Miten Kela muka katsoo sen ettei toimeentulotuessa jää tilille rahaa, sillä aina pitää olla hiukan yllättäviä laskuja varten?
Jos kerran ihan muutamakin euro katsotaan säästöiksi. Itse en ainakaan uskalla vetää tiliä nollille kuun viimeisenä päivänä.
Kommentit (61)
Miksi sinun pitäisi saada toimeentulotukea, jos omaakin rahaa vielä on tilillä? Tottakai Kela ottaa tilillä olevat rahat huomioon, koska ne ovat rahaa. Toimeentulotukea saa, ellei omaa rahaa ole tai jos sitä ei ole tarpeeksi. Eikä Kela tietenkään anna tukea niin paljon, että jäisi mahdollisiin yllätyslaskuihinkin ylimääräistä rahaa. Tuki lasketaan sen mukaan mitä nyt tarvitaan. Jos tulee yllätyslaskuja, niin sitten pitää hakea uudestaan tukea, ellei saa niitä yllätyksiä muuten maksetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei käytä mitään pankkipalveluita. Ihmistä tuskin edelleenkään pystyy lain puitteissa pakottaa olemaan yhdenkään pankin asiakas.
Kela voi maksaa tuet myös prepaid-kortille.
Bussilippu. Kotivara kuuluu olla ruokaa ja muuta varalla kuin Ukrainan sodan takia . Vesipulloja . Pähkinää ja sipsejä. Laastaria. Taskulamppu. Sä tarvit talvella villasukat. Sä et voi ladata laitteita sähkökatkoilla. Siksi oltava käteistä varalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei käytä mitään pankkipalveluita. Ihmistä tuskin edelleenkään pystyy lain puitteissa pakottaa olemaan yhdenkään pankin asiakas.
Jos käyt työssä et tarvi kerätä tukia.
Olin säästänyt 250 euroa hammaslääkäriin ja menin hammaslääkäriin ja luulin että terveystalossa se maksetaan käteisellä koska ennenkin maksettu No ei saanut maksaa käteisellä joten lasku tuli ja talletin tilille 250 euroa ja maksoin laskun. No kela vähensi tuestani 250 euroa. Ei siis saa säästää rahaa edes hammaslääkäriin vaikka ne on kalliita juttuja. Rahaa ei saa säästää lääkkeisiin edes. Se 250 euroa oli säästetty yleistuesta. Olen tehnyt valituksen ja teen valituset loppuun asti vaikka käräjäoikeuteen saakka.
Kun saat omasta MAASTASI sosiaaliturva ja elatusmaksuja ne katsotaan myös Suomessa ja unionissa sulle tuloksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin säästänyt 250 euroa hammaslääkäriin ja menin hammaslääkäriin ja luulin että terveystalossa se maksetaan käteisellä koska ennenkin maksettu No ei saanut maksaa käteisellä joten lasku tuli ja talletin tilille 250 euroa ja maksoin laskun. No kela vähensi tuestani 250 euroa. Ei siis saa säästää rahaa edes hammaslääkäriin vaikka ne on kalliita juttuja. Rahaa ei saa säästää lääkkeisiin edes. Se 250 euroa oli säästetty yleistuesta. Olen tehnyt valituksen ja teen valituset loppuun asti vaikka käräjäoikeuteen saakka.
Kai tiedät että toimeentulotuki maksaa täysin kunnallisen hammashoidon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt työssä et tarvi kerätä tukia.
Moni työssäkäyvä saa ja tarvitsee tukia. Kaikki Woltin lähetit jopa erittäin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää muutamaakin euroa ei katsota säästöksi eikä tilin tarvitse olla tyhjä. Uuden hakijan kohdalla tilin saldo huomioidaan yleensä sellaisenaan varallisuutena. Jos on kyse jatkohakemuksesta, huomioidaan mistä saldo muodostuu, mitä sinne on milloinkin maksettu ja kertyykö tilille varallisuutta vai pysyykö saldo suurin piirtein samanlaisena. Eli mekaaninen tilin saldon huomioiminen versus harkinta. Tämä on ihan julkisessa etuusohjeessa kerrottua.
Juuri näin. Vain uuden asiakkaan kohdalla tilin saldo lasketaan varallisuudeksi ja moni saa ensimmäisen hakemuksen laitettuaan sellaisen käsityksen, ettei tilillä saa koskaan olla senttiäkään rahaa. Itselläni on parhaimmillaan tilin saldo ollut 1000 euroa, kun olen laittanut hakemuksen, eikä sitä mitenkään huomioitu, kun tuo raha ei ollut peräisin mistään "ylimääräisestä" tulonlähteestä.
Itselläni on parhaimmillaan tilin saldo ollut 1000 euroa, kun olen laittanut hakemuksen, eikä sitä mitenkään huomioitu,
😂 Kyllä se on huomioitu. Se on huomioitu tonnina.
Mutta jos Kelassa jo tietävät, että sinulla se tonni kuluu laskuihin, niin silloin saat myös tukea siihen päälle, jotta saisit ruokaakin ym. välttämättömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Bussilippu. Kotivara kuuluu olla ruokaa ja muuta varalla kuin Ukrainan sodan takia . Vesipulloja . Pähkinää ja sipsejä. Laastaria. Taskulamppu. Sä tarvit talvella villasukat. Sä et voi ladata laitteita sähkökatkoilla. Siksi oltava käteistä varalla.
Olen 60 v enkä ole IKINÄ käyttänyt tai omistanut villasukkia. Tai hätävaraa.
Vierailija kirjoitti:
Terveystalo myös urkkii kaikki muutkin terveystietosi samalla. Nykyään ne tosiaan pakottaa maksamaan kortilla. Ja meiltä taas varastettiin hammaslääkäri säästöraha eteisen kaapista. Syöty pelkkiä HK hampurilaisia kuukausia sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et tässä säästänyt rahaa vaan teit talletuksen. Talletukset lasketaan aina tuloksi. Ei ihme, ettet pärjää työelämässä, kun et ymmärrä tuotakaan eroa.
Ei se kuin viimeinen päivä merkkaa koska usein vuokra maksetaan kuun 2. päivä. Melkein kaikilla pitää olla sitä varten hiukan tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 v enkä ole IKINÄ käyttänyt tai omistanut villasukkia. Tai hätävaraa.
No nyt on Ukrainan sota ja evakot sieltä. Itäraja kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että toimeentulotuki maksaa täysin kunnallisen hammashoidon?
Kai tiedät että jono 9 kuukautta vähintään. Oli pakko mennä heti hammaslääkäriin koska en päässyt kunnalle heti, kysyin niin ei ole kuulemma akuutti tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää muutamaakin euroa ei katsota säästöksi eikä tilin tarvitse olla tyhjä. Uuden hakijan kohdalla tilin saldo huomioidaan yleensä sellaisenaan varallisuutena. Jos on kyse jatkohakemuksesta, huomioidaan mistä saldo muodostuu, mitä sinne on milloinkin maksettu ja kertyykö tilille varallisuutta vai pysyykö saldo suurin piirtein samanlaisena. Eli mekaaninen tilin saldon huomioiminen versus harkinta. Tämä on ihan julkisessa etuusohjeessa kerrottua.
Juuri näin. Vain uuden asiakkaan kohdalla tilin saldo lasketaan varallisuudeksi ja moni saa ensimmäisen hakemuksen laitettuaan sellaisen käsityksen, ettei tilillä saa koskaan olla senttiäkään rahaa. Itselläni on parhaimmillaan tilin saldo ollut 1000 euroa, kun olen laittanut hakemuksen, eikä sitä mitenkään huomioitu, kun tuo raha ei ollut peräisin mistään "ylimääräisestä" tulonlähteestä.
Itselläni on parhaimmillaan tilin saldo ollut 1000 euroa, kun olen laittanut hakemuksen, eikä sitä mitenkään huomioitu,
😂 Kyllä se on huomioitu. Se on huomioitu tonnina.
Mutta jos Kelassa jo tietävät, että sinulla se tonni kuluu laskuihin, niin silloin saat myös tukea siihen päälle, jotta saisit ruokaakin ym. välttämättömyyksiä.
Tuo tonni oli huomioitu jo tuloina, mutta ei sen lisäksi vielä varallisuutena (mikä tietääkseni on tämän ketjun aihekin).
Villasukka niillä jotka harrastaa koiraulkoilua pakkasella ja luistelua kuin hiihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisenä pankkipäivänä tili pitää olla tyhjä. Muuten ne vähennetään seuraavan kuun tuista. On täysin ok jos tilillä näkyy 500 euron edestä Alkon veloituksia, mutta säästöt joutuvat leikkuriin välittömästi. Sellaista se työttömän arki on. Potkaistaan kumoon heti jos yrittää nousta jaloilleen.
Ei se voi olla tyhjä sellaisella ihmisellä, joka saa yleistukea, koska yleistuen maksupäivä ei pysy samana. Tilillä on pakko olla varoja vuokraa ym. varten, koska asumistuki ja maksettava toimeentulotuen määrä ei välttämättä riitä koko vuokraan.
Tämähän on asia, jota sossut joutuvat vääntämämään Kelan kanssa jatkuvasti. Jos ihminen pystyy suunnitelmalliseen taloudenhallintaan etenkin kaikkein pienimmillä mahdollisilla tuilla, ei häntä tule siitä rangaista.
Kela noudattaa hallituksen linjauksia.
Tyhjennä se tili vaikka purkkiin ja kaappiin ja tee sinne sun säästöjemma... Ei luulis olevan vaikeeta..