Kävin eilen uuden ystäväni luona kahvilla. Siellä ei ollut ainuttakaan lasten lelua, tai edes sänkyä lapselle
Lapsi 5v ja asuvat pienessä kaksiossa. Yhtään lelua en siellä nähnyt. Kaappeja oli tasan 1 ja sieltä ystävä penkoi vaatteitaan. Ihmettelin itsekseni että missä lapsen kaikki lelut ovat, tai onko sillä edes sellaisia, kun missään ei näkynyt. Ei ollut edes lasten elokuvia. Mitä se lapsi siellä kaiket päivät tekee oikein kun ei ole mitään millä leikkiä. Ihmetys on kova enkä kehdannut kaverille sanoa
Kommentit (44)
Pidit tätä ihmistä tutustumisen arvoisena ja nyt epäsiisteyden ja lelujen puuttumattomuuden takia olet järkyttyny
t. Vai mikä on oikea huolen aihe vai haluatko vain puhua hänestä p****a
Meillä vaan ei ole ollut varsinaisia leluja paljoa, koska lapsi on virittänyt leikkinsä luovasti. Eipäs pistetä puuroja ja vellejä sekaisin!
että nyt LEIKITÄÄN? ja sitten kun ei leikitä,niin tavarat pois. kuulostaa kamalalta,tuohan tuhoaa lapsen luovuuden! tarkoitin muuten just leluilla leikkimistä enkä muuta touhua. 26 tai jotain
ilmtaisin pelataan monesti monopolia tai muuta lautapeliä koko perhe. Ei omisteta telkkariakaan : )
Ollaan varmaan ihan Marsista koko perhe : )
Hei, perheitä ON erilaisia!
on aina jotain leluja näkyvissä. Sitä mukaa kun siivotaan, niin lapset ottavat esille. Ei niitä voi kokonaan kätkeä. Ja mitä se lapsi teki ap:n vierailun aikana? Eikö ottanut mitään tavaraa esille? Aika outoa. Kyllä etävanhempienkin luona yleensä lapsilla omat tavarat on.
jotka tulee hänen tuntemaansa perheeseen säännöllisesti viikonlopuksi. Lasten äiti on väsynyt yksinhuoltaja. Ne lapset ei oikeasti osaa leikkiä. Voi sitten miettiä, mistä se voi johtua. Mutta tämän tukiperheenä toimivan äidin mukaan hän on nähnyt enemmänkin sellaista, että lapset vaan katselee ihan passivisina ja pihalla, kun heidän omat lapset leikki. Heillä on vuosien mittaan ollut paljon tukilapsia. Kestää jonkin aikaa ennen kuin oppivat leikkimään. Minusta hämmästyttävää.
Leikki on lapsen työtä ja aikuisen pitää nähdä sen verran vaivaa, että hankkii lapselleen leikkeihin iänmukaisia leluja/tarvikkeita ja järjestää lelut niin, että ne ovat lapsen saatavilla.
Jos lapsi ei leiki, niin syy siihen täytyy olla vanhemmassa, joka ei siedä leluja tai osaa järjestää lapselleen iänmukaisia leluja.
Toivottavasti nämä lapset ovat edes päiväkodissa, jossa ymmärretään miten tärkeä osa lapsuutta leikkiminen on.
Onpas täällä taas " viksua" porukkaa. mistä lähtien esim, askartelu, lukeminen, lautapelit ei ole ollut leikkiä ja mukavaa vapaa-ajan viettoa?
Ja ei kovin normaalia tuonikäiselle lapselle
meillä siivotaan ne lelut pois olkkarista kun tulee vieraita kylään - siis oikein vieraita kyläilemään, ei vain pistäytymään tms. Meiltä siivotaan kyllä muukin roina pinnoilta, aikuistenkaan harrastuksiin tms. liittyviä tavaroita ei loju olkkarissa.
Itse asiassa päätin jo ennen kuin tuli lapsia, että meidän koti on *myös* aikuisten koti, ja se saa näkyä. Joten lasten roinan ei tarvitse 100% ajasta valloittaa 100% asunnosta, eikä se ole mitään lapsivihamielisyyttä. Arkena
niitä tavaroita leluja yms kyllä lojuu siellä sun täällä..
Vierailija:
Onpas täällä taas " viksua" porukkaa. mistä lähtien esim, askartelu, lukeminen, lautapelit ei ole ollut leikkiä ja mukavaa vapaa-ajan viettoa?
tuon muun lisäksi.
On eri kasvatussuuntauksia, esim. Freinet jossa lapset istuttavat kasveja, hoitavat niitä, tekevät itse ja tutkivat maailmaaa j aluontoa. Leluja on vain muutama ja nekin tehdään yleensä itse.
T. äiti joka ostaa leluja vain harkiten.
Nyt kun katson meidän olohuonetta niin täällä on lasten videoita hyllyssä, piirustuksia seinällä, tutti pöydällä, tytön nukkekoti nurkassa kun ei mahdu lastenhuoneeseen
lapsuuden naapurustostani on kotoisin tutkija joka usein mukana tv:ssä ja lehdissä. Hän lopetti leikkimisen jo 4 vuotiaana ja vaihtoi sarjakuvat tietokirjallisuuteen.
Tämä selittäisi samalla esim. kaaoksen, muuton jälkeen se tavaroiden paikoilleen saaminen voi viedä aikaa, kun on monta muutakin asiaa hoidettavana, kauniit ilmat= vietetään paljon aikaa ulkona, tai kenties heille tuli äkkilähtö, ero väkivaltaisesta miehestä, eikä kaikkea ehtinyt pakata? Jos ystäväsi muuten vaikuttaa ihan täyspäiseltä ihmiseltä, ja vasta kodin nähtyäsi tällaisia mietit, voisit mielestäni ottaa hieman vähemmän tuomitsevan asenteen.
Koska jos näin on, on pohdintasi aika outoa, kaikki tuon ikäiset ei kerää leluja ja leiki nukeilla päivät pitkät.
Lapsia ja perheitä kun on monenlaisia.
Kävin äsken viemässä lapseni päiväkotiin ja matkalla näin tämän saman tytön jonkun naisen kanssa, juoksi luokseni ja hyppäsi syliin, siis minun syliini vaikkei ole nähnyt minua kuin pari kertaa. Sitten tämä nainen sanoi lapselle että ota äitiä kädestä kiinni. Wtf? Nyt mä oon kyllä aivan sekaisin, eikö olekkaan kaverini lapsi, miksi se niin minulle sitten on sanonut? Ei ymmärrä, selittäkää te
oletteko ajatelleet,että lapsi on yhtälailla sen teidän kodin asukas kuin vanhemmatkin! onhan aikuisillakin erilaisia tavaroita,omia esineitä,astioita ym. laitatteko nekin sivuun,kun tulee vieraita? en nyt tarkoita,että huusholli on just leikkien jäljiltä,mutta täytyyhän kodin olla asutun näköinen!