Ennen syötiin valtavasti leipomotuotteita, itse slin 80-luvulla viinereitä parikin kertaa päivässä
Leipomoita oli kaupungissa joka nurkalla ja sieltä kipaistiin hakemaan niin töihin kuin kotiin. Joka palaverissa oli viinereitä ja niitä myös syötiin! Kun vanhempi väki oli kylässä, aina oli leipomosta parasta!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee raaka-aineista. Jos raaka-aineet olisi laadukkaita olisi makukin hyvä. Niin yksinkertaista se loppujenlopuksi on. En ole mikään leipurimestari mutta on ollut pakko opetella tekemään itse pikkuleivät ja keksit kun kaupan on niin huonoja, jäätelö koska kaupan jäätelöt on niin huonoja, joitain kakkuja koska en löydä ns. kuivakakuista maukkaita mistään. Jos löytyy käytän joskus pientuottajien raaka-aineita, mutta bulkkikamallakin saa aikaiseksi parempaa kuin mitä kaupassa myydään.
Se on just näin. Minä en edes tykkää leipoa, mutta kun ei ole vaihtoehtoja ei ole, jos haluaa herkutella. Kaupan tuotteet ylimakeita, heikkolaatuisia, -ton päätteisiä. Ei niissä ole voita eikä kermaa, sokerin tilalla glukoosisiirappia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sit itse tekeminen niin pitkällä että alan opetella voitaikinan, lehtitaikinan, murotaikinan ja rahka-voitaikinan tekemistä. Valmiista lehtitaikinoista ei tule lähellekään niin hyviä joulutorttuja ja olen kyllästynyt pettymään. Tavallaan itsestäänselvyys että itse tehty on parempaa, mutta silti... Jotain laatua on oikeus odottaa kun kaupasta rahalla ostaa.
Kotioloissa en lähtis yrittämään voitaikinan kaulimista. Hullun hommaa. Sunnuntailta sai vielä muutama vuosi sitten voitaikinaakin. Oli kyllä tuplahintainen lehtitaikinaan nähden, mutta hoiti hommansa ja puhtaista raaka-aineista.
t. entinen leipuri.
Mun äiti teki kasarilla itse nuo taikinat. Jouluisin torttutaikinan ja pasteijataikinan, muistan kun se kauli niitä kerroksittain ja voita väliin. Siinä oli iso homma. En oo ikinä viitsinyt opetella.
Kyllä. Työskentelin leipomossa ja yritin rajoittaa viinerinsyöntiä 1 per päivä, mutta aika pian se muuttui kahteen. Oli ne niin hyviä!
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin Napolissa koin pienen dejavun 70-luvulle, sillä siinä kaupungissa on valtavasti leipomoita.
Kaikkialla Etelä-Euroopassa on.
Ei nassuteta karkkia, sipsiä, eineksiä ja energiajuomia yksinäisenä kuten täällä. Eikä olla Euroopan lihavuustilastojen kärjessä, kuten Suomessa…
Miksi Suomessa on pilattu kaikki? Kulttuuri vedetty aivan kuralle. Miksi?
Joo, aina oli viinereitä. Ysärin alussakin söin useamman kerran viikossa viinerin tai piispanmunkin.
Näinhän se on, että itse tehtynä tulee mitä haluaa. Lusikkaleivät ja niihin kuuluva ruskistettu voi on se makuun suuresti vaikuttava juttu. Juhliin tuli paljon tehtyä niitäkin aikoinaan, enää ei tule tehtyä. Viinereitä lehti/voitaikinasta tulee vielä joskus tehtyä, päälle greemiä ja paiston kestävää marmeladi, eikä niillä ole mitään tekemistä oikean itsetehdyn taikinan kanssa.
Oltiinko silloin ylipainoisia? Mä olin kyllä lapsesta asti, synnyin 76. Nyt aikuisena en voi syödä mitään leivonnaisia, lihon heti. Vhh ruokavaliolla mennään.
Nykysin on matkittu jotain ulkomaista, mauttomia vesi-vehnäjauhokappaleita.
Minusta se olo ankeaa ja nyt on paremmin. Mutta myönnån, että viinerit oli hyviä.