Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viiskymppinen ja kilot kertyy. Olisiko juoksuharrastus sellainen jolla kilot lähtee varmasti ja ei tartte ruuasta välittää?

Vierailija
04.10.2026 |

Olen yrittänyt vuosia laihduttaa ties miten, mut tulos on vaivaiset -3 kiloa. 

Pari-kolme kaveriani juoksee päivittäin n.5-6 km ja ovat kuivan kesän oravia. Eräs lehdenjakaja sanoi myös, että kun kipittää joka yö 3 tuntia rapuissa, on ihan sama mitä päivisin syö, ja hän oli pulska ennen. Yötyökään ei tuo kiloja, vaikka siitä varoitetaan, koska se yötyö on treeniä.

Onko juoksuharrastus sellainen että ne kilot lähtee pakostikin, keski-ikäiselläkin? 

En siis jaksa kytätä tarkkaan ruokaa, syön n.1800 kalorin edestä päivittäin normiruokaa, välillä herkuttelen.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kestääkö nivelet? Vaikka onhan niitä 70-vuotiaita maratoonareitakin.

Vierailija
2/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko siitä ruuasta on välittää. 

Juoksua parempi on kävely (joo tiedän, tylsää) ja kuntosali. Salilla saat lisää lihaksia, jotka yleisesti ottaen parantaa toimintakykyä, mutta myös helpottas sitä mahdollista juoksemista ja lisäksi lisääntynyt lihasmassa lisää peruskulutusta. 

Mutta joo, ruokavalio on pakko katsoa kuntoon. Voihan se jo ollakin, mutta luultavasti ei. 

Ja vaikka tekisi kaiken kunnolla, paino ei välttämättä suostu tippumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mitta nivelet!

Vierailija
4/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile.

Vierailija
5/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu vain lisää nälkää ja mielitekoja joten vaikutus kumoutuu.

Vierailija
6/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelten kestävyys on iso kysymys ylipainoiselle viisikymppiselle ja minkä ikäiselle oikeastaan vaan. Musta tuntuu että juuri tuosta syystä melko harvan painonpudotus lopulta onnistuu juoksemalla. Lisäksi on olemassa ihmisiä, jotka on vaan luonnostaan niin huonoja juoksemaan, ettei pidempien lenkkien juoksemisesta oikein ikinä tule mitään. Liittyykö sitten johonkin lihassolujen tyyppiin vai mihin. Toki juokseminen on ehdottomasti kokeilemisen arvoista! Aloita hitaista ja pienistä lenkeistä ja googlaa millaisia lihaskuntojuttuja kannattaa tehdä oheistreeninä. Jos ei ole salikorttia voit tehdä oheistreenin kotona tai juoksun lomassa ulkokuntosalilla. 

Vierailija
7/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on tärkein. Terveellistä ruokaa ja kohtuulliset määrät niin kyllä saa painoa helposti pois. Sitten salia ja aerobista siihen päälle.

Vierailija
8/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio on tärkein. Terveellistä ruokaa ja kohtuulliset määrät niin kyllä saa painoa helposti pois. Sitten salia ja aerobista siihen päälle.

Ongelmahan on siinä, että painoa ei saa helposti pois. Jotain kummaa useimmille tapahtuu keski-iässä eikä se nuorena vähän syömistä tarkkailemalla onnistunut painonpudotus enää onnistu.

Vierailija
9/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino kohosi pikkuhiljaa myös. Ajattelin että keski-ikä ja hormonit yms kun omasta mielestä söinkin ihan perusterveellisesti ja kohtuudella. Sitten päätin muutaman päivän ajan laskea kalorit ihan kaikesta mitä tuli syötyä, ja olihan se niin että liikaa sitä tuli syötyä. Sitten päälle ne herkuttelupäivät niin kuin sinullakin, niin selvää oli että ihan syömällä ne kilot olivat tulleet. 
Jatkoin kalorien laskemista ja pidin kalorivajausta arvioituun peruskulutukseen ja aloin liikkumaan. Eka fillaroin ja kävin kuntoportaissa, sitten kokeilin hölkkäämistä josta omaksi yllätykseksikin tykkäsin tosi paljon. Nykyään käyn juoksemassa 2-3x viikossa 8-12km kerralla, syön paremmin ja nyt suunnilleen tiedän paljonko voin syödä ettei paino pääsee nousemaan. Lisäksi tietty tuo juoksu kuluttaa kaloreita, ennen olin ihan sohvaperuna. 

Vierailija
10/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on se ruokavalio, mikä on laihdutuksesta jopa 90%. Mäkin juoksen portaita 6-7 tuntia viisi päivää viikossa, mutta en pääse laihtumaan, kun sitten kompensoin huonolla ruoalla. En kyllä toisaalta lihokaan, enkä mä nyt viikoittain pikaruokaa syö.

Kestävyysliikunta, oli se sitten juoksua tai kävelyä on kyllä sellaista, että säännöllisesti tehtynä tehostaa aineenvaihduntaa (myös levossa), joten ei siitä haittaa ole. Tunnin kävely päivässä on jo tosi hyvä. 

Vierailija
11/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lyllerrät kilometrin ja sitten äkkiä kotiin syömään kun nyt on treenattu ankarasti :D

Vierailija
12/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelten kestävyys on iso kysymys ylipainoiselle viisikymppiselle ja minkä ikäiselle oikeastaan vaan. Musta tuntuu että juuri tuosta syystä melko harvan painonpudotus lopulta onnistuu juoksemalla. Lisäksi on olemassa ihmisiä, jotka on vaan luonnostaan niin huonoja juoksemaan, ettei pidempien lenkkien juoksemisesta oikein ikinä tule mitään. Liittyykö sitten johonkin lihassolujen tyyppiin vai mihin. Toki juokseminen on ehdottomasti kokeilemisen arvoista! Aloita hitaista ja pienistä lenkeistä ja googlaa millaisia lihaskuntojuttuja kannattaa tehdä oheistreeninä. Jos ei ole salikorttia voit tehdä oheistreenin kotona tai juoksun lomassa ulkokuntosalilla. 

Luultavasti myös nivelrakenteella on vaikutusta siihen, millainen askellus on. Esimerkiksi sillä, kääntyvätkö jalat luontaisesti sisään- tai ulospäin vai ovatko neutraalissa asennossa. 

Vierailija
13/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin juoksulenkki kuluttaa jonkun 500-700kcal. Yhden kevyen aterian verran. Jos syö mitä sattuu, ei auta laihtumiseen yhtään. 

Vierailija
14/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa juossut nyt 2 vuotta. Ei ole vaikuttanut painoon mitenkään. Toki olen siis normaalipainossa ollut ihan koko ajan. Mutta minun tapauksessani ainakin ruokahalu on kasvanut kulutuksen verran.

Vierailija
15/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 54-vuotias. Kävelen n. 50km viikossa ja keskinopeus on reilu 6km/h. Sen lisäksi kotona painoilla jumppaa yhteensä n 2h viikossa. Syön n. 2000 kcal/pvässä protskupainotteisesti mutta hyviä hiilareitakin ihan reilusti. Herkuttelua tai viinittelyä 1-2 krt/kk. Näillä spekseillä oon saanut pidettyä painoni samoissa lukemissa kuin nelikymppisenäkin.

Vierailija
16/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salille ja kunnon painoilla treenausta. Lihakset lisäävät kulutusta ja rasva sulaa. Ei lihaksia -> hyvin pieni peruskulutus.

Vierailija
17/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v ja silti noin tyhmä. 

Vierailija
18/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin taas ihan kotiruoalla, olen hyvä kokki ja , söin sitä liian isoja annoksia .Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni, mutta 55- vuotiaana paino alkoi vain nousta. Lisäsin sitten salin ja lenkkeilyn lisäksi lavatanssit ohjelmistoon, jossa tanssia monta tuntia kerralla putkeen ja kalorit päivässä 1200-1400 päivästä riippuen niin sitten vasta paino lähti laskuun, nyt olen saanut 6 kg tiputettu kolmessa kuukaudessa.  Herkkuja syön välillä, mutta,vain pienen annoksen.

Vierailija
19/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko siitä ruuasta on välittää. 

Juoksua parempi on kävely (joo tiedän, tylsää) ja kuntosali. Salilla saat lisää lihaksia, jotka yleisesti ottaen parantaa toimintakykyä, mutta myös helpottas sitä mahdollista juoksemista ja lisäksi lisääntynyt lihasmassa lisää peruskulutusta. 

Mutta joo, ruokavalio on pakko katsoa kuntoon. Voihan se jo ollakin, mutta luultavasti ei. 

Ja vaikka tekisi kaiken kunnolla, paino ei välttämättä suostu tippumaan.

Kannattaa myös unohtaa hissit ja rullaportaat. Siinä tulee mukavasti säännöllistä  liikuntaa.

Vierailija
20/44 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa on hyvä saada hieman, mutta toisin kuin moni kuvittelee, enempi ei ole parempi, vaan siinäkin asiassa määrä tekee myrkyn. Nivelet ihan fyysisesti kuluvat liiasta rasituksesta ja liika rasitus myös lisää tulehdusta. Kyllä se on helpompi vain opetella painonhallintaa ruokavalion kautta ja harrastaa liikuntaa terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja jopa kehittämiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä