Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Videoiden/telkkarin katselu päivähoidossa -mietityttääkö ketään muuta?

04.06.2007 |

Lapsemme on 2,5 v ja hoidossa perhepäivähoitajalla, johon olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä. Lapsi tuntuu viihtyvän ja hoitaja on mukava ja järkevä. Yksi asia kuitenkin vähän vaivaa, nimittäin telkkarin katselu. En tiedä kuinka paljon hoidossa katsotaan telkkua, uskon ja toivon ettei paljoa. Olen joskus puhunut hoitajan kanssa asiasta ja kertonut, että toivomme ettei meidän lapsemme katsele mitään väkivaltaista tai turhaa kouhottamista muutenkaan.

Nyt kuitenkin tuli (vahingossa) ilmi, että hoidossa oli katsottu jotain robottiohjelmaa, jossa on aikamoista räiskettä. Aion sanoa asiasta, etenkin kun lapsemme on alkanut nyt puhua hirviöistä kotona ja näkee minusta painajaisiakin enemmän. Haluaisin kuitenkin kuulla mitä kokemuksia teillä muilla on.

Olen tosi tuohtunut tällä hetkellä, koska jotenkin tuli pieni särö luottamukseen. Haluaisin kuitenkin välttää ylireagointia ja siksi kysyisin, että mitä mieltä te muut olette telkkarin katsomisesta hoidossa. Minusta kun sitä ei pitäisi katsoa ollenkaan vaan päiväksi pitäisi riittää hommaa ilman töllöäkin, silloinkin kun ollaan sisällä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä asia puheeksi hoitajan kanssa, etenkin jos siitä seuraa painajaisia ja pelkotiloja. Veikkaisin, että aika monella pph:lla katsotaan silloin tällöin piirrettyjä, heillä kun on varmasti hetkiä, jolloin on pakko saada tehtyä jotain ilman lapsia.

Aiempi kirjoittaja kirjoitti, ettei pk:ssa katsota piirrettyjä. Kyllä meidän päiväkodissa on katsottu joskus sadepäivänä Nalle Puhia. Mutta ei tietenkään joka päivä eikä edes joka viikko.

Vierailija
2/22 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaikki suodatetaan yhden aikuisen seulalla eikä esim. 4:n kuten päiväkodissa.

Oma lapseni joutui 1,5 vuotiaan olemaan (olosuhteiden pakosta) 2 viikkoa varsinaisen hotopaikan ollessa kiinni varahoitajalla (pph), jossa aina, kun lasta meni iltapäivällä hakemaan, niin piirretyt pyörivät telkkarissa.

Muutakin asiat olivat pph:lla aika pielessä mutta tämä television katselu kyllä erosi niin selvästi varsinaisen hoitopaikan meiningistä (ja nyt monta vuotta jälkeenkinpäin ajatellen enemmän kokemusta omaavana) etten sitä kyllä ihan ymmärrä/hyväksy. Pph on kuitenkin kasvatusvastuullinen omassa työssään. Ei silloin voi luistaa laittamalla lapsia tv:n ääreen kotitöiden ajaksi kuten me vanhemmat kotona usein teemme.

Olen pahoillani, minulla vaan oma luottamus perhepäivähoitajien ammattitaitoon meni tuon kahden viikon aikana. Valitettavasti.

Kyllä tv:ta lasten nykyisessä päiväkodissakin katsellaan, mutta valvotusti ja vain muutaman kerran vuodessa sateisena iltapäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ainakin meidän kunnallinnen pph kysyi varhatuskasvatussopimuksta laadittaessa, saavatko lapset katsoa videoita. Sanoi tosin, että videoita katsotaan joka tapauksessa korkeintaan kerran pari vuodessa, jos sitäkään. Minulle pph sanoi, että pph saa näyttää vidoita lapsille vain, jos kaikki vanhemmat ovat antaneet tähän suostumuksensa.

Annoin suostumukseni videoiden katseluun. Pph raportoi aina päivän päätteeksi hyvin tarkkaan päivän tapahtumat, mistä minä pidän kovasti. Tämän kolmen vuoden aikana ovat tainneet kerran sadepäivänä katsoa Puuha Peteä.

Vierailija
4/22 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ph on kuitenkin kasvatusvastuullinen omassa työssään. Ei silloin voi luistaa laittamalla lapsia tv:n ääreen kotitöiden ajaksi kuten me vanhemmat kotona usein teemme"

Mistä se hoitaja luistaa tuossa asiassa? Lasten hoidosta vai? Miksi lapset eivät saisi hoidossa katsoa televisiota jos kotonakin saavat? Ei monikaan hoitaja ole koko aikaa kiinni lapsissa, lapsille pitää antaa myös omaa tilaa. Monet lapset myös tykkäävät leikkiä keskenään eikä siitä , että hoitaja on kokoaika sanomassa mitä tehdään. Pph pitäisi olla mahdollisimman kodinomaista. Ei ole sama asia kuin päiväkoti, mutta sinä et tainnut tietää tätä. Meillä ainakin on. Teen lasten kanssa samaa kuin tein oman lapseni kanssa ennen lasten tuloa, ainoa asia joka muuttui kun lapset tulivat niin ei nukuta enää esimerkiksi 10:neen. Muuten teen samaa kuin ennenkin, laitan pyykkiä, imuroin, pyyhin pölyjä,teen ruokaa ym.. Ainoa asia mitä en tee, on laittioiden pesu hoitoaikana. Hoitolasten kanssa käydää kaupassa, pankissa ym asioilla.. (Josta vanhemmat itse luistaa koska eivät voi mennä lasten kanssa asioille, miten se hoitaja sitten pystyy mennä) Käydää eri leikkipuistoissa, retkillä,toisilla hoitajilla jne.. Piirrellään, askarrellaan.. Ja miksi homman pitäisi olla niin kuin hoitaja sanoo, jos lapset haluavat joskus katella lastenohjelmia niin miks ei saisi katsoa? Ei tätäkään kuitenkaan joka päivä tehdä. Eikö siis pidä kuunnella myös lasta, jota päiväkodissa ei ainakaan tehdä.

" Kyllä tv:ta lasten nykyisessä päiväkodissakin katsellaan, mutta valvotusti ja vain muutaman kerran vuodessa sateisena iltapäivänä"

Valvotusti? Missä sinä sen tiedät? Seisotko pvkodin ikkunan takana? Ja mitäköhän luulet että pph sitten tekee? Hoitaja pistää videot päälle ja lähtee päiväunille?

Ja ymmärrätkö että vanhempien työpäivä on myös lasten työpäivä. Ei ne lapsetkaan aina jaksa vaa riehua. Se on lapsillekin rankkaa olla " töissä" ja telkan ääressä voi rauhoittua sit vähän. Yleensäkin kun ne ohjelmat kestää sen 30min niin eipä ole paljoa jos muutaman kerran vuodessa katsoo tuon ajan ohjelmia.

Yks ypph

Vierailija
5/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei todellakaan mitään pienten lasten ohjelmaa. Ymmärrän kyllä että telkkua katsotaan hoidossa joskus, jos esimerkiksi ulos ei päästä. Nyt vaan on tullut esiin, että telkun katsominen on melkein ellei ihan päivittäistä.

Kerroin hoitajalle eilen, että me emme halua lapsemme katselevan Transformereiden kaltaisia ohjelmia ja että ne ovat mielestämme aikaisintaan kouluikäisille sopivia. Hoitaja totesi nuivasti, että ' no, täytyy sitten lopettaa' . Hän selvästi loukkaantui eikä todellakaan ollut valmis keskustelemaan asiasta.

Tuli tosi paha mieli. Joku tässä kirjoitti, että pph kertoo aina tarkkaan päivän jälkeen että mitä on tehty. Meillä kun kysyy, että miten menee, niin aina tulee vastaus että hyvin. Ei mitään kertomista siitä, miten meidän lapsemme on päivän aikana pärjännyt. Toisaalta hoitaja on myös kivan tuntuinen, askartelee lasten kanssa, leipoo joskus jne. Retkillä tms. eivät käy koskaa, edes lähellä olevissa puistoissa, mutta ulkoilevat omakotitalon pihalla.

En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Mies on sitä mieltä, että katsotaan mitä nyt tapahtuu, kun muuten olemme olleet hoitajaan kuitenkin tyytyväisiä. En vaan tahdo päästä yli siitä, että hoitaja oli niin nuiva eilen eikä mitenkään reagoinut edes siihen, kun kerroin lapseni alkaneen puhua pelottavista hirviöistä. Mietityttää, että miten tästä eteenpäin, jos keskusteluyhteys hoitopaikkaan on tällä tasolla.

Vierailija
6/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme on perhepäivähoitajalla, joka on ollut tosi hyvä ja ihana hoitaja. Mutta tv:n katselu rupesi jossain vaiheessa huolestuttamaan. Pojan puheista kävi selväksi, että katsovat päivittäin paitsi kaikki aamun lastenohjelmat, myös videoita. Hoitaja taisi laittaa jossain vaiheessa isommat lapset katsomaan videoita kun laittoi pienempiä päiväunille. Ihan ymmärrettävää siinä tilanteessa, mutta lisäksi tv taitaa olla hoitajalla auki " taustameluna" pitkin päivää, sillä yllättäen poika esim. tunnisti MTV3:n aamu-tv:n juontajia, Ruokala-ohjelman jne. Hän jopa kertoi jossain vaiheessa innostuneesti jostain ostos-tv:n laitteesta, ja meillä ei tosiaan kotona katsota ostos-tv:tä!!

Kaikkein huolestunein olin jossain vaiheessa siitä, kun poika alkoi matkia räppäreitä...hoitajan teini-ikäinen poika kun on yläasteikäinen " gansgta-räppäri" ja varmaan iltapäivällä koulusta tultuaan laittoi musiikkikanavan päälle. En TODELLAKAAN halua että lapseni omaksuu sen musiikkivideoiden maailmankuvan - tyyliin miehet laulaa ja naiset keikuttaa edessä takapuoltaan puolialastomana!!

Jossain vaiheessa mainitsin hoitajalle tästä, että toivomme että poikamme ei katso liikaa videoita ja tv:tä, ja silloinkin vain ikäiselle sopivia ohjelmia. Täysin sitä ei voi enkä edes halua kieltää - katsotaanhan niitä kotonakin. En tiedä miten todellisuudessa kävi, vähenikö katselu vai ei. Nyt olemme muuttaneet ja poikakin on tällä hoitajalla enää juhannukseen asti, syksyllä menee päiväkotiin, joten ehkä tämä ongelma ainakin nyt poistuu.

Vierailija
7/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...missään päivähoidossa ei saisi katsoa televisiota / videoita. Mielestäni se ei kuulu päivähoidon ohjelmaan, vaan siellä täytyy olla muita aktiviteetteja.

Vierailija
8/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes 6-vuotias robottihullu poika saa katsoa Transformerseja, koska huomasimme, että juuri tuo ohjelma aiheutti ahdistusta ja agressiivistakin käytöstä. Niin ja se joka ohjelman katsomisen kielsi oli mieheni enkä minä. Missään tapauksessa ohjelma ei sovi 2,5-vuotiaalle.

AP:lle vielä: vanhempi lapseni on isojen ryhmässä päiväkodissa. Vaikka lapsia on 21, niin joka iltapäivä minulle kerrotaan lapsen päivän kulusta ja jos käytöksessä on ollut jotain toivomisen varaa, niin sitä ei hissutella pois vaan keskustellaan mitä asialle juuri silloin tehtiin/mitä jatkossa tehdään. Myös positiivisista asioista lastani kiitetään.

Kyllä perhepäivähoitajan pitää tähän pystyä myös. Eri asia on jos juuri hänellä ei ole siihen motivaatiota tai kykyä nähdä tarve tälle.

Joku ihmetteli, kuinka tiedän, että lasteni päiväkodissa katsotaan valvotusti lastenohjelmia, silloin kuin niin tehdään. Nämä muutamat kerrat, kun niin on tehty, niin tullessani hakemaan lasta kotiin ryhmä istuu AIKUISEN KANSSA katsomassa ohjelmaa. Iltapäivä on kuulemma ainoa ajankohta, jolloin ohjelmia katsotaan jos niin tehdään. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä ei katsota koskaan tv:tä.

Vierailija
9/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että pph olisi kodinomaista hoitoa eli kyllä videoita tai telkkua voisi katsella rajatusti. Kuinkahan moni vanhempi istuttaa lapsensa videoiden eteen, että saa hetken tehdä jotain rauhassa? Miksi pph:n pitäisi olla jotenkin yli-ihminen ja puuhata koko ajan kaikkien lasten kanssa. Jos ohjelma ei ole asiallista kyseisen ikäiselle lapselle tai telkkua tuijotetaan liikaa, niin sitten vain reippaasti puheeksi kyseinen asia. Itse ymmärrän hyvin,että joskus on tilanteita, joissa istutetaan isommat tv:n ääreen, jotta pph saa jotain muuta tehdyksi. Kyllä kai se hoidon kokonaisuus ratkaisee enemmän kuin satunnainen tv:n katselu.

Vierailija
10/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...silti olen sitä mieltä, että perhepäivähoitajan työtä on olla lasten kanssa.

Mutta tiedän myös kokemuksesta, että on paljon vaikeampaa antaa palautetta perhepäivähoitajalle kuin päiväkodin hoitajalle. Se on jotenkin henkilökohtaisempaa ja mulle ainakin vaikeampaa.

Vierailija
11/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä välissä perhepäivähoitaja sitten valmistaa esimerkiksi ruoan? Kun täällä meillä ainakin ohjeissa sanotaan, että ruoaksi ei saa tarjota esim. edellisenä iltana valmistettua ruokaa.

Vierailija
12/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenhoitajamme (jolla oli kaksi alle 2-vuotiasta lasta hoidossa, ei virallinen pph) katseli usein telkkaria päivän mittaan, siis luulen näin. Joskus hän mainitsi asiasta ja joskus se tuli konkreettisesti ilmi, esim. kun hain tyttöä, tyttö istui ikkunan vieressä katselemassa ulos, täti toisessa huoneessa katsoi ns. saippuaoopperoita, toisinaan muiden perheenjäsenten kanssa. En tykännyt tästä telkun kattomisesta, eikä kohta 3-vuotias tyttömme katso kotona telkkaria. Ei vaan kiinnosta, vaikka olen joskus lastenohjelmia näyttänytkin. Minusta kyseinen hoitotäti ei muutenkaan viitsinyt leikkiä lasten kanssa, hänen äitinsä ja lapsensa tuntuivat hoitavan sitä puolta silloin kun olivat paikalla. Kerran esim. totesi, että tyttömme teki sitä ja sitä sillä aikaa kun hän pesi hiuksiaan. Olin kyllä ihmeissäni ja pettynyt: olen sitä mieltä, että hoitajan pitäisi tosiaan ollakin lasten kanssa, totta kai ruuan laitot ym. on hoidettava, mutta pitäisi sitä aikaa löytyä ihan lapsillekin pelkästään. Esim. hiusten pesu on sellainen juttu, jonka voisi hoitaa muuna aikana...Eikä meilläkään telkkaria tarvita siihen, että ruoka tulisi laitettua.

Siis nämä on ihan vain omia näkemyksiäni. Pettymys hoitajaan vaikutti siihen, että tyttö aloitti päiväkodissa syksyllä, vaikka aikaisemmin ajattelin, että hoitaja olisi parempi ratkaisu alle 3-vuotiaalle.

Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen hoitajan kanssa, ja jos ilmenee muissakin asioissa eri näkemyksiä niin sittenhän voitte miettiä muita hoitoratkaisuja.

Vierailija
13/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettäkö ruoan laittamiseen telkkaria tarvittaisiin..... Itse asiassa en ottanut lainkaan kantaa ap:n aiheeseen. Halusin vain kommentoida tuota Rosen ajatusta siitä, että perhepäivähoitajan täytyy viettää kaikki aika lasten kanssa.....

Mutta aiheeseen. Ota asia rohkeasti ja reilusti puheeksi hoitajan kanssa (vai olitko jo ottanutkin, en enää muista mitä kirjoitit). Keskustelkaa asiasta ja perustele kantasi rakentavaan sävyyn. Hyökkäävällä ja moittivalla asenteella tuskin saat mitään aikaiseksi.

Vierailija
14/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja kun lueskelee, niin tuntuu kyllä, että olemme monella tapaa onnekkaita, kun meillä on niin ihana pph. Erityisesti arvostan sitä, että pph:n kanssa on helppo keskustella asioista ja että pph oma-aloitteisesti kertoo päivän tapahtumista niin kovin innokaasti ja tarkasti.

Eli kyllä meidän perhepäivähoidossa lapset pääsääntöisesti leikkivät keskenään, kun perhepäivähoitaja valmistelee ruokaa. Etenkin kun lapsia on useampia, niin kyllä ne tekemistä keksivät ilman televisiotakin. Vanhemmat lapset auttavat myös kattauksessa ym. Kun pph nukuttaa nuorimpia, vanhemmat saavat lueskella viereisessä huoneessa. Pph sitten lukee/kertoo heille vielä pienen sadun nukutettuaan penemmät.

Mielestäni on vähän hassu ajatus, että ruokaa ei voi laittaa tai mitään muutakaan tehdä, jos ei laita lapsia katsomaan televisiota. Laitatteko aina kotona lapset katsomaan televisiota, jos haluatte tehdä jotain?

Vierailija
15/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoanlaiton aikana nyt päälle tuosta minun kommentistani?

Eli vielä kerran: en todellakaan tarkoittanut että lapset pitäisi istuttaa tv:n ääreen siksi aikaa, että hoitaja saa ruoan laitettua, kunhan kommentoin tuota Rosen ajatusta siitä, että pph:n pitäisi viettää kaikki aika lasten kanssa. Toki hoitajan täytyy päivän aikana tehdä paljon muitakin asioita, kuten esimerkiksi laittaa ruokaa tai käydä vessassa, jonka aikana lasten täytyy leikkiä hetki keskenään.

Vierailija
16/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

otatteko itse aina lapset mukaan joka paikkaan ja joka asiaan kotona ollessanne? ;o)

Vierailija
17/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta voit aivan hyvin sanoa hoitajalle toiveenne, ettei lapsi hoitopaikassa katsoisi telkkaria lainkaan. Itse pph:na olen sitä mieltä, että hoitopaikassa on lapselle järjestettävä muuta puuhaa kuin töllön tuijotus, sen puolen voivat vanhemmat hoitaa kotona.

Meillä on koko monivuotisen urani aikana katsottu kaksi kirjastosta lainattua kasettia joissa kerrottiin maatilan eläimistä ennen maatilalle tehtävää vierailuamme, ei siis mitään piirrettyjä, ei edes muumeja tms.

Hoitajan velvollisuus on järjestää lapsen kasvua ja kehitystä tukevaa toimintaa, vaikka ne videot olisivatkin tosi helppo vaihtoehto. Jos hoitopaikassa jatkuvalla syötöllä katsellaan telkkua, voitte ottaa päivähoidon johtoon yhteyttä ja toivoa sitä kautta muutosta. Toivottavasti pieni keskustelu hoitajan kanssa tuo muutoksen asiaan =)

Vierailija
18/22 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ollut mielestäni kovin soveliaita ohjelmia... En haluaisi, että lapseni hoitopaikassa katseltaisiin päivittäin telkkaria/videoita.

Itse voin kotona laittaa dvd:n pyörimään, jos haluan saada jotain tehdyksi rauhassa 3,5-vuotiaaltamme. Mutta mä äitinä ja ne ohjelmat moneen kertaan nähneenä tiedän, jos niissä on tytöllemme jotain pelottavaa. Jopa Myyrän jotkut kohtaukset vaativat äidin läsnäoloa.

Hoitajien ei tarvitse olla yli-ihmisiä, mutta mielestäni pitäisi pystyä olemaan päivä ilman telkkaria.

Vierailija
19/22 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tehdä ruokaa :) Mutta onko ainut mahdollisuus laittaa lapset katsomaan telkkua siksi aikaa? Kait muutakin voi tehdä.

Vierailija
20/22 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

manata. Täällä palstallakin sen huomaa, että ihmisiä on laidasta laitaan, ja yleensä kirjoittajat ovat niitä, jotka ovat kielteisellä kannalla televisiota yms. kohtaan. Ihan siksi, että kun nyt minä sanon, että meillä saa lapset katsoa päivällä televiosiota ja pelata tietokoneella ihan niin paljon kuin haluavat (okei, ei tietenkään monia tunteja päivässä) - kohta seuraava haukkuu minut! Haluan siis vain sanoa, että keskustele hoitajan kanssa. Me ollaan hoitajalle sanottu, että lapset saavat katsoa telkkaria sadepäivänä tai ruokaa valmistettaessa. Eivätkä lapset itseasiassa kamalasti telkkaria halua tuijottaa, koska se ei ole heiltä koskaan kielletty. Paitsi iltaisin vanhemmat katsova ja klo 19 jälkeen tv/tietokone on pannassa, jotta unille rauhoitutaan - nukkumaan klo 21.