****Heinäkuiset rohkeasti kesäkuulle****
Hei mä ehdin ekana!
Uusi pino kesäkuulle. Kuinkahan moni muuttaa heinäkuunsa h-hetken jo tälle kuulle...
Iloista loppuodotusta meille!
Kommentit (63)
Mä olen pari päivää ollut nettipimennossa ja oli pakko lukea toukokuun pinosta useampaan kertaan Onnin viesti. Ei meinannut millään upota meikäläiseen, että jollakulla meistä heinäkuisista on jo pari kääröä käsivarsillaan. Ihanaa! Onnin viestiä lukiessa alkoi omakin synnytys tuntua paljon läheisemmältä, vaikka la onkin vasta heinäkuun loppupuolella.
Itse aloittelin pari päivää sitten ikkunoiden pesu-urakan, kun ketään muutakaan vapaaehtoista ei ilmaantunut. Tosin siinä ikkunalla keikkuessani naapurin emäntä huhuili, että enkö mitään parempaa hommaa mahani kanssa keksinyt. Pikkuhiljaa olen ikkunoita pessyt muutaman lasin kerrallaan ja on niin mukavaa kun tulee raikkaamman näköistä kotiin puhtaiden ikkunoiden ja verhojen myötä. Mikäs tässä on lomaillessa ja hommia tehdessä, kun vihdoinkin täällä Tampereen seudullakin paistaa aurinko lämpöisesti ja lapset ovat iloisia alkavasta kesälomasta. Tarvitsee varmaankin alkaa kaivamaan lasten kesävaatteita tosissaan alemmille hyllyille, kun näyttäisi se kesä helteineen vihdoinkin alkavan.
-Masuasukkiko
Ihan älyttömän nopeasti on tämä raskausaika mennyt! Täällä ei toivota kesäkuun vauvaa, sen verran myöhään heinäkuussa on laskettu aika!Mutta jännään kyllä kovasti miten teillä muilla jolla LA alkukuussa...
Tänään on aivan ihana kesäsää ja viikonlopusta tulee ilmeisesti myös lämmin - nautitaan siitä!
Hurjaa että meikäläisille voi tosiaan nyt jo alkaa " tapahtua" !
Aika kuluu tosiaan nopeasti. Oma olokin on vaan kohentunut, supistelut ovat lakanneet ja pystyn taas liikkumaan enemmän ja muutenkin olo on helpottunut - uskomatonta kyllä! Melkein jo mietin luopumista viikon kesälomasta ennen ä-lomaa mutta katsotaan nyt millaisia ilmoja kesäkuun toiselle viikolle lupaillaan.
Huomaa kyllä että alkaa pää pehmentyä " raskausdementiasta" ja ajatukset kääntyä enemmän omaan napaan. Töissä saa vuorata pöydän ja näytön muistilapuilla ja puhelinkin piippailee erilaisia muistutuksia. Autolla ajaessakin meinasin kerran unohtaa ajavani...
Ihanaa että ilmatkin viimein lämpenevät!
Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille heinäkuun odottajille!
Kirsu 32+2
Eilinen päivä vietettiin mummolassa, kun siellä on enemmän lääniä temmeltää. Siis lapsille, itse en tällä hetkellä ole kovin innokas juoksentelemaan ;).
Eilen taas ylittyi yksi näistä itse asettamistani rajapyykeistä eli eilisen aikana olisi tuplat syntyneet ja tässä sitä ollaan vielä yhtenä kappaleena. Kirsu taisi laittaa, että olo on vaan kohentunut. Minullakin sikäli, että supistelu on vähentynyt, mutta selkäkipu on kyllä tullut tilalle.
Mittasin muuten vatsan ympäryksen ja mitta näytti 101,5cm. Onkohan se paljon vai vähän? Onko kukaan muu mittaillut?
Kaikille tsemppiä tähän loppu rutistukseen! Tulkaahan taas kertomaan kuulumisia, kun ennätätte...
Peerit rv 34+4
Olen ollut viime perjantaista lähtien Hyvinkäällä osastolla. Nytkin olen vain yölomalla kotona, joten viestittelyt tänne jäävät varmasti nyt aika vähäisiksi. Verenpaineet kohosivat sen verran, että halusivat ottaa tarkkailuun. Muita oireita ei ole, joten mm. raskausmyrkytyksen suhteen ei ole hätää.
Luin rivien välistä, että pahimmassa tapauksessa joudun olemaan sairaalassa synnytykseen asti ja pääsen välillä öiksi kotiin. Päivä kerrallaan jatketaan edelleen eteenpäin. Tavoitteena on kuitenkin päästä vielä muutama viikko eteenpäin.
Sinänsä on ollut mielenkiintoista olla synnyttäjien vuodeosastolla. Olen päässyt aitiopaikalta seuraamaan vastasyntyneiden ensipäiviä ja äitien toipumista koettelemuksesta. Kaikki on ollut hyvin hallinnassa ja oma epävarmuus on karissut päivä päivältä.
Mukavaa kesäkuuta kaikille!
Taru rv 35+5
Tänään siis kävin neuvolassa normaalitarkastuksessa ja kaikki näytti olevan ok. Itse sanoin terkkarille, että mun mielestä vaavi on koko ajan ollut raivotarjonnassa, koska työntää esiin terävää peppuaan ylävatsassa ja potkiskelee yleensä vasemmalle puolelle vatsaa. Siinä sitten terkkari tunnusteli ja myönsi minun olevan oikeassa. Kuunneltiin sydänääniä ja hiukan ärsytti vauvaa tönimällä, niin johan terhakkaasti sydänäänet tihenivät. Totesi olevan terhakka tapaus ja pyysikin tytön pysymään samassa asennossa loppuun asti. Keskustelimme myös synnytyksen käynnistymisestä ja kuinka kannattaa seurata alkaako lapsivettä tulla pikkuhiljaa ulospäin, kun kaikilla se ei kuulemma tule hulahtamalla. Täällä päin ei järjestetä mitään yleistä valmennustilaisuutta, kuten aikoinaan kävin kaksosraskauden aikana, tosin naapurikaupungissa. Terkkari myönsikin, että tietenkin mua pitäisi kohdella kuten ensisynnyttäjää määrätyissä asioissa, koska mulla ei ole kokemusta alatiesynnytyksestä ja edellisestäkin sektiosta on vierähtänyt jo 11 vuotta.
Tsemppiä Tarulle sinne sairaalaan ja koitahan lepäillä. Kyllä se aika loppujen lopuksi kuluu sielläkin nopeasti ja pian on jo oma käärö sylissä, vaikka tietenkin toivon ettei vauvasi synny kovin paljon ennen la:ta.
Lämpöisiä kesäpäiviä kaikille!
-Masuasukkiko (rv 32)
Tarulle pitkää pinnaa jaksaa sairaalassa! Vaikutit kyllä tosi positiiviseslta, joten eiköhän se hyvin mene. Toivottavasti verenpaine pysyy hallinnassa eikä mitään muita oireita tule.
Mulla alkaa huomisesta viimeinen työviikko ennen kesälomaa ja siitähän mä jään sitten suoraan mammikselle. Olis vaan niin hirveesti hommaa, mitä pitäis loppurutistuksena hoitaa, kun sijainen aloittaa vasta syyskuussa. No eipähän ole mun päänsärkyni toisaalta.
Ihanaa kun on ollu hellettä, ainakin täällä Etelä-Suomessa. Kuumuuden seurauksena on vaan ollut jalat tosi kipeät ja turvonneet monena päivänä. Ei sais yhtään olla jaloillaan. No onneksi se on pientä...
Soittelin just Kelaan, kun en ole saanut vieläkään äitiyspäiväraha ja -pakkauspäätöstä. Raha-asiat ehtii kyllä myöhemminkin, mutta pakkaus olis kiva saada jo. Oletteko kaikki muut jo saaneet omanne? Olen varmaan ensimmäinen äiti Suomessa, joka ei ehdi saada pakkausta ennen kuin vauva on jo syntynyt...grrrr... Sain siis arvauksen, että saattaa tässä vielä joitakin viikkoja mennä.
Sori, jotenkin ollut pinna kireällä viime aikoina. Voi kun pääsis jo lomalle, eikä tarvis hilata itseään liikkeelle joka aamu väkipakolla. Voisin vaan nukkua kaiket päivät...
Perjantain ultrassa todettiin, etteivæt vauvat olleet kahteen viikkoon kasvaneet lainkaan ja siitæ sitten suoraan leikkauspøydælle. Kaksosemme syntyivæt 1.6 (eli minusta tuli tosiaan kesækuinen ja vain hieman Onnin jælkeen synnytæn) 1,7 kg:n ja 2,1 kg:n kokoisina (hieman ikæænsæ næhden pieninæ, kun olivat nælkææ næhneet kaksi viikkoa).
Olen ekaa kertaa kæymæssæ kotona rintapumpun voimin. Kesækuu menee ihania kaunokaisiamme rintaa syømææn opettaen Lillehammerin sairaalan vauvojen teholla. Kaikki on oikein hyvin ja vauvat kasvaa, mutta heidæn pitææ oppia imemææn - ja minun pumppaamaan :).
Nimetkin olemme jo pæættæneet. Meillæ on nyt siis kolme lasta (KAHDEN VUODDEN SISÆLLÆ!): Rudolf Sisu, Adolf Alvar ja Sylvi Iines.
Jaksua loppurutistukseen kaikille! Palaan lukemaan kuulumisiamme mahdollisimman pian.
kunpavauva ja KOLME lasta
Kumpavauvalle ja perheelle onnittelut. Hienoa, että kaikki on nyt hyvin! Milläs viikolla teidän vaavet nyt sitten syntyivät? Ja tulehan kertoilemaan vielä kuulumisia jahka ehdit ja jaksat.
Tarulle jaksuja sairaalalepoon. Toivotaan, että saat vielä viikkoja kasaan!
En tiedä mitä oikein meinaa, kun nivusista tai tuosta sisäreisistä välillä vihlasee oikein huolella. Liekö vauva työntää päätä alaspäin ja jokin hermo jää väliin vai mistä kysymys... Muuten vointi hyvä ja auringosta nautitaan.
Tsemppiä kaikille, etenkin turvotuksesta kärsiville, tähän kuumuuteen!
Peerit rv 34+6
Oikein paljon onnea koko Kumpavauvan perheelle ja tsemppiä sairaala-aikaan! Ikävä kuulla, että vauvaojen kasvu oli pysähtynyt, mutta onneksi nyt kaikki kuitenkin hyvin ja vauvat saavat parasta mahdollista hoitoa!
Myös Tarulle tsemppiä sairaalassa oleskeluun! Toivon tosiaankin, että mahdollisimman moni pääsee sinne laskettuun aikaan saakka, tai ainakin mahdollisimman lähelle sitä! Lohduttavaa kuitenkin, että kaikilla on sen verran viikkoja takana, että synnytyskään ei ole mikään paha juttu enää...
Hienoa, että voitte kaikki hyvin, vaikka pienokaisesi syntyivätkin näin aikaisin:):):) Olettekin nykystandardin mukaan jo varsinainen suurperhe. Ajatella, että jo kahdella heinäkuisella on nyytit sylissä...
Täällä vaihteeksi hyvä päivä, ihanaa kun tulee viikonloppu ja sen jälkeen enää neljä työaamua... Mulla o neuvola iltapäivällä, tulen kertomaan sitten kuulumisia.
T. bb76 rv 32+3 (muistaakseni, alan mennä jo laskuissa sekaisin)
Onnea kaksosille ja vanhemmille Norjaan!
Tarulle jaksamista sairaalaan.
Muille voimia loppurutistukseen.
Itse menin töihin vanhaan työpaikkaani pariksi viikoksi (kun opiskelussa alkoi kesäloma), että saisin tutkimustyötäni eteenpäin pikkuriikkisen. Tänään on viimeinen päivä ja suuntaan sitten vanhempieni luo muutamaksi päiväksi ennen kotiin paluuta. Nyt ei oikein suju täällä töissä, kun eilen yllättäen työpaikalla odotti aamulla käsittämätön maalihuurujen haju, kun tekevät remonttia. Piti sitten lähteä kokonaan pois ja tulla illalla uudestaan. Tänään odotti sama homma, vaikka oli jo sovittu, että maalaamista jatketaan vasta viikonloppuna. Tekee mieli käydä vetämässä maalaria ja sen pomoa korville!!! Pitäisi saada työni jonkinlaiseen pakettiin ennen poistumista äippälomalle, mutta ei täälä voi olla eli poistun kohta paikalta.
Neuvolaan en ole päässyt yli kahteen viikkoon kun olen toisella paikkakunnalla. Lääkärineuvolaan menen kun palaan kotiin. Ainakin vauva liikkuu hyvin, joten eiköhän kaikki ole kunnossa. Painonnousu alusta lähtien on ollut vain n. 8-9kg ja siitä olen aivan ihmeissäni! Olo on siis ollut odottavaksi loistava. Pieniä selkäkipujahan ei lasketa...
Kesäterkuin oikku
Minulla kävi onnellisesti: uusi lääkitys paransi tilannettani niin paljon, että pääsin sairaalasta kotilomalle ensi torstaihin asti! :) Ensi to onkin jo rv 37 täynnä ja vauva täysiaikainen.
Pitemmittä kirjoituksitta hauskaa viikonloppua.
Taru rv 36+1
Onnittelut Kunpavauvalle ja koko perheelle. Onneksi kaikki kuitenkin sujui hyvin ja ajoissa huomasivat tuon, etteivät vauvat kasva. Toivottavasti pian saatte pienokaiset kotiinne. ONNEA!!!
Tarullahan oli hyviä uutisia. Hienoa ettei sinun tarvitsekaan nyt siellä sairaalassa maata, kyllä se aika varmasti kotona menee nopeammin kuin sairaalassa.
Mulla oli kans tänään neuvola ja nythän siellä saa alkaa käymään sitten vkon välein. Painoa oli tullut nyt 2vkossa 2kg, mutta kun oli se pahoinvointihässäkkä niin ei terkka sanonut mitään noin suuresta lisäyksestä. Massun sf-mitta oli kasvanut 2vkossa 3cm eli nyt oli 35 ja maha on kuulemma kyllä ihan täys vauvaa. Hemppa oli hyvä ja rautalääkityksen saa lopettaa. Verenpaineet tosin olivat hieman kohollaan, joten nyt täytyy olla tarkkana, jos alkaa raskausmyrkytysoireita ilmaantumaan. Turvotusta on hieman jaloissa, mutta muuten on ihan sika hyvä olo. Olenkin tässä miettinyt, että onko tämä nyt jotain tyyntä myrskyn edellä, kun olo on hyvä vaikka onkin ollut tällaiset helteet. Olen oikein hyvin jaksanut makoilla tuolla pihalla ja nauttinut auringosta oikein urakalla.
Hauskaa viikonloppua kaikille ja hyviä vointeja¿.
t. Joalin rv36+3
Tuplasti onnea Kunpavauvan perheelle!!! Mahtavaa, että teilläkin kaikki meni hienosti vaikka hieman ¿etukäteen¿ tulivatkin. Nautinnollisia päiviä pikkuistenne parissa ja rutistus pirpanoille =)
Täällä nautitaan kotona vauvantuoksuisesta arjesta ja tämä on IHANAA!!! Ihan varmasti joka ikisen oksennuksen ja kolotuksen arvoista. Aluksi sairaalassa tuntui hurjalta, että masu oli poissa. Kaikki tapahtui niin pian ja vähän turhan aikaisin, että itsekään siihen ei ollut valmistunut. Uskomatonta, mutta tuota mahaa on välillä hirmuinen ikävä! Tietysti ihanaa katsella masusta tulleita asukkeja ja ehdottomasti on hienoa, että vauvat ovat voineet todella hyvin eikä mitään ongelmia ole ollut. Joka ikinen päivä tuolla keskolassa kuuli hurjia tarinoita ihmiselon alkutaipaleista ja tosi pikkuisia näki paljon, se on sydäntä raastavaa. Joka ikinen päivä olen ollut kiitollinen siitä, että pääsin näin pitkälle viikoissa ja vauvat ovat olleet terveitä ja hyvinvoivia! Hirmuisen kova pala silti oli aina lähteä sairaalasta ja jättää lapset sinne, mutta nyt on ihanaa kun ovat kotona. Ainoastaan voimat ovat pikkuisillamme vielä vähissä ja syöminen on heille vielä välillä raskasta. Välillä menee helposti ¿ateria¿ pullosta ja rintaakin syövät hyvin, mutta välillä tuota nenämahaletkua tarvitaan. Tuolla ne tuhisevat makkarissa ja aina sinne on ihana mennä niitä katselemaan eikä pusuttelusta tai halittelusta meinaa saada tarpeekseen. Nyt on pakko ryhtyä tuohon lehmäleikkiin ja sitten pullottamaan lapsukaisten maitoja valmiiksi¿
Kaikille oikein ihania odotuspäiviä! Nauttikaa masuistanne ja sinnitelkää turvallisille viikoille. Käyn varmasti ahkerasti kurkkimassa mitä täällä rintamalla tapahtuu, mutta koska kuten varmaan arvaatte kädet on täynnä töitä ja unetkin jäävät hieman vähiin niin kuulumiset voivat olla tiukassa¿
Terkuin erittäin onnellinen Onni
Vertaan tilannettani Onnin tilanteeseen ja norjalainen systeemi tuntuu kyllæ æærimmæisen imetysmyønteiseltæ. Minua tai vauvoja ei lasketa kotiin ennen kuin imetys sujuu niin ettæ vauvat syøvæt kaikki ateriansa rinnoista. Meitæ ei siis læhetetæ pullojen tai sondien kanssa kotiin. Nyt olen ihan lyhykæisellæ kotilomalla pumpun kanssa leikkiækseni hieman esikoisen kanssa (hænellæ on æitiæ kova ikævæ!). Yhteiskunnalle tulee kyllæ hirmuisen kalliiksi makuuttaa minua ja vauvoja keskoslassa viikkotolkulla ja antaa yksityiskohtaista imetysopastusta, mutta olen siitæ æærimmæisen kiitollinen - etenkin jos imetys kohta alkaa sujua. Isompikokoinen poika on jo parhaimmillaan syønyt 16 milliæ per ateria, mutta Sylvi vetelee vasta viiden millin annoksia. Annokset kuulemma suurenevat, kun vauvat kasvaa ja jaksavat imeæ pidempææn. Se motivoi jaksamaan sairaala-arkea. No, onneksi ruoka sairaalassa on hyvææ ja minulla on oma huone ;).
Paljon terveisiæ ja voimia kaikille! Antakaa vauvojen kasvaa masussa ;), niin imetyskin sujuu sitten melkein kuin itsestææn.
kunpavauva
PS. Onni, osaatko jo tuplaimettææ?
Kuulostaa hyvälle systeemille tuo Norjan malli pitää äitikin sairaalassa hoitamassa vauvoja. Luulisi sillä konstilla ainakin pääsevän hyvään alkuun imettämisessä.
Mukava lukea Onnin ja Kunpavauvan vauvakuulumisista, mutta omani toivon sinnittelevän ainakin heinäkuun puolelle, mulla kun la on vasta 30.7. Vauva tuntuu voivan ihan hyvin masussa, ainakin liikkumisen perusteella, nytkin hikka tuntuu vaivaavan. Olen muistellut kuinka kaksoset aikoinaan liikkuivat ja minusta tuntuu tämä tyttö olevan liikkuvampaa sorttia, tosin eiväthän kaksoset tietenkään mahtuneet kovin paljoa liikkumaankaan.
Tänään tuli vihdoinkin Kelan päätös äitiysavustuksesta, joten odottelen lähiaikoina postin noutokorttia, jotta pääsen hiplaamaan uutta äitiyspakkausta.
Mukavia kesäpäiviä kaikille!
-Masuasukkiko
Ja ihanaa kuulla että Onnin tuplatkin voivat hyvin ja ovat kotona! Ja hienoa ettei Tarunkaan tarvinnut jäädä enää sairaalaan.
Minä odottelen myös kiihkeänä Kelasta päätöstä ja äitiyspakkausta. Johan se on kuukauden siellä ollut, liekö tavallista tällainen odottelu.
Tänään olen viettänyt ensimmäistä kesälomapäivää auringosta nautiskellen. Ensi viikolla alkaa virallinen ä-loma mutta päätin ottaa tähän alle yhden lomaviikon. Onnistuin polttamaan raparperipiiraankin aivan mustaksi kun keksin kesken piiraan paiston häipyä autoa pesemään... aivan järkyttävää tämä raskausdementia!
Jotenkin ei edes vielä tajua että ei ole menossa töihin pitkiin aikoihin. Vatsan sisällä on hurjasti elämää ja poika potkii ja möyrii välillä aivan vimmatusti. :)
Aurinkoista kesäkuun jatkoa kaikille!
kirsu 33+4
Muiden vauvauutiset ja siis syntymät saavat ihon aivan kananlihalle, ja kun uskaltautuu ajattelemaan, kuinka lähellä oma synnytyskin on, niin mua ainakin jopa jännittää! Ihanaa on pestä ja silittää vauvalle vaatteita ja laittaa paikkoja häntä varten kuntoon, mutta silti vielä vauvan kotiin tuleminen tuntuu utopistiselta ja hurjalta ajatukselta.
Teidän muiden kuulumisia on ihana lukea, vaikka en ole ehtinyt omiani juuri kirjoittelemaankaan. Nyt raskaudessani on ilmenneet ekat negatiiviset seikat. Tähän asti on menty ihan positiivisissa huuruissa, mutta nyt nilkat on tosi turvonneet ja kipeätkin iltaisin. Tuntuu että tukisukatkaan ei tarpeeksi auta ja vettä juon jatkuvasti. Hirveät limput nuo jalat! Kengistä menee jalkaan enää väljät sandaalit ja pistokkaat...lenkitä niillä sitten koiraa! Myöskin yöllinen heräily ja käsien puutuminen (outoa? Onko muilla?) on välillä aika väsyttävää. Kai silläkin on tarkoituksensa, osaa sitten vauvan kanssa heräillä öisinkin helposti kun nyt jo siihen tottuu.
Tänään hain äitiyspakkauksen ja täytyy sanoa, että se on kyllä ihana. Pidän kovasti tämän vuoden väreistä ja olen tosi tyytyväinen pakettiin kokonaisuudessaan. Taisi olla yksi body-potkari -yhdistelmä, jota vähän katsoin pitkään värinsä puolesta. Vihreät ja beiget, luonnonvalkoiset on ihania. Mullakin kesti Kelassa hakemuksen käsittely melkein kuukauden, ehdin jo kärsimättömänä sitä käydä kyselemässäkin ;) ja seuraavana päivänä päätös olikin tehty! 1½ viikkoa päätöksestä tuli sitten tuo paketti.
Pikkuinen potkiskelee kovasti, etenkin iltaisin oikein innostuu myllertämään niin että isä ja äiti saavat silmät suurena ihmetellä koko mahan liikkumista :)
Parasta mahdollista vointia kaikille,
Inka76 (34+2)
mutta mä ainakin toivon, että meidän vauveli siirtäisi tuloaan tälle kesäkuun lopulle, tosin ihan vielä ei tarvitse tulla. Mä kävin eilen kätilön kanssa synnytyssuunnitelma keskustelun ja kieltämättä alkoi jännittämään ja tulla pieni paniikki. Tämä on kyllä odotettu ja rakastettu lapsi, mutta silti tuleva pelottaa ja kauhistuttaa ihan hirveästi. Hirveän nopeasti on aika mennyt ja viime kesä ajattelin vielä, että tuleeko meille ikinä omaa pientä nyyttiä ja nyt sen aika on todella lähellä, pelottavan lähellä.
Viikonlopuksi luvattu lämpimiä kelejä joten nautitaan niistä nyt, kun jatkossa ei välttämättä ehditä:)
Onnille vielä sen verran, että toivottavasti saatte pikku nyytit pian kotiin ja vauvojen tuoksujen arki koittaa teillä kotona.
t. joalin rv 35+3