Onko kukaan kirjoittanut ylioppilaaksi raskaana ollessaan?
jos olet niin kuinka pitkällä raskautesi oli ja oliko pahoja oireita? ja kuinka kirjoitukset onnistuivat...
Kommentit (9)
kiitos vastauksesta! itsellä olisi kirjoitukset ensi keväänä, ja nyt on ollut jo kauhea vauvakuume! mutta kuitenkin mietityttää että jos on niin kovat pahoinvoinnit ja väsynyt ettei pysty niihin keskittymään tai ollenkaan kirjoittamaan.
Olisiko ehdotuksia että onko parempi yrittää raskautta jo aiemmin syksyllä tai vasta esim tammi-helmikuussa? olettaen tietenkin että siinä voi mennä aikaa.. äidilläni ei kai pahoja oireita ole ollut, mutta en tiedä että onko se periytyvää..
valmistuin 2vk ennen laskettua aikaa. Lukemattomat ihmiset ovat tehneet gradujaan, päättötöitään ja väitöskirjojaan raskausaikana... Yhdet yo-kirjoitukset ovat siihen nähden lastenleikkiä.
Raskaus ei ole sairaus.
Oletko muuten käynyt töissä nyt lukioaikana vai miten ajattelit elättää lapsesi? Jättäytyä miehen ja yhteiskunnan elätettäväksi?
Danatyttö:
Oletko muuten käynyt töissä nyt lukioaikana vai miten ajattelit elättää lapsesi? Jättäytyä miehen ja yhteiskunnan elätettäväksi?
Opiskelijoitahan kannustetaan (sanoin, ei teoin valitettavasti...) kovasti tekemään lapsia jo opiskeluaikana. Ja opiskeluaikana lasten tekeminen nimenomaan edellyttää " jättäytymistä miehen ja yhteiskunnan elätettäväksi" !! Ei opiskelijoilla mitään tuloja ole!! On sitten tietysti niitä, jotka selkä vääränä yrittävät ansaita rahaa iltaisin, mutta mielestäni opiskelun kuuluu olla kokopäivätyötä ja opintorahalla kuuluisi pärjätä (mikä ei valitettavasti kyllä nykyrahalla onnistu)...
...jos kuvittelee, että " valtiovalta" toivoo ihmisten lukioikäisenä tai lukion jälkeisten opintojen alkuvaiheessa tekevän lapsia. Kyllä niitä lapsia ehtii opintojen loppuvaiheessakin tehdä, kun on jo jotain osviittaa valmistumisesta, tulevasta urasta ja taloudellisen tilanteen kohenemisesta.
Lukioikäisenä lapsen tekeminen kuulostaa tämän tädin korviin ihan kammottavalta. Miten ihmeessä sen lapsen tosiaan elättää? Ja mistä kaivaa sen elämänviisauden, jota lapsenkasvatus vaatii? Miten esimerkiksi kasvattaa lapsi tekemään harkittuja, viisaita valintoja, jos oma valinta on ollut, että " tein lukioikäisenä lapsen kun vauvat tuntui niin söpöiltä" ? Liikaa näkee sellaisia äitejä, joiden opinnot ovat jääneet puolitiehen lapsen synnyttyä.
mutta haluan sanoa, etteivät ne lapset mikään este ole opiskelulle ja uralle myöhemminkään. Tänä päivänä ei ole mikään ihme, että vielä 30-40 vuotiaat opiskelevat, itsekin yli kolmekymppisenä tein rajun vaihdon toiselle alalle ja ryhdyin kokopäiväiseksi opiskelijaksi ja lapsia on kaksi.
Voihan ne lapset hankkia heti lukionkin jälkeen, ja opiskella vasta sitten myöhemmin kun lapset ovat isompia. Sehän on vain etu sitten työmarkkinoille hakeutuessa opiskelujen jälkeen, kun on lapset jo hankittuna eikä ole heti mahdollisesti jäämässä äitiyslomille!
" Pastella" voi olla vaikka miten kypsä äidiksi jo nyt lukion lopulla, senhän tietää vain hän itse eikä kukaan muu, turha tulla tänne tuomitsemaan häntä.
Siis olen jo käynyt ammattikoulun kokonaan, ja nyt on jäljellä vielä vuosi lukiota.. eikä edes kauhean montaa kurssia. Lapsen elättäminen ei ole ongelma, vaikka tiedän kyllä kuinka paljon se syö rahaa (itsellä on monta nuorempaa sisarusta).
-Begemot-:
...jos kuvittelee, että " valtiovalta" toivoo ihmisten lukioikäisenä tai lukion jälkeisten opintojen alkuvaiheessa tekevän lapsia.
Mikä on " lukioikäinen" ? Alkup. kirjoittaja ei sanonut olevansa 16-19v. Monet hoitaa yo-kirjoituksiakin nykyään vanhempina ja kypsempinä.
Täytyi vaan saada tarrata pikkuasiaan, ei pahalla :)
Kirjoitin muutamassa osassa, toisessa olin noin puolivälissä raskautta ja toisessa vaiheessa vauva oli 1,5kk vanha. Raskaana ollessa sujui hyvin, vähän useammin kävin vessassa kuin muut. Vauvan kanssa opettajat oli tosi ymmärtäväisiä, sain imettää välillä opettajien huoneessa, muuten mies hoiti. Eli ei mikään este tuo raskaus ollut, ihan hyvät paperitkin sain.
Tuo " lukioikäisiksi" luokittelu vain todistaa, kuinka mustavalkoisena joku voi asiat nähdä - ei kannata vastaavanlaisista kommenteista lannistua. itselläni ammatti jo valmiina ja viimeistelin aikuislukiossa opintojani. Yo-kirjoituksissani vieressäni istui noin 60 vuotias herrasmies, joten se siitä ikähaitarista...
Nyt omaan kaksi ammattia ja olen ylioppilas, 4 ja 2 vuotiaat tytöt juoksevat jaloissa ja aloittavat tarhan syksyllä, jolloin aloitan täysipäiväisesti taas työt. Kotona ollessani tehnyt freelancerinä töitä. Kaukana olen " lukioikäisestä joka jää miehen ja yhteiskunnan elätettäväksi" !!! Ei voi kuin huokailla noille mielipiteille..
minä kirjoitin ylioppilaaksi, kun olin 6.kuulla raskaana. Minua raskaanaolo tsemppasi hirveästi lukea kirjoituksiin, ja kirjoitinkin M:n paperit (olen aina ollut " keskiverto oppilas" koulussa). Tiedän myös pari muuta, jotka kirjoittaneet ylioppilaaksi raskaana ollessa ja he myös menestyneet hyvin. mutta kai se on ihmisestä kiinni.