Uskonnollinen vakaumus ja soitinten äänet
Mitä tehdä tilanteessa, jossa oppilas ei saa kuunnella koulussa musiikkia eikä soittaa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittimet kuuluvat koulun opetussuunnitelmaan, piste.
Jos noin kovasti pelkää äänen vaikutusta - ja että oma vakaumus häviää pienestäkin ärsykkeestä - ei ole kuin heikoilla jäillä ja taikauskoinen.
Toivottavasti koulut pitävät tästä kiinni, sillä periksiantaminen tuossakin on suomalaisen kulttuurin ja yleissivistyksen nakertamista.
Suomalaisen kulttuurin nakertamista? Kyllä minull oli koulukavereina jo 90-luvulla lestadiolaistaustaisia lapsia, jotka eivät osallistuneet musiikintunneille paitsi silloin, kun käsiteltiin ja kuunneltiin klassista musiikkia. Lestadiolaisuuskaan ei nyt ihan eilen rantautunut Suomeen...
Tällaisista oppilaista tulisi tehdä lasu, koska jos pelkkä soitinten äänien kuuleminen on noin iso ongelma, on aiheellista selvittää kuinka pahasti vanhemmat rajoittavat lastensa elämää. Nykyaikanaham on käytännössä mahdoton välttyä kuulemasta soitinten säestämää musiikkia, ellei asu jossain metsän keskellä ja käytä vastamelukuulokkeita aina kun liikkuu ihmisten ilmoilla.
En tunne musiikin opsia, joten en tiedä kuinka paljon koulussa nykyään soitetaan soittimia. En kuitenkaan tyrmää suoralta kädeltä ajatusta siitä, että soittamisen voi korvata jollain muulla. Suoritin itsekin yläasteella koululiikunnan omatoimisilla kävelylenkeillä, vaikka liikuntakyvyssäni ei ollut mitään vikaa ja olin köynyt ala-asteella liikuntatunneilla ihan ormaalisti. (Siinä välissä sain Asperger-diagnoosin ja harvinaisen ymmärtäväisen lääkärin, joka kai halusi säästää minut enemmiltä koululiikuntatraumoilta.) Miksei myös uskonnon perusteella voisi tehdä jonkin verran poikkeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä uskonto kieltää musiikin? Joku körttiläisyyskö?
Ei ainakaan kristinusko eikä sen suunnat.
Siellä on paljon vaikka mitä suuntia.
V-L-suunnassakin on tanssi kielletty kokonaan, ei olisi mikään ihme jos jossain musiikkikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on kielletty haitallisena, joten sen sijaan alakoulussa hoilataan Käärijän juomalaulua ja Erikan Ich kommea. Heh 🙄
Suvivirttä ei ole kielletty, eikä olla kieltämässä. Koittakaa nyt takoa se paksuihin kalloihinne.
Suvivirttä ei ole kielletty, mutta sitä vain ei saa laulaa 🙂
Niin missä?
Monessa uskovaisessa (kristityssä) perheessä soitetaan paljon musiikkia erilaisilla soittimilla. Mikäköhän uskonto oli kyseessä?
Itse uskovaisesta perheestä, oli tosi kurjaa koulussa kun ei voinut osallistua toisten kanssa musiikkitunneille. No nyt saan eronnut koko lahkosta, ja voin hyvin olen saanut terapia apua. Ihan hirveeta aivopesua ja mielenterveyden menettämistä. Onneksi olen vapaa.