Ennen syötiin valtavasti leipomotuotteita, itse slin 80-luvulla viinereitä parikin kertaa päivässä
Leipomoita oli kaupungissa joka nurkalla ja sieltä kipaistiin hakemaan niin töihin kuin kotiin. Joka palaverissa oli viinereitä ja niitä myös syötiin! Kun vanhempi väki oli kylässä, aina oli leipomosta parasta!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitten alettiin markankuvat silmissä käyttämään voin tilalla margariinia. Kerma vaihtui johonkin litkuun. Siitä se lähti. Nykyajan viinerit on pahoja.
Valitettavasti margariini tuli kehiin varhain. Ja viinerien kohdalla se oli kaikkein kauheinta transrasvaa.
Nykyään ei saa hyviä pikkuleipiä edes joulumarkkinoilta, kun mitään ei tehdä enää voihin.
Harvoin enää saa hyviä viinereitä. Ovat yleensä liian kuivakoita ja hajoavat rinnuksille haukatessa. Ovat varmaan isoissa leipomoissa tehtyjä, pakastettuja ja myyntiin sulatettuja.
80 luku oli muutenkin suomalaisten kulta-aikaa, toivon, tekemisen, optimismin ja ilon aikakausi.
Nykyisin nuo ovat kaikki mennyttä, edessä vain vääjäämätön Suomen kehitysmaistuminen ja lopulta tuho.
Jopa kaltaiseni perusoptimistisen ja eteenpäin pyrkivän ihmisen on mahdotonta katsoa ilman epätoivoa Suomen tuhotumista.
Kaik on mänt. Ei tänään, ei huomenna, ei ensi vuonna mutta lähitulevaisuudessa.
Tämän kehityskulun muuttaminen on nykyisellä keinovalikoimalla täysin mahdotonta.
ai, että haluaisin tuoreen pehmeän viinerin enkä niitä kaupan kuvia ja sitkeitä..nami.
voisi tehdä itse..
Vierailija kirjoitti:
80 luku oli muutenkin suomalaisten kulta-aikaa, toivon, tekemisen, optimismin ja ilon aikakausi.
Nykyisin nuo ovat kaikki mennyttä, edessä vain vääjäämätön Suomen kehitysmaistuminen ja lopulta tuho.
Jopa kaltaiseni perusoptimistisen ja eteenpäin pyrkivän ihmisen on mahdotonta katsoa ilman epätoivoa Suomen tuhotumista.
Tämän kehityskulun muuttaminen on nykyisellä keinovalikoimalla täysin mahdotonta.
Valitettavasti totta. Vuonna 2015 lukittiin tuhoutuminen.
Vetäjän nykyteinitkin paistopistetuotteita varsinkin, jos koulussa on pahaa ( lue terveellistä) ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vetäjän nykyteinitkin paistopistetuotteita varsinkin, jos koulussa on pahaa ( lue terveellistä) ruokaa.
Siis. . .Vetäväthän. . .ei vetäjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän vähän sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän vähän sivuun.
Persut pistää huonot leivonnaisetkin ma mujen syyksi 😄
Vierailija kirjoitti:
Mä söin wienereitä ruuaksi vuonna 1975, kun mutsi häippäs himasta eikä faija antanut ruokaa. Joskus se kysyi jurrissa, että onko mulla nälkä, mutta en silti saanut syödä. Olin kaupassa töissä arkisin koulun jälkeen sekä lauantaisin ja ostin palkallani jotain syötävää. Olin 15-vuotias.
Harvoin kenekään tarina kouraisee, mutta tämä oli tosi surullista.
Toivottavasti olet pystynyt ponnistamaan ja löytänyt paikkasi elämässä.
Siis miltä maistui ja kuinka rapea ja lehtevä koostumus oli lihapasteijoissa ja munariisipasteijoissa. MOlempia rakastin mutta tänäpäivänä niin luokattoman huonoja etten osta koskaan edes leipomosta.
Kaikki lähtee raaka-aineista. Jos raaka-aineet olisi laadukkaita olisi makukin hyvä. Niin yksinkertaista se loppujenlopuksi on. En ole mikään leipurimestari mutta on ollut pakko opetella tekemään itse pikkuleivät ja keksit kun kaupan on niin huonoja, jäätelö koska kaupan jäätelöt on niin huonoja, joitain kakkuja koska en löydä ns. kuivakakuista maukkaita mistään. Jos löytyy käytän joskus pientuottajien raaka-aineita, mutta bulkkikamallakin saa aikaiseksi parempaa kuin mitä kaupassa myydään.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti söi viinerin/pullan ja kahvia neljä kertaa päivässä. Ei muuta sitten juuri syönytkään. Kuoli 86- vuotiaana ja oli pelkästään syönyt verenpainelääkettä pari vuotta. Super hyvässä kunnossa 84- vuotiaaseen asti. Että se siitä terveellisestä elämäntavasta. Geenit on ne, jotka määrää.
Huhhuh. Äidilläsi on ollut melkoiset geenit, jos pari vuotta eli pelkillä verenpainelääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin enää saa hyviä viinereitä. Ovat yleensä liian kuivakoita ja hajoavat rinnuksille haukatessa. Ovat varmaan isoissa leipomoissa tehtyjä, pakastettuja ja myyntiin sulatettuja.
Tai sitten sellaista pullamaista taikinaa mitä ei oikein voi wiineriksi sanoa.
Nyt on sit itse tekeminen niin pitkällä että alan opetella voitaikinan, lehtitaikinan, murotaikinan ja rahka-voitaikinan tekemistä. Valmiista lehtitaikinoista ei tule lähellekään niin hyviä joulutorttuja ja olen kyllästynyt pettymään. Tavallaan itsestäänselvyys että itse tehty on parempaa, mutta silti... Jotain laatua on oikeus odottaa kun kaupasta rahalla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ei nykyään saa terveellistä ruokaa, vaan prosessoitua Puola einestä. Kurkut ja tomaatitkin tulee sieltä vakuumissa valmiiksi leikattuna.
Toista sekin oli kasarilla, kun kouluissa oli keittiöt ja siellä emännät konkreettisesti pilkkoivat lihoja ja keittelivät viillokkikanoja.
Tein jonkin aikaa kouluruokaa viime vuonna ja sitten alkoi kyllästyttää se pussien ja laatikoiden avaaminen. Kuten myös se, että olet yksin vastuussa yli 300 lapsen ruokailusta.
ohi teeman meni, mutta sen verran otti silmään tuo "terveellinen" kouluruoka
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sit itse tekeminen niin pitkällä että alan opetella voitaikinan, lehtitaikinan, murotaikinan ja rahka-voitaikinan tekemistä. Valmiista lehtitaikinoista ei tule lähellekään niin hyviä joulutorttuja ja olen kyllästynyt pettymään. Tavallaan itsestäänselvyys että itse tehty on parempaa, mutta silti... Jotain laatua on oikeus odottaa kun kaupasta rahalla ostaa.
Kotioloissa en lähtis yrittämään voitaikinan kaulimista. Hullun hommaa. Sunnuntailta sai vielä muutama vuosi sitten voitaikinaakin. Oli kyllä tuplahintainen lehtitaikinaan nähden, mutta hoiti hommansa ja puhtaista raaka-aineista.
t. entinen leipuri.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee raaka-aineista. Jos raaka-aineet olisi laadukkaita olisi makukin hyvä. Niin yksinkertaista se loppujenlopuksi on. En ole mikään leipurimestari mutta on ollut pakko opetella tekemään itse pikkuleivät ja keksit kun kaupan on niin huonoja, jäätelö koska kaupan jäätelöt on niin huonoja, joitain kakkuja koska en löydä ns. kuivakakuista maukkaita mistään. Jos löytyy käytän joskus pientuottajien raaka-aineita, mutta bulkkikamallakin saa aikaiseksi parempaa kuin mitä kaupassa myydään.
Just muistelin kanssa miten hyviä pasteijat oli ennen. Nykyään vehnäjauhot on jotenkin oudon makuisia ja ne rasvat millä pasteijat leivotaan. Jauhoihin lisätään jotain aineita säilyvyyden ja ominaisuuksien parantsmiseksi. Mutta maistuvat sitten vastaavasti huonommalta.
Nykyään on tarjolla vaan paistopistepaskaa. Pakasteita.
Silloin wiinereissä ei ollut palmuöljyä, vaan ne tehtiin paremmista raaka-aineista. Nykyisiä wiinereitä ei kannata syödä, jos arvostaa omaa terveyttään.