Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutustumiskerta päiväkotiin -> HIRVEÄ kokemus!

Vierailija
03.06.2007 |

Mun 3,5-vuotias poika on aloittamassa päivähoitoa uudella paikkakunnalla vieraassa päiväkodissa. Käytiin pe tutustumassa ja tulos oli tämä:

- ulkona 2 poikaa hakkasi kaatunutta pienempää poikaa -> kukaan ei reagoinut mitenkään, hoitaja vain jutteli yhden lastaan hakemaan tulleen vanhemman kanssa selin tapahtumaan

- pojat heittelivät toisiaan kivillä -> harjoittelijatyttönen huusi (!) pojille hetken että " minähän olen sanonut ettei niitä kiviä hakata" ja käänsi heti sen jälkeen selkänsä

- paikalla n. 10 lasta ja 1 hoitaja + 2 harjoittelijaa/opiskelijaa

- kertoessani hakkauksesta hoitajalle tämä vain tuumasi että uudet kaksi poikaa ovat tuoneet eloa paikkaan.

Lopputuloksena se, että mua pelottaa viedä lastani nyt tuohon hoitopaikkaan!!

Ylireakoinko?!?! vai olisiko mulla perusteita jo vaatia uutta hoitopaikkaa, vaikka huomenna olisi vasta lapsen ensimmäinen hoitopäivä kyseisessä paikassa? Vai kertoisinko aamulla rehellisesti tuntemuksestani hoitajille, jotta he voisivat vaikka " hieman tsempata" ? Tms...toivottavsti ymmärrätte mitä tarkoitan.

Kommentoikaa kiitos!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan joku nähnyt, minne tyttösi meni: se hoitaja, jonka seurassa hän koko ajan oli...

Vierailija:

jonka päällä ja sivuilla isoja puita, kerran hain lapsen hoidosta ja kun tulin autolle (parkkipaikka tämän nyppylän vieressä) näin kun yksi poika oli kiivennyt tosi korkealle puuhun, seurailin aikani autosta tilannetta ja KUKAAN päiväkodin henkilökunnasta ei huomannut tätä tilannetta. Kerran kävi myös niin että kun kävin hakemassa lasta niin hoitajat ja minä aikamme katselimme ympärillemme että missäs se tyttö oikein on, ei näkynyt pihalla missään. haimme ja haimme, alkoi paniikki jo iskemään niin minulle kuin henkilökunnallekkin, kunnes lapsi tuli sisältä toisen ryhmän hoitajan kanssa, olivat käyneet kasvopesulla.

Miten voi hävitä lapsi? Kukaan ei ollut nähnyt että mihin oli mennyt, meni varmaan 5min kun haimme ympäri pihaa tyttöä.

Vierailija
22/31 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut töissä yhteensä kahdeksassa kunnallisessa päiväkodissa, ja lasteni kautta vielä kolmen muun kunnallisen pk:n toiminta on tullut tutuksi. Missään en ole nähnyt ap:n kertoman kaltaista, tai yhdeltäkään tutultani ikinä kuullut. Ja voitte uskoa, että puhumme kyllä paljonkin lastemme päiväkodeista ja niiden tapahtumista.

Mahtaakohan kyseinen pk olla jossain päin Porvoota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se, joka vertaili päiväkoteja. Kävin läpi varmaan 10 - 15 ja niissä oli useita, joissa varmasti voisi sattua jotain tuollaista.

Vierailija
24/31 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä mistä annetaan.

ja valitettava totuus on että kyllä tuollaisia lto;ita ja ph ja lh ja lh on olemassa jotka vaan juoruu ja juoruu ja eikä seuraa lapsien touhuja, mutta taito se on sekin että juoruu vaan, mutta samalla seuraa koko pihan tapahtuamia, niin tietää missä mennään

Vierailija
25/31 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

35

Vierailija
26/31 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taikka muutakaan fyysistä väkivaltaa, todella outo kokemus ap. llä.

Mutta hoitajia on varmasti moneen lähtöön, on huonoja ja hyviä. Koko päiväkodin ilmapiiriin vaikuttaa tietysti johtaja, mutta ryhmän toiminta ja ilmapiiri voi vaihdella ihan ryhmittäin ja aina ei voi tuomita koko päiväkotia silmäyksellä.

Pihalla juoruamisesta:

Itse olen ylpeä havaintokyvystäni ja siitä, että voin esim keskittyä johonkin lapseen ja silti tarkkailen ympäristöä ja muita lapsia. Voin myös käyttää suutani esim puhumiseen ja silti seuraan ympäristöäni, ei ollenkaan vaikeaa.

Ulkoiluhetket voivat olla ainoa hetki päivästä, kun tapaat naapuriryhmän tietyn aikuisen ja totta, joskus täytyy vaihtaa myös työhön liittyviä asioita, vaikka muuten onkin kiva vaihtaa pari sanaa ihan muuten vaan.

Ei ole kovin tavatonta jutella muissakaan työpaikoissa kuulumisia, esim ruokajonossa tai hississä. Aika vieraalta myös tuntuisi, jos lapset eivät kuulisi päivän mittaan aikuisten juttelevan toisilleen..?

Vierailija
27/31 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just sellaiset hoitajat, jotka on laillasi takuulla ylpeitä havaintokyvystään. En ole koskaan nähnyt heidän tekevän muuta kuin seisovan selkä pihalle päin tiiviissä ringissä vaihtamassa kuulumisia.

Pihalla voi takuulla avautua vaikka railo tai syttyä 3. maailmansota, eivätkä he huomaisi mitään.

Kerran oli yksi noin 2-vuotias pikkupoika kiilautunut roskiksen ja aidan väliin ja jäänyt jumiin. Kävin irrottamassa - menin siis aidan yli, irrotin itkevän lapsen ja talutin hoitajien luo - ja nämä havahtuivat vasta kun aloin puhua heille. Aika kovalla äänellä.

Ja koirani (jonka takia päiväkodin ohi joka päivä kuljen monta kertaa) vielä haukkua räksytti aidan takana...

Vierailija
28/31 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika inhottavaa, jos todella olet sitä mieltä, ette kukaan lastenhoitaja välitä hoidokeistaan, vaan mielummin juoruavat keskenään:/

Kannattaisi kierrellä katsomassa muitakin päiväkoteja, kun sen yhden. Meidän pihalla on välillä hyvinkin tiiviit yhteiset touhut lasten ja aikuisten välillä; on kausia jolloin tarvitaan kiinteä hyppynarun pyörittäjä tai kakunsyöjä. Mutta on kausia, jolloin lapset suorastaan juoksevat toiseen paikkaan leikkimään kun aikuinen tulee lähelle, että saavat vähän välimatkaa aikuiselta, usein kun ryhmän fyysiset tilat jo tekevät mahdottomiksi vetäytyä omiin oloihin kaverin kanssa.

Edelleen ihmettelen ihmisten mielikuvaa päiväkodin työntekijöistä. Välillä heistä odotetaan yli-inhimillistä kasvatuskonetta, täysin omaa elämää vailla olevia ja välillä he ovat alinta sakkaa, jotka tekevät tätä työtä, kun eivät muuta saa..

Vierailija:

on just sellaiset hoitajat, jotka on laillasi takuulla ylpeitä havaintokyvystään. En ole koskaan nähnyt heidän tekevän muuta kuin seisovan selkä pihalle päin tiiviissä ringissä vaihtamassa kuulumisia.

Pihalla voi takuulla avautua vaikka railo tai syttyä 3. maailmansota, eivätkä he huomaisi mitään.

Kerran oli yksi noin 2-vuotias pikkupoika kiilautunut roskiksen ja aidan väliin ja jäänyt jumiin. Kävin irrottamassa - menin siis aidan yli, irrotin itkevän lapsen ja talutin hoitajien luo - ja nämä havahtuivat vasta kun aloin puhua heille. Aika kovalla äänellä.

Ja koirani (jonka takia päiväkodin ohi joka päivä kuljen monta kertaa) vielä haukkua räksytti aidan takana...

Vierailija
29/31 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

39

Vierailija
30/31 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos haluat ihan tarkan linkin niin kyse oli Valillan päiväkodista, joka sijaitsee Leiviskän suunnittelemassa kirjastorakennuksessa.

6.

Vierailija:

Olen itse ollut töissä yhteensä kahdeksassa kunnallisessa päiväkodissa, ja lasteni kautta vielä kolmen muun kunnallisen pk:n toiminta on tullut tutuksi. Missään en ole nähnyt ap:n kertoman kaltaista, tai yhdeltäkään tutultani ikinä kuullut. Ja voitte uskoa, että puhumme kyllä paljonkin lastemme päiväkodeista ja niiden tapahtumista.

Mahtaakohan kyseinen pk olla jossain päin Porvoota?

Vierailija
31/31 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on hyvässä ja toimivassa päiväkodissa, mutta ihan varmasti vastaavaan voisi tapahtua sielläkin. Jos pihalla on kolme aikuista ja 10 lasta, joista muutaman vanhemmatkin ovat paikalla ja haluavat jutella hoitajien kanssa, eivät hoitajat ehdi heti nähdä ja reagoida kaikkeen mitä tapahtuu. Ja jos vielä sattuu että porukassa on pari hankalaa lasta, niin varmasti välillä saadaan pieni tappleu aikaa tai muutama kivi heitettyä ennen kuin aikuiset puuttuu asiaan.

Olennaista minusta on miten aikuiset suhtautuivat asiaan sen huomattuaan ja miten lapset toimivat torujen jälkeen. Jatkuiko se kivien heittely? Loppuiko tappelu? Miten hoitajat ja johtaja suhtautuivat asiaan, kun kysyit heiltä siitä?

Päiväkotia voi yrittää valita mutta lapsen hoitokavereita ei. Hyvälläkin alueella voi käydä niin että juuri teidän ryhmään tulee se kuritta kasvanut aggressiivinen poika. Toki voi olla Vallilassa tämän todennäköisyys on vähän suurempi kuin Munkkiniemessä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän