LOKAMASSUT - kesäkuu
Onpas hienoa aloittaa uusi pino JO kesäkuulle!! Hiljaista on ollut lokakuisissa mutta kaipa se vaan on merkki siitä, että kaikki on hyvin.
Luppiksella olikin vähän ikäviä uutisia istukan suhteen, mutta onneksi kaikki oli muuten hyvin. Ei oikein osaa vielä itse edes ajatella mitään synnytykseen liittyvää - justhan tässä plussatesti vasta tehtiin :), mutta sinä jouduitkin nyt sitten sitäkin pohtimaan. No, sektiohan on äidille suhteellisen helppo toimenpiteenä, toipuminen vaan vähän pitempään kestää mutta ainakin mun kaverilla meni aivan hyvin kun mies nosteli alussa painavammat jutut ja teki raskaat työt.
Vieläkö jollain on rakenneultra edessä? Entäs aiotteko mennä 3D/4D-ultraan kesän aikana? En muista kirjoittelinko tuosa aiemmassa pinossa siitä jo, mutta meillä on varattuna 16.7. 4D Medisonarissa. Oikeastaan mielenkiinnosta valittiin tuo 4D, kun kuitenkin jokin ultra haluttin vielä loppupuolellekin raskautta, täällä kun loppuu kunnan tarjoamat ultrat tuohon rakenneultraan.
Ihania kesäpäiviä kaikille, vähän varmaan hiljaisempaa tulee olemaan nyt kesäaikaan pinossa, näi työssäkäyvänä voi silloin tällöin töissä koneen äärellä pinoutua mutta muuten pitänee nauttia ihanista ilmoista!
Kimberly rv 21+2
Kommentit (29)
Kaikki ovat kai nauttimassa kesästä ja masuistaan. Vielä 2,5 viikkoa olisi sinniteltävä loman alkuun, toisaalta loman jälkeen on enää 4vkoa töitä ennen ä-loman alkua. Olisin kyllä jo aivan valmis jättämään nämä hommat reiluksi vuodeksi..
Kävin juhannusta edeltävästi neuvolalääkärillä, oli vähän pettymyskäynti. Lääkäri oli nuori sijainen, joka ei oikein ottanut ollenkaan kantaa mahakipuihin, kohdunsuu oli kylläkin normaali eli mitään ei sille ole nuo kivut ja supistukset tehneet. Mitään tulehduksia ei todettu ja vielä labraan laittoi pissanäytteelle taas kerran ja ottipa klamydian ja streptokokinkin. Mutta tavallinen sisätutkimuskin oli taas niin tutun kivulias että kaipa ne kivut sitten vaan tuosta endosta johtuvat. Painoa oli tullutkin sitten kahdessa viikossa reilu kilo eli ihan hyvin, ja koska kivut on helpottaneet taas vähän hetkeksi niin ajattelin, että kohtu varmaan siellä kasvaa jotnekin sykäyksittäin ja aina silloin oon kipeämpi kun se kasvaa enemmän..no, omaa logiikkaahan tämä on.
Rautaa ei onneksi tarvinnut vielä aloittaa, Hb on pysynyt siinä 119:ssa ja yritänkin ruokavaliolla hoitaa kun tiedän, että rautavlamisteista sitten vaan tulee lisää mahakipuja.
Vauva onneksi liikkuu aika paljonkin, toisina päivinä on vähän hiljaisempaa ja sitten taas on päiviä kun sillä on joku ADHD-kohtaus koko päivän ajan niin ettei töihinkään keskittymisestä meinaa tulla mitään kun niin ihania tuntemuksia nuo liikkeet ovat. Mies on alkanut kutsua mua möhömahaiseksi ystäväkseen tai möhikseksi..
Hyvää keskikesää kaikille ja rentoutukaa ja nauttikaa lomistanne
Kimberly 24+4
Tosi hiljainen on tosiaan meidän pinkka ollut, mutta toisaalta se lienee hyvä asia. Eiköhän tästä tahti taas kiihdy, kun syksy lähestyy ja siinä samalla alkaa äitiyslomatkin häämöttää nurkan takana!
Kävin tänään neuvolassa, ja ajattelin siitä kirjoittaa kuulumiset, kun nyt lomalla ja sadepäivänä on hyvin aikaa. Eli kaikki oli ok, hemoglobiinikin oli hyvä 134 ja sf-mitta ihan keskikäyrällä. Sydänäänet kuuluivat mainiosti, mitä kyllä en epäillytkään, kun liikkeitä tuntuu kuitenkin ihan jatkuvasti.
Ensimmäiset supistuksetkin tunsin viime viikolla. Torstaina illalla sohvalla makaillessani meni alavatsa ihan pinkeäksi ja tuntui siltä, että joku olisi narulla kiristänyt lonkkaluiden välistä vatsaa. Sen jälkeen onkin niitä ollut tässä päivittäin. Yhtään kipeitä eivät kuitenkaan ole, huomaan ne vain siitä kiristyksen tunteesta. Mingulla ja nevalaisella oli ainakin ollut kipeitäkin suppareita, toivottavasti rauhoittuvat jos kesällä olisi paremmin aikaa rentoutua!
Raskausarvilta olen ainakin toistaiseksi säästynyt, joku niistä kyseli. Rasvailen tuollaisella Bodyshopin kaakaovoipuikolla, en tiedä onko siitä oikeasti mitään hyötyä, mutta se tuoksuu niin hyvälle että sitä käyttää ihan mielellään. Jostain luin, että jos on taipumusta suonikohjuihin, niin raskausarpia ei tulisi niin helposti, kun ihon on luonnostaan ohuempaa eikä niin " korsettimaista" . Enpä tiedä, pitääkö sitten paikkaansa, mutta mulla ainakin on suonikohjuja joten toivossa on hyvä elää.
Oon yrittänyt selvitellä noita syntymättömän lapsen vakuutuksia eri yhtiöistä. Hirveä suo... ootteko te ottaneet sellaista ja jos, niin mistä?
Lämmintä ja rentouttavaa kesää kaikille, voikaahan hyvin!
-bianco 23+1
Täällä vaihteeksi paremmissa fiiliksissä, ilmeisesti rauta on jo auttanut. Tosin uni maittaa yhä vähän liiankin hyvin... Juhannus miehen porukoilla meni hyvin, kun oli ystäväpariskunta mukana. Jotenkin kestin paljon paremmin, kun tuleva anoppi paapoi kaikkia yhtä lailla ;)
Nyt on tullut kuvaan vatsakivut, yli viikon jo, ja alaselkäkipujakin pari päivää. Taitaa kannattimet, liitokset ja endokiinnikkeet venyä ja paukkua, huh! Paino on noussut nyt kolmisen kiloa ja on kunnon masu :) Ja aktiivinen asukki siellä 8) Rinnat on vuotanu kuukauden ja ilmeisesti jatkavat loppuun asti?
Syntymättömän lapsen vakuutusta -> 2kk haettiin vain Iffiltä, kun siellä on kaikki muutkin meiän vakuutukset, mutta tuli just kielteinen päätös mun terveysselvityksen ja heidän myöntämisohjeidensa vuoksi. Mä en ihan purematta niele noin olematonta selitystä, vaan oon pyytäny lisäselvitystä asiasta. Lääkäri kuitenki sano, että mun pienen lääkityksen vaikutusta ei pysty erottamaan luonnollisesta kohinasta epämuodostumien suhteen. Multahan evättiin joskus tapaturmavakuutus masennuksen vuoksi ja kohteliaan valituskirjeen jälkeen sain sen kuitenkin. Tympii vähän nähä lisävaivaa taas... Ja tyhmää yrittää saada jostain muualta toi vakuutus.
Osaako joku selittää, kun Kelan laskurin mukaan äitiysrahakausi alkaa 12.9. eli 35 päivää/25 arkipäivää ennen laskettua aikaa, vaikka pitäis olla 30 päivää jos ei oo varhennettu? Muutenkin oon pihalla vanhempainetuushakemuksen vanhempainrahakohdan 5 kanssa, ääh. Samoin isyyslomajutut ei mee jakeluun... Pitäis kai kävästä Kelassa.
Ens viikolla on onneks päälekuri niin saa tietää, että jatketaanko mun päälomaa vielä heinäkuun puolestavälistä äitiysloman alkuun vai pitääkö oikeesti mennä työkkärin listoille massunsa kanssa kaheksi kuukaudeksi?! Molemmissa tapauksissa oon kuitenki yhteiskunnan elätti (hyvällä omallatunnolla, kun kerran tein ilman tukia/palkkaa vuoden ajan lisuria) ja ois tyhmää jos tukiin tulis taukoa sen takia, että pitää kassasta hakea työttömyystukea. Toisaalta oishan se kiva päästä töihin tuulettumaan ennen äitiyslomaa, mutta kuka ottaa niin lyhyeksi aikaa ja mihin hommaan...
Aloin jussina kutomaan hahtuvavillahousuja kestovaippaan ja se on ollut aika pelleilyä, kun ei muistanu enää alotussilmukkaa, nurjaa silmukkaa, kavennuksia, levennyksiä ;) Ja lanka katkee tosi helposti... Mutta puolessavälissä ollaan!
Häät on alkanu tuntua hyvältä, päädyttiin kutsumaan 32+4 eli tosi tiiviisti sukua ja samoin kavereita. Tällä viikolla pitäis kutsut lähettää, eilen yritettiin ettii jotain kivannäköstä kierrätyspaperia niihin ja tänään ilmeisesti täytyy jatkaa etsintöjä...
Katijo ja Peepee rv 24+0
Eipä täälläkään mitään uutta kuulu. Supistuksia tulee välillä paljonkin ja osa ihan kivun kanssa. Kyll se siitä. Olen yrittänyt ottaa rauhallisesti. Kylkikipu on alkanut hellittää jo pikku hiljaa.
Nyytti vetää rumbaa välillä tosi kovin, mutta välillä tuntuu olevan liiankin hiljaista. Alkoi jo jussina huolestuttaa, kun ei meinannut mitään elämää olla. Mutta nyt on sitten menty siitäkin edestä =)
Joku kyseli siitä mammalomasta. Se kuulema lasketaan 6 päivää viikossa, ei 7. Eli se ei täsmää ihan 30 päivää laskettuun (siis kalenterin mukaan). Itse jään varhennetulle tuon ajomatkan takia eli 50 päivää aiemmin. Kun se laskettiin, niin se alkaa jo 4.8. Eli jotenkin ihan hullusti. Sehän on melkein 2 kuukautta ennen laskettua... No eihän siinä ole kuin 2 päivää väliä, joten kalenterin mukaan jään 58 päivää ennen laskettua (tai jotain sinne päin).
Toivottavasti tuosta oli jotain apua.
Eilen soittelin jo Kelaan, kun vanhempainrahasta ei oo tullut päätöstä eikä pakkaustakaan ole vielä kuulunut. No sanottiin, että se on just laitettu postiin. Tänään sitten jännityksellä odotan postia saapuvaksi parin tunnin kuluttua. Tulee ainakin tukipäätös, ellei jopa pakkauskin. Minähän en saa kelalta äitiyspäivärahaa, kun työnantaja maksaa ensimmäiseltä 70 päivältä normaalin palkan. Toisaalta ihanaa, kun saa rahaa sitten vähän enemmän tässä alussa. On varaa ostaa kaikki tarvittavat, eikä tartte heti alkaa kiristelemään.
Mutta näin täällä tänään. Laittelen tietoja paketista sitten, kun tuo posti ensin tulee...
lillastina ja nyytti 26+2
Tulinpa nyt taas kurkkasemaan tällekin puolelle! Voi kuinka te olette jo ihanan pitkällä! Potkuja, liitoskipuja, vauvanvaatteita, vakuutuksia... :) Ja kiitos kovasti kaikille tsempistä!!!
Kävin viikolla 5+jotain yksityisellä ultrassa, koska on jatkuvia alamaha ja alaselkäkipuja. Pelkäsin hyvin kovasti kohdunulkoista. Kaksi kyytiläistä todettiin. Juhannuspäivänä tuli rehkittyä muuttoapuna ja su alkoi tuhruttamaan ruskeaa vuotoa ja sitä kesti 2pvää. Eilen ultrassa todettiin, että toinen kyytiläinen on poistunut. Toinen siellä kuitenkin vielä oli, ja sydän sykki vahvasti. Pituutta oli 14mm. (Nyt saatte nauraa! :) ) Pituus kuitenkin vastasi kuulemma viikkoja, vaikka huolestuinkin, koska viimeksi alkiolla oli pituutta tasan samalla viikolla 15.8mm
Mitään syytä lääkäri ei kuulemma keksi näihin minun jatkuviin menkkamaisiin alamaha ja selkäkipuihin. Oliko teillä kellään sellaista alkuraskaudessa? Voiko ne luget tehdä sen? Tosin kipuja oli jo ennen kuin aloitin luget, mutta kuitenkin? Ja se tuhruttelu tietysti pelottaa, jos se uusiutuu. Mutta olemme mieheni kanssa päättäneet, että jos mielenrauha menee, niin käymme yksityisellä ultrassa vaikka joka viikko. Seur. hoitopaikan ultra on viikolla10. Meilläkin täällä suunnitellaan häitä heinäkuulle, mutta ihan pieniä vaan.
Oikein mukavaa kesänjatkoa kaikille! Onnea odotuksiin!
T. Miikuli 7+1
p.s ja mikä ihaninta, MULLA EI OLE PAHOINVOINTIA!!!!! ; )
Toiveet on korkealla josko se tästä vihdoin alkaisi se minunkin aktivoituminen, kun on niin kiirettä pidellyt koko loppukevään/alkukesän ettei ole täällä ehtinyt käydä kuin pikaisesti pyörähtämässä. Kaikkien kuulumisia olen kyllä seurannut suurella mielenkiinnolla ja mielihyvällä, kun niin hyvin asiat on sujuneet jokaisella. Taas on kuitenkin sen verran kiire, etten pysty yksitellen kommentoimaan, mutta jospa se kiire vihdoin tässä kesän myötä alkaisi nyt hellittämään!
Mulla ois ens viikon perjantaina sitten ylimääräinen kontrolliultra, kun 4D:n mukaan lapsivettä oli normaalin alarajoilla. Yritin käydä etsimässä tietoa ko. asian tiimoilta, mutta eipä oikein mitään irronnut. Sattuisiko kellään teistä olemaan kokemusta tai tietoa, mistä tuo johtuu ja miten se voi vaikuttaa vauvan hyvinvointiin?? Täytyy nyt vain toivoa, että kaikki olisi ok eikä mihinkään suurempaan huoleen olisi aihetta. Käytiin siis tuolla 4D:ssä rv 22+2, kun se oli oikeastaan ainut mahdollinen aika ennen omia ja lääkärin kesälomia yms. ja muuten siellä kaikki vaikutti olevan oikein mainiosti (tuota lapsivesiasiaa lukuun ottamatta). Tyttövauva siellä ultran mukaan köllötteli, joten siihen tietoon ajateltiin nyt luottaa kun 2 lääkäriä on niin sanonut :) Neuvola ois myös ens viikolla ja vähän jännittää, että miten mun painokehitys on jatkunut. Nimittäin tähän asti paino on tullut raskauden aikana 3 kg alaspäin lähtötilanteesta, vaikka en todellakaan ole laihduttanut tai kontrolloinut syömisiäni. No, laitetaan terveellisempien elämäntapojen piikkiin sitten, koska vauva oli kuitenkin kasvanut normaalisti ja masukin on jo melkoisen iso :) Vauva liikkuu myös jo selvästi voimakkaammin kuin aikaisemmin, varsinkin aikaisin aamulla potkuja satelee ja niihin hymy huulilla saa heräillä :) Tosi ihana kun liikkeitä nyt tuntee jo päivittäin ja kokoajan selvemmin, eikä tarvi enää arvailla että mistäköhän oli kyse. Niin, ja mentiin nyt sitten jo varaamaan ne vaunutkin, vaikkei vielä ollutkaan tarkoitus! Tuli vaan NIIN hyvä tarjous vastaan, että ei voinut enää kieltäytyä. Ollaanpahan kerrankin ajoissa liikkeellä, kun normaalisti olen aina viime tingan ihmisiä :) Sellaiset tosi somat Emmaljungan City Crossit, värinä Jungle pink, ja nyt sen pikkuisen soisi kyllä sitten pysyvän tyttönä synnytyksen jälkeenkin! :) :) :) Vähän epäkäytännöllinen valinta tuo ehkä oli, mutta oon ajatellut, että entä jos tää vaavi jää syystä tai toisesta meidän ainokaiseksi, niin en halua katua tai jossitella etten laittanut vauvalle kaikkea just niin kuin eniten halusin ja parhaalta tuntui. Niin pitkään ja hartaasti tätä kaikkea on odotettu ja toivottu, että käytännöllisyys ja järkevyys ei merkkaa ihan kaikkea :)
Sitä piti vielä huokailla ja yhtyä Katijon kommentteihin, että on nuo Kelan papereiden täyttelemiset kyllä taas melkoista tuskaa! Ei ole niin pitkään aikaan tarvinnut ko. laitoksen kanssa asioida, että oli ihan päässyt unohtumaan kuinka monimutkaista kaikki voi olla. Osittain johtuu tietysti myös omista, toistaiseksi vähän epäselvistä kuvioista, koska ens kesän ja silloin eteen tulevien vanhempainvapaiden, hoitovapaiden sun muiden suhteen on niin paljon vaihtoehtoja auki. Ainakin tällä hetkellä tuntuisi siltä, että mies pitää sen isäkuukauden syksyllä (itse on aivan innoissaan kaikista isän etuuksista :)) mutta omien työjuttujen suhteen onkin vaikeampi vielä tietää tulevia kuvioita. Onneksi ne voi vielä muuttaa sitten lähempänä, mutta silti tuo lomakkeiden täyttäminen meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia¿
No joo, nyt tuli pieni romaani taas pitkästä aikaa, mutta kuten sanottua lupaan nyt aktivoitua ja kirjoitella useammin ja pienemmissä pätkissä :) Hauskoja kesäpäiviä itse kullekin ja hyviä vointeja!
EE (24+3)
Ihana, kun sä käyt aina bongaamassa mut, vaikka pinot vaihtuukin!! : ) Tsemppiä ja rohkaisua todella tarvitaan!
Piti alkaa varta vasten nostamaan pinoa, kun oltiin tiputtu kauas etusivulta. Kaikki ovat ilmeisesti enemmän tai vähemmän lomafiiliksissä tai muuten vain nettiriippuvuus ei muilla ole niin paha kuin allekirjoittaneella :) Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysyä teidän muiden suht¿ samoilla viikoilla olevien kokemuksia pariin asiaan, eli a) minkä verran olette jo ostaneet vaatteita/tavaraa vauvaa varten, b) oletteko jo tilanneet/saaneet äitiyspakkauksen ja c) oletteko käyneet 4d-ultrassa ja d) miten teillä on tullut painoa tähän mennessä raskauden myötä? Entä onko teillä jo selvillä vauvan sukupuoli vai halusitteko jättää sen salaisuudeksi? :)
Itse olen jonkun verran vaatteita ostellut ja saanut ja niitä jo laatikoihin järjestelinkin. Jotain pientä (kirjaimellisesti, ihan vastasyntyneelle siis) pitäisi vielä ostaa, mutta ei hirveästi. Vaunut ja turvakaukalo on myös tilattu, mutta muutapa sitten ei vielä olekaan. Äitiyspakkaus laitettiin tilaukseen tänään ja parin viikon päästä pitäisi senkin kuulemma jo tulla! 4d:ssä käytiin jo silloin rv 22+2 ja siitä tuonne aikaisemmin kirjoittelinkin. Painoa olen tarkkaillut mielenkiinnolla, koska lähtötilanteessa sitä oli ihan riittävästi ja vähän pelotti, että kuinka isoksi tässä vielä mahtaakaan paisua. Alkuviikon neuvolassa paino oli kuitenkin edelleen -2 kg ekasta punnituksesta, joten ihan tyytyväinen olen sen suhteen. Maha on kuitenkin kasvanut ihan reilusti, joten kai se on jostain muualta pois sitten :) Mietityttää vain, että missäköhän vaiheessa paino sitten väistämättä lähtee kunnolla nousuun ja kuinka paljon sitä sitten mahtaa tulla¿ No, se on sen ajan murhe. Ja vauvan sukupuolihan meitä tietysti kiinnosti suuresti ja kolmen eri lääkärin (ja ultran) mukaan tyttö sieltä olisi tulossa :) Sen mukaan on jo vaatteetkin ostettu, joten toivottavasti tyttönä myös syntyy :)
Sitten vielä lisää omaa napaa eli lapsiveden kontrolliultrassa käytiin tänään ja kaikki oli oikein hyvin. Lapsivettä oli lääkärin mukaan ihan normaali määrä ja sitä ei tarvi enää kontrolloida. Sen sijaan se totesi istukkavirtausten perusteella (miksi aina pitää löytyä jotain uutta ongelmaa?!) kohonneen riskin korkeaan verenpaineeseen (ja sen myötä raskausmyrkytykseen) raskauden loppuvaiheessa. Eli sen takia pitää menna kontrolliin rv 32 ja mittailla tiheämpään verenpainetta. Toistaiseksi paineet on ollu ihan normaalit ja jopa hyvät, joten en jaksa nyt tuostakaan huolestua. Hyvähän se tietenkin on, että tarkkailevat. Hienosti oli toinen kyllä kasvanut, painoarvio oli ¿jo¿ 925 g. Jotenkin helpottaa kovasti, kun vauva alkaa olla jo tuon kokoinen, että jos jotain tapahtuisi ennenaikaisesti, niin mahdollisuudet selviytymiseen olisi jo melko hyvät. Aivan ihana ja suloinen se kyllä on, kun taas pitkästä aikaa pääsi häntä kurkkaamaan :)
Kaikille lokamassuille mukavaa viikonloppua ja kirjoitelkaahan kaikki taas pitkästä aikaa kuulumisianne helteistä ja lomista huolimatta!
EE (25+4)
Hei kaikki lokamassut! Hiljaista näyttää täällä olevan, joten laitan pikaisen viestin ettei ihan toiselle sivulle tiputa :o)
Eipä tässä ihmeempiä kuulumisia ole. Lomaan ja Espanjan reissuun on vielä vajaa kuukausi aikaa. Heinäallergia äityi juhannuksen jälkeen niin pahaksi, että oli pakko mennä lääkäriin anomaan lisälääkkeitä. Ja irtosihan niitä lopulta. Sain antihistamiinia, jota pitää käyttää " vahvasti harkiten" ja nenäsuihketta, joka on ihan eri luokkaa kuin aikaisempi suihkeeni. Näiden ja 10 tunnin yöunien jälkeen on tänään ollutkin inhimillinen olo, eikä lima enää niistäessä roisku rinnuksille asti. Mieskin oli kauhuissaan oireista, ei ollut meidän yhdessäolon aikana nähnyt noin vahvaa reaktiota. Aikaisemmin lääkkeet ovat pitäneet sairauden hyvin kurissa.
Vauva potkii aktiivisesti massussa, ollaan sitä jo mahan päältäkin nähty pientä liikettä. Mies yritti vessapaperitötterön avulla kuunnella sydänääniä, mutta ei saanut kuin istukan kuulumaan. Vaavi kyllä potkaisi pari kertaa suoraan tötteröä päin, mies luuli sen olevan äidin vatsalihasliikkeitä :D Tää tötterövinkki tuli muuten neuvolasta.
Eipä tässä muuta, aurikoista kesäkuun loppua kaikille!
-marvik- rv 22+1