Listataan tapauksia joissa mies on varastanut naisen saavutuksen
Minulle tulee mieleen ranskalainen kirjailija Colette, jonka työt hänen miehensä varasti ennen kuin kirjailija rohkaistui hakemaan eroa. Muistakin tapauksista olen kuullut. Miksi nuo miehet ei tee omia saavutuksia? Tuleeko niistä liian vaatimattomia?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Moni menestynyt ja historiaankin jäänyt mies on tehnyt yhteistyötä vaimonsa tai naispuolisen avustajansa kanssa, mutta saanut yksin kaiken kunnian.
Niin on. Olen miettinyt onko Runebergeillä voinut olla jotain tuommoista. Fredrikahan kirjoitti myös.
Vierailija kirjoitti:
Moni menestynyt ja historiaankin jäänyt mies on tehnyt yhteistyötä vaimonsa tai naispuolisen avustajansa kanssa, mutta saanut yksin kaiken kunnian.
Nykyään mm. tiedetään miten Alvar ja Aino Aalto tekivät yhteistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä on paha nyhjästä
Näitä on todella paljon, mutta tässä kommentissa juuri todistetaan kyseisen ilmiön olemassaolo: miehet haluavat että historia kuuluu heille, ja historia on muodostettu mieskeskeisesti. Se että joku mies myöntäisi vaimonsa avoimesti vaimonsa auttaneen olisi ko. miehelle häpeä. Katsokaa vaikka ihan Muumipappaa, toki hänen kirjallisiin ansioihinsa ei kukaan puuttunut. Entä Hedy Lamarr, yksi maailman kauneimmista naisista ja nero, kuka tässäkin saa kunnian esim. radioteknologian keksimisestä? Tai pariskunta Marie Curie? Myös lukuisat kirjailijat.