Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko sinä, kun pankissa oli asioitava pankki kirjan kanssa. Kaikki tapahtumat merkattiin sinne kynällä

Vierailija
02.10.2026 |

Mulla on vielä osuuspankin vanha pankkikirja tallessa. =)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Linnanmäellä töissä aikoinaan teininä ja palkka maksettiin ruskeassa kirjekuoressa ja sain myös palkan mukana vapaalippuja Linnanmäkeen. 

Vierailija
42/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, mutta en ymmärrä, miten vuoden lopussa korko jaksettiin laskea ilman tietsikoita, kun oli kymmeniä panoja ja ottoja oitkin vuotta. Ei se mihinkään vuoden minimisaldoonkaan perustunut. Sano, miten.

No kyllä silloin tietokoneet oli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi viimeisimpiä pankkikirjanostojani oli 13 markkaa. Tämä jäi kyllä mieleen, sillä pankkivirkailija (nuori mies) katsoi minua säälivästi ja sanoi, ettet sinä näillä kyllä pitkälle pääse. Heh. Juu. En tavallaan päässytkään, hänen standardeillaan, eikä hän kai sitä mitenkään pahalla edes tarkoittanut. No korkeakoulutuksen sain sentään hankittua, vaikka välillä oli vain se 13 markkaa taskussa. Ja nyt on hieman enemmän fyffee tilillä.

Pian tuon jälkeen kirja lakkautettiin ja käteen tuli eka pankkikortti. On se muistaakseni vieläkin jossain mun arkistolaatikossani. 

Vierailija
44/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä muistan , se oli hyvää Aikaa mutta , yhtenä kerralla Enkeli  mua Suojeli " Volvo Markkanen" ryösti pankin  ,jossa oli tilini ( en menny pankkiin kun tuumasin on mulla jokunen Markka vielä ) oli vielä markan aikaa.

Vierailija
45/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki muistan. Ja tilin saldo katsottiin uusimmalta mikrofilmiltä.

Vierailija
46/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Linnanmäellä töissä aikoinaan teininä ja palkka maksettiin ruskeassa kirjekuoressa ja sain myös palkan mukana vapaalippuja Linnanmäkeen. 

Mä olin puutarhalla töissä kasarilla ja palkka maksettiin kahden viikon välein käteisenä ruskeassa kirjekuoressa. Voi aikoja!

Vierailija
47/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurin osa muistaa vielä 15v sitten tapahtumiin, sillä pankeilla oli pankkikirjat käytössä vielä v. 2010  Meritalla ja Osuuspankilla. 

Ja se, että varoja ylläpidettiin käsin, on varmaan ajalta ennen  v. 50-luvulta, koska sen jälkeen tulivat lukulaitteet, joilla tiedot "leimattiin" pankkikirjaan ja tilien tilitiedot onivat tietokoneella. 

Merita lopetti jo vuonna 2001, että vuonna 2010 ei ole meritan pankkikirjoja enää käytetty. Itse olin Nordeassa töissä joskus 2007 ja silloin oli  pankkikirjoja käytössä niilä viimeisillä tervaskannoilla, jotka eivät pankkikirjoistaan halunneet luopua. Se oli sitä aikaa kun asiakkaita alettiin siirtämään konttoreista puhelin aspaan ja verkkopankkiin.

Vierailija
48/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli säästöpankissa rahat ja ne pankkikirjat on vielä tallessa 80-luvulta. Ehkä ihan alkuun kirjasivat käsin mutta enemmän muistan että tulostivat printterillä siihen tilitapahtumat. On siinä ollut varmaan kohdistaminen että osuu tulostus oikealle riville kirjaan.

Vierailija
49/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 90-luvun lopussa yhtenä kesänä Suonenjoella mansikoita poimimassa, ja siellä myös palkka maksettiin käteisenä kirjekuoressa kun pesti päättyi.

Vierailija
50/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olen vanha. Siitä en tarvitse yhtään muistutusta. Saati siitä että olen ikäloppu sinkku. 

Muistuttakaa vaan, kyllä harmittaa. Siksi juon liikaa. Eikä se auta kuin hetkellisesti.

Vierailija
51/51 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse ensimmäistä kertaa hain rahaa pankista, ensi jonotettiin pankkineidille jonka tiskin yläpuolella  luki otto, hän kirjasi summan kirjaan ja sitten jonotettiin kassalle,  jossa ässävikainen pankkiikäneito suureen ääneen laski yksi sataa, kaksi sataa jne ja samalla koko pankkisalissa kaikuvalla äänellä ilmoitti tilin saldon. Oikeasti en muista ilmoittiko, mutta kylässä kulki huhu, että kailotti, jos palkkapäivänä tyhjensi tilin, ei tänä sitten mitään jäänytkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä