Työttömyys - Oletteko päässeet edes haastatteluihin?
Hakemuksia tullut lähetettyä varmaan jo satoja ihan ojankaivajasta esimiestehtäviin, oman alan hommista muihin hommiin ja edes haastatteluihin ei pääse. Hakijoita keskimäärin 100-300 paikasta riippumatta ja valehtelematta.
Kysymys kuuluukin että oletteko päässeet edes haastatteluihin, koska itsestä tuntuu että edes sinne asti ei selviä vaikka kuinka osaaminen matchaisi ja olisi ollut räätälöity hakemus.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
kun olin työttömänä noin kerran kuussa pääsin haastatteluun, ja työn sain kun olin ollut 8 kk työttömänä.
Ja tämä siis tapahtui vuonna 1997, kun työttömiä ei vielä ohjattu automaatisesti roskapostikansioihin, kun ei ollut edes yleisiä sähköisiä hakuja.
Haistattelua työttömille ja kiusantekoa kun pitää väkisin vääntää niiiin paras CV ja hakemus ja silti tulee bumerangina takaisin: et pääse haastatteluun, et ole etsimämme henkilö, kiitos mielenkiinnostanne hakemaanne työpaikkaa kohtaan.
Oletteko varmoja, että hakemuksenne rakenne on oikea? Useinhan uutisoidaankin juttuja tyyliin: "Tiina ei saanut edes kutsuja haastatteluihin. Muutti yhden asian hakemuksessaan ja heti tärppäsi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Otitko lääkkeesi tyhmä?
En ottana
Vuonna 2019 hai paikkaa, ei tullut mitään vastausta ei edes sitä ei tällä kertaa.
Pääsin töihin.
Noin 5-6 kuluttua sähköpostiin tuli ilmoitus "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun".
Ja sitten vielä noin 2 viikon kuluttua tuli uudestaan tuo sama viesti.
Kyllähän tämä hieman huvitti, en kehdannut tuosta edes ilmoittaa ja kun olin koeajallakin, niin ajattelin, että parempi kun en sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Haistattelua työttömille ja kiusantekoa kun pitää väkisin vääntää niiiin paras CV ja hakemus ja silti tulee bumerangina takaisin: et pääse haastatteluun, et ole etsimämme henkilö, kiitos mielenkiinnostanne hakemaanne työpaikkaa kohtaan.
Valittaminen ei auta yhtään. Mitä osaat tehdä ja mitä haluat tehdä työksesi?
Hakemasi määrä ja tehtävät kuulostaa siltä, ettet ole tehnyt selkeetä strategiaa millaista tehtävää haet ja mihin sinulla olisi parhaiten annettavaa?
Itse olen ollut nyt 2,5kk virallisesti työtön ja olen ollut haastattelussa 7 eri positioon, suureen osaan päässyt jatkoon ja vielä kahdessa mukana. Hakenut vajaa 50 tehtävää, joista osa "laitan nyt tuonnekin varuiksi cv:n".
Oletko pohtinut hakemuksia rekryävän tahon vinkkelistä, mitä lisäarvoa toisit heille? He näkevät cv:stä kokemuksesi ja toivottavasti sen, mitä olet aiemmissa saavuttanut/tuonut taloon,ja hakemuksella sinun pitäisi kyetä näyttää toteen ja vakuuttaa miten pystyisit osaamisellasi ja persoonallasi tuoda samaa arvoa uuteen organisaatioon.
Olisiko joku tuttu, jolla voisit luetuttaa hakemuksesi tai hyödyntää jotakin "cv-klinikkaa"? Ainakin ytk kassalla on vaikka mitä koulutusetuja missä voi kehittää myös työnhakemistaitoja ja varmaan liitoillakin vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko varmoja, että hakemuksenne rakenne on oikea? Useinhan uutisoidaankin juttuja tyyliin: "Tiina ei saanut edes kutsuja haastatteluihin. Muutti yhden asian hakemuksessaan ja heti tärppäsi".
Uutisoidaan joo mutta se ei tarkoita että ne uutiset olis totta, tyhmiin ihmisiin sattuu nyt toikin propaganda uppoamaan, todellisuudessa vaikka olis kuinka paras hakemus ja cv ek silti takeita ettå pääsis edes haastatteluun asti. Kyllä täytyy olla naiivi että uskoo Iltalehtien ja hesareiden propagandajuttuja.
Kaikki tutut ovat työssä. Tytär vaihtoi juuri kun sai isompaa palkkaa. Head hunteri houkutteli. Ihmettelen ketkä oikein ovat tylttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työmarkkinatilanne on täysin katastrofaalinen. Otan osaa. Jaksamista. Jokainen aikuinen tarvitsee työtä itsensä elättämiseen, mutta sitä ei nykyään tahdo olla tarjolla kuin harvoille. Suomen nykyinen sosiaalitukijärjestelmä on ainakin yksin asuvan kohdalla ihan täysi vitsi.
Oletko ulkomailla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko panostaa vähän siihen miten voisi erottua? Jos sadat hakemukset ei ole tuottaneet tulosta niin jotain pitää muuttaa. Jos ei itse keksi niin kannattaa selvittää kuka tai mikä voisi auttaa.
Haista säkin kukkanen jonka lehmä eilen söi, kantsisko sun upottaa pää kiehuvaan veteen ja tppaa ittes!!
Katkeruus ei auta yhtään työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin ap ja työelämässä mutta tosielämä on eri asia kuin pyöriä median fantasioissa että muuta tää ja tää juttu niin pääset haastatteluun asti, kaverinikaan joka ollut työttömänä jo kohta 5 vuotta ei kelvannut edes työkkärin kautta työkokeiluun eli suomennettuna edes ilmaiseksi ei kelpaa vaikka olis kuinka paljon työkokemusta alalta.
Faktaahan on se että robotiikka ja tekoäly syrjäyttää suurimman osan töistä ja jäljelle jää ne matalapalkka alan duunit ja niistäkin kova kilpailu kuka saa ja että on riittävät tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisoidaan joo mutta se ei tarkoita että ne uutiset olis totta, tyhmiin ihmisiin sattuu nyt toikin propaganda uppoamaan, todellisuudessa vaikka olis kuinka paras hakemus ja cv ek silti takeita ettå pääsis edes haastatteluun asti. Kyllä täytyy olla naiivi että uskoo Iltalehtien ja hesareiden propagandajuttuja.
Että jos sulla ei toimi, niin kenellä muullakaan ei voi toimia. Eikä se paras cv välttämättä ole se, joka on kirjoilla paras, vaan se joka on oikein muotoiltu.
Vierailija kirjoitti:
En ole päässyt työhaastatteluun kertaakaan. Työssäkäyvänä pääsin kyllä lähes joka kerta, mutta ilmeisesti mun osaaminen ja elämänhallinta nollaantuivat sinä päivänä, kun työsuhde päättyi. Aika erikoista kyllä.
Onko suosittelijat kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että jos sulla ei toimi, niin kenellä muullakaan ei voi toimia. Eikä se paras cv välttämättä ole se, joka on kirjoilla paras, vaan se joka on oikein muotoiltu.
No kerroppa sitten miten "oikeinmuotoillaan"? Monihan käyttää nyt tekoälyä apuna enkä puhunut itsestäni niinkuin valheellisesti oletit, puhuin yleisellä tasolla jos toi sanamuoto sulle tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin ap ja työelämässä mutta tosielämä on eri asia kuin pyöriä median fantasioissa että muuta tää ja tää juttu niin pääset haastatteluun asti, kaverinikaan joka ollut työttömänä jo kohta 5 vuotta ei kelvannut edes työkkärin kautta työkokeiluun eli suomennettuna edes ilmaiseksi ei kelpaa vaikka olis kuinka paljon työkokemusta alalta.
Faktaahan on se että robotiikka ja tekoäly syrjäyttää suurimman osan töistä ja jäljelle jää ne matalapalkka alan duunit ja niistäkin kova kilpailu kuka saa ja että on riittävät tunnit.
Töihin sitä on haettava eikä ilmaisiin kokeiluihin.
Viimeksi olin haastattelussa viikko sitten. Hakijoita 25 kpl ja kolmea haastateltiin.
Valinta ei kohdistunut minuun. Viimeksi keväällä olin muutaman viikon töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun löytyisi sellainen työ jota pystyn tekemään. On fyysiset rajoitukset sairauksien takia.
Voitko tehdä töitä kotoa? Älä anna sairauksien estää.
En annakaan. 😁 Etsin sopivaa työpaikkaa. Mieluiten teen kodin ulkopuolella. Rasittavaa olla vaan kotona eikä näe muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerroppa sitten miten "oikeinmuotoillaan"? Monihan käyttää nyt tekoälyä apuna enkä puhunut itsestäni niinkuin valheellisesti oletit, puhuin yleisellä tasolla jos toi sanamuoto sulle tuttu.
Olen eri kuin aiempi kirjoittaja, jolla vastasit, mutta netistä löytyy tietoa muotoiluun, sanavalintoihin ja sun muihin. Lisäksi työkkäristä voit pyytää apuja.
Työkkäri ja opiskelijoiden kohdalla kannattaa kysyä apua opinto-ohjaajalta tai uraohjaajalta.