Kirkosta eroaminen on kovassa nousussa. Mistä johtuu?
Kirkosta eroaminen on viime päivinä lisääntynyt selvästi. Eilen kirkon jätti yli 200 suomalaista, ja kova tahti on jatkunut tänään. Keksiikö joku syyn tälle?
Katselen tilastoa täältä: https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/
Kommentit (66)
Onhan sitä ihan turha maksaa kun suurin osa ei edes usko noihin kirkkojuttuihin. En ymmärrä miksi joku haluaisi maksaa kirkollisveroa. Et saa sitä vastaan yhtikäs mitään. Hautapaikat ym joudut kuitenkin maksamaan vaikka kirkkoon kuuluisit. Onneksi omat vanhempani olivat viisaita eivätkä uhranneet mua mihinkään uskontohömppään. Mieluummin ryyppään senkin summan edestä.
Syy Kristillisdemonien fassaripolitiikssa. " Sen minkä olette tehneet yhdelle näistä pienimmistä..."
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukisin eurollakaan pappien loisteliasta ökyelämää ja asemaa yhteiskunnallisessa eliitissä? En löydä tähän ainoatakaan järjellistä syytä.
Nyt sulla menee sekaisin Suomi ja Venäjä.
Aloittaja, valehteletko tahallasi? Kirjosta eroaminen on lisääntynyt lievästi, ei hurjasti eikä paljon, muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa ei tämänkään vertaa. Kristinsukolla on edelleen vahva sija ihmisten elämässä, myös täällä vapaamielisessä pohjolassa.
Mulle se oli puhtaasti kustannuskysymys. Olen itsekin ollut diakonia-avun tarpeessa, eikä mulla ole ylimääräistä, joten erosin jo pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmenen vuotta jatkuneiden joukkoeroamisten taustalta löytyy useassa tapauksessa kirkon toiminta valkoihoista suomalaista kohtaan vuonna 2015 ja sen jälkeen.
Tuona kohtalon vuotena kirkko hylkäsi suomalaiset ja otti suojatikseen muukalaiset.
En anna tuota tekoa koskaan anteeksi ja iloitsen sydämen pohjasta jokaisesta eronneesta ihmisestä.
Toivottavasti koko paska kirkko tuhoutuu omaan paskuuteensa.
Ja tuhoutuuhan se, itsetuhomekanismi on jo käynnistetty.
Mutta miksi juuri viime päivinä kirkosta eroaminen on ryöpsähtänyt? Onko otsikoissa ollut jotain tuohon viittaavaa? Tätä pohdin.
T. AP
Viime viikolla uutisoitiin että Päivi Räsänen jarruttaa eutanasia-aloitetta valiokunnassa. Ehkä se?
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmenen vuotta jatkuneiden joukkoeroamisten taustalta löytyy useassa tapauksessa kirkon toiminta valkoihoista suomalaista kohtaan vuonna 2015 ja sen jälkeen.
Tuona kohtalon vuotena kirkko hylkäsi suomalaiset ja otti suojatikseen muukalaiset.
En anna tuota tekoa koskaan anteeksi ja iloitsen sydämen pohjasta jokaisesta eronneesta ihmisestä.
Toivottavasti koko paska kirkko tuhoutuu omaan paskuuteensa.
Ja tuhoutuuhan se, itsetuhomekanismi on jo käynnistetty.
Irja Eskolan toiminta sai minut eroamaan kirkosta.
Jos ihmisiä ei pakkoliitettäisi tähän aavikko kulttiin, suomessa kirkkoon kuuluvien prosenttiluku olisi yksi numeroinen.
Minulla katkesi kamelinselkä siinä kohtaa kun piispan kaapuun sonnustautunut nainen jakoi palkintoa 15-vuotiaalle pojalle homoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukisin eurollakaan pappien loisteliasta ökyelämää ja asemaa yhteiskunnallisessa eliitissä? En löydä tähän ainoatakaan järjellistä syytä.
Nyt sulla menee sekaisin Suomi ja Venäjä.
Sinulla on ilmeisesti päässyt unohtumaan piispojen takavuosien viinalaskut.
Itse mietin eroamista lähinnä rahan kannalta. Maksan joka vuosi kuulumisesta laitokseen josta olen melko vieraantunut. Koen että Jumalaa lähemmäksi en pääse seurakunnan kautta, koska en nykyään enää jaksa ihmisiä. En käy kirkossa edes jouluna. Osaan kyllä virret ja liturgiat ulkoa, mutta yhä useammin en saa saarnoista mitään elämääni. Tuntuu että papit joko hymistelee aivan joutavista tai keskittyy epäolennaisuuksiin kuten siihen mitä mieltä ovat homoista tai naispapeista. Kirkon pitäisi olla vallankumouksellinen voima ihmisten elämässä joka ajaa rakastamaan jokaista lähimmäistä heidän kansallisuudesta, ihonväristä tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Myös luonnosuojeluun pitäisi ottaa vahvemmin kantaa. Sen sijaan tehotaloutta harrastavat itsekin metsissään luonnosta välittämättä.
Ihminen voi uskoa ilman kirkkoon kuulumista ja säästää vuodessa verot muuhun tarpeelliseen.
Noin 60% kansasta ei vielä ole ymmärtänyt erota kirkosta, aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä ihan turha maksaa kun suurin osa ei edes usko noihin kirkkojuttuihin. En ymmärrä miksi joku haluaisi maksaa kirkollisveroa. Et saa sitä vastaan yhtikäs mitään. Hautapaikat ym joudut kuitenkin maksamaan vaikka kirkkoon kuuluisit. Onneksi omat vanhempani olivat viisaita eivätkä uhranneet mua mihinkään uskontohömppään. Mieluummin ryyppään senkin summan edestä.
Maksatko kuitenkin mielelläsi Yle-veroa nähdäksesi punapropagandaa?
Kirkko voisi selkeemmin arvostella israelin toimia Gazassa. Uskoisin että tämä puhumattomuus on syynä kirkosta eroamisiin.
Vierailija kirjoitti:
Syy Kristillisdemonien fassaripolitiikssa. " Sen minkä olette tehneet yhdelle näistä pienimmistä..."
Oletko tullut ajatelleeksi, mitä sinä teet haukkuessasi ja nimitellessäsi täällä muita asiattomasti? Luuletko olevasi parempi ihminen näin? Onko sinun halveksuntasi parempaa kuin ministerien, jotka parhaansa mukaan hoitavat maan asioita rajallisilla resursseilla, jotka heille on jätetty?
joitakin kymmeniä enemmän kuin normipäivänä eronneita, voi johtua vaikka jonkun perähikiän kirkkoherran yksittäisestä päätöksestä, vaikka että joku rakennus myydään tai joku toiminta lopetetaan, tuohon siis ei tarvita mitään valtakunnallisia uutisia siitä kun Räsänen on avannut suunsa tai vastaavaa
Johtuu siitä että Raamattu ei ole totta, vaan tavan ihmisten kirjoittama tavallinen kirja.
Vihreät pilasi kirkon tuomalla sinne syntisen hömöstelyn?
Suomen pilasivat tuomalla vieraan kulttuurin, elintason kustannukset pilasivat tuomalla ilmastohörhöilyt, koulujen juhlat pilasivat.....jne lista on lähes loputon.
Monella kirkosta eroaminen ei ole rahakysymys, vaan taustalla on kirkon toiminta.