Nuoret sukupolvet pitäisi vapauttaa eläkemaksuista kun eivät kerran eläkkeelle pääse! Eläke vapaaehtoiseksi.
Siten että saa itse päättää kuuluuko eläkekassaan vai hoitaako asian muuten mm yksityisen eläkevakuutuksen tai säästöjen muodossa.
Kommentit (103)
Aikamoista vastakkainasettelua havaittavissa. Ehkä boomereiden oli aikoinaan helpompi päästä työelämään, mutta toisaalta muistan laman, jonka jälkeen monen ihmisen elämä lähti luisuun. Aikoinaan elettiin myös aika köyhästi. Harvoin käytiin ulkona syömässä tai matkustettiin minnekään, tai ei ainakaan lentäen. Sitä tyydyttiin siihen elintasoon, mihin omilla tuloilla oli varaa. Tuntuu siltä, että nykyään kaikilla pitäisi olla mahdollisuus kaikkeen siihen mihin muillakin, vaikka oma tulotaso ei siihen riitä. Ja boomereista puhutaan niinkuin kaikki olisivat rikkaita eläkeläisiä. Suuri osa eläkeläisistä elää ihan todellisessa köyhyydessä ilman mitään mahdollisuuksia enää vaikuttaa tilanteeseensa. Nuorilla ainakin on se teoreettinen mahdollisuus, että elämästä voi tullakin ihan mielekästä, jos ponnistelee ja on valmis hetkellisesti tinkimään mukavuuksista. Joskus vaaditaan uhrauksia, että päästään eteenpäin ja parempaan elintasoon kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta järjestelmän on oltava sellainen, että jokainen maksaa oman eläkkeensä, mutta silti minimieläke taattuna. Ei ole reilua tällainen, että työssäkäyvä kuihtuva sukupolvi maksaa sen hetken iäkkäiden eläkkeet. Tällä tavalla saadaan vain karsea pyramidihuijaus.
Suomeksihan tuo tarkoittaa, että miksi mun pitäisi osallistua kuluihin, mutta mulle pitää kyllä jonkun maksaa eläkettä.
ME vanhempi ikäpolvi rakennettiin tämä maa, joten jospa vaan raataisit nöyränä itsesi hengiltä ja maksaisit meidän eläkkeet.
Te ette kylläkään ole rakentaneet paskaakaan!
Teidän loiseläjien ja muiden demaripirujen ainoa saavutus ja rakentaminen, on vitullisen velkavuoren rakentaminen ja lapsillenne kuuluvan elintason varastaminen itsellenne.
Joten sinun pitäisin leipäluukkuni vain kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta järjestelmän on oltava sellainen, että jokainen maksaa oman eläkkeensä, mutta silti minimieläke taattuna. Ei ole reilua tällainen, että työssäkäyvä kuihtuva sukupolvi maksaa sen hetken iäkkäiden eläkkeet. Tällä tavalla saadaan vain karsea pyramidihuijaus.
Suomeksihan tuo tarkoittaa, että miksi mun pitäisi osallistua kuluihin, mutta mulle pitää kyllä jonkun maksaa eläkettä.
ME vanhempi ikäpolvi rakennettiin tämä maa, joten jospa vaan raataisit nöyränä itsesi hengiltä ja maksaisit meidän eläkkeet.
Väärin. Me somput tämä maa rakennettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Me somput tämä maa rakennettiin.
Ei. Kyllä me nuoret rakennettiin tämä maa ja sen koulut sekä sairaalat.
Me nuoret taisteltiin työläisten kesälomat ja viisi päiväiset työviikot...
Nyt lähden taas pelaamaan Pleikkaa! Moido.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Nehän ovat firmojen korvamerkittyä rahaa, kunnes henkilö jää eläkkeelle ja työnantajilla on oikeus käyttää niitä esim. investointeihin ja saavat hyvityksiä, eikä ne missään vaiheessa edes ole työntekijän rahaa, ennen kun eläkeyhtiö on tehnyt hyväksyä eläkepäätöksen, sitä ennen firmojen rahoja.
Eläkemaksut eivät ole firmojen rahaa, vaan yritykset tilittävät eläkemaksut eläkeyhtiöille. Ei niitä pysty mihinkään investointeihin käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Eläke alkoi kertymään 23 vuotiaana, eläkemaksut on noussut ja eläkeikä nousee ja taitaa karata lopullisesti. Ei ole kertynyt eläkettä tutkinnosta, eikä äitiyslomilla. Eläkeputki karkasi myös, kiitos marinin hallituksen. Ihan sama olen koko ikäni ollut väliinputoajien joukossa.
Marin oli kyllä yksi iso paskaperse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähån voit ottaa jo nyt vapaaeht.eläkevakuutuksen ja nostaa sitä 62v joko kolmessa osassa tai viiden vuoden aikana työnantajasi maksaman työeläkkeen ohella. Voit aloittaa kerryttää vap.eht.eläkettä jo 15v.
Vapauttaako se minut muista eläkemaksuista? Jos ei, niin tuo on turhaa lätinää.
Ethän sinä hyvä ihminen edes maksa Suomessa eläkevak.maksu, vaan työnantajasi maksaa n. 25% palkan suhteessa, ihan samalla tavalla kuin tapaturvavakuutuksen, sairausvakuutuksen, sotu jne.
Ja sun palkasta perittävä maksu on tulonsiirto työnantajalle,.ohi kulku erä, joka hyvitetään/vähennetään sinun veroista eli erotus nolla euroa. Asian voit tarkistaa omasta veroulmoituksestasi. Eikä se kerrytä myöskään eläkettä. Senkin voit tarkistaa eläkelaskelmastasi.
Yksityisiä eläkevakuutuksia myy vakuutusyhtiöt, voit alkaa kerryttåmään niitä vaikka 10€/kl tai 1000€/kk. Ja voit nostaa kun täytät 62v.
Työnantaja maksaa eläkemaksua noin 17 % ja työntekijä 7,15 - 8,65 % iästä riippuen. Työntekijän maksama maksu ei ole mikään ohikulkuerä, joka hyvitetään kokonaan verotuksessa. Eläkemaksua ei vähennetä verosta vaan verotettavasta tulosta. Yksityistä eläkettä ei pääse enää nostamaan 62 vuoden iässä niin kuin ennen vaan vasta alimmassa eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Nehän ovat firmojen korvamerkittyä rahaa, kunnes henkilö jää eläkkeelle ja työnantajilla on oikeus käyttää niitä esim. investointeihin ja saavat hyvityksiä, eikä ne missään vaiheessa edes ole työntekijän rahaa, ennen kun eläkeyhtiö on tehnyt hyväksyä eläkepäätöksen, sitä ennen firmojen rahoja.
Eläkemaksut eivät ole firmojen rahaa, vaan yritykset tilittävät eläkemaksut eläkeyhtiöille. Ei niitä pysty mihinkään investointeihin käyttämään.
Eläkeyhtiöt nimenomaan sijoittavat.Esim.työeläkeyhtiö Varma sijoitti juurikin tällä viikolla suomalaiseen droonintorjuntayhtiöön Sensofusioniin.Monissa(useimmissa)suomalaisissa firmoissa eläkeyhtiöt ovat suurimpia sijoittajia.Sijoittaminen kuuluu eläkeyhtiöiden toimenkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne meidän vanhojen maksamat eläke vakuutus maksut pitää palauttaa meille takaisin. Useimmat maksoi jo 15 vuotiaasta asti sekä veroa että eläke maksuja.
Ennen vanhaan eläkkeet alkoivat kertyä vasta 23 vuotiaana. Tuli tehtyä paljon melko ilmaista työtä työnantajille, kun aloitti työnteon 14 vuotiaana.
En henkilökohtaisesti ymmärrä miksi minun pitäisi eläkemaksuja maksaa. Jos kerran nykyeläkeläiset ovat omat eläkkeensä maksaneet niinkuin julistavat niin ei kai heillekään sen pitäisi kuulua jos lopetetaan nykymuotoiset eläkemaksut
Se ei muuta asiaa että on näennäisesti muutettu eläkemaksut osin työnantajan maksettavaksi. Ihan samalla tavoin se on työntekijän palkasta pois.
Laskin että jos jokainen itse sijoittaisi sen 800-1000e kuussa (joka nyt menee eläkemaksuihin) 25v -> 60v, potti olisi 350-400 000e 60 vuotiaana. Sillä kyllä pärjäisi loppuajan eläkeläisenä. Miksi ei voisi tehdä näin?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne meidän vanhojen maksamat eläke vakuutus maksut pitää palauttaa meille takaisin. Useimmat maksoi jo 15 vuotiaasta asti sekä veroa että eläke maksuja.
Työntekijän palkkapussista eläkemaksua on pidätetty 1.1.1993 alkaen. Sitä ennen koko potti meni työnantajan maksamana.
Vierailija kirjoitti:
En henkilökohtaisesti ymmärrä miksi minun pitäisi eläkemaksuja maksaa. Jos kerran nykyeläkeläiset ovat omat eläkkeensä maksaneet niinkuin julistavat niin ei kai heillekään sen pitäisi kuulua jos lopetetaan nykymuotoiset eläkemaksut
Se ei muuta asiaa että on näennäisesti muutettu eläkemaksut osin työnantajan maksettavaksi. Ihan samalla tavoin se on työntekijän palkasta pois.
Laskin että jos jokainen itse sijoittaisi sen 800-1000e kuussa (joka nyt menee eläkemaksuihin) 25v -> 60v, potti olisi 350-400 000e 60 vuotiaana. Sillä kyllä pärjäisi loppuajan eläkeläisenä. Miksi ei voisi tehdä näin?
Hups laskuvirhe eli pääomaa jota sijoitettu olisi sen 400 000e. Jos otetaan osakenousu huomioon oltaisiin jo yli miljoonassa. Saisi 60v lähtien monta tonnia käyttää kuussa vaikka ei saisi penniäkään yhteiskunnalta.
Nykyisellään nuo rahat puhtaasti ryöstetään nuorilta. Eläkejärjestelmä kannattaisi lopettaa kokonaan koska sillä ei ole moraalista tai muutakaan oikeutusta eläkeiän noustessa pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan eläkkeet alkoivat kertyä vasta 23 vuotiaana. Tuli tehtyä paljon melko ilmaista työtä työnantajille, kun aloitti työnteon 14 vuotiaana.
Ennen vanhaan eli 31.12.2004 saakka. 1.1.2025 alkaen eläkettä kertyi jo 18-vuotiaana tehdystä työstä. 1.1.2017 alkaen 17-vuotiaana tehdystä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähån voit ottaa jo nyt vapaaeht.eläkevakuutuksen ja nostaa sitä 62v joko kolmessa osassa tai viiden vuoden aikana työnantajasi maksaman työeläkkeen ohella. Voit aloittaa kerryttää vap.eht.eläkettä jo 15v.
Vapauttaako se minut muista eläkemaksuista? Jos ei, niin tuo on turhaa lätinää.
Ethän sinä hyvä ihminen edes maksa Suomessa eläkevak.maksu, vaan työnantajasi maksaa n. 25% palkan suhteessa, ihan samalla tavalla kuin tapaturvavakuutuksen, sairausvakuutuksen, sotu jne.
Ja sun palkasta perittävä maksu on tulonsiirto työnantajalle,.ohi kulku erä, joka hyvitetään/vähennetään sinun veroista eli erotus nolla euroa. Asian voit tarkistaa omasta veroulmoituksestasi. Eikä se kerrytä myöskään eläkettä. Senkin voit tarkistaa eläkelaskelmastasi.
Yksityisiä eläkevakuutuksia myy vakuutusyhtiöt, voit alkaa kerryttåmään niitä vaikka 10€/kl tai 1000€/kk. Ja voit nostaa kun täytät 62v.
Työnantaja maksaa eläkemaksua noin 17 % ja työntekijä 7,15 - 8,65 % iästä riippuen. Työntekijän maksama maksu ei ole mikään ohikulkuerä, joka hyvitetään kokonaan verotuksessa. Eläkemaksua ei vähennetä verosta vaan verotettavasta tulosta. Yksityistä eläkettä ei pääse enää nostamaan 62 vuoden iässä niin kuin ennen vaan vasta alimmassa eläkeiässä.
Työntekijän eläkemaksu vuonna 2026 on 7,3 %. Erillisiä ikärajoja ei enää ole.
En halua maksaa enää euroakaan palkastani eläkemaksuja. Miksi haluaisin, kun en tule koskaan enää näkemään rahoja? Sijoittaisin rahat mielummin itse, niin ehkä olisi jopa mahdollisuuksia päästä työelämästä pois joskus.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa.Mulla oli palkka ihan loppuaikoina töistä n1600 netto.Asumiseen meni kolmasosa palkasta kun oli vielä lainaa.Ei mulla ois kyllä ollut sijoittaa mitään 800-1000 euroa kuukaudessa.Ja yhtään isompaa palkkaa työnantaja tuskin ois maksanut mitä tes-palkka oli.Hemmetin tyytyväinen oon eläkesysteemiin että nämä puolestani huolehtivat ja sijoittavat että saan sen mediaanieläkkeen 45 työvuodrn jälkeen.Hieman on sijoituksissa rahaa mutta mikään sijoitusguru en todellakaan ole.
Minusta eläkettä tulisi saada vai jos on tehnyt lapsia tähän maahan ja niin että perheelliset myös pääsisi aiemmin eläkkeelle. Perheettomille kovemmat eläkemaksut ja 70v eläkeikä. Samoin julkiset palvelut maksaisi enemmän perheettömille.
Vierailija kirjoitti:
Minusta eläkettä tulisi saada vai jos on tehnyt lapsia tähän maahan ja niin että perheelliset myös pääsisi aiemmin eläkkeelle. Perheettomille kovemmat eläkemaksut ja 70v eläkeikä. Samoin julkiset palvelut maksaisi enemmän perheettömille.
Tällainen syrjiminen ajaa perheettömät ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa lapsia vaikka kuinka haluaisivat.
Mun mielestä tän vois jotenkin kytkeä myös siihen, kuinka paljon on lapsia. Koska toisin kuin ennen tyhmästi ajateltiin (tai vallassa olleet miehet ajatteli), syntyvyys on tältäkin kannalta tärkeää. Lopputulos on tämä, kun sitä ei ole arvostettu ja naiset voivat valita myös sellaista, mitä arvostetaan (muutenkin kuin äitienpäivän sanahelinällä).
Ja tämä kotihoidon tuen poistohan vie vielä enemmän tuohon suuntaan, koska ei äidit vaistonvaraisesti halua laittaa ihan pieniä lapsia päiväkotiin, vaan parempi jättää lapset tekemättä (tai sitten pitäisi olla jo hyvässä hedelmällisessä iässä eli nuorena merkittävät säästöt).
Eli myöhemmin eläkkeelle, jos ei ole lapsia eli ei myöskään lapsenlapsia, joiden kanssa olisi tarve autella.