Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat! Kysymys liikuntanumerosta.

Vierailija
03.06.2007 |

Miehen poika sai liikunnasta kutosen (!) ja me ollaan miehen kanssa ihan pihalla, kuinka liikunnasta voi saada tuollaista numeroa. Kyseessä 10-vuotias, laiha lapsi, joka ei harrasta pahemmin liikuntaa, mutta pitäisi kyllä jaksaa olla mukana.... Meidän kouluaikana seiska oli minimi liikunnasta, jos vaan jotenkin viitsi vähän yrittää.

Käytöksestä sai kasin eli ei nyt ihan mahdoton muuten ole opettajaa kohtaan.

Mitä pitää tehdä saadakseen kuutosen liikunnasta? Ei viitsitä opettajalle soitella asiasta enää kesälomalle.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii sen, että asenne on äärimmäisen negatiivinen ja passiivinen, mitään ei viitsi tehdä, ei yrittää, ei osallistua (nyppii pesäpalloapelissä heiniä hiekasta, ei tuo kamoja, terrorisoi muiden peliä, seisoskelee, norkoilee, valittaa, kieltäytyy yrittämästä...)

Muuten en oikein kuutosta käsitä, jos yrittää, vaikka ei osaisikaan, saa yleensä seiskan (toki ope voi olla joku tiukkis)

Vierailija
2/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan meidän kouluaikana kutonen vaati täydellistä vastarintaa ja sopeutumattomuutta. Täytyy kysyä pojalta asiasta, koska muistaakseni numero oli vielä jouluna seiska. Onneksi poika rehellinen ja yleensä tunnustaa tekosensa suoraan. Täytyy sanoa miehelle, ettei hermostu sitten heti, kun toinen kerran rehellisesti kertoo vaan pyrkiä rauhallisempaan opastukseen ja lahjontaan... Miehelle tuo on kova paikka, koska on hyväksynyt lapsensa epäakateemisuuden, mutta arvostaa kovasti itse liikuntaa ja ollut itse kympin oppilas aina liikunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se taidoista pitäisi olla kiinni edes yläasteella. Kasin voi saada " taidotonkin" kunhan vain yrittää ja on mukana. Kuutosen saa, kakkosen kuvauksen perusteella. Opetussuunnitelman perusteissa on kuvaus kasin tasosta: (http : //www. oph. fi/info/ops/pops_web. pdf)

PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8

Oppilas

¿ osaa ydintaidot juoksuissa, hypyissä ja heitoissa

¿ osaa voimistelun, välinevoimistelun ja telinevoimistelun liikkeitä

¿ osoittaa toiminnassaan ymmärtävänsä rytmin merkityksen liikunnassa ja tanssissa

¿ osaa yleisimpien pallopelien perusteet ja pelaa niitä sovittujen sääntöjen mukaan

¿ osaa suunnistaa karttaa ja kompassia apuna käyttäen sekä tietää jokamiehen oikeuksista

ja velvollisuuksista

¿ osaa luistella sujuvasti

¿ hallitsee hiihdon harrastamiseen tarvittavat perustekniikat

¿ hallitsee uimataidon sekä osaa vesipelastamisen taitoja

¿ tuntee liikunnan ja terveyden välisiä yhteyksiä

¿ osaa ylläpitää, arvioida ja kehittää toimintakykyään

¿ osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille

asiallisesti ja huolehtii puhtaudestaan

¿ toimii vastuullisesti ja ottaa toiset huomioon sekä noudattaa sopimuksia, sääntöjä ja

reilun pelin periaatetta.

Vierailija
4/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oppilaan äiti hyökkäsi kimppuuni, ja mukavuudenhaluisena nostin numeron seiskaan. En vain jaksanut tapella äitiä vastaan.

Olen kyllä sitä mieltä, että laiska ja huonostikäyttäytyvä oppilas voi hyvin saada sen kutosen. Siksi se asteikko on nelosesta kymppiin, että sillä asteikolla oppilasarviointi liikkuisi. Asteikko ei ole välillä 7-10, kuten moni täällä nyt ajattelee.

Oma tilanteeni aikoinaan oli se, että parhaat pojat saivat sen kympin, seuraavaksi parhaat ysin. Kovat yrittäjät, joilla ei taitoja, saivat kasin. Sitten pikkulusmuilijat sai seiskan. Kutonen kuului mun mielestä ihan oikeutetusti poitsulle, jolla ei ollut suksia, liikuntavaatteita eikä käytöstapoja. Jos tunnille tullaan pullukkana farkut jalassa ja Pepsi Max kädessä, niin mielestäni kutonen on ihan hyvä numero silloin.

No, kuten totesin, tämä Pepsipoju sai seiskan, kun en jaksanut kuunnella äippäliinin rutinoita.

ope

Vierailija
5/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai aikanaan helpolla 6. Jos ei ollut niitä urheilullisia ja notkeita oppilaita. Maikan persettä nuolemalla tietty sai vielä paremman numeron.

Mulla oli aina huono numero vaikka yritin olla mukana ja tehdä vaaditut asiat. Riippuu opettajastakin että mitä vaatii.

Mun mielestä liikunnasta ei tarvis numeroa antaakaan koska oppilaat ovat erilaisia ja riittäs merkintä osallistumisesta+ jos jokin vahvuus/asia joka tarvitsis vahvistusta.

Vierailija
6/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista pikkupojan viihtymistä lähinnä sipsien ja tietokoneen parissa. Enemmänkin se on sellainen henkinen ominaisuus. Tuo mainitsemani kutoskandidaatti ei ollut ulkoiselta olemukseltaan kovin pullukka. Veltto hän kylläkin oli. Mutta seiskan hän sai, joten ei hätää.

Itse asiassa olen tosi pragmaattinen ja järjestelmällinen arvioinneissa. Noidenkin poikien kanssa arvioin joka ikisen liikunnan osa-alueen. Excel-merkintöjeni perusteella tämä henkisesti pullukka poika olisi saanut sen kutosen.

Mutta kuten me opet tiedämme, excel heitetään syrjään, kun tiikerimamma karjuu puhelimessa.

;)

Vierailija
7/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ärsyttää kun kaikista muista aineista annetaan häikäilemättä lahjattomille vitosta ja kutosta. En minä ainakaan koulussa aikoinaan saanut matikasta kutosta korkeampaa, kun olin siinä äärettömän huono. Läksyt tein ja käyttäidyin hyvin...en vaan osannut.

On väärin, että liikunnasta pitäisi antaa hyviä numeroita vain hyvästä käytöksestä. Eihän kyse ole käytös numerosta vaan LIIKUNTA numerosta. Jos on äärimmäisen huono liikunnassa ja vielä erittäin epäkiinnostunut siitä niin vitosta kutosta vaan niin kuin muissakin aineissa! Tasa-arvoa koulumaailmaan!

-tuleva ope-

Vierailija
8/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä etten käynyt yhdelläkään liikkatunnilla koko lukukauden aikana.

Vierailija
9/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän sitä ajattelisi.

Mutta kun on se toukokuinen väsynyt hetki ja on lähetellyt koteihin arviointipaperia, joiden mukaan poitsukainen saisi kutosen liikunnassa ja sen poitsun mami soittaa parin tunnin puhelun...

Siinä sitten ei jaksa pitää kiinni omista periaatteistaan. Helpompi olla mieliksi tiikeriemolle ja raapustaa se seiska siihen paperiin.

Jos haluaa jaksaa tässä työssä, pitää jonkin verran mielistellä äippiä. Muuten joutuu aika ajoin hirveisiin ongelmiin. Asiakas on aina oikeassa, eikös?

Vanha ope

Vierailija
10/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin on uusissa ops:ssa.

Se käyttääkö niitä nykyään kaikki koulut, on toinen asia.

tv ope

Vierailija
11/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumalla ja perseennuolennalla ei numeroita pitäisi jakaa se on epäammatillista. Sinun olisi kuulunut pitää siitä 6 kiinni.

Ilmoitetaanko kotiin tulevat numerot olen ollut siinä uskossa että todistus julkistetaan vasta jakopäivänä ellei ehtoja ole tiedossa.

Vierailija
12/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä saa 6 että yrittää ja on mukana tunneilla...niinkun meillä oli. Mikä se tehokkaampi mielekkyyden tappaja että edes yrittämistä ja motivaatiota ei huomioida...se tekninen taso vaan.

Pärjäsin kuitenkin muutamassa lajissa hyvin. Toivottavasti te nykyiset maikat osaatte ajatella kokonaisuutta paremmin.

Vierailija
13/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnasta voi jopa saada nelosen! Keskustelkaa pojan kanssa siitä, onko hän pitänyt mm. liikuntavälineet mukana. Ja mikäli tuo numero nyt kovin vaivaa, voitte ottaa yhteyttä rehtoriin.

T: aineenope

Tuo " käytös" = huolellisuus 8 on taas nykyisin se " perusnumero" .

Vierailija:

Miehen poika sai liikunnasta kutosen (!) ja me ollaan miehen kanssa ihan pihalla, kuinka liikunnasta voi saada tuollaista numeroa. Kyseessä 10-vuotias, laiha lapsi, joka ei harrasta pahemmin liikuntaa, mutta pitäisi kyllä jaksaa olla mukana.... Meidän kouluaikana seiska oli minimi liikunnasta, jos vaan jotenkin viitsi vähän yrittää.

Mitä pitää tehdä saadakseen kuutosen liikunnasta? Ei viitsitä opettajalle soitella asiasta enää kesälomalle.

Vierailija
14/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kasapäin todistuksia laitettavana. On vaikka silmät heittäneet hiukan väärälle riville. Siksi jos minkä aineen tahansa numero todella ihmetyttää niin kannattaa kysyä asiaa opelta ja varmistaa että se on mennyt oikein. Jos ei nyt niin viimeistään elokuussa kun koulut alkavat.

Ihmetteleekö muuten poikanne itse tuota numeroa vai vaan te vanhemmat?

Vierailija
15/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä äiti ei ymmärrä edes miksi liikunta pitäisi arvostella numeroin.

Vierailija
16/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaatii sen, että asenne on äärimmäisen negatiivinen ja passiivinen, mitään ei viitsi tehdä, ei yrittää, ei osallistua (nyppii pesäpalloapelissä heiniä hiekasta, ei tuo kamoja, terrorisoi muiden peliä, seisoskelee, norkoilee, valittaa, kieltäytyy yrittämästä...)

Muuten en oikein kuutosta käsitä, jos yrittää, vaikka ei osaisikaan, saa yleensä seiskan (toki ope voi olla joku tiukkis)

Vierailija
17/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varusteet mukana, osallistui kaikkeen mahdolliseen mukisematta, ei vain synkannut open kanssa.

Jännä juttu, kun kumminkin harrastaa jääkiekkoa ja salibandya talvisin ja jalkapalloa kesät. Kuntoa riittää cooperiin ja monesti palkittu " reilu pelaaja" , " tsemppari" ym palkinnoilla peleissä.

Ja liikuntanumero siis 8.

Vierailija
18/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulussa annetaan sellaiset todistukset, että menee koko kesä niitä lukiessa ja tutkiessa ja mummoille ja papoille tulkatessa. Mieluummin vaikka kutonen kuin mitäänsanomatonta liirumlaarumia.

Vierailija
19/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten numero annettaisiin esim. aktiivisuudesta ja motivoituneisuudesta.

Jos et ole musikaalinen, et ole. Jos et ole liikunnallisesti lahjakas, et ole. Toki niitä asioita voi opetella, mutta taitavaksi et todennäköisesti koskaan tule. Lukuaineita voit päntätä kirjasta ja oppia, mutta taitoja et samalla tavalla.

Ja juu, olin (ja olen) itse huono liikunnassa, musiikissa jne. Ikuiset traumat jääneet kouluajoilta. (Huonojen) numeroiden antaminen ei mielestäni kannusta lasta esim. liikkumaan enemmän, mikä olisi tietenkin tärkeätä, vaan pikemminkin lannistaa, koska yrityksistä huolimatta numero on aina vaan huono.

Vierailija
20/36 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sitä, että käyttäytynee ihan normaalisti muuten. Täytyy kysellä vähän syistä lapselta itseltä, kun tuo vaan tuntui niin oudolta. Todennäköisesti numero on ihan perusteltu ja harvoin noissa mitään virheitä on.

No, viikon päästä muksu pelmahtaa meille kuukauden vierailulle ja päästään vähän jyvälle taas, missä mennään. Harmittavaa, jos koulussa on ongelmia, koska poika on oikeasti meillä 100% kiltti ja mukava lapsi, ja ihanan lempeä isoveli tälle meidän yhteiselle pikkutytölle.

t: ap

Vierailija:

Liikunnasta voi jopa saada nelosen! Keskustelkaa pojan kanssa siitä, onko hän pitänyt mm. liikuntavälineet mukana. Ja mikäli tuo numero nyt kovin vaivaa, voitte ottaa yhteyttä rehtoriin.

T: aineenope

Tuo " käytös" = huolellisuus 8 on taas nykyisin se " perusnumero" .

Vierailija: