Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyys - Oletteko päässeet edes haastatteluihin?

Vierailija
04.10.2026 |

Hakemuksia tullut lähetettyä varmaan jo satoja ihan ojankaivajasta esimiestehtäviin, oman alan hommista muihin hommiin ja edes haastatteluihin ei pääse. Hakijoita keskimäärin 100-300 paikasta riippumatta ja valehtelematta.

Kysymys kuuluukin että oletteko päässeet edes haastatteluihin, koska itsestä tuntuu että edes sinne asti ei selviä vaikka kuinka osaaminen matchaisi ja olisi ollut räätälöity hakemus.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemasi määrä ja tehtävät kuulostaa siltä, ettet ole tehnyt selkeetä strategiaa millaista tehtävää haet ja mihin sinulla olisi parhaiten annettavaa?

Itse olen ollut nyt 2,5kk virallisesti työtön ja olen ollut haastattelussa 7 eri positioon, suureen osaan päässyt jatkoon ja vielä kahdessa mukana. Hakenut vajaa 50 tehtävää, joista osa "laitan nyt tuonnekin varuiksi cv:n".

Oletko pohtinut hakemuksia rekryävän tahon vinkkelistä, mitä lisäarvoa toisit heille? He näkevät cv:stä kokemuksesi ja toivottavasti sen, mitä olet aiemmissa saavuttanut/tuonut taloon,ja hakemuksella sinun pitäisi kyetä näyttää toteen ja vakuuttaa miten pystyisit osaamisellasi ja persoonallasi tuoda samaa arvoa uuteen organisaatioon.

Olisiko joku tuttu, jolla voisit luetuttaa hakemuksesi tai hyödyntää jotakin "cv-klinikkaa"? Ainakin ytk kassalla on vaikka mitä koulutusetuja missä voi kehittää myös työnhakemistaitoja ja varmaan liitoillakin vastaavia.

Pakkohaun takia on haettava 4 paikkaa kuukaudessa eikä kaikilla aloilla ole yhtään avointa paikkaa kuukaudessa, joten hakemusta laitetaan sen mukaan, mitä paikkoja sattuu olemaan, usein ihan eri aloille, kuin omalle. Työnantaja katsoo sitten, että eihän tällä ihmisellä ole alan koulutusta eikä työkokemusta.

Vierailija
42/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko varmoja, että hakemuksenne rakenne on oikea? Useinhan uutisoidaankin juttuja tyyliin: "Tiina ei saanut edes kutsuja haastatteluihin. Muutti yhden asian hakemuksessaan ja heti tärppäsi".

Uutisoidaan joo mutta se ei tarkoita että ne uutiset olis totta, tyhmiin ihmisiin sattuu nyt toikin propaganda uppoamaan, todellisuudessa vaikka olis kuinka paras hakemus ja cv ek silti takeita ettå pääsis edes haastatteluun asti. Kyllä täytyy olla naiivi että uskoo Iltalehtien ja hesareiden propagandajuttuja. 

Että jos sulla ei toimi, niin kenellä muullakaan ei voi toimia. Eikä se paras cv välttämättä ole se, joka on kirjoilla paras, vaan se joka on oikein muotoiltu.

No kerroppa sitten miten "oikeinmuotoillaan"? Monihan käyttää nyt tekoälyä apuna enkä puhunut itsestäni niinkuin valheellisesti oletit, puhuin yleisellä tasolla jos toi sanamuoto sulle tuttu. 

Olen eri kuin aiempi kirjoittaja, jolla vastasit, mutta netistä löytyy tietoa muotoiluun, sanavalintoihin ja sun muihin. Lisäksi työkkäristä voit pyytää apuja.

Netissä on todella paljon tietoa ja vinkkejä.  Pelkästään tekoälyllä ei kannata tehdä hakukirjettä eikä CV:tä. Rekrytoijat tunnistavat sen heti ja jatkoonpääsyä on hyvin epätodennäköistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusalalla on hirveen kivat työllistymismahdollisuudet just nyt. Ja näihin hommiin ei CV:tä viilaamalla haeta. 

Keväällä kävin viimeksi tekemässä töitä, vuokrafirman kautta pääsin. 

Vähiin on jäänyt työt 2023 jälkeen.

Vierailija
44/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hae ammattiapua siihen CV:n kirjoittamiseen. Jokuhan siinä tökkii jos ei ikinä pääse haastatteluun.

Vierailija
45/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nykyajan työhakemushomma on mennyt ihan pelleilyksi. Siinä asiat pitää kirjoittaa ylihienosti ja liioitellen. Totuuden mukaista olisi kirjoittaa esim. "Toimenkuvassani olen pitänyt asiakkaisiin yhteyttä sähköpostin välityksellä". Mutta ei. Se pitää mutoilla tyyliin: "Toimenkuvassani olen varmistanut asiakkaiden kanssa mutkattoman kommunikoinnin sähköisiä viestijärjestelmiä käyttämällä, joista minulla onkin vankka kokemus".

Vierailija
46/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nykyajan työhakemushomma on mennyt ihan pelleilyksi. Siinä asiat pitää kirjoittaa ylihienosti ja liioitellen. Totuuden mukaista olisi kirjoittaa esim. "Toimenkuvassani olen pitänyt asiakkaisiin yhteyttä sähköpostin välityksellä". Mutta ei. Se pitää mutoilla tyyliin: "Toimenkuvassani olen varmistanut asiakkaiden kanssa mutkattoman kommunikoinnin sähköisiä viestijärjestelmiä käyttämällä, joista minulla onkin vankka kokemus".

Molemmat lauseet on puhdasta geneeristä liirumlaarumia. Näitä ei pitäisi viljellä lainkaan. Tämmösillä lauseilla ei varmasti pääse jatkoon. 

Konkretiaa peliin. Esim. vähän tähän tyyliin: "Olen ratkonut asiakkaiden ongelmia sähköpostilla, antanut yksityiskohtaisia ohjeita vastaamalla nopeasti ja varmistamalla, että ratkaisu toimii. Asiakkaat ovat kiittäneet täsmällisistä ohjeista ja nopeasta reagoista."

Vierailija
47/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistattelua työttömille ja kiusantekoa kun pitää väkisin vääntää niiiin paras CV ja hakemus ja silti tulee bumerangina takaisin: et pääse haastatteluun, et ole etsimämme henkilö, kiitos mielenkiinnostanne hakemaanne työpaikkaa kohtaan. 

Valittaminen ei auta yhtään. Mitä osaat tehdä ja mitä haluat tehdä työksesi? 

Olen eri kuin ap ja työelämässä mutta tosielämä on eri asia kuin pyöriä median fantasioissa että muuta tää ja tää juttu niin pääset haastatteluun asti, kaverinikaan joka ollut työttömänä jo kohta 5 vuotta ei kelvannut edes työkkärin kautta työkokeiluun eli suomennettuna edes ilmaiseksi ei kelpaa vaikka olis kuinka paljon työkokemusta alalta. 

Faktaahan on se että robotiikka ja tekoäly syrjäyttää suurimman osan töistä ja jäljelle jää ne matalapalkka alan duunit ja niistäkin kova kilpailu kuka saa ja että on riittävät tunnit. 

Tekoälyä ei pidä pelätä vaan sitä kannattaisi alkaa pikaisesti opiskelemaan tai jäät jälkeen kaikesta.

Vierailija
48/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Aah, taas saa ottaa lasin skumppaa! Kiitos Kolmas jo tänään🤗

(Olen luvannut itselleni joka kerta, kun koku täällä möläyttää "menkää töihin", skumppalasin)

Taidat olla uusi palstalla. Projektisi on hengenvaarallinen jo lyhyellä tähtäimellä. 

Vierailija
49/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemasi määrä ja tehtävät kuulostaa siltä, ettet ole tehnyt selkeetä strategiaa millaista tehtävää haet ja mihin sinulla olisi parhaiten annettavaa?

Itse olen ollut nyt 2,5kk virallisesti työtön ja olen ollut haastattelussa 7 eri positioon, suureen osaan päässyt jatkoon ja vielä kahdessa mukana. Hakenut vajaa 50 tehtävää, joista osa "laitan nyt tuonnekin varuiksi cv:n".

Oletko pohtinut hakemuksia rekryävän tahon vinkkelistä, mitä lisäarvoa toisit heille? He näkevät cv:stä kokemuksesi ja toivottavasti sen, mitä olet aiemmissa saavuttanut/tuonut taloon,ja hakemuksella sinun pitäisi kyetä näyttää toteen ja vakuuttaa miten pystyisit osaamisellasi ja persoonallasi tuoda samaa arvoa uuteen organisaatioon.

Olisiko joku tuttu, jolla voisit luetuttaa hakemuksesi tai hyödyntää jotakin "cv-klinikkaa"? Ainakin ytk kassalla on vaikka mitä koulutusetuja missä voi kehittää myös työnhakemistaitoja ja varmaan liitoillakin vastaavia.

Pakkohaun takia on haettava 4 paikkaa kuukaudessa eikä kaikilla aloilla ole yhtään avointa paikkaa kuukaudessa, joten hakemusta laitetaan sen mukaan, mitä paikkoja sattuu olemaan, usein ihan eri aloille, kuin omalle. Työnantaja katsoo sitten, että eihän tällä ihmisellä ole alan koulutusta eikä työkokemusta.

No juu, totta että 4 "tehtävää" pitää kuitata työnhakuun liittyen. Ne ei tartte olla ilmoitettuja paikkoja, vaan esim avoimia hakemuksia firmoihin tai vaikka puhelu vanhalle kollegalle että olisiko tiedossa tekijätarpeita. 4 paikkaa/kk on vuositasolla 50. 

Myös kannattaa olla aktiivinen rekryfirmoihin ja jos linkedia käyttää niin sinne tiedot ja profiili kuntoon, rohkeasti verkostoitumaan erityisesti oman alan rekrytoijiin ja firmoihin ja päättäjiin.

Vierailija
50/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lauseet on puhdasta geneeristä liirumlaarumia. Näitä ei pitäisi viljellä lainkaan. Tämmösillä lauseilla ei varmasti pääse jatkoon. 

Konkretiaa peliin. Esim. vähän tähän tyyliin: "Olen ratkonut asiakkaiden ongelmia sähköpostilla, antanut yksityiskohtaisia ohjeita vastaamalla nopeasti ja varmistamalla, että ratkaisu toimii. Asiakkaat ovat kiittäneet täsmällisistä ohjeista ja nopeasta reagoista."

Ihan yhtä geneeristä soopaa tämäkin 😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
51/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun olin työttömänä noin kerran kuussa pääsin haastatteluun, ja työn sain kun olin ollut 8 kk työttömänä. 

Millä vuosikymmenellä? 

Vierailija
52/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MutkuMiko sano et 100 000 ensimmäistä saa duuniin. Etku menee vaan.Niinku.

Vierailija
53/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariin vuoteen en ole ollut haastattelussa. Nyt kohta alkaa työkokeilu. Ei se 9 euron kuitenkaan.

Vierailija
54/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä riittää jos olet top 10% luokkaa. Pitää kovasti erottua joukosta.

Vierailija
55/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja joka jäämässä työttömäksi. Ei ole koulutusta mutta kokemusta 15v. Olen varma, että töitä saan siivoojana.

Vierailija
56/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi täyttäessäni 50v. Ensin oli haastatteluita 2 t 3 vuotta. Aloin opiskella ja tehdä toisen alan pätkätöitä. Opiskelut lopetin 2v sitten. Pätkiä on ollut edelleen. En ole edes pitkäaikaistyötön! Sille omalle alalle En enää pääse, muttei ole väliksikään. Eläke alkaa ensi vuonna.

Vierailija
57/57 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään hienostelua. Kokeile STAR-menetelmää ensi kerralla kun teet CV:tä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän