*** HUHTIKSET 2007 ***
Moikka kaikille!
Edellisen pinon linkki:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10374336&p=3&tmode=1&smod…
Meillä oli ristiäiset lauantaina ja tytöstä tuli Emma.
aatun_äippä: teidän neidin nimi??? =o)
Emmalla on tod.näk. koliikki ja se on todella rassaavaa. Viikot kun oon yksin 3 lapsen kanssa ja tytön itku alkaa just sopivasti kun mun pitäis saada pojat nukkumaan. Huuto kestää 2-5h, taukoamatta.
Tänään sitten päätin lähtee mummin ja ukin luo viikoksi, saan vähän apua noihin iltoihin..
Emma nukahti näköjään just joten nyt hyvää yötä! Vaikka teille se taitaa olla hyvää huomenta!
t. jonzku80 ja Emma 7vko4pvää
Kommentit (26)
koitan tässä yhdellä kädellä kirjoittaa..vaavi köllöttelee sylissä.ei suostu nyt sitterissä olemaan, ilmeisesti sylipula tuli.
Meillä arki sujuu mukavasti, päivät menee vähän vaihtelevasti. Nukkuu yleensä aamupäivällä max. 2 tunnin unet ja nekin työn ja tuskan takana ja sit lyhyempiä pätkiä lopun päivää. Yöt menee 2:lla syötöllä. eka pätkä nukutaan n. 5tuntia ja sit 3, aamusin heräilee n. 8 aikoihin vielä kun esikoinenkin osaisi nukkua puoli seitsemää pitempää niin auttais kummasti :) ens tiistaina vasta neuvolalääkäri (5vkon tauon jälkeen) joten mitoista ei mitään tietoa..tosin kaitpa se poika kasvaa kun on jo 62cm vaatteet käytössä. Meillä varmaan suurin ongelma on runsas pulauttelu, näin oli myös esikoisellakin. Pelkään vaan ettei olis maitoallergia kun se voi kuulemma näin ilmetä ilman muita oireita..saas nähdä mitä lääkäri sanoo.
Nyt harmittaa kun pn vihdoin tullut kesä ja pikkuisen kanssa ei oikein helteillä voi olla ulkona joten taitaa tää kesä mennä sisätiloissa..niin meni esikoisenkin kanssa...
Meillä kokeiltu seksiäkin jo muutamia kertoja ja joka kerta rupee tuntumaan paremmalta, tosin omat halut ei päätä huimaa..taitaa imetyksellä ja hormoneilla olla jotain tekemistä. Mä kanssa ajattelin ottaa minipillerit, itellä ei oo koskaan noita pillereitä ollut joten saas nähdä sopivatko..kierukka ei sopinut mikä olis ollut paras vaihtoehto.
Palailen ens viikolla mittojen kanssa:)
Hauska sattuma Jonzcu ja aatun_äippä =)
Aurinkoista ja lämmintä viikkoa!!!!!
Sanna ja Valtteri 6vkoa3päivää
Meillä oli ristiäiset sunnuntaina. Oli aika hulinaa mutta hyvin selvittiin, päivänsankari vaan oli ihan poikki. Tytöstä tuli Kiira Vadelma :)
Nyt hyveli yteli ja paremmalla ajalla lisää.
Ps. Oikeesti Jonzku ja aatunäippä, ihan uskomaton sattuma koko juttu. Onko teillä jonkin sortin telepaattinen yhteys kenties ;) ?
Meillä on rauhallista.Isommat lapset on mummollaan toisella puolella suomea,ja me mennään perjantaina perästä kun miehen loma alkaa=)
Tsemppiä kaikille jolla vielä vauvalla vatsavaivoja,meillä pahimpaan aikaan poika huusi jopa 6h putkeen mahaansa,mutta nyt kohtauksia harvemmin ja kestää enintään tunnin..alotin taas vitamiinit,kun en antanu niitäkään kun maha oli niin kipeä.
Ihana päästä vanhemmille muutamaksi päiväksi,kun äiti lupasi ottaa pojan joka päivä pihalle,niin saadaan nukkua miehen kaa univelkoja pois.Ja jätetään vauva mummille hoitoon,niin käydään isompien kanssa kylpylässä,kun sellainen mun vanhempien lähellä.Saavat isommatkin sitten huomiota välillä=)Ja jos nämä ihanat ilmat jatkuu,niin voishan sitä yhen kylmän siiderinkin käydä siemasemassa terassilla=)Katotaan nytten.
Poika kyllä ihana hymypoika,naureskelee ja juttelee kovasti.Ja yrittää ottaa leluista kiinni.Pulauttelee kyllä ihan kauheesti välillä,mutta kasvaa kuitenkin vähän liiankin nopeeta,niin kai sitä jotain jää mahaankin.Nyt poika välillä heränny vaan kerran yössä,ja syönyt vaan toisen tisun silloinkin,niin aamulla rinnat räjähtää maidosta.No oon saanut maitoa pakkaseen,niin pärjää isukin kanssa.Tänäänkin aattelin lähteä pyörällä ihan yksin uimahalliin=)Mulla oli tavotteena 2kk imetys,ja nyt saavutin sen,niin oon tyytyväinen,tisumaidolla kuitenkin vielä mennään,kun sillä pärjätty hyvin,3kk alotan vellin.
taas äkkiä tulin muutaman rivin laittamaan..
Meillä menee ihan mukavasti toki joukkoon mahtuu huonojakin päiviä..
Meillä päivät alkaa puolkuus-kuus ja loppuu kympin jälkeen. Koti töihin en oo hirveesti kerenny panostamaan kun tou neiti ei meinaa viihtyä kun sylissä :x Ja kun se nukkuu niin on oltava ja haluankin olla esikoisen kanssa ettei hän tunne itteänsä hylätyksi ja rupea kauheen mustasukkaseksi!
Iltasin ollaan likkojen kanssa usein komistaa kun isäntä tekee pitkiä päiviä niin välillä meinaa ruveta vannekiristää. vauva tankkais ja esikko joka on 2v3kk pitäs laittaa nukumaan ja tehä iltahommat..
Vauvalla ollut jonkun verran pahan puruja mikä sitten itkettää ja tekee kakasta kitkerän polttavaa. Onneksi vaan ajoittain. Olen antanut maitohappobakteeri tippoja 1viikon ikisestä. Mitkä onneksi pikkasen lievittää masua.
Esikoinen on 1päivän viikossa mummilla leikkimässä hoitolasten kanssa. mummi kun on pehepäivähoitaja. saan ite lepoa ja hengähtää.. Ja likka leikki seuraa
Näillä näkymin päästään muuttamaan omaan kotiin juhannukseski! Odotus on jo kova.
Meillä ristiäiset on 16.6. Nimestä paljastan sen verran että yksi huhtivauva on kastettu samalle etunimelle ;)
mutta nyt taas jatkamaan..
! ! ! ! ! ! A I V A N U S K O M A T O N T A ! ! ! ! ! !
aatun_äippä: oikeesti meinasin tippuu tuolista. Aivan uskomaton sattuma!!! Onnea myös teidän Emmalle!!!
Missäs päin asustelette??
Me asutaan Helsingissä.. =o)
Huvittavainta koko tässä aatun_äippä hommassa on että molemmille synyt samana pvänä yllätystyttö vaikka molemmilla oli vahva poikafiilis. Meillä oli molemmilla ristiäiset la 2.6 ja molemmistayllätystytöistä tuli Emma!!!
Me ollaa mummolassa Itä-Suomessa. Täällä arska paistaa ja lämmintä on, +24 varjossa. Mutta hyttysiä ja mäkäriä riittää =o(
Meillä on kova pottatreeni keskimmäisen pojan (täytti 2v 15.5.07)kanssa. Päivät menee hyvin ja nyt viime yön vaippakin oli ihan kuiva, pyysi itse heti potalle kun heräsi. Ihanaa kun on näin lämmintä ulkona niin voi juosta vaikka ilman kalsareita ja jos vahinko sattuu niin ei tarvi pestä hirvee määrä vaatteita.. Tavoite oli saada hänet päiväkuivax ennen syksyä joten erittäin hyvällä mallilla ollaan, ainakin tällä hetkellä..
Emma huusi eilen 16.05-21.15, sitten hän (vihdoin ja viimein) nukahti. Yöllä heräs syömään 2 krt mikä on harvinaista koska edellinen yö neiti nukku 10,5h putkeen syömättä!! Onko normaalia????
10aikaan heräsi yöunilta, tehtiin aamutoimet ja syötiin, sitten neiti päättikin jatkaa unia joten tuolla hän nyt nukkuu, taas.
Pojat leikkii ulkona joten mun täytyy mennä tekee jotain ruokaa että tuo keskimmäinen sit pääsee päikkäreille eli kiirettä pitää.
Minne muuten Murmutti, Vetyä ja N11NU on hävinny??? Mä en ainakaan oo bongannu niitä täältä mistään...
Aurinkoista ja lämmintä kesäpäivän jatkoa kaikille!!
t. jonzku80 ja Emma 7vko5pvää
ei pitäisi ilmoista valittaa, mutta onko kellekkään muulle käyny niin, että vauva " lopettaa" päikkäreiden nukkumisen helteellä? meillä alko mennä niin hyvin säännöllisessä päivärytmissä 3-4h päikkäreiden ansiosta oli myös virkeempi ja ilosempi vauva. Mutta heti kun sää vaihtu tällaseks, niin yhtä itkua ja kitinää, jonka oikeesti luulen johtuvan puhtaasta väsymyksestä... torkahtelee vähän väliä, mutta herää samointein. makuuhuoneessamme on vielä suht. viileää muuhun asuntoon verrattuna ja ikkunakin on pimennetty, eli on hämärää...
Yöt täällä on alkanu menemään kans ihan hyvin, tätähän ei pitäisi ääneen sanoa tai edes ajatella... :) tyttö käy omaan sänkyyn unilleen 9-10 välillä ja herää 3-4 maissa syömään ja nukkuu vieressä ja syö ehkä kerran pari lisää ja köllötellään tonne 10 saakka.
olen alkanut kokeilemaan korviketta päivittäin vähän, lauantaina olisi ensimmäinen yökyläreissu mummolle, joka kovasti sitä on toivonut.. imetys jatkuu kyllä vielä tuonkin jälkeen, kun tyttö on hoidossa lopulta kuitenkin reilusti vajaan vuorokauden ja itte meinasin pumpata kuitenkin illan aikana (tai siis pakkohan se on...) mennään grillailemaan kaverin luokse.
Miten teidän parisuhde muuten voi, varsinkin ensimmäisen lapsen jälkeen? Meillä meinaa välillä tulla vähän kriisin poikasta, itse asiassa tällä hetkellä tuntuu, että on ihan solmussa :( en tiedä johtuuko se siitä, että on ollu erilaiset odotukset isyydestä ja äitiydestä vai mistä.. minusta vain tuntuu, että toisen elämä ei ole muuttunut ollenkaan vaikka minun elämä on kokonaan erilaista. Siis tämä ei tarkota negatiivisessa mielessä muuttunut, vaan kuitenkin erilaista. Mies elää kuten on tähänkin asti elänyt, ehkä pikkuriikkisen enemmän kotitöitä tehden, mutta kuitenkin.. tuntuu siltä, että aina pitää erikseen pyytää katsomaan tytärtään, jotta voin tehdä jonkun homman.. ikäänkuin hän olisi vain lapsenvahti sen hetken kun mulla on joku kotityö tms. ei tule häneltä jotenkaan luonnostaan se, että " huilaa sinä vaan, niin minä hoidan lasta" tms. eniten loukkaa se, että hän ottaa viikonloppusin aina päiväunet, kun häntä kuulema väsyttää niin vietävästi (vaikka nukkuu katkottoman yöunen ja piiitkäään), ei ymmärrä ollenkaan miltä se tuntuu, kun itse silmät ristissä toljotan täällä.. en tiedä että vaadinko sitten liikaa vai mitä... että tällanen purkaus...
miksu ja saara kohta 8viikkoa!!
Miksukka81:Kannataa jutela miehen kanssa sun tuntemuksista.Jotenkin tuntuu,että miehet ei osaa aina ajatella asioita naisen näkökulmasta.Mielessä on vaan oma jaksaminen ja päiväunet,ja ehkä tosiaan miehellesi ei tuu mieleen,että kaipaisit enempi lepoa ja omaa aikaa yms.Tilanne miehellesikin uusi,niin ei varmaan tiedä miten toimia.Meillä parisuhde voi ihan hyvin,mutta kyllä 1,5kk vauvan jatkuva itkeminen imeny mehut molemmilta.Jostain luin,että vauvan syntymän jälkeen ekat 3kk parisuhteen laatu laskee kun lehmän häntä,mut alkaa sitten palautumaan.Uskon,että pitää paikkansa,koska nyt kun meillä poika ruvennu nukkuu hyvin,ja huuto vähentyny on kotona tunnelma ihan eri.Mulla kyllä mies hoitanu paljon poikaa,kävin eilenkin uimassa yksin.
Tämähän on mun ja miehen eka yhteinen ja mulla 2 lasta entisen miehen kanssa.Me ei tapella oikeestaan ikinä,yx isompi riita ollu 2-vuoden aikana.
Mies ymmärtää ehkä just siksi paremmin,miten uupunut oon kun tulee töistä kotiin,kun itekkin ollu karjuvan vauvan kanssa kotona=)
Mä lypsän maitoo,ja mies antaa pulloa.
Mä ootan kovasti,että poika kasvaa,ja saadaan yhteistä aikaa miehen kanssa=)Lauantaina käytiin kaksin syömässä,ja oli kiva jutella rauhassa ja syödä hyvin=)Mutta ollaan sovittu,että keskitytään poikaan vielä pari kuukautta,ja sitten viedään poika yöksi mummolleen=)Ja hoidetaan parisuhdetta=)
Huiskutin ja poika 2kk 2päivää
Ollaan " pappalassa" reilu viikko lasten kanssa, kun oli menoja tänne päin kahtena peräkkäisenä viikonloppuna (meillä on yli 250 km isäni luo). Mukavaa, kun siskoni on viihdyttänyt esikoista ja viihtyy hän mainiosti papankin kanssa. Siis vähän helpompaa kuin yleensä, tosin vähän on ikävä meidän vilpoista tiilitaloa. Täällä meinaa lämpötila nousta niin, että ehkä sen takia vauva on tavallista äkäisempi.
Meillä ovat yöt menneet mainiosti - vaavi on jopa tyytynyt monena yönä yhteen yösyömiseen. Ja esikoinenkin nukkuu taas jo yli kuuteen! Hip hei, heti on virkeämpi olo, kun ei tarvitse ihan viideltä nousta.
Mutta aikaisin on illalla mentävä nukkumaan ja se tarkoittaa, että parisuhteelle ei ole aikaa. Vaikka olen tosi onnellinen tästä perheestä ja mieheni on yhä ihana, meinaa usein hermot mennä miehen takia. Kun ei itse oikein pääse mihinkään pois kotoa eikä kotonakaan pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin lastenhoitoon ja välttämättömiin kotitöihin, toisella kyllä riittää aikaa harrastuksiin. Uusimpana treenaus maratoniin! Arvatkaapa montako tuntia viikossa se vie. Täytyy sanoa, että nyt ei ole kyllä vaimo kannustanut, ei pätkän vertaa. Toki mies viettää paljon aikaa esikoisen kanssa (vauvaa ei olekaan juuri hoitanut, tuskin viittä kertaa vaippaa vaihtanut), mutta minä kyllä huolehdin myös esikoisen ruokailut ja nukutukset ja normaalit kotityöt. Jos haluaa omaa aikaa, on lähdettävä pois kotoa eikä sekään oikein onnistu paria tuntia pidemmäksi aikaa, kun imetän. No kerran olen tuttipulloa kokeillut ja kyllä se jotenkin kelpasi. Välillä alkaa kypsyttää, mutta kun ei mies ymmärrä, niin ei sitten ymmärrä. Ja olisi se ihanaa, kun olisi kahdenkeskistäkin aikaa, mutta kun saan vaavin nukkumaan, en jaksa kyllä mennä tv:n ääreen houkuttelemaan miestä juttuseuraksi. Että sellaista!
Joskus miettii, että jos olisi " vaikeammat" lapset, mikähän perhekriisi tässä oikein olisi syntynyt. Jaksamista kaikille urheille äideille!
Olen lukenut juttujanne jo reilun kuukauden, mutta en ole kerinnyt aikaisemmin jutusteluun mukaan.
Eli meidän toinen tyttömme syntyi 27.4. ja sai pari viikkoa sitten nimen Saima. Olemme päivät kolmisin kotona (esikoinen 2,5 v). Alku on lähtenyt yllättävän hyvin liikkeelle. Pelkäsin paljon rankempaa härdelliä, mutta vauva on osoittautunut kiltiksi, eikä esikoinenkaan ole suurempia mustasukkaisuuden puuskia osoittanut. Ainoa hermoja raastava aika on illalla, koska Saima ei tahdo helposti nukahtaa yöunille. Monena iltana olen valvonut yli yhteen kiljuvan vauvan kanssa. Mutta kun tyyppi lopulta nukahtaa, niin sitten nukkuu sikeästi koko yön parilla imetyksellä.
Parisuhde-kysymykseen piti sen verran vastata, että niin meilläkin kävi esikoisen kanssa. Miehen elämä ei juurikaan muuttunut, eikä hän tarjonnut apua homman pyörittämisessä. En osannut vaatia häntä auttamaan enemmän, pyörittelin vaan kiukkuani ja erosuunnitelmia pääni sisällä. Olisi pitänyt heti nostaa kissa pöydälle, niin oltais säästytty monilta itkuilta. Mutta nyt kun siitä on selvitty ja mieskin on ajan kuluessa oppinut ottamaan osaa lapsiarkeen, niin hommat toimii taas. Toki mua harmittaa, että en pääse täältä talosta kunnolla tuulettumaan samallalailla kuin mies (ihan hyvin voisin jättää lapset miehelle yhdeksi illaksi, mutta kärsisin niin suurista omantunnon tuskista, etten ilkene), mutta jaksan kyllä odottaa, kun tiedän kuinka pian tämä elämä tästä loppujen lopuksi taas normalisoituu. Haaveissani onkin nyt päästä ensimmäisen kerran ulos Ruisrockiin (vauvan ollessa 3 kk), jos vaan omatuntoni suo.
Jaahas, esikoinen heräsi, palaan asiaan taas yöllä vauvaa nukuttaessani...
Jonzku, joo on aika uskomatonta nää kaikki yhtäläisyydet!! Nauroinkin miehelle että kaipa tässä ollaan vielä jotain naapureita!! No me asutaan Porissa eli ihan ei naapuri talossa sitten kuitenkaan.. Neideillä oli muuten 50g ero painossa, mutta muuten kaikki mitatkin oli samoja :)
Ihanaa kun on kesä, aaah!!! Jotenkin hirmu vaikeeta taas pukea noin pientä näillä helteillä.. Mitäs ootte nyyteille pistänyt esim. vaunuihin päälle?
Ihanaa kun tytöstä on tullut oikea hymytyttö, tosi suloista :)
Nyt takasin arskan ottoon kun molemmat lapset päikyillä, tsau!!
Täällä kanssa pitkästä aikaa päästy koneen viereen rauhassa. Esikoinen katsoo puuha peteä mikä on nyt tomi traktorin jälkeen ihan in juttu.
Neiti vetelee aamupäiväunia sitterissä tyytyväisenä. Tutti on nyt helteiden myötä ruvennut maistumaan ja helpottaa kummasti. Ennen sai tissiä antaa vaikkei nälkä ollutkaan ja mahahan siitä tuli kipeäksi kun liikaa söi.
Arki sujuu muutenkin vähän niin ja näin. Nyt ollaan onneksi saatu vähän rytmiä päivään. Yöt neiti nukkuu onneksi hyvin. Noin 21.30 mennään yöunille ja illan tankkauksen jälkeen herää noin 03.00 syömään. Syö noin vartin ja nukahtaa takaisin unilleen. Aamulla sitten herätään noin seitsemän maissa.
Isännän kelloradio sai käyttökiellon kun yksi aamu piippasi varttia vaille viisi ja esikoinenkin heräsi siihen. Neiti heräs samaan aikaan syömään ja meni kaks tuntia et sain molemmat uudestaan nukkumaan.
Esikoinen on muutenkin aika usein sellaisella riiviö päällä et oksat pois. Ja äidin hermot ;)
Mustasukkaisuuttahan se on ja pitäis vaan itse pysyä rauhallisena eikä varsinkaan huutaa. Välillä tunnen itseni huonoksi äidiksi kun vauva huutaa ja poika huutaa niin tulee rähistyä. Päiväunet menee yleensä niin et jos vauva nukkuu niin herää viimeistään siinä vaiheessa kun poika on just nukahtamaisillaan ja kaikki saa aloittaa alusta.
Ristiäisiet olis 16 pvä. Jos olisin tiennyt kuinka pitkältä aika tuntuu ja kuinka monta kertaa miettii nimeä olis voinu pitää jo aikaisemmin.
Ykkösvaihtoehtona on meillä Nelli Maija Josefina ja se taitaa tytöstä myös tulla.
Mutta nyt rupee touhu olemaan sellaista et täytyy lopettaa...
Papaija, Arttu ja " Tyyne" 5vko6pvä
Kävi sit eilen niin somasti, et kävin piiiiitkästä aikaa rauhassa koneella ja kirjotin pitkät rimpsut ja sitte kone heitti pihalle netistä:(.
En edes enää kaikkea muista mitä piti laittamani....ainaki tosta parisuhde hommasta, et varsinkin ekan muksun kanssa kandee ottaa kissat pöydälle samantien, eikä haudata omia fiiliksiä sisälleen, sillai varmaan tuulettuu ilma miehen kanssa. Toki nyt toka muksunkin kanssa vauva-arki vie taas mennessään ja ite on enempi kiinni kun mies, mut jotenkin tän kestää paremmin...ainakin itellä on näin. Me ollaan miehen kans kyllä aika kivasti saatu hommat nyt toimimaan ja vaiks mies paljon on töissä ja reissussa niin auttaa aina kun voi. Tekstreita satelee myös kesken päivän kun isukki kyselee pikku-neidin kuulumisia:). Meillä myös iso-veli on aivan lääpällään likkaan, seurustelee ja höpöttelee ilomielin siskon kanssa ja pitää kyl sanoa, et on tosta kohta 7-vuotiaasta jo oikeasti apuakin.
Likka elelee omaa rytmiään, alun hieno tahti vähän on sekasin, mut yöt menee edelleen kivasti yhellä tai kahella syötöllä, päivisin yhet pitemmät unet ja lisäks jokuset tunnin unet päälle. Oon anttanu tytölle cuplatonia ja se on rauhottanu päikkäreitä, kun alko selvästi heräämään kesken mahavaivojen takia.
Meidän likka on muuten armoton tissitakiainen, välillä tuntuu et lähes joka vaivaan kelpaa vaan rinta....siihen kypsyin aikanaan esikoisenkin kanssa ja kiinteet alotettiin jo 3,5kk. Kuin teillä muilla? Onko vauvelit iltatankkaajia ja muuten kuin nautiskelijoita tisulla?
joo, me lähetään viikonlopuks reissuun, joten pitää alkaa pakkailemaan.
Hauskaa viikonloppua kaikille!!! Uskomaton tuo Emma-yhteensattuma kaiken muun lisäks;).
Inkkarityttö ja typy 2kk2pvä
..Papaija, meilläkin ristiäiset 16.pvä, nimet on valmiina(3kpl), mut kaun niitä väännettiin:)
Me ollaan oltu tänään kotosalla ja vauva sisällä kun ulkona on niin kuuma. Unet maistuu tosiaan paremmin sisällä viileässä. Mutta musta on kyllä kivaa, että on kesä. Meillä on aika iso takapiha, joten se on näin lämpimällä olohuoneen jatke ja keittiön ja kylppärin...
Meidän neidillä on kaikki hyvin ja kasvuvauhti on melkoinen. Kunnon pulloposket on tässä viimisen kuukauden aikana hänelle tullut.
Parisuhdeasioista sen verran, että meillä oli ihan samanlaista ensimmäisen lapsen synnyttyä kuin mitä miksukka81 kirjoitti tossa aiemmin.
Luulenpa ettei isyys tule samalla lailla kuin äitiys eli muutos on aika erilainen ja hitaampi, koska useimmiten äiti on vauvan kanssa niin läheisessä kanssakäymisessä koko ajan, että luo siten oman rytminsä johon isän on aika vaikeakin ottaa osaa. Ja mitä se mies sitten tekisikään? Vaihtaisi vaippoja? Kivaa... -eli ei välttämättä luo ihan samanlaisia fiiliksiä kuin imetys. Ja oman osansa hommaan tuo noi hormonit ja äidinvaisto. Ne on yllättävän voimakkaita.
Meillä mies " kasvoi" isäksi pikkuhiljaa ja suurin kasvu tapahtui kun hän jäi hoitovapaalle vuoden ikäisen kanssa. Tein vain muutaman päivän viikossa töitä, mutta eron huomasi selkeästi. Kun on pakko opetella syöttämään, pukemaan, nukuttamaan ja viihdyttämään pikkuista niin silloin vähän väkisinkin tulee tutustuttua lapseen ja siitä alkaa lähentyminen. Taisin muutenkin omia vauvan itselleni sitä ennen. Oli jotenkin helpompaakin ettei mies tullut siihen sähläämään kun minä osasin sen vaipankin laittaa paremmin. Yritä siinä sitten tulla isäksi... Puolivuotias on isälle jo ihan eri juttu kuin vastasyntynyt. Kommunikointiyhteys on olemassa ja mieskin saa vauvan hiljaiseksi vaikka leluilla jos ennen ainoastaan äidin rintamaito tai läheisyys lopetti itkun. Joten kannatta ihan rauhassa odotella ja välillä laittaa vauvaa miehelle syliin niin oppii olemaan. Kyllä se sieltä tulee -se isyys.
Nyt meidän vauva-arki onkin aika erilaista kun on tuo kolmevuotiaskin. Mies on vapaapäivinään paljon hänen kanssaan ettei poika tunne itseään ihan syrjäytetyksi. Ja muutenkin viihtyvät keskenään. Kotityöt oli myös miehen vastuulla isyysloman ajan. Asiasta keskusteltiin ennen synnytystä, koska minä olen yleensä meillä tehnyt ruuat ja siivonnut suurimmaksi osaksi. Hyvin meni ja homma toimii edelleen ihan kivasti vaikkakin esim. pesukone tyhjentyy vain pyytämällä jne, mutta toimii edes näin. En näe tarvetta tupata vauvaa miehelle kuin silloin kun pitää tehdä jotain tähdellistä eikä tyttö nuku, jolloin iskän syli toimii hetken ihan hyvin. Uskon, että tytöstäkin tulee isälleen läheinen sitten aikanaan.
Inkkarityttö valitteli vaaviansa tissitakiaiseksi. Meillä esikoinen oli sellainen ja samaa odotin tämänkin kanssa, mutta yllätys yllätys -hän juo maitonsa 5-10 minuutissa ja alkaa huutaa jos yritän vielä rintaa tupata suuhun! Siihen viereen/syliin sitten haluaa mieluusti nukahtaa ja välillä haluaa tutin suuhun. Jos alkaa kitisemään niin syynä on usein ollut ilma mahassa ja röyhtäsyn jälkeen nukahtaa parin minuutin keinuttamisella olkaa vasten ja jatkaa tyytyväisenä uniaan kopassaan. Ihmeellistä ja ihanaa!!! Osaan todellakin arvostaa tätä tapausta kun esikko tosiaan asui sylissäni. Luulen että eroa on paitsi lapsen luonteessa niin myös minun maidon tuotannossa. Sitä tulee sellaisella vauhdilla että tyttö meinää välillä tukehtua siihen. Jos päästää irti rinnasta niin maitoa suihkuaa. Rintaa ei siis voi käyttää tuttina, joten saan olla syötön jälkeen " rauhassa" ja oikea tutti kelpaa paremmin. Esikoinen ei muuten tuttia sitten paljoa syönytkään.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
crisantemo ja Ella n.1,5kk
Olen kans käynyt lukemassa kuulumisia, mutta vähän laiskanpuoleinen kirjottelemaan. Olin vauvan syntymän jälkeen kauan nettipimennossa, joten totuin jo siihen että ei nettiä ole.
Uskomatonta että kaikista maailman nimistä sattui TIMPURA meidänkin neideille sama nimi!!!!! :))))). Ja meidänkin Julialla kaksi toista nimeä. Meidän neiti on Julia Saara Amanda. Meil taitaa olla viikon vanhempi Julia vai koska teidän neiti syntyi? Meijän syntyi 7.4.
Julia on aika pullukka tyttö ja on rauhallinen tapaus. Nyt on parin viikon verran ollu iltasin sellasta ihme kitinää. Välillä menee huudoksi ja välillä vaan narisee. Sillon ei kelpaa tissi, ei syli, ei sitteri, ei mikään. Tuttia ei meillä huolita.
Olenkin miettinyt että voiko olla mahdollista että neiti kaipaisi jo 2kk ikäsenä jotain aktiviteettia, kuten lelukaaren tai jotain? Onko muilla tällaista muuten rauhallista tapausta, mutta illat vähän vaikeempia? Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaa mitä kantsii yrittää. Yöt kuitenkin menee heräämättä. Aamulla syö 7-8 välissä ja jatkaa aina aina 10 tai 11, nukkuu vielä nytkin.
Niin ja parisuhteeseen...meillä esikoisen jälkeen välit menivät paljon paremmiksi. Esikoisen syntymä lähensi meitä tosi paljon, mutta nyt toisen lapsen jälkeen on kyllä kahdenkeskinen aika todella kortilla. Vaikka esikoinen nukahtaa ajoissa illalla, mutta tää uusin tulokas valvoo sinne 23.30, joten sen jälkeen on ihan puhki.
Mutta toistaiseksi mennyt ihan hyvin.
-Narndan ja Julia 9vko
lukenut olen viestejä mutta oma kirjoittaminen on jäänyt.
josko sitä jotain saisi kirjoitettua yksikätisesti, mursin oikean käteni ja kyllä on hankala valtsua hoitaa yhdellä kädellä vaan ei auta.
ristiäiset oli toukokuun puolessa välissä ja pojasta tuli valtteri.
poitsu paralla vielä masu vaivaa (koliikki vaivaa ja meillä huudetaan 22-02 välinen aika),muuten on kyllä hymyilevä ja seurallinen.lattialla viihdytään kun isovelit esittelevät leluja ja hassuttelevat.
kääntyillään kyljelleen,mutta mahalleen ei vielä pääse,eikä kyllä vielä tarviikkaan.
muutoinkin on valtsu kasvanut kovasti 2kk neuvolassa oli jo pituutta 53cm ja painoa 4880g.
parisuhde on hiukan jäänyt taka-alalle.yhteistä aikaa olisi aamuyöstä 03-06 välillä ja silloin ei jaksa.jospa sitä kohta sitten jaksais vaalia suhdetta kun poitsu on 3kk niin silloinhan koliikin pitäis ruveta helpottamaan.nukutaan ensin univelat pois.
nyt tissikutsu kuuluu jo niin vaatiovana että on mentävä
voikaa hyvin ja nauttikaa kesästä!
edram ja valtsu 2kk ja 2vko sekä kolmikko
Narndan mietti pitäisikö 2kk vanhalle jo järjestää jotain aktiviteettia. Meillä ainakin on alkanut tyttö valvomaan jo sen verran pidempiä pätkiä välillä, että käy aika pitkäksi jos ei ole mitään " tekemistä" . Olen viritellyt mobileita roikkumaan ympäri taloa. Yksi on keittiössä sitterin päällä, toinen kylppärissä hoitoalustan yllä ja kolmas sängyn päällä. Niitä nyt sattui olemaan muutama ylimääräinen kaapeissa... Hyvin tehoavat, sen hetken kun tarviikin. Muutaman kerran ollaan lelujakin katseltu suurella mielenkiinnolla. Kaikki rapisevat/helisevät/soivat ovat in.
Tänään sain ensimmäisen kerran juttuyhteyden tyttöön. Höpöttelin hänelle jotain loruja ja hän katsoi ihmeissään silmiini, sitten suu meni vakavaksi ja ajattelin jo että alkaa itkemään, mutta sieltä tulikin suuren keskittymisen aikaansaamana matalaa uuuuuuuh ääntä. Hänellä oli aivan ilmiselvästi jotain todella tärkeää asiaa äidille. Olin ihan myyty. Tippa linssissä. Nämä hetket on vaan niin ihania ja ihmeellisiä : )
crisantemo ja Ella n.1,5kk
Päivät menee niin hirmuista vauhtia, että koneelle ei tahdo millään ehtiä. Iltasinkin kun nuorempi nukahtaa, pitää vaan heti itekkin mennä nukkumaan, kun yöt ovat olleet tähän asti tosi rikkonaisia. Nyt kuitenkin molemmat pojat nukkuvat, joten muutaman rivin ehdin kirjoittaa.
Meillä ristiäisiä vietettiin helatorstaina ja pojasta tuli Jere Akseli. Onneksi mamma (mun äiti) oli auttamassa, sillä mä sain tosi pahan rintatulehduksen, joka ristiäisviikon maanantaina jouduttiin puhkaisemaan (siihen tuli paise). Onneks sain sentään jo silloin torstaina rintsikat päälle, oli sit juhlamekko vähän kivemman näköinen :)
Imetyksen kans oon tuskaillut nyt paljon enemmän kuin esikoisen kanssa. Noin viikko sitten alkoi vihdoin tuntumaan, että poika tosiaan saa tarpeeksi ruokaa. Täysimetyksellä hän on koko ajan ollut, kun paino nousee riittävästi, mutta silti on tuntunut kuin hän ei saisi tarpeeksi. Nykyään Jere vaikuttaa kuitenkin ihan tyytyväiseltä.
Päivällä ei meilläkään enää vaunuissa nukuta, kun on niin kuuma, onneksi poika silti sisällä malttaa nukkua.
Tänään Jere kääntyi jumppamatolla ekaa kertaa vatsalta selälleen ja nyt kun sen taidon oppi, hän heittäytyykin melkein heti selälleen, jos vatsalleen maahan laittaa. Hän on muutenkin tosi eläväinen ja yrittää jo kovasti ponkia eteenpäin, vaikka voimat ryömimiseen ei varmasti moneen kuukauteen vielä riitäkään.
Jaksuja kaikille
t. Joikkuli ja Jere 2kk 9pv
En ole aikoihin kirjotellut. Sellasta hässäkkää ja touhua riittänyt.Isompi lapsi oli viikon kovassa virus kuumeessa, tietty just ennen ristiäisiä. Lääkärissä ja labrassa jouduttiin käyttää 3 päivänä peräkkäin ku tulehdusarvot oli niin korkeat. Onneksi perjantaina kuume laski, ja korvatulehdukseenki sai kuurin. Oli sit ristiäisissä terve.
eidän 7 viikon ikänen tyttö sai nimekseen ELLA MARIA.
Ristiäiset meni leppoisassa tunnelmassa. Lapsivieraat kevensi tunnelmaa sopivilla kommenteilla ja touhuilulla.
mutta hankala kirjottaa tyttö sylissä. Se on niin kiltti päivänpaiste. Kovasti kaipaa " juttuseuraa" ja hymyilee paljon. Iltapäivälle asti nukkuu paljon, mutta näin illat on hereillä.
auringonpaistetta kaikille huhtivauvoille ja perheille!
t:tikanpoika + Ella 1.5 kk
En ehdi kuin ihan pikaisesti piipahtaa kun esikoinen kiemurteloee sylissä..
Jonzku, usko tai älä, myös meidän neidistä tuli Emma!!!!!! Ei voi olla todellista :) :) :) :) :)
Jep jep mutta palailen vähän myöhemmin, ja yksin.. :)