Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** Tammitenavien vk23 loppu ***

07.06.2007 |

Aloitan uuden pinon, vaikke tuossa edellisessä niin kovin ole vielä juttua.

Ed. kirjoittelut löytyy täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10472577&p=1&tmode=1&smod…

Jatkan seuraavalla viestillä...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli eka neuvola. Aiemmin kirjoittelin epähuomiossa, että ultraan olisin menossa. Mutta se onkin vasta ensi viikolla. Halu ultraan pääsystä on niin kova, että kuvittelin meneväni sinne jo tällä viikolla :).

Nyt ei mullekaan enää mahdu kaikki housut jalkaan.

Monet ovat ihmetelleet sitä, kun on niin turvonnut olo. Jos on toinen tai useampi lapsi tulossa ja ed. synnytyksestä on vähän aikaa, niin seuraava raskaus näkyy tosi varhaisessa vaiheessa. Esikoistaan odottavilla taas vaikuttavat muut asiat, esim. lämpimät kelitkin vaikuttaa!

Piti kommentoida kolmea eri asiaa, mutta muistankohan niitä enää?

1. Lasketun ajan siirtäminen myöhemmäksi.

Mulle kävi tavallaan näin. Menkkojen mukaan la olisi 3.1. mutta ultran mukaan 15.1.

2. Naaman kukkiminen: mulla oli ekassa raskaudessa huonompi iho. Nyt finnejä on päänahassa! Hiusten harjaaminen ei tunnu yhtään kivalta. Myös otsa on röhelöinen, mutta kunnon finnejä ei (vielä ole).

Jotkut sanovat, että tyttö vielä äidin ulkonäön. Tämä päti ainakin mun kaveriin (molemmilla kerroilla).

3. (tätä pitikin " vähän" miettiä. Verenvuodosta. Kun olin eilen neuvolassa, jultetiin mun parin kolmen viikon takaisesta verenvuodosta. Tultiin siihen johtopäätökseen, että se johtui satulatuolista! Istuin ko. päivän satulatuolissa tietsikan ääressä. Mahaan sattui ikävästi, joten nousin usein jaloittelemaan. Mutta en tajunnut vaihtaa tuolia. Pari tuntia työn lopettamisen jälkeen tuli paljon verta. Neuvolatäti sanoi, että kohdunsuu on hyvin arka paikka ja tuollaisen paineen vuoksi hieman kärsi. Eli isotkin verenvuodot (jos ne ei kestä kauaa, mulla meni ohi parissa tunnissa) ei ole välttämättä merkki km:sta. Veren lisäksi mulla oli maha kipeenä, heikotti ja pyörrytti. Mutta nekin meni ohi, kun verenvuoto lakkasi.

Kaverin sisko taas vuosi verta " kuin seula" monta viikkoa alkuraskaudesta ja sai silti terveen tytön! Kaikkea siis voi sattua.

Jospa nyt kertoisin hieman neuvolakuulumisia. Kun varasin aikaa, täti sanoi lasketuksi ajaksi 13.1. Nyt kun menin käymään, hän tarjosin ensin menkkojen mukaista la:aa, mutta sitä en hyväksynyt. Sitten tarjosi 16.1., enkä olisi sitäkään huolinut :). No, täti katsoi uudelleen kiekkoaan ja sai ajaksi 15.1. Uskon tuohon vasta kun olen käynyt np-ultrassa!

Olen syönyt rautaa anemian vuoksi, mutta nyt piti lopettaa, kun hb oli lähes 160. Olin ihan varma, ettei hb olisi parantunut, kun silmäluomen sisäosa oli vieläkin niin hailakka. Pissatestin tulokset oli ok. Kamalaa olisikin, jos ei olisi ollut kunnossa.

Seuraavan ajan saan ens viikolla kun meen ultraan.

Yritän päästä vielä loppuviikosta kirjoittelemaan, jahka olen ehtinyt lukemaan teidän uusimmat kuulumiset!

Justus rv8+2 (kai)

Vierailija
2/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih tätä väsymyksen määrää! Onneksi uusi työnin on sellainen, että ei tarvitse aamulla kauheen aikasin herätä. Saadaan ton esikoisen kanssa heräillä aikas lailla rauhassa aamuisin ja sitten vasta lähden työhön.

Tuosta aijemmasta viestistä lueskelin,että aika paljon on jo noilla viikoilla käyty neuvolassa? Jos on rautakin määrätty ym. Mulla on ensimmäinen neuvola vasta viikolla 8 ja sielläkään ei vielä kuunnella edes sydänääniä!

Mulla on edelleen vuotoa. Ei paljoa, mutta on kuitenkin. Tunnustelen koko ajan tuntemuksia, sillä ainoat erot keskenmenossa ja onnellisesti loppuun menneessä raskaudessa oli kivut. Eli molemmissa oli sitä vuotoa, mutta toisessa oli kuukautismaiset supistuskivut ja se meni kesken. No vielä ei semmosta kipuilua onneksi ole ollut...lähinnä nipistelyä, mutta se lienee normaalia?

Muistaakos joku edellisestä raskaudesta, että millon se masu alkaa näkyä? Mä en muista yhtään? Mietin, että koska sinne uuteen työpaikkaan pitää paljastaa totuus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään (taas) ultrassa kun eilen tuli ainakin kaksi tippaa verta.. Ja kun vielä eilen oli vähän vähemmän oireita kun muina päivinä, eli siis en käynyt oksentamassa kuin kerran ja nukuin vain yhdet 2h päikkärit niin oli heti hirveä paniikki että menee kesken. Onneksi lääkärini on maailman ihanin, sanoi jo viimeksi että saan käydä niin usein kun vaan haluan, ei ole mitään rajoituksia. Niinpä tosiaan sitten tänään äkkiä varasinkin ajan ja kävin katsomassa että kaikki on kunnossa. Ja siellä se pieni sydän näkyi pomppivan hirmuisesti <3 Oli kasvanutkin melkein kaksinkertaiseksi viikon aikana, tuli tosi hyvä olo ja nyt ei enää ole niin hirveä paniikki.

Aiempi keskenmeno on saanut jotenkin minut uskomaan että menee helposti kesken vaikka niin tuskin on asiat. Nyt yritän sinnitellä sinne " oikeaan" ultraan enkä enää käy tuolla katselemassa pientä, ainakin siis yritän, en lupaa mitään ;)

Joku kyseli jossain vaiheessa rakentamisesta, me rakennettiin talo viime kesänä ja talvena, eli muutettiin uuteen uutena vuotena ja nyt tuolla miehet häärivät ulkorakennuksen parissa. Itse kielsin itseltäni tasan kaiken rakentamiseen liittyvän vaikka yritänkin hokea itselleni että edellinen keskenmeno ei johtunut raksajutuista, mutta pää nyt on tälläinen kuin on. Vähän vaikea appiukolle perustella (emme ole siis hänelle vielä kertoneet) miksi en voi maalata tai tiivistää maata koneen kanssa, mutta onneksi siellä on työmiehiä jotka tekevät hommat.

Toinen gallup taisi koskea ultria, eli joo, me kyllä käydään niissä ;) Ja jos jotain näkyy niin pitää tosi tarkkaan harkita keskeytetäänkö, jos on täysin varmaa että pienokainen ei tule elämään kohdun ulkopuolella niin sitten luultavasti mutta muuten en usko.

Iita07 8+6

Vierailija
4/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, mikä keli :) Pikkuisen on ollut mahtava viikko säiden puolesta täällä pohjoisemmassakin, jatkus vaan pitkään... Päivittäin olen käynyt kuulumisianne lukemassa, nyt sain aikaiseksi istua ihan kirjoittelemaan asti.

Moni oli jo käynyt ultrassa piiperöistään katsomassa, onnea kovasti teille kaikille! Vähän oon kyllä kade, täytyy myöntää, kun itsellä ultra vasta reilun viikon päästä. Periaatteessa vois syke näkyä aikaisemminkin, mutta varasin ultran reilusti 8.viikolle, että varmasti näkyy, jos on jotain näkyäkseen. Mut kun ei millään malttais odottaa, aaarggh!!

Ja vuotojen kanssa taisteleville voimatsempityksiä!!!!

Vaategallup: Eipä ole vielä vaatteita tarvinnut vaihtaa löysempiin, mutta alussahan tässä vielä mennäänkin. Turvotuksia kyllä mahalla on, mutta ihan puhdasta läskiäkin on jo ennestään :) Aiemmissa raskauksissa on kyllä aika myöhään alkanut vatsa pyöristymään, samoin käy varmaan nytkin.

Seulontagallup: Ultrissa kyllä käydään kaikissa tarjotuissa, mutta veriseulaan en mene. Tiedän, että se antaa paljon ns. vääriä positiivisia ja en halua itseäni kiusata seulalla. Tulee mitä on tullakseen...

ON: Eipä erikoisempaa... rinnat on edelleen niin arat, että esimerkiksi yöllä vessassa käydessä pitää rintoja " kannatella" , kun ei ole rintsikat päällä. Miestä vähän huvittaa, mutta aattelispa ite omalle kohalle!!! Alavatsalla on välillä sellaista painontunnetta ja kiristystä sivuilla, toivottavasti siellä joku kasvaa :) Huonoa oloa on yleensä illalla ja yöllä (!), jos käyn hereillä. Aamuisin ei juuri mitään. Nykyiseltä kuopukselta oksensi 10 viikkoa viikosta 8 lähtien, eli kyllä se oksuntamien sieltä vielä tulla ehtii...

Oliko täällä ketään muita, joilla la tammikuun viimeisinä päivinä? Mulla siis 31.1 ja tuntuu, että suurin osa tammikuisista menee niiiin paljon edellä. Tässä vaiheessa tuntuu, että tammikuun alun odottajat on täysin eri vaiheessa kuin mitä itse on. No perästä tullaan!

Nyt täytyy laittaa lapsille lounasta, aurinkoa kaikille!

Tirrukka ja Hermanni 6+0

Vierailija
5/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt se alko mullakin se vuoto..kesken taitaa mennä. Ekan ja tokan lapsen välissä kolme keskenmenoa ja koskaa mulla ei oo noissa kolmessa raskaudessa ollut alussa vuotoja, viime raskaudessa oli joskus rv 30 tienoilla vuotoa johon ei syytä löytynyt...

Vielä ei ole kivut alkanut,mut aika varma olen et kesken menee..

Paskan paska, mut eipä voi mitää...

Vierailija
6/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirrukka mullakin on laskettu aika vasta lopussa, eli 29 päivä tammikuuta. Uskon lasketunajan menevän vielä pidemmällekkin kun ultrassa käyn,mutta jos raskaus onnellisesti etenee, niin vauva varmaan syntyy taas ennakkoon niin kuin ennenkin. Ties vaikka tämän vuoden puolella?

Tuuli81_ älä vielä heitä toivoa. Minulla todellakin oli paljonkin vuotoa viime raskaudessa joka ei mennyt kesken. Minulla on kyllä ollut sitä vuotoa myös keskenmenoissa. Olisi ihana päästä ultraamaan maha...että onko siellä mitään hengissä, mutta ei ole rahaa mennä! Kaippa se on pakko odottaa viikon12 ultraa ja toivoa parasta!

Vierailija
7/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa nappaa: Jokunen on varmaan lukenutkin listeria-hysteriastani joka alkoi kun tajusin mitä kaikkea oikeesti on tullutkaan pistettyä suuhun...No, yritän nyt rauhoittua kun tehtyähän ei saa tekemättömäksi. Toivon vaan parasta. Päivä päivältä enemmän iloitsen ajatuksesta että vauva on tosiaan tulossa. Ens viikolla eka neuvola ja sen jälkeen luultavasti kerrotaan jo huoletta kaikille odotuksestamme. Onko muuten kokemuksia esikoiselle kertomisesta?? Meidän tyttö on siis 3vee ja on jo pitkään höpöttänyt että haluaa meille vauvan. Jännä nähdä miten sitten suhtautuu kun kerromme että nyt äidin masussa on vauva mutta se ei synny vielä pitkään aikaan...Kertoisimme hänelle mielellään vasta myöhään syksyllä mutta luulenpa että kuulee asiasta kyllä ihan huolella isovanhemmiltaan (" voi sinusta tulee nyt isosisko, ihanaa..." jne.). Ja entäs jos tapahtuukin jotain kamalaa ja vauvaa ei sitten tulisikaan, sitäkin oon nyt miettiny...

No hööh, täytyykin mennä muihin hommiin joten palaan asiaan myöhemmin. Pahoittelut omanapaisesta viestistä...=/

ps. Etova olo tuntuu vaan pahenevan koko ajan... Ja kuka kumma on sanonu että raskaana ollessa on aamupahoinvointia kun mulla ainakin pahin olotila ajoittuu iltapäivään ja iltaan!? =(

Vierailija
8/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrassa käyty ja elävää sikiöö ei löytynyt, lääkkeillä kohdun tyhjennys..mut saapi poistaa listalta..

Vierailija
9/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulille suruvalittelut. On niin kurjaa, kun yhdessä on kuljettu kappaleen matkaa ja sitten käy näin...Hauras on elämän lanka.

Itsellä on alkanut tulla ärtyisyyttä taas roppakaupalla ja kärsin siitä ja arvatenkin myös mies!!!

G: Mitä ruokia olette nyt himoinneet? Entä kammonneet?

Mulla on ollu aurinkokuivattuihin tomaatteihin himoa ja salaattiin. Tomaatit maistuu sellaisenaan ja vesimelonia söin monta kailoa, mutta se on jo mennyt " pois muodista" =) Varmaan elimistö tankaa lykopeenia (sitä on tomaateissa ja vesimelonissa) sekä folaatteja. Viili on hyvä neutraali välipala, josta myös saa kalsiumia. Mä en juo maitoa, mutta piimää raskaana kyllä.

Kammolistalla on lihat, käristetyt ruuat, valkosipuli ja kahvi.

Sammermanni rv 7+3

Vierailija
10/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suruvalittelut Tuulille! Koeta jaksaa!

Itse olen ollut tänään tosi hyvällä tuulella. Oli ihanaa käydä neuvolassa, terkkari kehui kuinka tyttö on niin taitava ja osaa puhua niin hyvin ym.

Sain kuulla myös että meidän neuvolaan on saatu ultraus laite!!!! Mutta tietenkin pääsen ultraan vasta 3 viikon päästä! Epätietoisuus siis kalvaa mieltäni sinne saakka. Mukava juttu kyllä tuo, että on mahdollisuus kurkkia masuun neuvolassakin jos tarvetta ilmenee. On se vaan niin suloista nähdä se masukki :). Neuvolan mukaan laskettu aika olisi 6.1, mutta saapa nähdä sitten ultrassa.

Inhokeista/suosikeista ruoan suhteen: aikalailla ällöttää melkein kaikki ruoka, paitsi välillä tulee oikein innostus kohtauksia esim: pakko saada ruskeaa kastiketta ja perunoita. Maitotuotteisiin ja piimään tuli himo heti alussa, kuten edelliselläkin kerralla, maha vaan menee sekaisin jos ei muista ehdottomasti ottaa sitä laktoositonta! Kirsikat on olleet nyt himoni, mansikatkin pienissä erissä. Vesimeelonia tekis mieli, mutten ole raaskinut vielä ostaa. Kohta unkarista alkaa varmaan tulla satoa ja hinnat taas halpenee, eli sitä odotellessa...

Väsysilmä mantelihammas toivottaa kaikille hyviä vointeja ja tarrasukkia!

Vierailija
11/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut Tuulille ja voimia :(

En ole pitkään aikaan kerennyt kuin lukemaan muitten kuulumisia, omat kirjoittelut jääneet vähemmälle.

Rakennetaan taloa kyllä ja loppusuoralla ollaan jo onneksi. Eli toiveissa olisi päästä ensi kuussa muuttamaan. Aikaa rakentamiseen on mennyt nyt vuosi ja 2 kk. Muuraukset ja väliseinärungot on käyneet amm.miehet laittamassa, kaikki muu on tehty itse.

(.)Eipä ihmeitä; kipeillä rinnoilla mennään ja pikku nippailuilla, muuten voin mainiosti. Voisin syödä seitsemän edestä ja välillä syönkin. Mitään erityistä ei tee mieli, kunnon ruokaa ainoastaan. Nukun aika huonosti, vaikka väsyttääkin paljon, johtuneeko vieläkin nikkiksistä vai vain kipeistä puskureista... Tasan viikko ultraan, sit voi jo tuntua todemmalta tämä asia. Mieliala HEITTELEE! Itkettää lähes joka päivä, mies on kyllä vielä ihmeessä mun kanssa... Toivottavasti jaksaa. Siinäpä ne tärkeimmät kai oli.

Pore71&Papunen rv9 tasan tarkkaan

Vierailija
12/23 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja unohdin hehkuttaa että kesäloma alkoi! Voiko olla ihanampaa, vaikka rakentaessa meneekin... Loman jälkeen meinaan lopettaa yövuorot kokonaan, lääkäri ois jo nyt kirjoittanu vapaaksi mut en vielä ottanut, kun en oo töissä vielä raskaudesta puhunut. No ei mulla muuta. Piti vaan vähän poreilla :)

Vierailija
13/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoinen hei kaikille!

Tuulille sydäntäsärkevät myötätunnot! Mutta tiedäthän, että heti vaan uusiin tositoimiin.

Minulla nyt rv 10+2.

Olin ultrassa tiistaina, ja vekkuli liikkui kuin trampoliinilla. Laskettu aika jäi samaksi: 2.1.

Olen tuntenut jo 5:ttä viikkoa todella paljon liikkeitä, joten arvelin olevani pidemmällä raskaana. Ensimmäistä lasta odottaessani tunsin liikkeet vasta n. rv 16, toisesta n. rv 14. Eli tämän tapauksen kanssa olen olut ihan äimänä, epäilin jo ADHD:tä minäkin : )

Istukkanäyte otetaan 18.6.

Mieli on valoisa ja levollinen.

Vierailija
14/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, piti tosiaan vähän muutakin kirjoitella...

Olen ollut pari päivää nettipimennossa, kun esikoinen oli tuubitus- ja kitarisaleikkauksessa ja hänen kanssaan oltiin sitten kotosalla ja mummilassa pari päivää. Leikkaus meni hienosti ja poitsu ei ollut moksiskaan.

Neuvolaa minäkin odotan kuin kuuta nousevaksi. Ensi keskiviikkona on aika ja sen jälkeen (jos siis kaikki on hyvin) olen ajatellut, että voisi alkaa kertoa ihmisille...

Tuulille osanottoni! Voimia ja jaksamista uuteen yritykseen!

G: Mitään kummempia mielitekoja ei ole tullut, ei myöskään inhokkeja. Tzaziki on maistunut kilokaupalla viime päivinä, ja lemuan ihanasti valkosipulille. Ruokaa tekee vaan ihan hirveästi mieli, ja kokoajan on nälkä. Eilen illallakin piti alkaa vielä kymmeneltä tehdä pizzaa!! No hyvin nukutti sen jälkeen. Minullakin pahat olot ajoittuu iltaan ja sitä kautta myös mässäilyt.

Vaatteet mahtuu vielä, mutta turvotusta on havaittavissa erityisesti vatsan seutuvilla. Se kyllä johtuu varmasti tuosta syömisestä! Ei se voi vielä näillä vkoilla olla muuta...

Pitiköhän vielä jotain kommentoida.. Ai niin, kukas se kyseli loppukuun odottajia, meillä LA on 28.1. ja samaa olen huomannut minäkin, eli osa on jo niiiiin paljon edellä kaikissa jutuissa. Mutta perässä tullaan (ja vauhdilla) :)

Päätin juuri, että jos vielä kolmatta yritetään, niin saa kyllä raskaus alkaa sitten talvella. Myös eka raskaus sai alkunsa kesällä ja heti alkuraskauden pahimpina pahanolon viikkoina oli kauheat helteet. Ja sekös sitä oloa parantaa... Tosin en tiedä, onko se viimeisillään oleminen kesällä myöskään mitään herkkua!

Aurinkoista viikonloppua vaan kaikille!

Popin_äiti + " ?" rv 6+5

Vierailija
15/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha on mulla pömpöllään kyllä.Tosin oli se jo ennen raskautta vähän, kun en ehtinyt saada kaikkia raskauskiloja vielä pois.

Mulla taas on hyvä kun on kesä heti alkuraskaudesta. Pääsee liikkeelle kivuttomammin ja silloin huono olokin vähän jää taka-alalle. Uskon, että viimeisillään olo kesällä olis enemmän tuskaa!!! Monilla kaikki paikat turpoo ja hiki lentää. Mulla on kaikki vauvat syntyneet talvella.

Onko kellään tietoa, että voiko kahden sektion jälkeen vielä synnyttää alateitse?

Vierailija
16/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä hymyilee:)))) Sain eilen uuden työpaikan! Vieläpä koulutustani vastaavan. Työsopimus on loka-marraskuulle (oikeestaan aika sopivasti...). Kyllä on hyvä mieli, palkka nousee nykyisestä noin tuplaten ja mahtavasti saa juuri äippärahoja kerrytettyä! Lisäksi pääsen pelkkään päivätyöhön. Aloitanjo ensi viikolla.

Keskiviikkona tuli käytyä ultrassakin. Kaikki oli hienosti. Sydän hakkasi villisti. Pituutta oli 10,2mm. Vastasi silloin viikoja 7+1 ja nyt siis 7+3.

Uuteen kotiinkin nosteltiin eilen ristikoita päälle. Niin se sieltä vaan kohoaa! Tuntuu kyllä jo oikeestaan, että meneeköhän jo liian hyvin kaikessa... Kohta taas rysähtää...

Helmiina ja Piiperöinen 7+3

Vierailija
17/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuli81__:lle pahoittelut km:sta! Toivottavasti tärppää pian uudelleen!

Helmiina81:lle onnittelut työstä! Taidat saada tuon ansiosta parempaa äityspäivärahaakin :).

Ruoasta oli taas gallupia. Mä oon muuten laihtunut kilon raskaana olon aikana (ylimääräistä löytyy). Viime raskaudessakin tuli -4kg. Nyt on tavoite tiputtaa painoa vielä enemmän. En siis mitenkään laihduta, läskit vaan katoo itsekseen ;).

Mun ei tee mitään erikoista mieli, eikä myöskään yökötä. Mutta tosi usein on nälkä! Hedelmät maistuu nyt paremmin kuin yleensä. Saattaa kyllä johtua näistä helteistäkin.

Olen ihan julmetun väsynyt. Muita oireita ei onneksi ole (koputan puuta). Tai no, iltaa kohden mahaa alkaa kivistää epämukavasti.

Aurinkoista viikonloppua!

Justus rv8+3

Vierailija
18/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä näin ekaa kertaa unta vauvasta. Se ei näyttänyt yhtään kummaltakaan vanhemmalta!

Heh, mies vitsailikin, kun aloin käymään päivystyksessä vatsakipujen vuoksi (ennen kuin tämä varmistui raskaudeksi), että jos olen raskaana, niin olen kyllä käynyt vieraissa. Edellisestä hommailusta kun oli kulunut kauan aikaa. Vitsit loppu siihen, kun selvis että olen oikeasti raskaana. Jos ei olis loppunu, niin en olis enää vastannut teoistani...

Aiemmin kerroin ettei mulla ole mielialan vaihteluita. Kyllä niitä oikeastaan onkin. Eilen nimittäin näin työmatkalla kaatuneen rekan ja aloin parkuun ihan täysillä! Onneks olin yksin autossa...

Vierailija
19/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo jonkun aikaa käynyt täällä lukemassa, mutta olen kai ollut niin pöllämystynyt tästä " tapauksesta" , etten ole osannut ruveta kirjoittamaan. Nimimerkkiasiakin mietitytti, kun ennen olen kirjoitellut ihan eri nikillä, mutta kun eräs lähisukulainen taitaa tietää nikkini enkä halua paljastaa tätä raskautta vielä vähään aikaan. Niinpä siis päätin ottaa käyttöön uuden nikin ;-).

Taustani on sellainen, että meillä on poika 1998 ja tytöt 2000, 2001, 2002 ja 9/2006. Nelosen ja viitosen väliin ei pitänyt tulla noin pitkää taukoa, mutta keskenmeno seurasi toistaan. Neljä perättäistä km:a oli. Tutkimuksissa todettiin tukostaipumus (mistä lie tullutkaan). Samoihin aikoihin kuopuksemme raskaus sai alkunsa ja sain lääkitykseksi mini-ASAn, lugesteronit (alkuraskauden ajaksi) ja hepariinipiikitykset. Kuljin melko tiiviissä seurannassa äitipolilla, vaikka raskaus sujui koko ajan hyvin. Suloinen neitosemme on nyt tasan 9 kk.

Mies oli sitä mieltä, että meidän lapsiluku on täynnä (itse ajattelin, että yksi voisi vielä tulla). No, ehkäisynä meillä oli vain varmat päivät ja kun miehelle ilmoitin, että nyt on kyllä tosi epävarmat päivät meneillään, niin eipä tuo välittänyt tuon taivaallista ;-). En olisi ikinä uskonut, että tällä iällä (vajaat 38) voisi enää heti ekojen menkkojen jälkeen tärpätä. Olin ajatellut, että varmaan saa odotella tosi kauan, että tärppäis. Toukokuun lopulla odottelin menkkoja. Joitakin pieniä merkkejä oli, joista mietin, voisinko olla raskaana, mutta en kuitenkaan jaksanut uskoa. Sit tuli jo pikkuisen punaistakin ja olin aivan varma, että nyt menkat alkaa ja kuljin jo side housuissa, mutta enempää punaista ei sitten näkynytkään (nyt on siis se kuuluisa kiinnittymisvuotokin koettu). Mieheltä salaa ostin testipakkauksen ja yhtenä iltana salaa tein. En ollut uskoa silmiäni, kun menin katsomaan tikkua ja kaksi vahvaa viivaa siinä näin. Tää oli puolitettu tikku (ajattelin, että mitä suotta tuhlaan kokonaista tikkua, kun en kuitenkaan raskaana ole), joten päätin tehdä vielä kokonaisella tikulla saman homman, ettei ainakaan tulos ole virheellinen puolituksen takia. Kaksi viivaa tuli toiseenkin tikkuun. Vähän hirvitti, mitä mies sanoo, mutta eipä siinä, ensin naurettiin vähän hysteerisesti (vai olinko se vaan minä) ja sitten mies sanoi, että kivoja lapsiahan meillä on ja ihan kiva, kun vielä yksi tulee :-).

Viikot olis mulla nyt menkoista laskettuna 6+6, mutta oviksesta laskettuna vois olla noin viikon vähemmän. Neuvolassa kävin jo tällä viikolla, että saadaan tukostaipumukseeni liittyvät asiat kuntoon. Viimeksi olin tosiaan tosi tiiviissä poliseurannassa, mutta nyt tuntuu olevan eri tavalla. Neuvolalääkärille olen menossa maanantaina ultraan. Vähän hirvittää, jos ei siellä näykään vielä mitään tai jos onkin tuulimuna. Lugesteronit (keltarauhashormonia) otin käyttöön eilen (tukemaan alkuraskautta kuten edellisessäkin raskaudessa, ihan vaan varotoimenpide kuten viimeksikin) ja voi vitsi, että kapselin ottamisen jälkeen alkaa väsyttää ja vähän huimatakin. Eilen illalla olin ihan ihmeissäni yllättävästä väsymyksestä ja huimauksesta kunnes tajusin, että johtui lugesta.

Vähän meinaa välillä olla syyllinen olo, kun tulin näin nopeasti uudestaan raskaaksi. Siis tuon meidän kuopuksen takia. Häntä kun niin suurella vaivalla " hommattiin" ja vihdoin iloksemme tänne saatiin, niin olisi voinut pitää ainokaisena silmäteränä vähän pidemmänkin aikaa. Mutta näin se elämä yllättää. Toivottavasti tuolla masussa olisi nyt sitten joku, ettei olisi tuulimuna.

Pahoitteluni, että tästä tuli näin pitkä sepustus. En vaan ole kertonut näistä oikein kellekään. Vain mieheni ja neuvolantäti tietävät. Ei tässä osaa vielä riemusta hihkua, kun on tuota km-taustaa.

Tuulille pahoittelut km:sta. Ultrassa käyneille onnittelut iloisista kuulumisista!

jazuliini rv 6+6 (tai mitä sitten ultrassa sanotaankaan)

Vierailija
20/23 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tällä viikolla tullut näköjään varsinainen palstaterrori (ei taida työt kiinnostaa kun ulkona niin mahtavat kelit).

Jazuliinille ajattelin antaa hieman pohdittavaa tuosta sun tukostaipuvuudesta. Ei tarvitse uskoa (en tiedä uskonko itsekään, ainakaan täysin). Mutta kerrompa yhden " tarinan" .

Itse kävin keväällä lymfassa turvotuksen vuoksi. Hoitajani on kiinnostunut kaikesta vaihtoehtohoitomuodoista (oma lapsi ollut todellinen ongelmatapaus kaikkine sairauksineen). Hän on tutkinut/selvittänyt myös sitä, miksi tulee niin usein keskenmenoja. Keväällä ilmestyi uusi tutkimus, joka oli vahvasti sillä kannalla, että suurinosa km:ista johtuu (laskimo)tukoksista ja vääränlainen ruoka tekee verestä paksua -> aiheuttaa tukoksia. Tämähän on jo selvääkin selvempi asia esim. kun joudutaan tekemään ohitusleikkauksia (=yleensä väärä ruokavalio). Joten miksei voisi vaikuttaa km:hin.

Kerroin hoitajalle, että yritetään saada lasta. Hän kehotti noudattamaan mun veriryhmälle kuuluvaa ruokavaliota (varsinkin alkuraskaudesta, jolloin on suurin keskenmenoriski). Tämän avulla veri saadaan pysymään hyvänä ja juoksevana. Aluksi noudatin neuvoa tarkkaan ja huomasin, että siitä on oikeasti apua. Mulle tuli fyysisesti paljon parempi olo. Ja jos otti vähänkään " väärää" ruokaa, niin tuli huono olo. Nyt olen siitä kylläkin jo lipsunut.

Tällaista mieltä oli siis hoitajani. Uskokoon ken tahtoo :). Voi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu. Veriryhmään liittyvistä ruokavalioista löytyy ainakin yksi kirja.

Saatoin kertoa joitain asioita vähän huonosti, kun ei nuo termit ja yksityiskohdat ole ihan hallussa. Mutta toivottavasti ymmärsit/-te.

Jos vielä jaksaisi hetken tehdä töitä............