
Miksi muuten Sinilinnulle ja pandariinille tehtiin sokerirasitus? Rasitus kun tehdään yleensä vain riskiryhmille..? Riskiryhmään kuulumisesta viittaa esim korkea bmi, suuri painonnousu raskauden aikana, suuri sf-mitta/epäilys kookkaasta lapsesta, sokeri virtsassa tai aikaisemman lapsen syntymäpaino yli 4500g... eihän sokerirasitusta rutiinisti kaikille tehdä.
Totta on sekin että diabetes voi aiheuttaa sikiön suuren kasvun lisäksi muitakin ongelmia kuten juuri tuo keuhkojen hitaampi kypsyminen. Olkapunosvaurio eli erbin pareesi on taas liitännässä korkeaan syntymäpainoon, kun lapsi on suurikokoinen ja harteikas sillä on suurempi riski jumittua hartioistaan synnytyskanavaan, mikä voi puolestaan johtaa olkapunosvaurioon.
Synnytyksen jälkeen nimenomaan matala verensokeri voi olla vauvalla ongelmana, ei korkea.
kyseiseen tautiin sairastuvat ovat olleet normaalipainoisia..EI lihavia.
hippuskainen joka sai tosin ultrassa kuulla että tällä kertaa sairastun siihen lähes varmasti kun olen niin vanhakin..(täytän tänä vuonna 30v ja painan noin 90kg)
kyseiseen tautiin sairastuvat ovat olleet normaalipainoisia..EI lihavia.
hippuskainen joka sai tosin ultrassa kuulla että tällä kertaa sairastun siihen lähes varmasti kun olen niin vanhakin..(täytän tänä vuonna 30v ja painan noin 90kg)
Espoon kaupungin nettisivuilla kerrotaan näin:
" Raskausdiabeteksen diagnoosi perustuu kahden tunnin sokerirasituskokeeseen, joka tehdään yleensä 26-28 raskausviikolla niille raskaana oleville naisille, joilla on raskausdiabeteksen riskitekijöitä:
- edellisessä raskaudessa patologinen sokerirasitus
- jos neuvolan virtsanäytteessä sokeria toistuvasti
- äiti yli 40 v
- synnyttänyt yli 4500 g lapsen
- nykyraskaudessa selvästi kookas sikiö."
Olen myös kuullut, että kaksosraskauksissa joutuu usein
automaattisesti sokerirasituskokeeseen. Listassa ei kuitenkaan
mainita sanaakaan äidin lihavuudesta tai ylisuuresta BMI:sta.
Itselläni täyttyy Espoon kaupungin listan kohta " synnyttänyt
yli 4500 g lapsen" . Tosin tällöinkin syynä voi ihan hyvin olla
myös joku muu kuin sokeriarvojen kohoaminen raskausaikana.
Itselläni ei siis ensimmäisessä raskaudessani epäilty lainkaan
sokeriarvoissa olevan ongelmia, kun raskaus sujui hyvin,
eikä neuvolan virtsanäytteessä ollut kertaakaan sokeria!
(Eipä muuten ole ollut näissä myöhemmissä raskauksissakaan...)
Iso esikoisvauva olikin siis yllätys paitsi minulle, myös sairaalan
henkilökunnalle.
Minusta on todellakin syyllistämistä väittää, että
sokerirasituskokeeseen joutuminen tai sokeriarvojen koholla
olokaan merkitsisi lihavaa äitiä/tulevaa äitiä. Toisaalta vaikka
joku olisi oikeastikin lihava tai lihoisi paljon (siis 20-30 kiloa)
raskausaikana, hänen sokeri- ja muut arvonsa voivat olla mitä
parhaimmat!
Liian suuria johtopäätöksiä ei siis voi tehdä vain ylipainosta -
tai edes ruokailutottumuksista. Itse syön aina hyvin terveellisesti,
kasvispainotteisesti ja silti monipuolisesti sekaravintoa. Siksipä
en voi mitenkään muuttaa ruokavaliotani muuta kuin luopumalla
kerran viikossa nauttimastani suklaasta tai satunnaisesta jäätelöstä!
Olen tämän jo kerran raskausaikana tehnyt ja teen sen ilomielin
tälläkin kertaa, kun tiedän, että sillä voin saada vauvan painosta
muutaman sata grammaa pois. Alle 4 kiloista vauvaa en kuitenkaan
saa mitenkään - tai sitten minun ja vauvan pitäisi olla nälässä.
Vauvani eivät ole myöskään kärsineet mitenkään isosta
syntymäpainosta, sillä minä voisin onnekseni synnyttää vaikka
yli 5 kiloisen, eikä tekisi tiukkaakaan. Vauvojen sokeriarvot
ovat myös syntymän jälkeen olleet mitä parhaimmat, joten
uskon tällä kolmannellakin kerralla voivani täysimettää alusta
asti. Vauvalle annetaan siis lisämaitoa vain, jos epäillään,
että sokeriarvot laskevat liian nopeasti.
On niin helppoa viisastella ja osoitella sormella, että olet kuitenkin
ylipainoinen ja syöt epäterveellisesti, kun itsellä on kaikki arvot
kunnossa... Ketään ei myöskään auta se, että joku pelottelee, kuinka
kauhean vaarallista vauvalle ja äidille on sokeriarvojen nousu! Kyllä
varmasti suurin osa äideistä/ tulevista äideistä tahtoo vauvalleen vain
parasta.
Syyllistäminen ei siis minusta ole edelleenkään oikea ratkaisu,
vaan asiallinen neuvominen esim. ruokavalion parantamisen suhteen.
Siksipä laitoin itse linkin Espoon kaupungin nettisivuille, joissa
kerrotaan faktoja raskausdiabeteksesta ja sen hoitoon
liittyvästä ruokavaliosta.
keikahus:
Vastauksellani ei ollut tarkoitus ketään syyllistää, mistä näin pääteltiin?
Miksi muuten Sinilinnulle ja pandariinille tehtiin sokerirasitus? Rasitus kun tehdään yleensä vain riskiryhmille..? Riskiryhmään kuulumisesta viittaa esim korkea bmi, suuri painonnousu raskauden aikana, suuri sf-mitta/epäilys kookkaasta lapsesta, sokeri virtsassa tai aikaisemman lapsen syntymäpaino yli 4500g... eihän sokerirasitusta rutiinisti kaikille tehdä.
Sinilintu:
Vauvoilta mitattiin verensokeri jalkapohjan verinäytteestä
monta kertaa synnytyksen jälkeen, eikä arvoissa ollut nousua.
Tarkoitin tietenkin laskua, ei nousua! Ja vieläpä nopeaa
laskua, sillä sehän nimenomaan indikoi, että vauvankin
sokeriarvot ovat olleet raskausaikana pitkään liian koholla.
ainakin joutuu sokerirasitukseen myös bmi:n perusteella. Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa bmi 25 ja jouduin rasituskokeeseen. Vaikka bmi olikin tuo niin mielestäni en todellakaan ollut erityisen lihava ja rasituksessa ilmenikin kaksi kohonnutta arvoa. Jouduinkin heti aloittamaan insuliinin. Vauva syntyi 36 viikolla alle kolmikiloisena ja virtsassa ei koko raskausaikana näkynyt mitäään. Joten ilman bmi kontrollia minä ainakin olisin jäänyt diagnosoimatta. Jos se olisi ollut 24 niin myös silloin.. Aika jännä juttu. Tässä raskaudessa koe otettiin jo alku vaiheessa ja niissä ei ollut mitään vikaa, loppu kuusta sitten joudunkin uudestaa.
Itse pääsin sen takia rasitustestiin, koska ensimmäinen lapsi oli syntyessään isohko(?) ei siis kuitenkaan yli 4500 g ja toisen raskauden aikana kertaalleen(!) sokerit olivat koholla tunti ruokailun jälkeen sellaisen pikamittauksen mukaan. Koskaan tähän mennessä raskauksien aikana virtsasta ei sokeria ole löytynyt, lapsi kohdussa normaalisti kasvanut ja olen vasta 35 v., joten senkään perusteella rutiinisti en testiin olisi päässyt.
Synnytyslaitoksella ei kummastakaan lapsesta ole sokereita edes mitattu, ja lisämaitoa ei olla tarvittu kummankaan kohdalla.
Ehkäpä täällä oltiin vähän liian herkkiä laittamaan rasitustestiin, mutta en valita. Parempi tutkia, kuin sitten myöhemmin harmitella. Nyt tosin olen seuraillut kotona arvoja ja hyvinä ovat pysyneet.
pandariini rv. 38+1
vaikka mulla paastoarvot olivat: 4,5; 9,9 ja 6,0. Noista tuo keskimmäinen oli kuulemma ihan rajalla (10). Sain siis nyt kotiin mittauslaitteen ja pitäisi seurailla nyt arvoja parina päivänä viikossa. Nyt ainakin ensimmäiset mittaukset onneksi olleet raja-arvojen sisällä.
Mitään kirjallisia ohjeita en saanut ruokavalioon, mutta jätän nyt kyllä ylimääräiset herkuttelut väliin ja esim. vaalea leipä ja kovat rasvat, sokerin lisäksi pitäisi jättää vähemmälle. Silti uskoisin, että kerran viikossa kohtuudella herkuttelu on sallittua, ainakin itse meinaan näin kesän alettua jäätelöäkin maistella (vähän). Jos arvot ovat tosi korkealla, pitää varmasti ottaa vielä tiukempi linja.
Toivottavasti sullakin arvot pysyvät kurissa, ettei diabetekseksi muutu. Itse mietin kanssa raskauden jälkeistä elämää, pitääköhän tässä siis ihan muuttaa ruokailutottumuksia tiukemaksi tuon herkuttelunkin suhteen, aiemmin en ole mitään " karkkipäivää" pitänyt, vaan voinut silloin kun tekee mieli jotain hyvää ostaa... Eli miten suuri riski on sairastua 2-tyypin diabetekseen jos raskausaikana on paastoarvot koholla?
t. pandariini 27+3