¤¤ LOKAMAMMAT ma-ke ¤¤
Pino auki. Edelliset: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10446874&p=3&tmode=1&smod…
Aurinkoista alkuviikkoa kaikille! :)
SP ja mini-E rv 21+3
Kommentit (17)
Kävin aamulla neuvolassa, olipa reissu... Oma neuvolatäti oli koulutuksessa, ja sijaisena melko kumma tyyppi. Ensin sain pienet haukut kun menin tekemään sen pissi-testin ihan itse kun ne tikut siellä vessassa olivat... No, valkuaistahan siellä pississä oli, ja tyyppi ei kommentoinut siitä mitään ennen kuin erikseen kysyin - sitten sanoi että laittoi lähetteen labraan, mutta en kyllä oikein saanut selvää mikä voisi olla vialla (kuulemma ei tod.näk. mikään). Huoh. Verenpaineen mittasi kahdesti kun ei joutanut katsomaan ekalla kerralla tulosta, hemppaa ei otettu vieläkään (!) ja sf-mittakin jäi ottamatta kun hän ei löytänyt paikkaa josta mitata. Hoh hoh. No, sydänäänet sentään kuultiin.
Labrassa sitten olikin vastassa samainen setä joka otti ne alkuraskauden verikokeetkin, ja hänkin on luku itsessään... Tyyppi ei sanonut juuri mitään, oli vaan ripeä eikä tietenkään edes selittänyt mitä tekee. :( Kyllä oli taas halpa olo kun sieltä kävelin ulos...
Kaiken hyvän päälle olen saanut flunssan, eikä henki oikein kulje. Vähän väliä saa jäädä puuskuttamaan johonkin kulmaan... Hermo menee... Perjantaina pelkäsin jo synnytyksenkin alkaneen kun iski sellainen kauhea paineen tuntu koko alaselkään ja mahaan. Se kesti tunnin ja meni sitten onneksi ohi, eikä ole palannut yhtä pahana. Kun tästä aamulla neuvolassa mainitsin, täti kysyi vaan onko muuten supistellut ja kun ei ollut niin ei sitten mitenkään tarttunut asiaan. Jotenkin tuntuu että esikoista odottaessa minut otettiin enemmän tosissaan, nyt pitäisi vissiin pää olla kainalossa ennen kuin ketään kiinnostaisi...
Tällaista omanapailua tänään. Piti päästä purkamaan kun ottaa niin aivoon...
Suhni & Monni (20+4)
Moikka!
Suhni: On se tylsää,kun sattuu kohdalle tollasia neuvolan terkkareita,joita ei kovin paljon tunnu työt kiinnostavan=( Koska saat tietää labravastauksista? Toiv ei mitään sen kummempaa hätää ole!
Oma napa: MISSÄ SE KAUAN KAIVATTU KESKIRASKAUDEN HYVÄ OLO ON?????? Menee hermot!!!!! Väsyttää ihan hitosti edelleenkin ja koko ajan saa arpoa,että jaksaako olla töissä vai ei!?! Teen siis 50% työaikaa ja hoidetaan poikaa kotona....Käytännössä siis olen viikonloput töissä ja viikot hoidan poikaa,koiraa ja kotia kun mies käy töissä.....Tuntuu vaan niin idiootilta,että nytkin olin sunnuntain töissä ja oli ihan tosi rauhallinen päivä. Silti nyt alaselkää jumittaa ja väsyttää ja kiukuttaa!=( Ehkäpä tämä tästä....Viimeistään sitten lokakuussa....
Onneksi sentään aurinko paistaa ja jäde maistuu taivaallisen hyvältä!!!!
kiiuli, viikkoja taitaa olla 19+5
Minulla meinaa tämä tänne kirjoittelu unohtua, kun yleensä tulee vain tuolla msn-yhteisössä pyörittyä. No, välillä kuulumisia siis tännekin.
Suurin muutos lienee se, että liikkeet ovat alkaneet vihdoinkin tuntua viime viikolla. Ihan ajallaan ne loppujen lopuksi alkoivat (rv 18+), etenkin siihen nähden että istukka on tod. näköisesti etuseinässä samoin kuin esikoisesta ja silloin liikkeet rupesivat tuntumaan vasta rv 20+. Pikkaisen kyllä jo aloin huolestumaan/ihmettelemään asiaa, mutta nyt taas voin rauhoittua. Enimmäkseen pikkuisia potkuja on tuntunut alhaalla yhdessä kohtaa,käsin en ole niitä vielä tuntenut.
Ruoka on ruvennut maistumaan yhtäkkiä liiankin hyvin. Vaakaan en ole pariin viikkoon uskaltanut mennä ;(, toivottavasti se ei liian karuja lukemia näytä. Jostain syystä vaan nyt maha tuntuu pohjattomalta ja voisin syödä vaikka kuinka paljon. Onneksi nyt hyvien ilmojen vihdoinkin alettua liikuntakin lisääntyy ihan itsestään, joten kaipa sitä jollain tavalla tasapainossa pysyy.
Nyt kyllä eilen ja tänään syöminen on taas aiheuttanut lievää etovaa oloa, ihan kuin alkuvaiheen lievät pahoinvoinnit olisivat palanneet. Aina syömisen jälkeen on vähän sellainen " nieleskely-olo" ... Tylsää. Lisäksi juominen meinaa unohtua välillä, siitä seuraa tietysti sitten päänsärkyä.
Tässäpä tärkeimmät tällä erää. Neuvolaa ja rak.ultraa saan odottaa vielä pari-kolme viikkoa, joten pitänee keskittyä vain kasvattamaan mahaa. Kohtu onkin jo navan kohdalla, ellei aivan hieman sen ylikin. Yhden mamma-paidan kävin ostamassa, kylläpäs sillä ainakin saa mahaa korostettua. Näyttää paljon isommalta kuin onkaan :)
Uutu 19+0
Olipa meillä masentava rakenneultra käynti,kaikki muu ok,paitsi aivopaineet vähän koholla..
Nyt sitte kahen viikon päästä seuraava käynti,kiva stressata nyt sitte kaksi viikkoa ja miettiä mitä ne sitte on ja mitä sitten..
Muuten tiitiäinen vastasi viikkoja.Vähän pelottaa mitä eteen tulee.
No yritetään elää ja saada vielä töissä asiat lutviintuu tuntien kanssa niistä kun on tapeltu jo vuoden päivät.
Monet täällä odotteelekin ultraa onnea odotukseen ja tsemppiä.
Suhni: olipa sulla tylsä nla-käynti! Toivottavasti kuitenkin labratulokset ok eikä niissä ole mitään ihmeempää.
Kiiulille tsemppiä, toivottavasti väsymys helpottaisi!
Famille kanssa jaksuja, että vauvalla mahassa kuitenkin kaikki kunnossa. Varmasti piinallista elää nyt pari viikkoa epätietoisuudessa.
Tulikin mieleeni, että onko mulla jäänyt huomaamatta vai onko BrownEye käynyt kertomassa, mikä heidän tilanteensa nyt on? (toivottavasti nyt muistan tuon nikin oikein..)
Uutulle onnittelut liikkeistä! =) Vähän tykkäsi vauveli pitää jännityksessä hiljaiselollaan.
Mitähän vielä oli...
- Miten te jaksatte nyt näissä helteissä?
Mie kyllä tykkään lämpimästä ja auringosta, mutta harmittaa, etten edes viitsi ajatella mitään liikuntaa. Töiden jälkeen ehkä pääsisin käymään lenkillä, mutta tuossa helteessä asia ei kyllä houkuttele yhtään, kun ei mulla löytyis edes riittävän kevyitä lenkkivaatteita, kun kaikki vaatteet on tietysti pieniä. Ja siitä meinaan nyt tietysti kehittää morkkista, että nyt vaan sitten lihon ja paisun ja oon kohta ihan rapakunnossa ja laiska ja ties mitä, kun en liikuntaa pääse harrastamaan. Samat fiilikset oli kyllä esikostaki kun en supistelujen takia päässyt liikkumaan. Pelkäsin hirveästi, etten pärjää synnytyksessä, kun olin puoli vuotta putkeen lähes liikkumatta. No se pelko onneks osottautu vääräks, mutta silti nyt taas tuntuu, että pitäis jotenki ees pitää kuntoa yllä jotta jaksaa sitten taas pusertaa lokakuussa synnärillä menemään.
Tulipa turhamainen purkautuminen. Välillä vaan sitä on kehitettävä valitettavaa jostain näköjään... Oikeasti olo on kyllä tosi hyvä, joten ei pitäisi valittaa. Vauva potkuttelee päivittäin. Nyt on tainnut istua tuolla jo viikon verran, kun monotukset tuntuu aika " kivasti" osuvan aina virtsarakkoon.
Jees, mutta eipä tässä kummempia sitten tällä erää..
SP 21+4
Famille tsemppiä epätietoisuuteen, odottelu tuommoisissa tilanteissa on todella piinaavaa¿Toivottavasti kaikki on ok.
Sanna-P, ei ollenkaan pinnallista tuo sun " purkaus" . Itsekin olen miettinyt ihan samoja asioita. Ärsyttää kun ei pääse kuntoilemaan näiden hengitystieinfektioiden takia. Lisäksi helteillä ei näin raskaana ollessa jaksaisikaan lenkkeillä. Ihmiset sanoo, että vauvamasuni on sievä kuin mikä mutta itsestä ei aina siltä tunnu. Lähinnä on semmoinen " lehmä" olo välillä... kamalasti sanottu mutta siltä nyt vaan tuntuu.
Mukavaa (?) kuulla että muutkin kärsivät kuumuudesta. Itselläni on välillä vaikea hengittää kun on niin raskas olo. Vatsa on jotenkin niin ylhäällä tässä raskaudessa että tuntuu kuin se painaisi keuhkoja koko ajan. Viime viikolla siis sain keuhkoputkentulehdusdiagnoosin ja toissapäivänä multa lähti melkein ääni. Lääkäri määräsi mulle avaavan astmapiipunkin jos tulee hengenahdistusta. Valivalivalivalivali...
Kesäaika on ihanaa ja niin etiäpäin mutta raskaana olo helteellä ei ole herkkua :-P Täytyy vaan koettaa jaksaa jotenkinpäin¿
Väsyttää, ollaan kestitty ruokavieraita kaksi iltaa peräkkäin. Onneksi tänään on tulossa ¿vain¿ kahvivieraita :-) Enää vajaat kaksi viikkoa kesälomaan! Ihanaa päästä tästä työstressistä neljäksi viikoksi eroon.
Mukavaa viikkoa kaikille ja koittakaa jaksella helteissä!
Yrjö 22+3
Ihanaa hellettä! Oikein hävettää, että nautin tästä lämmöstä niin paljon. Itselläkin on kyllä taipumusta turvotukseen, mutta olen kyllä niin kesän ja helteiden ystävä, että mun puolesta saisi jatkua tätä vaikka koko kesän!
Olo on mainio ja ultraa odotellaan malttamattomana vielä pari viikkoa.
Lomaa töistä on vain viikko, mutta pianhan sitä pääsee sitten vähän pidemmälle " lomalle" .
Kaikille mukavaa odotusta ja nauttikaa kesästä ja jäätelöstä!
mussu ja napu rv 19+2
Täytyy minunkin välillä puumerkkiä tänne jättää:)
Famille paljon voimia odotella seuraavaa ultraa,toivotaan et kaikki olis kumminkin hyvin masussa.
Ja halauksia ja voimia kaikille muillekkin tarvitseville.
Täällä eilen käyty äitipolilla rakenneultrassa ja kaikki oli todella hyvin, vauvan kokoarvio täsmälleen sama kuin tytöstä aikanaan ja samoilla viikoilla eli 280g.
Kylläpä oli ihana kokemus toi ultra ja lääkäri ultrasi todella pitkään ja hartaasti ja näytti kaikki mahdollisen paitsi sukupuolen ,kun en halunnut tietää. Laskettiin varpaat ja sormet jne...
Seuraava ultra onkin rv 29 eli elokuussa,pääsee taas kurkkimaan masuun.
Mut nyt mentävä taas.
Tari rv 19+4
Jaahas, eipäs näköjään ole tullut paljon kirjoiteltua. No jospa nyt taas vähän kuulumisia rustaisi.
Mites muut kokee helteet, onko hyvä olla? Mulla ainakin toi turvotus nilkoissa on ihan älytöntä ja kuumuudesta tulee vaan huono olo.. taidan olla vähän muutenkin talvi-ihmisiä.
Jouduin sitten käymään synnnytyspäivystyksessä kun menin aamulla kaatumaan portaissa. Polvet on verillä ja lonkkia kolottaa. Kaikki näytti olevan ok. Oli oikein mukava lääkäri joka tutki ja ultrasi. Painoakin natiaisella näyttäisi olevan jo 375g. Liikkeitä on tuntunut jo pari viikkoa vaikka esikoinen onkin ja istukkakin edessä. Torstaina sitten rakenneultra.
Lämpöisin terkuin, Ansku 20+2
On kyllä lämmintä pidellyt! Itse en ole suuri helteenystävä, kesää kyllä muuten rakastan. Väsyn helteellä tosi helposti muutenkin, saati sitten nyt!
Aiemmin oli keskustelua neulomisesta. Tunnustaudun itse neulomisen suureksi ystäväksi. Nyt on tulokkaalle ensimmäinen neule tulossa. Tosin näin kesällä neulominen ei ole niin kivaa kuin syksyn ja talven pimeinä iltoina.
Helteen tuomaa väsymystä lukuunottamatta kuuluu hyvää. Tunnen liikkeet päivittäin. Tuossa navanseudullakin on nyt liikkeitä tuntunut, että alkaa pikkutyyppi hiljalleen nousta ylemmäs. :) Painoa on tullut lisää noin kolme kiloa tähän mennessä. Nyt kaipaan vain vähän viileämpiä kelejä tai illan viileyttä, jotta pääsen lenkille!
Nauttikaahan kesään heränneestä luonnosta.
Selma ja " hattivatti" 21+5
Olenkin ollut palstalta pois 4 päivää kun kävin Helsingissä, mies lähti sinne viikoksi töihin niin menin tytön kanssa mukaan. Kävin shoppailemassa mammavaatteita lisää ja tapaamassa kavereita, kyllä oli ihana tulla kotiin tänne maalle.
Huomenna olisi rakenneultra toivottavasti kaikki on hyvin ja sukupuolikin selviäisi. Saa nähdä pistääkö lääkäri jo takaisin töihin vai ei. Itse voin kyllä suoraan sanoa etten pysty mennä. Selkä yhtä tohjona kuin 3vko sitten ja turvotus vaan pahenee. Kengät ei lähde jalasta ja jalat on niin pökkelöt ja kipeät että välillä ei voi kävellä ilman tukea. Kädet turpoaa niin pahasti ettei niitä saa nyrkkiin ja nukkuminen on mahdotonta kun kolottaa turvottaa ja jalat on illalla tosi levottomat.
JOLLAKIN oli kurja neuvola reissu:( se on harmi kun niitä käyntejä on niin harvoin ja äidit niitä kovasti odottaa ja sitten jonkun huono päivä pilaa sen.
No nyt pesulle ja levolle palailen huomenna ultra kuulumisien kera
Pepsi rv 20+4
Kaiken laista vaivaa alkaa jo monella olemaan. Minulla myös.. Jalkoihin on ilmaantunut omituisia " verenpurkaumia" . En tiedä mitä ne on ja mistä johtuu. Viime raskaudessa tuli yksi suonikohju,mutta nämä ei näytä samalta vaan on enemmän pinnassa. Järkyn näköiset koivet :(
Onko muilla kokemuksia vastaavista? Yritin pitää tukisukkia/sukkiksia mutta on ihan liian kuuma.
Tsemppiä kaikille näillä helteillä :)
Jep, ei se kuumuus täälläkään mitään himoittua tavaraa ole. Me lähdetään tänään ostamaan Stoccalta ilmastointikone, kämppä on muuten aivan pätsi. Lasitettu parveke+eteläsuunta= yli 50 astetta joka päivä....toivottavasti se auttaa! :)
Joo muakin harmittaa, etten ole oikein päässyt liikkumaan. Sen huomaa sitten kunnossa, alaselkää jomottelee jo toisinaan. Nyt ajattelin kokeilla miten toi uiminen maistuisi.
Vettä olen yrittäny kitata mahdollisimman paljon, mutta se ei oikein meinaa vaan maistua :(
Täälläkin Reinon liikkeet tuntuu joka päivä. Toisinaan se potkii niin kovaa sängyssä, että siitä seuraa kunnon supistus. Se on aika ilkee tunne.
Mutta nyt täytyy hilppaista kaupungille ostamaan kirsikoita..niihin mulla on kauhee addiktio...
katarina 21
Huh.. Milloinkohan viimeksi oli kesäkuun alussa näin komeat ilmat. Koululaiset ainakin iloisia. Joo, meillekin taidetaan investoida ilmastointilaite, kun miehen kanssa molemmat tuskaillaan jo, eikä kumpikaan osaa ilman peittoa nukkua. Eläimetkään ei tiedä, missä makaisivat, paitsi aamuisin minun kainalossa vielä lisää lämmittämässä.
Just kun ajatteli, että selvis siitä alkuraskauden väsymyksestä, niin sitten väsyttää tää lämpö.
No joo.. Eilen tunsin ensimmäisen kerran kunnon potkun, aika häijyltä tuntui, säikähdin oikein, mikä se oli :) Jos nyt alkaisi pikku hiljaa kanssa päivittäin itsestään vaavi ilmoittamaan.
Ensi viikolla onkin sitten neuvola tiistaina ja ultra perjantaina. Kyllä sille viikolle riittääkin odotettavaa, nyt jo jännittää.
Kai se on lähdettävä raahaamaan kissat tarhaan, ettei niiden ainakaan tarvi sisällä vain köllötellä, ja itse valmistautumaan töihin lähtöön.
Jaksamista kaikille ja paljon jäden syöntiä:)
Pepiliina 19+3
MIKSi miulle aina sattuu kaikki V-mäiset lääkärit? Np-ultraaja oli ihan kamala akka ja nyt oli aivan uskomaton heppu. Ei taaskaan esitellyt itseään, ei katsonut kertaakaan minua päin kun puhui vaan seinille tuijotteli, ei suostunut katsomaankaan sukupuolta eikä suostunut antamaan vauvasta painoarviota eikä yhtään kuvaa:( Mies ei ole päässyt kuin rv7 ultraan ja ainoa kuva/mielikuva hänelle vauvasta on sykkivä pilkku ruudussa kun ed. ultrastakaan ei herunut kuvaa. NO pääasia tuli selville eli vauva oli kunnossa kaikki paikoillaan ja virtaukset yms kunnossa. Kalenterin mukaan olisi 20+3, edellisen ultran mukaan 20+5 ja nyt sanoi vastaavan viikkoja 20+5 mutta korttiin kirjoitti vastaavan 21+0 eikä sitten selventänyt että minkä mukaan mennään??? Oonko teistä jotenkin liian vaativa tai jotain?kertokaa jookosta?
Mies sanoi heti että hän HALUAA tietää sukupuolen joten luulen että palataan alkuperäiseen suunnitelmaan ja mennään 4d ultraan, se tietää uutta Helsingin reissua.
No saikku jatkuu 1,5 vko ja sitten katsotaan verenpaineiden ja selän kunnon mukaan uudelleen, neuvolalääkärille pitää kuulemma varata aika kun tämä jakso saikusta loppuu ja se sitten taas katsoo uudelleen.
No rv 32 on seuraava ultra sain jo ajankin valmiiksi. Oli kyllä mukava nähdä vauva pitkästä aikaa.
NIIN ja vielä se että kun valittelin kun liikkeet vahvistuu NIIIIN hitaasti ja neuvolassa sanoi että istukka on edessä ja johtuu siitä, lääkäri sanoi että istukka on takana ja osittain vasemmalla sivulla, ota nyt selvää, vaivaan ehkä liikaa päätäni näillä asioilla. Lähden hakemaan esikoista hoidosta, palaillaan.
Pepsi rv 20+5-21+??
jotenkin sitä kuvitteli että kun nyt on kotona lasten kanssa niin ehtisi kirjoittelemaan useamminkin...pöh...ja mitä vielä =)
Minä niin nautin auringosta (ainakin vielä, loppukesästä voi mahan puolesta alkaa jo tuskastuttamaan) Tosin muutamana viime vuona kuten nytkin, olen saanut riesakseni aurinkoihottuman. Se tulee, kutisee niin vietävästi ja poistuu parissa viikossa. Mutta auringosta en luovu kun tiedän että syksyllä se kaamosmasennus tahtoo kuitenkin hyökätä kylään =((
Kurjaa että ultraajat voivat olla noin välinpitämättömiä, kuitenkin se on äidille ja perheelle hyvinkin tärkeä tilanne. pitäisi sellaisten ammattiinsa kyllästyneiden luovuttaa paikkansa siitä innostuneille ja mennä itse vaikka uudelleen koulutukseen.
Masun tilanne: nyt on kasvu sitten alkanut ilmeisesti toden teolla, eikä enää voi erehtyä mahan turpoamisen syystä =) Liikkeitäkin tuntuu jo ihan kivasti vaikkakin ovat aika vaimeita etuistukan ansiosta. Mutta eiköhän sekin ole loppuvaiheessa vaan hyvä asia. Muutamia supistuksiakin olen pongannut, mutta eipä noista vielä kannata huolestua. tosin edellisessä mulla supisteli kivuttomasti reilun 10-30 krt/vrk ja kohdunsuu olikin sormelleauki ja pehmeä viikolta 28 lähtien...yli meni päivällä...ja taitaa tuo olla suhteellisen normaalia uudelleen synnyttäjällä.
mutta nyt ruuan laittoon(tulee kyllä syötyä ja herkuteltua ihan liikaa...)
moonshine 20+1(ylittyis vihdoin se puoliväli täälläkin)
Täällä ei kummempia. Vatsa kasvaa nyt ja painoa oli tullut viikossa ihan liikaa, melkein kilo! Yritän nyt harjoittaa hieman itsekuria ja juoda paljon, vähentää suolaa ja sokeria.
Lapsi potkii nyt niin ,että tunnen sen useamman kerran päivässä ihan selvästi. Eilen miehellekin demosin ja se oli ihan ihmeissään.
Loppuviikosta saavutan minäkin maagisen puolivälin!
Hyviä vointeja kaikille
AJL 19+3