Ei hemmetti! Olenko mä paljon yksityisyyttä vaativa vai onko meillä tunkeileva naapuriperhe?
Asutaan rivitalossa ja toinen seinänaapuri on minusta todella tunkeileva perhe. Pihapatiolle ei onnistuta menemään kuin aniharvoin ilman, että kohta jo tupakoiva naapurin emäntä on bongannut meidät ja alkaa huudella aidan raosta. Myös mies ja lapset huutelevat tervehdyksen lisäksi joka ikinen kerta jotakin aidan raosta. Ihan sama onko meillä vieraita vai ei, aina " jäävät suustaan kiinni" ja juttelutuokio kestää ainakin 10 minuuttia ellemme jollain verukkeella itse mene sisälle. Sama jos parkkipaikalla tai taloyhtiö pihassa törmätään.
Toisen seinänaapurin kanssa ei vastaavaa ole. He eivät koe tarvetta huudella meidän puolelle patioltaan vaan puuhailevat omalla puolella omiaan ja me omiaan ja pihassa nopeasti kaikki naapurit tervehtivät toisiaan eikä jäädä roskapussinvientimatkalla kyselemään mitään. Eri asia, jos lasten kanssa satutaan yhdessä taloyhtiö leikkipihalle, siinä voidaan leikin lomassa tursita muidenkin asukkaiden kanssa.
Ihan tosissaan ahdistaa, kun olisi kivaa kesäisin grillailla ystävien kanssa tai pitää pihapatiota olohuoneen jatkeena ja järjestää siellä vaikka puutarhajuhlat, mutta nämä naapurit aina kommentoivat.
Kommentit (14)
Viimeksi, kun oli kaverit grillaamassa, naapurin isäntä huuteli ja kyseli koko ajan mitä syödään ja mille maistuu ja mitä hän tekee mieluiten grillillä. Ensin vastasin muutamalla sanalla, sitten meidän seurue hiljentyi täysin, sitten aloimme jutella omiamme ja lopulta isäntä tuli meidän pation aidan portin kohdalle (ei ole pensaita kuten muualla lauta-aidan vierustoilla ja sanoi ihan suoraan, et ette raidan kuulla kunnolla mitä sanoo ja tuli tähän siksi. Me siitä sitten nopeasti söimme ja toivotin hyvät illan ja kauniit unet ja me menemme nyt sisälle jatkamaan jälkiruoan kanssa.
ap
Nää innokkaat naapurit (tai naapurin rouva oikeastaan) on antanut kasapäin lahjojakin porukoille. Ovat yrittäneet kovasti kieltäytyä, mutta " kun mä tein teille tän soman maisemataulunkin tässä, pistäkää seinälle" ... ÖHM. :)
Hankala tilanne kun ei sitä oikein voi pyytää toista olemaan hiljaa, voi naapurisopu kärsiä... Ehkä ainoa keino voisi olla tosiaan se että koittaisi olla huomaamatta naapuria, jos huutelee niin jatkakaa omaa juttuanne niin kuin että kuulisikaan. Luulisi naapurin tajuavan parin kerran jälkeen että ei juttuseura kiinnosta. Mutta tosin on olemassa niin sosiaalisesti epä-älykkäitä ihmisiä, että ei mene millään jakeluun että heitä ei kukaan jaksa kuunnella. Tsemiä ap!
Eivätköhän he jossain vaiheessa tajua, että ette ole juttuihmisiä.
maustetta, sokeria, talouspaeria, vessapaperia yms ja selvästi jalkaa tungettu oven välistä, et älyäisin pyytää peremmälle.
ap
jos nyt oikein haluaa nähdä naapurin puolelle.
ap
Ja sitten lopuksi, että " me tässä jatketaan grillausta, ei muuta kuin hauskaa illanjatkoa teillekin..?"
Vierailija:
Viimeksi, kun oli kaverit grillaamassa, naapurin isäntä huuteli ja kyseli koko ajan mitä syödään ja mille maistuu ja mitä hän tekee mieluiten grillillä.ap
juttelemaan. Kaikki nauravat ja pitävä vitsinä mun juttuja, kunnes näkevät naapurimme ja " pääsevät" juttusille. Ovat aivan normaalin oloisia muuten, euvät mitään mielenterveysongelmaisia, mut kaikki taloyhtiön asiat kiinnostaa ja kaikkia naapureita näin kyttäävät ja juoruavat muiden asioita myös vaikkei yhtään kiinnostaisi.
ap
nähtykää, satunnaisesti pihassa ja nyt sitten taas. Perheen vaimo taloyhtiön hallituksen pj ties monettako vuotta, on varmaan jyrännyt itsensä siihen. Alkaa muutto houkuttaa koko ajan enemmän ja enemmä. Tämä seutu ja asunto ovat unelmiemme täyttymys, mutta nappuriperhe from hell!
ap
Ei siitä kukaan voi loukkaantua.
Jos minä grillailisin ystävieni kanssa ja naapuri alkaisi huudella, astelin aidan luokse ja sanoisin sanan tai pari ja sitten toteaisin, että mukavaa illanjatkoa, mulla on tuolla vieraita viihdytettävänä, joten jutellaan toiste lisää.
Olen eronnut ja asustelen kaksistaan poikani kanssa. Naapuriin muutti n. 50-vuotias eronnut mies, joka tulee aina juttelemaan väkisin. Siinä välissä kehuu minua sitten prinsessaksi ja kauniiksi. Alkuun otin sen huumorilla, mutta enää ei naurata, lähinnä oksettaa. Nykyään joka kerran kun olen lähdössä jonnekin, kyttään ikkunasta pihan tosi tarkkaan, ettei vain satuttaisi yhtä aikaa. Lopetin jopa tupakoinnin, koska hän polttaa myös ja satuimme aina samaan aikaan pihalle. Tilanne on todella ahdistava. Onneksi asun vuokralla, joten minun on helppo muuttaa tästä pois. Sinänsä vain harmi, koska pidän tästä talosta. Mutta enemmän pidän omasta rauhasta, joten uusi asunto on hakusessa.
Tolla harmittomuudella tarkoitan , hmm, en osaa selittää, mutta no, sellasia yksinkertaisia, mutta painfulleja.
ettekö voi omalle puolelle aitaa laittaa jotain suojaa niin että niistä raoista ei näy? Kirjoititko jossain kohtaa että ei saa laittaa? miksi ei? oletteko vuokralla vai omassa?
Meillä edellisessä asunnossa (rivari) oli pation väliseinässä myös ikävät raot josta näki toiselle puolelle, laitoimme lautojen väliin muovin ja sen jälkeen sai olla ihan omassa rauhassa.
Tiedän ettei ole helppoa kun ei ketään halua loukata tai suututtaa mutta ei tuollaista jaksa.. Viileyttä siis kehiin.