Isojen vauvojen äidit, kiinteiden aloittamisesta kysymys.
Meidän vauva on nyt 3 kk ja 8 kg / 65 cm (tiedän tiedän, on iso ja oli syntyessäänkin) ja pelkällä rintamaidolla on kasvanut. Nyt neuvolassa pyydettiin pohtimaan, että jos antaisi jo jotain kiinteää ruokaa, koska yöt ovat tosi levottomia ja olen miettinyt, että jos nälkä vaivaa. Vauva heräilee parin tunnin/tunnin välein syömään ja nousee aamulla klo 6. Päiväunia on vähän vaikea ottaa, koska on esikoinenkin.
Olin ajatellut luonnollisesti imettää puolivuotiaaksi, mutta jos tämä heräily jatkuu, niin alkaa ajatukset muuttua.. Maitoahan riittää, koska kasvu on noin huimaa, mutta yöt alkaa käydä raskaiksi. Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (3)
Ajattelin kyllä joka tapauksessa odottaa 4 kk asti, ja katsoa että mikä tilanne on silloin.
eikös ne tiheänimun kaudet tuu just noin kolmen kkn välein? Minulla myös neljä syntymäisoa lasta, ja tiheää imutusta tasaisin välein :)
Noihin aikoihin hyvin voi olla kyse siitä, että vauva lisää tankkaamalla maidon määrää. Ja nimenomaanhan yöimetyksellä sitä maitoa lisätään! Mä en aloittaisi vielä kiinteitä, ja musta on jopa outoa että neuvolassa sitä on suositeltu. 3kk on vielä tosi pieni ja suolisto ei ole kehittynyt. Sitkuttelisin nyt vielä ainakin sinne 4kk asti, ja voihan olla, että tilanne piankin taas helpottaa!
Meidän poika oli isokokoinen (en nyt muista mittoja) mutta täysimetin häntä kuitenkin ihan puolivuotiaaksi. Välillä tuntui että koko ajan piti olla tissiä antamassa, mutta sitten taas helpotti. Niitä tiheän imun kausia kun tulee aina välillä.
Mutta ei se puolen vuoden täysimetyssuositus turhaan ole! Jos vain mitenkään jaksat itse, anna vauvallesi pelkkää rintaa vielä! Tsemppiä! :)