Olen palomies, kuka haluaa minut sammuttamaan kotiansa kun olen 69-vuotias
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko yli 65-vuotiaana selvitä vielä kuntotesteistä?
Eiköhän tuollaiset testit poisteta turhana rahanmenona.
Siinä voi olla letku hiukan liian letkeä jo...
Toki pelastuslaitoksella voi olla sinulle muutakin tehtävää kuin palojen sammuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko yli 65-vuotiaana selvitä vielä kuntotesteistä?
Ei homma eikä mikään laskea tasoa "iänmukaisesti". Niinhän tehdään jo muussa koulutuksessa yms.
Roihuava tulipalokin sitten tajuaa lennosta pienentyä 69-vuotiaalle sopivaksi tehtäväksi?
Et sitten satiiria tunnista..?
-sivusta
Jos aikuiset ihmiset maksaisivat itse terveydenhuoltomenonsa, voitaisiin eläkeikää vaikka laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sinun ongelmasi, vaan kotinsa polttaneen ongelma. Kannattaa olla tarkkana, ettei syty tulipaloa.
Tässä pitää muistaa se, että ihmisten pitää opetella muutenkin hoitamaan itse asiansa. Hampaan voi paikata kotona apteekista saatavalla setillä. Tulipaloa varten jaetaan koteihin jatkossa pieni ämpäri ja metrin pätkä puutarhaletkua. Palomiehet antavat ohjeita etänä. Jos seuraavat sairaanhoitopuolen esimerkkiä, vit*uilevat vielä sammuttamista yrittävälle asukkaalle. Ensin pitää myös pystyä todistamaan, että kyse on oikeasti tulipalosta eikä savun haju ole aistiharha.
Vierailija kirjoitti:
Voit tulla sammuttamaan paloa, mutta -pliis!- älä anna tekohengitystä!
Totta puhuen en kyllä haluaisi joutua leikkaukseen, jota suorittaa lähes 7-kymppinen kirurgi.
No mutta sillä seitenkymppisellä kardiologilla on sentään kokemusta mm pallolaajennuksista jos sepelvaltimosi ovat tukossa. Älä ole ikärasisti.
Aika harva palomies taitaa läpäistä savusukellustestin 50 vuotta täytettyään. Se ei kuitenkaan voi olla peruste päästä eläkkeelle vaan jotain muuta tehtävää pitää keksiä näille. Kunto on kuitenkin keskimääräistä paljon parempi joten tuntuun hullulta päästää hyväkuntoisia eläkkeelle nostamaan rahoja ja lomailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuiset ihmiset maksaisivat itse terveydenhuoltomenonsa, voitaisiin eläkeikää vaikka laskea.
Samaa ajattelin katsellessani terveysaseman aulaa täyttäviä vanhuksia. Muutamaa tuotiin ambulanssillakin ja siinä hoivailtiin. Jospa vaan maksaisivat oikeat kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Toki pelastuslaitoksella voi olla sinulle muutakin tehtävää kuin palojen sammuttaminen.
Aika vähissä taitaa olla ne tehtävät, jota voi palomiehen tutkinnolla tehdä ilman, että tarvitsee hälytyksille lähteä. Yleensä ne kevyemmät työt vaativat sitten esimeskolutusta, tai päällystötutkintoa.
Älä ainakaan tyrkytä itseäsi palomieskalenteriin enää tuolloin!
Palon voit tulla sammuttamaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin sinut kuin joku vapaapalokunnan hintelä 15-v. finninaama.
Nämäkö oli ainoat vaihtoehdot kun työttömiä tulee aina vain enemmän kun tekoäly valtaa eri aloja?
No jos oikeasti oli vaihtoehdot niin se finninaama sentään varmemmin muistaa kesken hälytyksen että hälytys oli ylipäätään meneillään ja minne hän on menossa.
Olet varmaan aika kakara, kun tuollaisen kommentin teit.
Voin kertoa että tuo ikäinen ei yleensä ole vielä dementikko
Tuttavani teki täyden muistitestin 93 vuotiaana ja ajoi sujuvasti Helsingissä 92 vuotiaana
Etkö oikeasti tiedä, että tietyillä aloilla on turvallisuussyistä alempi eläkeikä ja fyysinen kunto tarkastetaan säännöllisesti. Oikeestiko luulet, että se tulee muuttumaan? Mitä saat näistä jankutusaloituksista?
Sinusta ei taida olla mihinkää työhön henkisen kunnon mukaan mitattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin katsellessani terveysaseman aulaa täyttäviä vanhuksia. Muutamaa tuotiin ambulanssillakin ja siinä hoivailtiin. Jospa vaan maksaisivat oikeat kustannukset.
Ovat kyllä ehtineet maksaa niitä ennalta veroina jopa 50 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sinun ongelmasi, vaan kotinsa polttaneen ongelma. Kannattaa olla tarkkana, ettei syty tulipaloa.
Tässä pitää muistaa se, että ihmisten pitää opetella muutenkin hoitamaan itse asiansa. Hampaan voi paikata kotona apteekista saatavalla setillä. Tulipaloa varten jaetaan koteihin jatkossa pieni ämpäri ja metrin pätkä puutarhaletkua. Palomiehet antavat ohjeita etänä. Jos seuraavat sairaanhoitopuolen esimerkkiä, vit*uilevat vielä sammuttamista yrittävälle asukkaalle. Ensin pitää myös pystyä todistamaan, että kyse on oikeasti tulipalosta eikä savun haju ole aistiharha.
Onnettomuuspaikallekin voisivat antaa etänä ohjeita. Hae sorkkarauta ja rälläkkä Rautiasta. Väännä se pelti auki. Älä nyt itseäsi revi siihen reunaan halvatun tumpelo. No niin, irrota se loukkaantunut. Ei sen o väliä miten sen maahan mätkäytät. Ei mutta sun piti varoa sen niskoja. Nyt tekohengitä. Sinne veren sekaan vaan puhallat nyt. Miten niin kuollut? Jatkat nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti tiedä, että tietyillä aloilla on turvallisuussyistä alempi eläkeikä ja fyysinen kunto tarkastetaan säännöllisesti. Oikeestiko luulet, että se tulee muuttumaan? Mitä saat näistä jankutusaloituksista?
Sinusta ei taida olla mihinkää työhön henkisen kunnon mukaan mitattuna.
Palomiehillä ei ole alansa takia muita alhaisempi eläkeikä.
(en ole AP)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ovat maksaneet huomattavasti vähemmän kuin kuluttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin veroja maksanut koko aikuisikäni.
pelastajilla on pakolliset kuntoisuustestit. emme näe 70v järjestyspoliisina tai pelastajina, emmekä liioin rakennusalan käytännön töissä - rakennustyömaa ei ole myöskään turvallisuusnäkökulmasta se oikea paikka esivanhukselle. siksi on nyt määritelty 65v vanhuus- sanalla painotus- vanhuuseläke.
moni jo 50 v vetelee rajamailla mitä tulee terveyteen sikäli jos on tehnyt ruumiillista työtä.
marginaalisesti jokin siistin sisätyön- tutkija- virkamies saattaisi selviytyä. mutta leikkaava lääkäri- on siinä ja siinä.
tuottavuus, turvallisuus, reaktionopeuden isokin heikentyminen.
bussikuskit- mahdollinen sairauskohtaus kesken ajon- lentoliikenne jne.
pelastajilta vaaditaan erityistä kuntoisuutta- jota 70v ei ole ollut itkään aikaan, vaikka peruskansalasena kotikutoisena on muka ns jess ok- mutta se ei riitä palvelukseen. työtovereidenkin turvallisuus on isossa osassa.
Ei ole tarkoitus, että ihmiset ovat töissä 70-vuotiaaksi vaan tarkoitus on, että jäävät työttömäksi ja siten eläkkeestä tulee pienempi.