HS: Eläkeikä 70 vuoteen ja kotihoidon tuki pois. Mietteitä?
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012323219.html
Unohtakaa unelmointa eläkkeelle pääsystä ennen kuin täytätte 70 vuotta.
Kommentit (115)
Laitetaan vain lisää kymmeniä miljardeja kehitysapuun sun muuhun vastaavaan. Olemmehan maailman sosiaalitoimisto ja meillä on varaa antaa kartano jokaisella maahan saapuvalle kunniaelätille! Minä voin tehdä töitä loppuun saakka, mutta sitä ennen pitää kaikki varallisuus saada siirrettyä lapsille, ettei vaan sosialisti kuppaa niitäkin. Soviet Finland - Happiest Idiots On The Earth!
Kyllä ne on Suomen kasvaneet puolustusmenot, jotka tän kurjuuden aiheuttavat.
Kiitokset voitte lähettää tuonne itäpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kotihoidontuki olla yhteiskunnalle edullisempaa.
Se maksetaan verovaroista, lisäksi nämä ihmiset eivät näin maksa veroja työtuloistaan.
kukas sen päivähoidon laitoksissa maksaa?
Tiedätkö paljonko se maksaa/lapsi/vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tuki pitäisi kyllä poistaa. Jos joku haluaa hoitaa lapsia kotona, sen voi hyvin tehdä omakustanteisesti.
yhtälailla päiväkodissa hoitamisen voisivat maksaa vanhemmat itse, ettei minun tarvitsisi veroina sitä maksaa, se on muuten paljon suurempi summa /lapsi kuin kotihoidon tuki.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää. Mä olen jo nyt 52-vuotiaana aika uupunut työssä, en millään jaksa 70-vuotiaaksi. Sairaseläkkeelle sitten, jos eläkeikä nousee.
Isompi juttu kuin tämä henkilökohtainen tilanne on se, että kun ei nytkään ole kaikille työpaikkoja, ja tekoäly vie yhä enemmän töitä jatkossa, niin mitä järkeä on pitää vanhat ihmiset töissä pidempään? Eikö se estä vaan nuoria pääsemästä sisään työelämään.
Tai sitten ne vanhat jää työttömiksi. Se tässä taitaa tarkoituskin olla, että saadaan ihmiset eläkkeiltä jonkun viimesijaisen toimeentulotuen varaan.
Ilmeisesti meitä vanhuksia tarvitaan tulevaisuuden työelämässä, kun nuoret ei ole oppineet perustaitoja, koska älypuhelin ja tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Säästetään urheilutuesta. Silloin ei tarvitsisi nostaa eläkeikää.
Tämä. Ei dopingnisteille rahaa.
Kilpaurheilu on joutavaa sivistymättömän kansanosan karnevaalia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksetaan verovaroista, lisäksi nämä ihmiset eivät näin maksa veroja työtuloistaan.kukas sen päivähoidon laitoksissa maksaa?
Se maksaa niin paljon, että jos vanhempien pitäisi se itse maksaa, niin päiväkodissa olisi vain lääkärien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on Suomen kasvaneet puolustusmenot, jotka tän kurjuuden aiheuttavat.
Kiitokset voitte lähettää tuonne itäpuolelle.
Ei ole. Uusimmassa Taloueselämässä on hyvä kuvaaja. Puolustusmenot ovat samaa luokkaa kuin työttömyydestä johtuvat menot. Suurin menoerä on vanhuus ja siinä arvovalinta vaikuttaa olevan vanhuuden kieltäminen, ts. pidemmät työ- ja työttömyysurat ja hoidon evääminen. Puuttuu oikeastaan eutanasia, joskin lääkärit ja hoitajat saavat jo nyt lopettaa ihmisiä ilman rangaistusta kunhan vain jättää kirjaamatta asiat.
Eikös se ole jo 70 vuotta nykyäänkin, ja ikäkausittain portaittain kasvaa tuonne. Minullakin taitaa olla n. 69 vuotta kun olen 70-luvulla syntynyt.
Eikö firmat kärsi siitä aika paljon jos 60-70 vuotiaat ovat joka toisen viikon sairauslomilla?
Ei varmaan tuo sellaista Suomi-nousuun tulosta tällä?
Vai käykö tässä niin, että kohta jokainen 60v täyttävä irtisanotaan jollain verukkeella ja käytännössä jokainen on viimeiset 10 vuotta työtön? Koska kilpailuhan kiristyy ja kiristyy ja tahtia ja tehokkuutta on lisättävä ja lisättävä?
Oppikaamme tästä se, että systeemiin ei voi luottaa.
Haluaisin nähdä myös niitä kannustimia, joilla lisätään työpaikkoja ja muutetaan työelämää niin, että siellä on mielekkäitä työtehtäviä eri ikäisille.
Nyt lisätään vain tarjolla olevaa työvoimaa puskemalla ihmisiä kortistoon. Uuden ammatin opiskelua rajoitetaan, vaikka rakennemuutos veisi työt aiemmalta alalta. Hyötyykö tästä edes elinkeinoelämä? Ihmisiä on, mutta heitä ei tarvita. Kuluttajia on, mutta heillä ei ole rahaa.
Eläkeiän pidentämisen pitäisi tarkoittaa myös uudenlaisten urapolkujen rakentamista työuran loppupäähän. Moni on ehtinyt edetä urallaan johtotehtäviin ja siellä on tavallaan jumissa sitten. Nuoremmat ei pääse etenemään ja vanhempien on vaikea palata taaksepäin vaikka olisi haluakin. Tai fyysinen kunto alkaa rajoittaa työtehtävissä suoriutumista myöhemmällä iällä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö firmat kärsi siitä aika paljon jos 60-70 vuotiaat ovat joka toisen viikon sairauslomilla?
Ei varmaan tuo sellaista Suomi-nousuun tulosta tällä?
Vai käykö tässä niin, että kohta jokainen 60v täyttävä irtisanotaan jollain verukkeella ja käytännössä jokainen on viimeiset 10 vuotta työtön? Koska kilpailuhan kiristyy ja kiristyy ja tahtia ja tehokkuutta on lisättävä ja lisättävä?
Kuvaat vallitsevaa tilaa. Nykyisin 50-vuotias on liian vanha työelämään. Käytännössä 50+ ovat automaattisesti YT-näytelmissä ja sen jälkeen heitä pyöritellään sosialistisessa systeemissä, jossa eniten tienaa tietysti sosiaali- ja työvoimabyrokratiasta elantonsa saavat (eli ne tuottamattomimmat ihmiset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksetaan verovaroista, lisäksi nämä ihmiset eivät näin maksa veroja työtuloistaan.kukas sen päivähoidon laitoksissa maksaa?
En osaa. Asta, mutta ihan varmaa on se, että ei sitä kotihoidontukea poisteta siksi, että olisi edellisempaa kuin päiväkotihoito.
Raha edellä tässä mennään.
Lisäksi ei tartte mulle rähjätä, harmittaa tuo itseäkin.
Ei mitään järkeä kun maassa on puoli miljoonaa työtöntä ja tulevaisuudessa tekoäly vähentää työn tarvetta entisestään.
Kotihoidontuen poisto todennäköisesti vain lisää kuluja. Se on paljon pienempi kuin yleistuki.
Suomessa on katastrofaalinen nuorisotyöttömyys ja Eu:n korkein työttömyystilanne. Miten siihen auttaa, että vanhat pidetään väkisin töissä? Vanhukset ekäkkeelle ja nuoret töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa. Asta, mutta ihan varmaa on se, että ei sitä kotihoidontukea poisteta siksi, että olisi edellisempaa kuin päiväkotihoito.
Raha edellä tässä mennään.
Lisäksi ei tartte mulle rähjätä, harmittaa tuo itseäkin.
ei sitä siksi poisteta, mutta on se silti edullisempaa. ilmeisesti päättäjillä yhtä huonot tiedot/laskutaito kuin sinulla.
Kotihoidon tuen poistaminen tuskin kannustaa lasten hankkimiseen. Lisäksi työttömyys pitäisi saada laskemaan 2-3 prosenttiin.
Roikottamalla ihmisiä (joilla töitä on) 70-kymppiseksi töissä ja huonontamalla nuorten (erityisti naisten) asemaa poistamalla kotihoidontuki on aivan älytöntä.
Olen pahoillani erityisesti nuorten puolesta. Olen itse elänyt laman ja siitä selvinnyt opiskelemalla ja osa-aikatöitä tehden (olin silloin onnekas). Silloin opiskelijan tukikin oli mielestäni parempi ja ostovoimaisempi. Nykyisin monella on vaikeuksia valmistua, kun työharjoittelupaikkaakaan ei löydy. Tekoäly ja YT:t vaikeuttavat työpaikan saantia. Perusta siinä sitten perhettä!
Ilmeisesti se säästää valtion kuluja kun yli 50-vuotiaat ovat 20 vuotta työttömyystuella tai toimeentulotuella ennen kuin jäävät takuueläkkeelle. Sitten näitä 50-70 -vuotiaita pyöritellään jossain työttömyyskursseilla askartelemassa. Ehkä jossain valtion virastossa tai lääkärinä voi jatkaa töitä 70-vuotiaaksi, mutta aika monella alalla se on ihan utopiaa. Pelkkä kunnosta huolta pitäminen ei vain auta kaikkia, geenit vaikuttavat myös sairastumisiin ja kulumiseen, ja kenelle tahansa voi tapahtua erilaisia onnettomuuksia joista ei enää toivu kunnolla, varsinkin nykyään kun ei pääse lääkäriin eikä saa kuntoutusta.