Tunnetko yhtään yli 65 vuotiasta joka käy töissä?
Missä ammatissa jaksaa painaa duunia vanhanakin?
Kommentit (98)
Tiedän muutaman terveydenhuollon alalla ja kuten yllä, tekevät muutaman vuoron sieltä täältä. Sopivasti vaihtelua ja vähän lisätuloja mutta ei heistä kukaan haluaisi tehdä kokoaikatyötä. Eikä jaksaisi. Eräs amiksen opettaja teki töitä niin pitkään kun sai eli 67v saakka. Sen jälkeen piti lopettaa. Kuulin että jatkoi keikkaillen toisessa oppilaitoksessa ainakin vuoden. Siinä vaiheessa puoliso tuli eläkeikään ja tais työt jäädä. Entinen naapuri oli töissä sen reilun pari vuotta yli alimman eläkeiän. Ensimmäinen vuosi meni saikulla, seuraava vuosi ja vähän yli osin saikulla, osin töissä. Oikeasti töitä ei tehnyt oikeastaan hetkeäkään. Lähinnä hyväksikäytti ilmaista terveydenhuoltoa eli aika oli varattu eri tarkoitusta varten joka päivälle. Isompi firma jossa oma työterveys niin oli mahdollista. Työkaverit oli ihan kypsiä pelleilyyn ja lopulta työnantaja sai pakotettua eläkkeelle. Ei olisi halunnut jäädä, tietenkään.
Toiset ammatit ovat sellaisia että esimerkiksi keikkailu tai projekti kerrallaan sitoutuminen on mahdollista. Toisaalta taas moni ammatti ja työpaikka ei taivu sellaiseen, lisäksi fyysinen ja raskas työ kuormittaa aivan eri tavalla. Tähän kuuluu usein myös erilaiset fyysiset vammat kuten voimakkaat kulumat mitkä pitkälti estää työnteon. Näistä töistä myös maksetaan vähiten joten lisäkuukausien eläkekertymälle olisi käyttöä.
Itse olen jotain tältä väliltä. Eläkeikä muutaman vuoden päässä enkä todellakaan aio tehdä päivääkään pitempään töitä kuin on pakko. Päinvastoin, pyrin olemaan ansiosidonnaisella mahdollisimman pitkään ennen eläkeikää. Tästä päästäänkin seuraavaan isoon ongelmaan eli kysymykseen mistä työpaikat ja kuka aikoo palkata kuuskymppiset töihin. Minä sain yt-neuvotteluissa monoa enkä ole omalta alalta asiantuntijana töitä löytänyt. Ikäsyrjintä nääs. Onnisti lopulta ja sain pätkätyötä suorittavalta tasolta. Tämä ei ole työ jota tehdään eläkeikään asti, saati sen yli. Sen verran raskasta ja jokaisella pitempään näitä hommia tehneellä on pahoja kulumia yms.
Tunnen. Valtion virastoissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIedän joo useita. IT-alalla erikoisasiantuntijan tehtävissä ovat.
Erikoista. Mä kun juuri kollegan kanssa mietin, että ehkä on IT-alalla mennyt vähän liian kovaksi muutostahti ja stressi, kun ihmiset tuntuu katoavan alalta jo 40-50 v välillä. Varsinkin jos on sellainen perus koodinvääntäjäkonsultti eikä esim. johtoasemassa. Tosi yllättäviä alanvaihtoja ihmiset tekee, kuka ryhtyy taksikuskiksi tai isännöitsijäksi, kuka menee hoitoalalle.
"Katoavat alalta"
Voi pyssy ja puukuulat. Katoavat joo kun tulee kenkää yt-neuvotteluissa eikä ikäsyrjinnän takia löydy enää alalta töitä. Kukaan ei vaihda mukavaa ja hyväpalkkaista it-hommaa taksikuskin työhön jollei ole pakko. Noh, Siperia opettaa teitäkin ja huomaatte miten metsässä olitte päättelyittenne kanssa.
Parikin sukulaista 68 v hoitoala ja 69 v. opettajan sijaisuudet.
En, olen nyt 61 vuotta ja ollut nyt yli 8 vuotta työttömänä, enkä tod. mene enää töihin.
Tiedän yhden rekkakuskin joka tekee töitä vaikka ollut jo useamman vuoden vanhuuseläkkeellä. Kaiken lisäksi kuljettaa vaarallisia aineita. Mielestäni sellaisessa ammatissa pitäisi olla hyvin tarkka ikäraja ja se voisi olla normaalia eläkeikää alempi
No kohta tunnetaan kaikki joku, kun eläkeikä nostetaan 70 w
Vierailija kirjoitti:
Mun isä tekee. Hän on insinööri, jolla on monia kansainvälisiä patenttejakin elektroniikka-alalta. Eläköidyttyään hän perusti kahden kollegan kanssa insinööritoimiston. Mutta hänelle ura on aina ollut intohimo, häntä ihan aidosti kiinnostaa tutkia ja suunnitella niitä juttuja.
Ei ihme että menee huonosti kunidioottiinsinööriteiymmärräkuolla.
Tunnen vaikka kuinka monta, mm. itseni ja puolisoni. Ja kollegoita paljon, itse asiassa ani harva on jäänyt nuorempana pois työelämästä.
Tunnen yhden seitsemänkymppisen, joka ihan mielellään ja vapaaehtoisesti jatkaa työelämässä edelleen. Mikäs siinä, mutta ei kaikista tuohon ole. Pitäisi ihmisen halutessaan saada elämänsä ehtoopuolella nauttia ihan vaan vapaa-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lääkäriä. Toinen 69, toinen 74.
Ei ihme että hoitovirheitä tapahtuu nykyään niin paljon, loputlääkäritonniitämutiaisia tai virolaisia jotka ei puhu tai ymmärrä Suomea hyvin.
Naapurin bussikuski on eläkkeellä, mutta painaa töitä melkein täyspäiväisesti kun keikkaa riittää.
Isäni heitti keikkaa yhdelle elintarvikealan yritykselle yli 8-kymppisenä. Ei toki ollut vakiduunissa siellä, mutta meni pyynnöstä konsultoimaan ain tarpeen mukaan. On nytkin 9-kymppisenä niin hyvässä kunnossa, että voisi jatkaa hommia siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne. Suurin osa heistä on sen verta sairaita että eivät pystyisi.
Minun vanhempani jäivät eläkkeelle 62-63 vuotiaina hyväkuntoisina. 65-vuotiaina pyöräilivät vielä 60-100 kilometrin päivälenkkejä, kun kiersivät pyörällä maakuntaa kesäisin. Heillä oli vielä mahdollisuus harrastaa hyväkuntoisena eläkepäivinä. Eli huono kunto ei haitannut elämää eläkepäivillä. Toisin taitaa käydä minulle, jos tuo eläkeikä nostetaan, koska minä tulisin jäämään 7 vuotta vanhempana eläkkeelle kuin vanhempani.
Mikäs siinä kun on terve.
Eikä ole esim. tuki-ja liikuntaelinsairauksia.
Ei kaikki pääse terveenä eläkkeelle.
Joillakin työeläke alkaa työkyvyttömyyseläkkeellä.
Huono kunto on eri asia. Se johtuu huonoista elintavoista.
Minä 56v. olen nyt monisairas työtön. Selkäsairaus todettiin kun olin 30v. Keski-ikäisenä tuli lisää sairauksia. Krooniset kivut alkoi 2007.
Vierailija kirjoitti:
No kohta tunnetaan kaikki joku, kun eläkeikä nostetaan 70 w
Kuka ihme näitä vanhuksia palkkaa ja mihin? Julkisellekko kaikki laitetaan?
kaksi lääkäriä ja yksi -koulutukseltaan erikoissairaanhoitaja-kätilö ja tekee nyt 72v kosmetologin työtä ja niitä tehtäviä mikä vaatii sairaanhoitajan koulutuksen. hänkin kouluttautuu koko ajan- suolistohommista alkaen-
ja joo muutama yliopistotyypin. mutta en yhtään duunaria tai suorittavaa työtehtävää tekijäänsä- ovat selkäsairaitakin jo 55vja muita vaivoja, pallolaajennusta -yms yms. johan sana 65--- vanhuuseläkkeelle kertoo milloin alkaa vanhuus.
mutta okke- jos virkamies siisti sisätyö, aivojumppaa ollut ikänsä- tehköön työtään. mutta 75 vuotias kirurgi- no ehkei... ne turvallisuustekijätkin, suorituskyky-reaktionopeus heikkenee, tuottavuus- elle ole ollut älykkö koko elämänsä- proffa tms--- ihan jo uudenoppiminen tavisrivitoimistotyöntekijällä heikkenee.
yleinen uupumus.
kokonaisvaltainen tarkastelu- kuinka kuormittavaa on henkilön elin-ikä ollut. erot, muutot, kuolemia, väkivaltaa, köyhyyttä,
sosioekonominen asema, psykososiaaliset tekijät, ekonominen statut, kognitiivisuus jne. mikä on mahdollisesti kuluttanut- syönyt ihmistä- ns kansankielellä---ollut kova elämä..
hyvää ja toiveikasta syksyä teille kaikille- just- sulekkiiii
Tunnen ainakin kaksi, itseni ja kollegan. Akateemisessa ammatissa, valtio maksaa palkan. Itsellä tulee pian 67 täyteen ja siihen aion lopettaa päivätyöt. Fyysisesti vielä jaksaisi, mutta kyllä huomaa että ajatteluelin ei ole enää entisessä kunnossa. Kokemuksella on tähän asti selvitty, mutta työnteko muuttuu epämiellyttäväksi ja virhealttiiksi kun järki takkuaa - tässäkin hommassa sitä joutuu jonkin verran käyttämään. Aion kyllä jatkaa vielä pari vuotta samassa kausiluonteisessa keikkatyössä, jota olen tähänkin asti o.t.o tehnyt. Valtion kapeasta leivästä ei ole kovin ihmeellistä eläkettä kertynyt, joten vähän suolarahoja täytyy lisäksi saada.
En kyllä tunne.
Isäni kuoli syöpään 63 vuotiaana.
Nykyinen esimieheni on sairaslomalla 62 vuotiaana. Vakava sairaus, ei tietoa tuleeko takaisin.
Äitini on 62 ja valittaa, kuinka ei jaksa tehdä töissä mitään.
Isäpuoleni on samanikäinen, sairaseläkkeellä koska huonosti hoidettu diabetes on vienyt molemmat jalat.