Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarja Turunen ei osaa enää suomea

Vierailija
04.10.2026 |

Niin ainakin väittää Eeva-lehdessä. Haastattelunsa tehtiin nähtävästi englanniksi...

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvää suomea Tarja puhui siinä audiosarjassa, se taisi ilmestyä pari vuotta sitten. Pitäisi löytyä yle areenasta. Se oli hyvä ja mielenkiintoinen sarja, Tarja vaikutti mukavalta tyypiltä. 

Siitä päätellen nopea muistinmenetys.

Hänestä on vaan tullut samanlainen diiva ku Linda Lampeniuksesta. Linda oli puolitoista vuotta nykissä, tuli sitten Suomeen ja haastatteluun...Mikä se on ice cream suomeksi? VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ! Kyllä tuollainen menee yli hilseen varsinkin kun koko ajan tapasit myös suomalaisia...EI TARTTE OLLA TAUKKI!

Johtuiskohan siitä että Linda on suomenruotsalainen?

Vierailija
102/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvää suomea Tarja puhui siinä audiosarjassa, se taisi ilmestyä pari vuotta sitten. Pitäisi löytyä yle areenasta. Se oli hyvä ja mielenkiintoinen sarja, Tarja vaikutti mukavalta tyypiltä. 

v 2019 https://areena.yle.fi/1-50359786

Tarja Turunen ilahtui Puoli seitsemän Tarja-imitaatiosta: ”Olin niin ylpee susta.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut 28v ulkomailla, ja sanoja kyllä unohtuu ja vääntyy sekakieleen. Puhun lapsen kanssa suomea, mutta kun ympärillä ei ole muita suomenkielisiä, ei telkkaria tai uusia kirjoja, sanavarasto on aika suppea. 

Tietsikkasanoja en tunne ollenkaan, muuttaessani 1998 oli nippa nappa hymiöt keksitty 🤣

Et osaa tilata uusia suomenkielisiä kirjoja netin kautta? Sarjoja tai elokuvia voi myös tilata. Toki se varmaan on niin, ettei kiinnosta. Mutta silloin sen voisi sanoa ihan suoraan. Nykymaailmassa sun ympärillä on tasan sitä, mitä haluat. 

Kuka sanoi, että suomenkielen rapistuminen on hänelle ongelma, jonka estämiseen ei ole keksinyt keinoja? Nykymaailmassa ihmiset panostavat äidinkielensä treenaamiseen tai suomenkielisen tekstin lukemiseen JOS HALUAVAT. 

Vierailija
104/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi on pilkannut paljon Andy McCoyn puhetta, tajuamatta sitä ettei Andy ole käynyt päivääkään koulua suomen kielellä. Koulun alkuluokat menivät Tukholmassa, ja loppuluokat Vartiokylän ruotsalaisessa koulussa.

Antti aloitti koulunkäyntinsä Oulussa suomenkielisessä koulussa ennen perheen muuttoa Ruotsiin. Tukholmassa hän kävi suomenkielistä koulua. Päätti peruskoulunsa sitten Vartiokylän ruotsinkielisessä koulussa.

Vierailija
105/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Antin molemmat vanhemmat suomenkielisiä niin eiköhän kotona puhuttu suomea.

Vierailija
106/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä päätellen nopea muistinmenetys.

Hänestä on vaan tullut samanlainen diiva ku Linda Lampeniuksesta. Linda oli puolitoista vuotta nykissä, tuli sitten Suomeen ja haastatteluun...Mikä se on ice cream suomeksi? VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ! Kyllä tuollainen menee yli hilseen varsinkin kun koko ajan tapasit myös suomalaisia...EI TARTTE OLLA TAUKKI!

Johtuiskohan siitä että Linda on suomenruotsalainen?

Eivätkö suomenruotsalaiset tiedä, mitä ice cream on suomeksi?

Vierailija
107/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut 28v ulkomailla, ja sanoja kyllä unohtuu ja vääntyy sekakieleen. Puhun lapsen kanssa suomea, mutta kun ympärillä ei ole muita suomenkielisiä, ei telkkaria tai uusia kirjoja, sanavarasto on aika suppea. 

Tietsikkasanoja en tunne ollenkaan, muuttaessani 1998 oli nippa nappa hymiöt keksitty 🤣

Et osaa tilata uusia suomenkielisiä kirjoja netin kautta? Sarjoja tai elokuvia voi myös tilata. Toki se varmaan on niin, ettei kiinnosta. Mutta silloin sen voisi sanoa ihan suoraan. Nykymaailmassa sun ympärillä on tasan sitä, mitä haluat. 

Kuka sanoi, että suomenkielen rapistuminen on hänelle ongelma, jonka estämiseen ei ole keksinyt keinoja? Nykymaailmassa ihmiset panostavat äidinkielensä treenaamiseen tai suomenkielisen tekstin lukemiseen JOS HALUAVAT. 

Vaikuttaa samantapaiselta tapaukselta kuin Keke Rosberg, jonka poika Nico ei puhu suomea, isänsä vaikutuksesta.

Vierailija
108/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hih hih hih... Näkyi jo yhdessä joulukonsertissa, kun alkoi laulaa "aksentilla". Pikkasen on noussut hattuun. Ikävää, että yrittää näytellä muuta kuin on. 

Kirkuva ylpeä ku si pää.

Vierailija
109/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaa ihan tavallista Suomea puhua, olihan se muutama vuosi Voice of Finland valmentamassa.

Vierailija
110/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menee huonosti kun täytyy pyrkiä haastateltavaksi valheilla.

Vierailija
111/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mika Häkkinen unohti suomen muutamassa viikossa ennen Erjaa. 

Ei nyt sentään, Mikahan on käyttänyt sä-passiivia suvereenisti koko ikänsä

Ei vaan unohti sanat kun puhui aikanaan pelkkää englantia omissa formulatouhuissaan. Erjan tultua tilanne muuttui. 

Vierailija
112/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi yllättynyt, jos ei ole koskaan yhteydessä suomalaisiin sukulaisiinsa. On sillä ainakin se yksi veli Timo Turunen, jolle Tarja yritti järjestää iskelmälaulajan uran. Luulisi olevan läheinen, kun noin ison palveluksen teki velipojalleen.

Onko tenavatähti Timo Turunen Nightwish Tarja Turusen veli? 

Kiteellä Turunen on joka toisen nimi.

Ei muuten ole, on siellä harvinaisemmasta päästä. Pohjoisempana maakuntaa kyllä on yksi yleisimmistä sukunimistä. Enemmän tuolla on esim. Immosia, Hakulisia ja Toropaisia.

Kiteen yleisimmät sukunimet

• Hirvonen (255 kantajaa)

• Hakulinen (153 kantajaa)

• Tiainen (130 kantajaa)

• Turunen (128 kantajaa)

• Timonen (126 kantajaa)

• Matikainen (123 kantajaa)

• Makkonen (122 kantajaa)

No ei sentään kovin harvinainen, jos pikkupitäjästä löytyy 128 nimen kantajaa. 

Pikkuista vaille 10.000 asukasta, eli eipä ole pienimmästä päästä Suomen pitäjiä. Lukumäärä on ollut tuota luokkaa vuosikymmeniä, jo kauan kunta-ajoillakin. 

Vierailija
113/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla itsellään on selvästi vaikeuksia luetunymmärtämisen kanssa. 

Vierailija
114/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äidinkieli ei koskaan unohdu vaikka ei olisi missään tekemisissä sukulaisten kanssa, ei kävisi Suomessa eikä itse juurikaan puhuisi sitä. Muutama sana sieltä täältä voi unohtua, mutta puhuminen ja kieli ei. Se on ihan puhdasta sontaa näiltä "ulkomaan kävijöiltä", joku alemmuuden tunne, ylemmyyden tunne siinä on kun pitää feikata. Näitä tapauksia on ihan tarpeeksi nähty ja kuultu. 

Itse olen asunut lähes 30 vuotta ulkomailla ja ollut aika lailla eristyksissä kielestä. Lapsilleni olen yrittänyt puhua suomea ja pitää sitä taitoa yllä. Eivät valitettavasti ole oppineet kun ei ole ollut tarpeeksi virikkeitä. Mutta se onkin sitten eri juttu. 

Olet tehnyt itsekkäästi aikamoisen karhunpalveluksen lapsillesi. Olen tavannut ulkomailla useita Suomen ulkopuolella kasvaneita ihmisiä, joiden suomalainen vanhempi ei ole opettanut heille suomea. Kaikki ovat olleet surullisia siitä, että heiltä puuttuu osa identiteettiään. Monilla on ongelmia kommunikoida suomalaisten sukulaistensa kanssa yhteisen kielen puuttuessa. Opiskelu suomeksi on poissuljettu, ja tietyt kulttuuriset asiat eivät ole ymmärrettävissä kieltä osaamattomalle. 

Täyttä laiskuutta ja välinpitämättömyyttä olla puhumatta äidinkieltä lapselleen. Sulle oli ehkä helpompaa olla vaivautumatta, mutta lapsesi, ja heidän lapsensa joutuvat kärsimään seurauksista. 

Vierailija
115/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äidinkieli ei koskaan unohdu vaikka ei olisi missään tekemisissä sukulaisten kanssa, ei kävisi Suomessa eikä itse juurikaan puhuisi sitä. Muutama sana sieltä täältä voi unohtua, mutta puhuminen ja kieli ei. Se on ihan puhdasta sontaa näiltä "ulkomaan kävijöiltä", joku alemmuuden tunne, ylemmyyden tunne siinä on kun pitää feikata. Näitä tapauksia on ihan tarpeeksi nähty ja kuultu. 

Itse olen asunut lähes 30 vuotta ulkomailla ja ollut aika lailla eristyksissä kielestä. Lapsilleni olen yrittänyt puhua suomea ja pitää sitä taitoa yllä. Eivät valitettavasti ole oppineet kun ei ole ollut tarpeeksi virikkeitä. Mutta se onkin sitten eri juttu. 

Ei tietenkään kokonaan unohdu  mutta paljon supistuu esim sanavarasto. Asuessani ulkomailla useamman vuoden oli Suomen kanssa seuraavia vaikeuksia: unohtelin sanoja ja käytin niistä suoria käännöksiä. Samoin siirsin suomeen asuinmaan kielen rakenteita, esim sanajärjestystä (tämän huomasin vasta sitten, kun isovanhempieni kuolinpesästä sain itselleni heille lähettämäni kirjeet -olivat kyllä huvittavaa luettavaa, eikä mukana ollut mitään esittämistä tms.)

Kannattaa myös muistaa, että tämäkin on hyvin yksilöllistä, jokuhan saattaa asua ulkomailla vuosikymmeniä ja silti puhuu kohdemaan kieltä vahvalla aksentilla, toinen taas omaksuu natiivitasoisen akselin muutamassa vuodessa. 

Vierailija
116/116 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun vastaa moni, jolla ei ole mitään hajua tai kokemusta asiasta. Kielellinen omaksumiskyky on yksilöllistä ja ulkomailla asuminen herkästi supistaa esim. sanavarastoa, sanoja unohtuu tai  ne eivät heti muistu mieleen. Itse unohdin esimerkiksi sanan "kahvinkeitin" ja puhuin kahvikoneesta (siihen aikaan kahvikoneita ei ollut kotikäytössä, ts. sana oli Suomessa  tuntematon, mutta se oli suora suomennos siitä kielestä, jonka sisällä olin elänyt arkea pari vuotta). Vastaavia sanoja oli monia, joita jouduin hakemaan suomeksi.