Myönnän osittain tappioni tyttären työnhaun osalta
Olen 63-syntyneenä sitä mieltä ollut että aina töitä tekevälle on. Kun ei hän saa töitä 35-vuotiaana niin tein tämän cv:llä ja papereilla (tuta-inssi) hakemuksia ja niihin ei tule edes kuittausta että luettu on. Ei puhettakaan haastattelupyynnöistä. Tarkastutin vielä tekstit tekoälyllä ja mitään vaikutusta ei ole. Joskus mainitaan automaattisessa vastauspostissa että hakijoita oli X määrä, yleensä satoja, joskus tuhansia.
Onko Suomi pilalla? Miksei suht nuori ihminen voi saada edes harjoittelupaikkaa, jossa ei ole ilmoitettu palkkaa lainkaan.
Kommentit (73)
Mun veljenpoika sai todella hyvän työn (tradenomin papereilla), koska soitti pari päivää hakemuksen lähetämisestä sinne firmaan - mikä siellä henkilöstöosaston mielestä teki hyvän vaikutelman osoittaen, että nuori mies todella halusi sen paikan!
Eli soita sinä kuitenkin!
"Ei täällä ole Suomea kohta muutenkaan maahan muuton takia. Se on puhtaasti valtion tekosia. Valtio saa itse korjata sotkunsa, jos niin haluaa. Tavallinen ihminen voi muuttaa pois eikä ole mitään velkaa tätä vihaavalle valtiolle."
Lievästi jakomielistä vastustaa tänne muuttamista ja päätyä sitten itse muuttajaksi johonkin toiseen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Mun veljenpoika sai todella hyvän työn (tradenomin papereilla), koska soitti pari päivää hakemuksen lähetämisestä sinne firmaan - mikä siellä henkilöstöosaston mielestä teki hyvän vaikutelman osoittaen, että nuori mies todella halusi sen paikan!
Eli soita sinä kuitenkin!
Tekeekin todella hyvän vaikutelman, kun 35-vuotiaan äiti soittaa työpaikalle.
"Mun veljenpoika sai todella hyvän työn (tradenomin papereilla), koska soitti pari päivää hakemuksen lähetämisestä sinne firmaan - mikä siellä henkilöstöosaston mielestä teki hyvän vaikutelman osoittaen, että nuori mies todella halusi sen paikan!
Eli soita sinä kuitenkin! "
Tämä on yksi tapa erottautua mutta kyllä siinä pitää olla hyvä suustaan ja osata tehdä nopeasti vaikutus. Oma lapseni soitti ennen hakemuksen jättämistä (oli ihan oikea siihen liittyvä kysymys) ja HR-ihminen alkoi jo heti puhelimessa haastattelemaan. Sanoi sitten että laita ihmeessä hakemus. Parin päivän päästä oikea haastattelu, vielä samana päivän viesti että oli valittu. Hakijoita parisataa ja monilla suoremmin paikkaan liittyvä koulutus.
Että joskus näinkin. Mutta tuuriahan siinä on mukana.
Höpöhöpö.
Orpo kertoi että Suomessa on työvoimapula, työpaikkoja syntynyt 100 000 lisää aiempien päälle ja maahanmuuttoa pitää lisätä että hyvinvointivaltio pelastuu.
Miksi emme häntä uskoisi, varmasti tietää paremmin kuin vauva-palsta
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla mäkkäriin (Tammisto) hakijoita keittiötyöntekijäksi 1677. Että ei hanttihommiakaan voi vain ruveta tekemään jos huvittaa kuten ysärillä.
Eka työkokemukseni oli R-kioskilta, missä nykyveetit ei varmaan enää edes käy. Kysyin olisiko töitä ja aloitin kirjaimellisesti 2 päivän kuluttua. Mielestäni tuo oli maan kulta-aikaa.
Minulla on tapana herätä jo kukonlaulun aikaan. Luen kirjallisuutta ja keitän teetä. Laiha, vihervasemmistolainen, pitkä ja norja vartaloni nojaa sohvaa vasten; raajani näyttävät lukin jaloilta. Yhdessä kädessä kirja, jalat levällään, villasukat pehmeästi yllä, toisessa kädessä muki vihreää teetä tai sitten tuo toinen käsi roikkuu rentona ja sen kynnet viiltävät kevyesti lattiaa.
Kun talviaikaan parkkipaikalta alkaa näkyä valoja ja kuulua raaputusta, siirryn lasitetulle parvekkeelleni katsomaan haikeudella töihin lähtijöitä. Kello saattaa olla vasta viisi aamulla, kun näin käy. Kuuluu kova rapse ja auton murina. Lasit huurtuvat, paidaton ihoni kylmenee. Pitkä jeesustukkani sentään lämmittää olkapäitä, lapoja ja rintakehää. Painan molemmat pitkät käteni lasia vasten ja nojaan rennosti. Katselen ja tunnustelen kaikilla aisteillani sitä, miltä tuntuu olla työmuurahainen.
Heillä on kiire. He oikeastaan ovat kiire, sillä ihminen jäi kotiinsa uuden, työläisen persoonan vaihtuessa alkuperäisen tilalle. Jotkut tahtovat käynnistää autonsa voimakkaasti ja suorastaan kaahata pihasta. Toiset ajavat varovasti narskuvan hangen päällä, koska auraaja ei ole vielä ehtinyt pihaan. Auraaja tietenkin odottaa parkkipaikan tyhjenemistä. Viime vuosina autoja on jäänyt parkkiin yhä enemmän; ennen Sipilän aikakautta parkkipaikka saattoi aamuisin olla melkein tyhjä. Oli töitä, oli kannattavaa olla töissä.
Heijaan itseäni kevyesti silmät kiinni ja kuvittelen, miltä tuntuu istua hiljaa lämpenevässä autossa, hengityksen hiukan huurtaessa lasia. Miten romanttista. Tiet on valaistu oranssein valoin ja kaikkialla vallitsee lumi. Kohta nuo ihmiset pääsevät keskustan ruuhkaan. Se on huisia, aamun todellinen kohokohta.
Hyräilen King Crimsonin Epitaphia, sen haikeaa kitarasooloa. Ruuhka liikkuu, jossain bussi täättäilee. Vastapuolen bussi on jäänyt pysäkille jumiin lumeen. Se tukkii hiukan liikennettä, mutta vain yksi auto on jäänyt sen vuoksi pyörimään paikoilleen ja naista auttamaan on jo saapunut tuo kunnioitettava bussikuski. Hätkähdän tästä näystä takaisin parvekkeelleni. Se on mennyt jo aivan huuruun. Kukaan ei enää näe puolialastonta, vihervasemmistolaisen norjaa vartaloani eikä hippitukkaani. Lasin takaa heijastuu vain pitkä laiha hahmo tai tumma möykky.
Parkkipaikalla on hieno tunnelma. Yhä useampi auto lähtee liikkeelle, ja niiden valokeilat pyyhkivät huoneistoani. Päätän palata teen ja kirjallisuuden pariin. Otan ohimennen kaksi kanelikorppua mukaan.
Noin kello 8.16, juuri kun maanteillä ja toimistoissa aloitetaan varsinaiset työt, minä otan torkut. Palaan astioille vasta lounaan aikaan. Jään odottamaan työläisten paluuta taloyhtiöön, joka alkaa viimeistään kuudelta illalla. Silloin fiilistelen jälleen: tarkkailen, miten autosta astuva ihminen muuttuu takaisin itsekseen heti kotipihallaan. Ehkä lapset vilkuttavat ikkunasta, tai ehkä he ovat jo pihalla odottamassa äitiä tai isää. Minäkin olin tänään kanssasi työmatkalla, vaikka et uskoisi.
Siis sinä teit hakemuksia tyttärellesi?
Vierailija kirjoitti:
"Mun veljenpoika sai todella hyvän työn (tradenomin papereilla), koska soitti pari päivää hakemuksen lähetämisestä sinne firmaan - mikä siellä henkilöstöosaston mielestä teki hyvän vaikutelman osoittaen, että nuori mies todella halusi sen paikan!
Eli soita sinä kuitenkin! "
Tämä on yksi tapa erottautua mutta kyllä siinä pitää olla hyvä suustaan ja osata tehdä nopeasti vaikutus. Oma lapseni soitti ennen hakemuksen jättämistä (oli ihan oikea siihen liittyvä kysymys) ja HR-ihminen alkoi jo heti puhelimessa haastattelemaan. Sanoi sitten että laita ihmeessä hakemus. Parin päivän päästä oikea haastattelu, vielä samana päivän viesti että oli valittu. Hakijoita parisataa ja monilla suoremmin paikkaan liittyvä koulutus.
Että joskus näinkin. Mutta tuuriahan siinä on mukana.
Miltä tuntuu keskustella täällä yksinään? Miksi et osaa käyttää lainaustoimintoa?
Suomi on pilalla. Suhteilla kaikki menee työt. Kohta, varmaan pitää maksaa joka päivä työnantajalle että voi mennä töihin. Artisti maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen?? Sinä lähetät hakemuksia tyttäresi puolesta? :D
1/5 hyvästä yrityksestä
Ei ole kiellettyä missään lakipykälässä ja monet tekevät tätä esim. jos lapsi totaalisen lannistunut vuosia epäonnistuneesta työnhausta.
Vierailija kirjoitti:
"Ei täällä ole Suomea kohta muutenkaan maahan muuton takia. Se on puhtaasti valtion tekosia. Valtio saa itse korjata sotkunsa, jos niin haluaa. Tavallinen ihminen voi muuttaa pois eikä ole mitään velkaa tätä vihaavalle valtiolle."
Lievästi jakomielistä vastustaa tänne muuttamista ja päätyä sitten itse muuttajaksi johonkin toiseen maahan.
Näiden egoistien mielestä suomalainen ei voi ikinä olla ulkomaalainen, ei edes vieraassa maassa
Kannattaa etsiä uusia kanavia hakea töitä. CV:den lähettely pelkästään ei todennäkösesti johda mihinkään. Käytännössä jokaiseen mahdolliseen vapaaseen työpaikkaan hakee kymmeniä/satoja ihmisiä + työkkärin vaatimat huumorihaut, jotka kuormittaa laittoman paljon työnantajien työntekijän aitoa löytämistä.
Omat lapset 20+ ja ovat "joutuneet" kieltäytymään useammista vakitöistä, ku heidät otetaan huutaen töihin. Toisella ammattikoulu taustana ja toisella lukio+amk. Just nuorempi pääs oman työnantajansa johtajakoulutukseen, jossa hänestä pyritään tekemään Etelä-Suomen osaston pomo, vaikka vasta ollu 1,5v töissä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
minulle myös 73-vuotias mutsi kehoitti soittamaan suoraan työpaikkoihin. Kuulemma se antaa hyvän ensivaikutelman, jos työnhakija soittaa. Mun mielestä s-postissa mieluumin voi löhettää työhakemuksen, jossa voi kertoa itsestään ja työkokemuksesta jne. Kaiken lisäksi se jää talteen.
Mutta sen sähköpostin voi jättää lukematta.
Ei sillä, ei se soittaminenkaan enää ole tätä päivää. Todellista onnenkauppaahan se on sekin, jos siellä oikeasti kiinnostutaan yhteydenotosta. Helposti vain tokaistaan, että ei meillä nyt ole tarvetta uusille työntekijöille ja sillä siisti.
Taitaa olla paras tapa päästä töihin nykyään niin sanotusti tutunkauppaa. Pitää tuntea joku, joka tuntee jonkun jne. Oltava korvat hörössä joka suuntaan.
Ennen oli töitä, kun kaikki pikkukylätkin oli vielä eläviä. Kaikenlaisia pikkufirmoja oli vähäisissäkin kylissä ja joka kylässä pankkeja ja posti, kioskeja, baareja ja kahviloita, kyläkouluissa oli omat keittolat ja siivoojat, "paremmalla väellä" oli kotiapulainen, kerrostaloissa talonmiehet. Bussit kulki, tarvittiin kuljettajia. Posti tuli kolme kertaa päivässä, tarvittiin posteljooneja. Näitähän voisi luetella vaikka kuinka paljon, ammatteja, joita ei enää ole. Täällä meillä oli kaksi isoa tehdasta ja kaksi sahaa, nyt niitä ei ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Miksei suht nuori ihminen voi saada edes harjoittelupaikkaa, jossa ei ole ilmoitettu palkkaa lainkaan."
Harjoittelupaikkoihin palkataan yleensä nuorempia ja kokemattomampia.
Lisäksi ne harvat harjoittelupaikat on varattu opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia ap tyttäresi hakee vaan Suomesta töitä?
Koska muualla maailmaa on paikoitellen pahempikin työttömyystilanne, ja suurimmassa osassa maita maahanmuuttajia ei katsella hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa etsiä uusia kanavia hakea töitä. CV:den lähettely pelkästään ei todennäkösesti johda mihinkään. Käytännössä jokaiseen mahdolliseen vapaaseen työpaikkaan hakee kymmeniä/satoja ihmisiä + työkkärin vaatimat huumorihaut, jotka kuormittaa laittoman paljon työnantajien työntekijän aitoa löytämistä.
Omat lapset 20+ ja ovat "joutuneet" kieltäytymään useammista vakitöistä, ku heidät otetaan huutaen töihin. Toisella ammattikoulu taustana ja toisella lukio+amk. Just nuorempi pääs oman työnantajansa johtajakoulutukseen, jossa hänestä pyritään tekemään Etelä-Suomen osaston pomo, vaikka vasta ollu 1,5v töissä firmassa.
Provot olivat joskus uskottavia🥱🥱
"Miltä tuntuu keskustella täällä yksinään? Miksi et osaa käyttää lainaustoimintoa?"
Koska se ei omalla selaimellani toimi kunnolla. Kokeiltu on, usko pois.
Vai ajattelitko että en vain ole huomannut sitä isoa nappulaa siinä tai että en osaa painaa sitä?
"En tiedä mäikä lasketaan nuoreksi mutta minä en edes 22v:nä saa opiskeluihin sisältyvää pakollista harjoituspaikkaa ja valmistuminen junnaa sen takia (Aalto). Yritykset eivät siis halua edes ilmaista työvoimaa kun se sitouttaa perehdyttäjän."
Näinhän se menee. Sitten kun joku vanhempi hakee paikkaa niin se on vielä mahdottomampaa jos mahdollista.