Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan järjetön tämä nykyinen systeemi että lääkäri hoitaa vain yhden vaivan kerrallaan. Siis jos sulla on nielu ja korva kipeä, joudut

Vierailija
07.10.2026 |

Varaamaan uuden ajan jotta lääkäri kurkkaa korviin koska tulosyy on palan tunne ja kipu nielussa. 

Näin esimerkin laatiakseni. Ajat ovat myös lyhyitä ja kiire käsinkosketeltavaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono esimerkki, koska se pidä paikkaansa 

Vierailija
2/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ehtii 15–20 minuutissa katsomaan molemmat ja lähettää laboratorioon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin lääkärissä kipeän jalan kanssa. Oli toinenkin vaiva, johon olisin kysynyt apua, niin lääkäri vastasi minulle että "olen valmistautunut keskustelemaan vain tästä jalastasi". Eikä antanut minun kertoa toisesta vaivasta. Kävin sitten toisella lääkärillä sen takia. Ei järjen häivääkään. 

Vierailija
4/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin pitää. Kerran oli kurkku aivan vtun kipeä ja kysyin samalla,mistä voisi johtua särky silmän takana. Eipä tuntunut tohtoria kiinnostavan vaikka noihan voi olla yhteydessä toisiinsa.

Vierailija
5/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on konsulttien markkinoima systeemi. Sama systeemi myytiin ruotsalaiseen julkiseen terveydenhuoltoon aikoinaan. Siinä käynnit näkyvät suoritteina ja tehokkuutena. Siis se, että pilkotaan yhden ihmisen viiden vaivan hoito viiteen eri kartoitukseen ja hoitotoimenpiteeseen. 

Vierailija
6/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin pitää. Kerran oli kurkku aivan vtun kipeä ja kysyin samalla,mistä voisi johtua särky silmän takana. Eipä tuntunut tohtoria kiinnostavan vaikka noihan voi olla yhteydessä toisiinsa.

Oliko aloituksessa mainintaa särky silmän takana? 

Vierailija
7/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös yksi vaiva per yksi käynti, vaikka toinen vaiva olisi vain reseptin pyytäminen ihottumaan. Lisäksi odotusaulassa on vain muutama ihminen ja ei mitään kiirettä missään, verrattuna yksityislääkäriin jossa paljon ihmisiä ja tehokasta toimintaa.

Vierailija
8/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on konsulttien markkinoima systeemi. Sama systeemi myytiin ruotsalaiseen julkiseen terveydenhuoltoon aikoinaan. Siinä käynnit näkyvät suoritteina ja tehokkuutena. Siis se, että pilkotaan yhden ihmisen viiden vaivan hoito viiteen eri kartoitukseen ja hoitotoimenpiteeseen. 

Järjellä ajateltu tuosta on tehokkuus kaukana, että jokainen vaiva vaatii oman ajan. Tehokkaampaa olisi niputtaa esim. 3 vaivaa samalle käynnille. Voisi myös auttaa siihen, ettei terveydenhuolto olisi niin ruuhkautunut koko ajan.

Vierailija
9/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin lääkärissä kipeän jalan kanssa. Oli toinenkin vaiva, johon olisin kysynyt apua, niin lääkäri vastasi minulle että "olen valmistautunut keskustelemaan vain tästä jalastasi". Eikä antanut minun kertoa toisesta vaivasta. Kävin sitten toisella lääkärillä sen takia. Ei järjen häivääkään. 

Lääkärit ovat jostain käsittämättömästä itse hyväksyneet tämän tavan toimia. Vaikka viisautta on, ei välttämättä järkeä. 9

Vierailija
10/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä se etteivät ole googlanneet etukäteen diagnoosia. Lääkäreiden ammattitaito etenkin tk:ssa tuota tasoa 

Vierailija
11/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös yksi vaiva per yksi käynti, vaikka toinen vaiva olisi vain reseptin pyytäminen ihottumaan. Lisäksi odotusaulassa on vain muutama ihminen ja ei mitään kiirettä missään, verrattuna yksityislääkäriin jossa paljon ihmisiä ja tehokasta toimintaa.

Vaikka ihottumareseptin pyytäminen tuntuu nopealta, lääkärin täytyy silti varmistaa diagnoosi, tarkistaa mahdolliset yhteisvaikutukset muiden lääkkeiden kanssa ja tehdä kirjaukset potilastietoihin.

Vierailija
12/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Miula oli nilkka sökönä ja kyselin voisiko samalla reissulla katsoa kainalossa olevaa luomea jota liivit hiersi.

Lääkärin vastaus kuului "Tällä käynnillä on tarkoitus katsoa nilkkaa,sinun täytyy varata uusi aika luomenpoistoon". Just.  Siihen olisi mennyt 2min jos olisi miun kainaloon vilkaissut! Ei mikään ihme että terveydenhuolto ruuhkautuu..

Vierailija
13/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti pitää paikkaansa.

T. saman kokenut. Menin arvauskeskukseen näyttämään epäilyttävää luomea ja turvonnutta imusolmuketta. Lääkäri katsoi vain luomen, koska olin vain pelkällä 5 min luomen näyttämisajalla. Pyysi varaamaan uuden ajan koepalan ottoa ja imusolmuketta varten, aika olisi mennyt yli 3 kk päähän. 

Menin yksityiselle seuraavana päivänä. Otettiin koepalat ja imusolmuke ultrattiin. Tonni meni rahaa, mutta sain mielenrauhan: ei syöpää kummassakaan.

Vierailija
14/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä se etteivät ole googlanneet etukäteen diagnoosia. Lääkäreiden ammattitaito etenkin tk:ssa tuota tasoa 

Nykyään kysyvät asiaa tekoälyltä. Oikeastaan lääkärit voisi poistaa kokonaan, kerta tekoälyltä saat saman, tai paremman, vastauksen nopeammin ja tehokkaammin.

Vierailija
15/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90luvulla kun menit lääkäriin näyttämään häiritsevää luomea,sanoi lääkäri samantien että vaihdetaanpa huonetta ja poistetaan luomi. Nykyään varaat erilliset ajat näyttöön JA poistoon.

Samoin jos sinulla oli polvi turvonnut ja ihottumaa kaulassa, ehti lääkäri hyvin vilkaista molemmat.

Vierailija
16/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti pitää paikkaansa.

T. saman kokenut. Menin arvauskeskukseen näyttämään epäilyttävää luomea ja turvonnutta imusolmuketta. Lääkäri katsoi vain luomen, koska olin vain pelkällä 5 min luomen näyttämisajalla. Pyysi varaamaan uuden ajan koepalan ottoa ja imusolmuketta varten, aika olisi mennyt yli 3 kk päähän. 

Menin yksityiselle seuraavana päivänä. Otettiin koepalat ja imusolmuke ultrattiin. Tonni meni rahaa, mutta sain mielenrauhan: ei syöpää kummassakaan.

Niin, ja siis nuo jatkoajatkin olisivat olleet erillisiä: ekalla kerralla luomi ja hyvällä tuurilla sitten siitä 3 kk päästä imusolmuke.

Tuo on jo laitonta.

Vierailija
17/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet oikeassa lääkärin täytyy varmistaa diagnoosi ja siihen tarvitaan aikaa. 

Vierailija
18/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat jostain käsittämättömästä itse hyväksyneet tämän tavan toimia. Vaikka viisautta on, ei välttämättä järkeä. 9

Joo tää on aika erilaista kun vielä muutama vuosi sitten. Silloin meillä oli omalääkäri asuinalueen perusteella. Kerran olimme koko perhe lääkärissä paikan päällä, vaikka vain yhdelle oli varattu aika. Lääkäri pyysi meidät kaikki sisään, kyseli kuulumiset ja tutki meidät kaikki. 3/4 saatiin keuhkoputkentulehdus diagnoosina ja reseptit ja hoito-ohjeet matkaan. 

Nykysysteemillä olisi pitänyt varata 4 eri aikaa ja kaikkien ravata erikseen vastaanotolla. Ja luultavimmin myös eri lääkäreillä. Sillä nyt ei niin kovasti ole muuten väliä, mutta oli se kivaa kun lääkärillä oli käsitys koko perheen terveydestä.

Vierailija
19/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tarvittaisiin kipeästi lääkäriä joka kävisi ihan kaiken läpi. Kaikki vaivat. Ei niitä tarvitse heti hoitaa mutta pelkästään kokonaiskuvan kartoittaminen jo voi kertoa paljon syy ja seuraussuhteista. Esim ongelmat ruuansulatuksessa voi vaikuttaa aivoihin ja lihomiseen ja kolesteroliin ja vaikka mihin. 

Vierailija
20/34 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen tarvittaisiin kipeästi lääkäriä joka kävisi ihan kaiken läpi. Kaikki vaivat. Ei niitä tarvitse heti hoitaa mutta pelkästään kokonaiskuvan kartoittaminen jo voi kertoa paljon syy ja seuraussuhteista. Esim ongelmat ruuansulatuksessa voi vaikuttaa aivoihin ja lihomiseen ja kolesteroliin ja vaikka mihin. 

Tämähän se. Usein ne eri vaivat saattavat olla yhteydessä toisiinsa ja sitä kautta löytyisi helpommin myös oikea diagnoosi. Diagnoosin saaminen voi sen takia viivästyä kuukausia tai vuosia, kun aina hoidetaan vain yhtä oiretta kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi