vauvan " tärinä" masussa
Olen lukenut täältä vähän asiasta mutta kyselisin lisää. Millaista tärinää muilla on ollut kun mulla tuntuu että tärisee yleensä vaan alamahan taikka ehkä paremminkin virtsarakkoni kohdalla, ei siis koko vauva tärise. Ja saattaa kestää vaan 2-3 sekunttia, välillä tulee useemman kerran ja joskus vaan yhden kerran tärisee, on siis vähän niinku kuplia mahassa tai miten sen nyt selittäis, kun sellasta pientä tärinää samalla. Esikoisen kanssa ei ollut tällästä ollenkaan. Mitähän tää mahtais olla? Onko edes vauvaan kuuluvaa tärinää vai onko ehkä oma elimistö mikä tärisee?
Kommentit (6)
...luultavasti sikiön keskushermoston kypsymisestä tms. Mulla myös vauva tärisi, varsinkin joskus viikoilla 22-28 eikä ole hikkaa, on ihan erilaista. Vauva voi täristä vielä syntymän jälkeenkin, älä pelästy :) Nyt kun nuo tärnät on jääneet niin mulla napsuu maha, tai siis ilmeisimmin vauvan joko lonkka tai polvi naksahtelee jokusen kerran päivässä, kuuluu selvästi ulos asti.
Titti 31+0
Minulle taannoin väitettiin, että liittyy vauvan pissaamiseen. Eli pissan jälkeen pulee pieni väristys. Kuulin myös, että tämä ilmenisi nimenomaan poikavauvoilla, mutta ehkäpä tytön odottajillakin on värissyt. (Meille tuli poika, joka edelleenkin väristelee joskus pissattuaan).
Eli ei mitään vakavaa.
ja nimenomaan noin että poikavauvoilla sen jostain syystä voi tuntea tärinänä. itse olen tuon tärinän tuntenut kerran tai pari toisessa raskaudessa ja poika sieltä syntyi ;)
samaa tärinää, mutta hauska kuulla, että on kohtalotovereita (ehkä). Meillä vauva on värissyt (tai minä?) jostain ainakin rv 18 alkaen (nyt 34), välillä lakkasi viikoksi-pariksi ja alkoi taas viime viikolla uudestaan. Hikkaa se ei ole, hikan tunnistaa kyllä, ja pissaaminenkin tuntuu aivan erilaiselta (ainakin olen epäillyt pissaamiseksi niitä parin sekunnin " pärähdyksiä" - olisikohan meilläkin sitten poika tulossa?). Mutta tämä värinä on ihan erilaista, se ensinnäkin kestää paljon kauemmin, ei vain sekunteja vaan jopa puolikin tuntia kerrallaan. Tuntuu kuin koko alavatsa, erityisesti häpyluun suunnalla, värisisi. Ei ole kivuliasta, tuntuukin juuri ja juuri, ja on niin nopeaa, että vauva ei voi tehdä sitä mitenkään esim. potkimalla. Sellainen hyvin nopea brrrrrrrrrrrrr brrrrrrrrrrrrrrrr jne.
Neuvolassa epäiltiin yhtenä mahdollisuutena, että jännitän vatsalihaksia jotenkin, mutta sen teorian olen hylännyt, koska värinä ei lakkaa vaikka rentoutan itseni sängyssä (olen kokeillut sitä synnyttäjille neuvottua kikkaa rentouttaa leuka, jolloin vatsankin pitäisi rentoutua). Värinä lakkaa usein kun laitan esim. käden vatsalle ja alkaa sitten pienen hetken päästä uudelleen.
Mietin vain, että jos tämä liittyy nyt tuohon keskushermoston kehittymiseen, niin toivottavasti on kuitenkin ihan normaalia ja harmitonta sellaista. Tuntuu niin usein ja on tuntunut niin kauan, enkä ollut ennen kuullut kenenkään muun kertovan tällaisesta.
Eli tuntui hassua värinää tietyssä kohdassa ja kun lapsi syntyi niin hänellä jalka nilkasta alaspäin värisi silloin tällöin. Oli vähän sisäänpäin kääntynyt nilkka, mutta aikaa myöten nilkka oikeni ja tärinät lakkasi, kesti ehkä pari kolma kuukautta. Nyt on ihan terve liikunnallinen 3v.lapsi! Lääkärit ei ollu huolissaan eli kaikenlaisia värinöitä sitä voi ollakin.
Nyt odotan toista, rvko 26 ja pari viikkoa sitten tuntui että koko vauva värisee tahattomasti eikä ollut kyllä hikkaa. Mietitytti asia, mut kai se liittyy jotenkin hermoston kehitykseen. Kesti parisen päivaa ja toistaiseksi värinät on jääny.
Ekan kanssa myös minulla napa napsahteli, nyt ei ollenkaan. Et kaikkee voi olla...
kyseessä, jolloin tulee sellaista naputtavaa tunnetta.
vauva2006 rv31+2