Eläkeiän nosto tulee heikentämään Suomen taloutta, etenkin kotimainen kulutus laskee
Jos eläkeikä nousee 70 vuoteen niin moni työntekijä alkaa jo nuorena säästää ja sijoittaa osan palkastaan turvatakseen työelämästä poisjäännin ennen 70 vuoden ikää. Näin tekevät monet jo nyt ja suunnittelevat työelämäsät poisjäämistä säästöjen turvin 50-60 -vuotiaana.
Säästäminen on pois kulutuksesta eikä aikaisin työelämästä jäävä työntekijä tuota yhteiskunnalle verotuloja. Varsinainen eläke jää myös pienemmäksi eikä verotuloja tule myöskään eläkkeeen verotuksesta.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto olisi parempi ratkaisu kuin eläkeiän nosto.
Eläkekatto on hyvä idea jos myös rajoitetaan maksettavia eläkemaksuja. Jos olet jo kerryttänyt vaikkapa 3000 € eläkkeen niin eläkemaksuja ei tarvitse enää maksaa.
Se että itse on maksanut oman eläkkeensä, on harha. Jos niin olisi niin ei valtion velkaantumista yritettäisi suitsia eläkeiän nostolla. Miljardeja menee eläkkeisiin valtion rahaa.
Oikeisto valittaa veroista ja takavarikoi ihmisten kerryttämät eläkkeet viideksi lisävuodeksi. Se on varkautta jos mikä.
Vierailija kirjoitti:
Eiks ihmisillä sit oo koko ajan enemmän rahaa kulutettavaksi kun käyvät töissä.
Miksi ihmiset kävisi töissä vain sen takia että voi kuluttaa eläkkeellä enemmän? Yleensä siinä iässä on suurimmat hankinnat jo tehty. Eikä sitä jaksaisikaan kuluttaa samalla tavalla kuin nuorena.
"Sosiaalietuuksilla ihmisiltä on viety motivaatio tehdä töitä ja tämä on meidän taloutemme perusongelma"
Höpö höpö. Suurin osa ihmisistä kyllä haluaa elää paremmin kuin kaupungin kuutiossa minimituloilla punalaputettuja tuotteita ostellen.
Ainoa tilanne jossa sosiaaliturva maksaa yhtään anteliaammin on se aika kun ihmisellä on lapsia elätettävänä. Ja silloin se raha on siis tarkoittetu takaamaan niille lapsille säällinen elämä, ei sen aikuisen elintasoon sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kovin moni, jos mielekästä työtä on tarjolla. Aika harvalla 60-vuotiaalla, puhumattakaan viisikymppisistä, on niin hyvää eläkekarttumaa ja säästöjä, että omaehtoisesti jäisivät 5-20 vuodeksi elämään omalla kustannuksellaan.
Mulla on tähän asti kertynyt 1050e eläke. Ollut työtön muutaman vuoden ajan. Ei ole säästöjä.
50+
Juu, mutta saat tukia.
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto valittaa veroista ja takavarikoi ihmisten kerryttämät eläkkeet viideksi lisävuodeksi. Se on varkautta jos mikä.
Jep. Olen aina ihmitellyt miten jo maksussa oleviin eläkkeisiin ei voi koskea omaisuuden suojaan vedoten mutta sen eläkkeen saamisen voi kuitenkin ongelmitta lykätä aina vain kauemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kovin moni, jos mielekästä työtä on tarjolla. Aika harvalla 60-vuotiaalla, puhumattakaan viisikymppisistä, on niin hyvää eläkekarttumaa ja säästöjä, että omaehtoisesti jäisivät 5-20 vuodeksi elämään omalla kustannuksellaan.
Mulla on tähän asti kertynyt 1050e eläke. Ollut työtön muutaman vuoden ajan. Ei ole säästöjä.
50+
Niinhän tuossa käy että osa tekee töitä vielä 70 eli ne joilla ei ole säästöjä ja osa jää eläkkeelle 60 vuotiaina ainakin osittain eli vähentää työntekoa huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt ensin pääsisi töihin...
Eikö sinunkin näkökulmasta ole kuitenkin huonompi, mitä kauemmin joudut työttömyysputkessa notkumaan?
Heti kun kuulin uutisen tuli mielipuoleen, että säästän pörssiin kaiken palkasta laskujen jälkeen. Mitään tavaraa tai palveluja en osta. Autolla ajan vähemmän jne. Tämä hyydyttää taloutta eli käy päin vastoin kun tollot poliitikot luulevat. Liki 70 vuotiaista ei ole työelämässä mitään hyötyä. M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kävisi töissä vain sen takia että voi kuluttaa eläkkeellä enemmän? Yleensä siinä iässä on suurimmat hankinnat jo tehty. Eikä sitä jaksaisikaan kuluttaa samalla tavalla kuin nuorena.
Tämä on totta. Maksa ja sydän ei enää kestä tonnin kuluttamista baareihin viikonloppuna. Niin ja vielä taksimaksut ja yöpymiset.
Eläkeiän nosto tulee kalliiksi myös lisääntyvien sairaslomien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Heti kun kuulin uutisen tuli mielipuoleen, että säästän pörssiin kaiken palkasta laskujen jälkeen. Mitään tavaraa tai palveluja en osta. Autolla ajan vähemmän jne. Tämä hyydyttää taloutta eli käy päin vastoin kun tollot poliitikot luulevat. Liki 70 vuotiaista ei ole työelämässä mitään hyötyä. M41
Tämä tollo-sanan käyttö kertoo ettei sinulla ole edes arvo-osuustiliä.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hölmö talousteoria. Eläkeiän nosto kasvattaa taloutta sen 67-70-vuotiaiden ikäluokan palkkojen verran.
Ai kun nuo ovat sairauslomilla 90% työajasta, eivät tuota mitään ja työnantajat taistelevat konkurssin partaalla.
Ja tämän takia joka toinen koulusta valmistunut saa odotella 5-10 vuotta sitä ensimmäistä työpaikkaa, kun paikat pidetään varattuina näille sairaille?
Että nyt talouslaskemia pöytään, jotka tämän osoittavat järkeväksi??????????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-ajan arvoa ei voi mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tollo-sanan käyttö kertoo ettei sinulla ole edes arvo-osuustiliä.
On. Osakesäästötili löytyy myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa hölmö talousteoria. Eläkeiän nosto kasvattaa taloutta sen 67-70-vuotiaiden ikäluokan palkkojen verran.
Ei nosta jos nämä ihmiset jäävät pois työelämästä "omille eläkkeille". Moni myy omaisuuttaan ja säästää kulutuksesta.
Tuskin monikaan jäis.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiän nosto tulee kalliiksi myös lisääntyvien sairaslomien vuoksi.
Ei tule. He ketkä pystyvät tekemään töitä pitkään ovat myös todella hyväkuntoisia. Mihin aikaan kulkee marathon, meneekö cooper alle 12 minuutin.
Olen suositellut vanhuuden varalle säästämistä ihan jokaiselle. Mitä nuorempana aloittaa, niin sen parempi.
Kukaan ei voi ennustaa omaa terveyttään eikä työkykyään. Kuka tahansa voi päätyä jo nuorena eläkeläiseksi. Työkykynsä voi menettää vaikka onnettomuudessa, jolle ei itse mahda mitään.
Itse menetin työkykyni auto-onnettomuudessa. Odotin risteyksessä punaisissa valoissa kun takana tullut ajoi perään jarruttamatta. Sanoi että ei huomannut punaista valoa. Se oli aika raju törmäys. Tönäisi autoni edelläni olleeseen autoon, eli tuli kaksi törmäystä. Oma autoni ja peräänajajan auto menivät lunastukseen.
Aluksi näytti siltä, että selvittiin pelkillä peltivaurioilla. Sain lyhyen sairausloman pääkivun ja niskakivun takia. Kun palasin töihin, oli työtehtävien aloittaminen hidasta ja ajattelin olevani vain väsynyt. Myöhemmin kun tuli koulutuksia uusista asioista, niin huomasin oppivani kollegoitani hitaammin. Sitten alkoi tulla muitakin ongelmia, mutta lääkäriin lähdin vasta siinä vaiheessa kun en töissä ymmärtänyt mitä minulle puhutaan. Nämä kaikki joutuivat siitä kolarista.
Parissa kuuaudessa sain päätöksen työkyvyttömyyseläkkeestä. Siitä olen iloinen, että aloitin eläkesäästämisen jo parikymppisenä. Sen ansiosta tulotasoni ei tippunut kovin paljon. Vähän on pitänyt vähentää matkustelua ja lakkauttaa pari lehtitilausta, mutta muuten olen voinut jatkaa arkea aika normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun nuo ovat sairauslomilla 90% työajasta, eivät tuota mitään ja työnantajat taistelevat konkurssin partaalla.
Ja tämän takia joka toinen koulusta valmistunut saa odotella 5-10 vuotta sitä ensimmäistä työpaikkaa, kun paikat pidetään varattuina näille sairaille?
Että nyt talouslaskemia pöytään, jotka tämän osoittavat järkeväksi??????????
Lisäksi iäkkäät työntekijät ovat myös koko ajan lomalla. Lomaoikeus jopa 40 pv. vuodessa, hoitoalalla maksi 38 päivää eli 8 viikkoa vuodessa.
50+