Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko sinä, kun pankissa oli asioitava pankki kirjan kanssa. Kaikki tapahtumat merkattiin sinne kynällä

Vierailija
02.10.2026 |

Mulla on vielä osuuspankin vanha pankkikirja tallessa. =)

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mummoni avasi virkailijana ensimmäisen tilini. Postipankin tumman sininen vihko. Pieni mökkipankki pikkukylällä. Kiikutettiin sitten säöstöpossuja pankkiin talletettavaksi.

Mummo jäi eläkkeelle. Postipankkeja lopetettiin laman myötä ja pankki muuttui leoniaksi. Tiliote tuli postista ja ekan pankkikortin automaattinostoja varten sain 95.

Vierailija
22/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen muumioita täällä oikein pyörii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postipankki oli huippu! 

Ensimmäinen lapsilisä meni sinne automaattisesti. Pankkikirjaan liimattiin lappu, leimattiin ja kaksoiviivalla pankkivirkailija varmisti tapahtuman.

Voi aikoja.... 

Vierailija
24/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni asia oli silloin paremmin. Kela ei syynännyt jokaista penniä ja laskut pystyi maksamaan automaatilla tilin ohi. Usealta lääkäriltä sai reseptin samaan lääkkeeseen, nyt ei voi muuta kuin käydä etelänaapurissa hakemassa lääkkeet.

Ai olit kelaloinen jo vuonna kivi ja keppi? Ei teitä montaa silloin Suomessa ollut...

Enpäs ole ollut enkä edelleenkään ole. Totuushan se on miten laskut silloin maksettiin. Loinen on omassa päässäsi.

Vierailija
25/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postipankki oli huippu! 

Ensimmäinen lapsilisä meni sinne automaattisesti. Pankkikirjaan liimattiin lappu, leimattiin ja kaksoiviivalla pankkivirkailija varmisti tapahtuman.

Voi aikoja.... 

Enpäs muistanut että tuollainenkin pankki oli. Silloin oli posteissa hyörinää.

Vierailija
26/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös Taalerit. Kulta ja Hopeakolikot. Oravan nahat ja Simpukankuoret.

Vierailija
27/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, mutta en ymmärrä, miten vuoden lopussa korko jaksettiin laskea ilman tietsikoita, kun oli kymmeniä panoja ja ottoja oitkin vuotta. Ei se mihinkään vuoden minimisaldoonkaan perustunut. Sano, miten.

korko laskettiin joka kuukauden alimman saldon mukaan ja merkattiin vain pankin omaan vastakirjaan. vuoden lopussa laskettiin yhteen ja merkattiin pankkikirjaan

Vierailija
28/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja kaipaan sitä aikaa, että oli pankin konttoreita.

Vierailija
29/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei oikeasti kaipaa tuota ajanhukka-aikaa, mennä nyt jonottamaan vuoroaan pankkiin. Sanoi jo kasarin lopulla lukiossani ollessani että pankkijutut hoidetaan 20 vuoden kuluessa kotisohvalta käsin (juujuu, Telesampo oli jo olemassa mutta ei ns massojen käytössä)

Vierailija
30/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkikirjan kanssa juostiin kuka ensiksi ehti.  Oli jännää aikaa, piti kävellä postiin hakemaan rahat.  Sitten kotona kysyttiin onko sinulla rahaa.  No oli, hieno tunne.

En ole koskaan postista rahaa nostanut.

Vierailija
31/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin muistan kaikki vaiheet ja niitä on paljon kuuskymppisellä elämäntaipaleella. Nuoriso pilkkaa meitä vanhoja muutosvastarintaisiksi mutta kun kerroin mitkä vaiheet on eletty pankkiasioissa niin kylläpä ne nuoret toiseksi jää. Tuttuja on käsinkirjoitetut ja konekirjoitetut pankkikirjat, shekkivihko, paperiset tiliotteet, pankin tuulikaapissa laskujen maksaminen, muovinen pankkikortti, lainaneuvottelu pankin konttorissa, opintolainan nosto konttorissa, lankapuhelimella laskujen maksaminen, verkkopankki, pankkisovellus, tunnuslukutaulukot, tunnuslukulaite jne. Oivoi, muutosta muutoksen perään. Mitähän kaikkea vielä ehtii ennen kuin kuolee.

Kyllä ja veroilmoituksetkin täytettiin itse, apteekkikuitit laitettiin mukaan.

Elannon ostoskuititkin pidettiin tallessa ja niistä sai jotain bonusta kun kiikutti ne vuoden lopussa niputettuna kauppaan.

Vierailija
32/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asia oli silloin paremmin. Kela ei syynännyt jokaista penniä ja laskut pystyi maksamaan automaatilla tilin ohi. Usealta lääkäriltä sai reseptin samaan lääkkeeseen, nyt ei voi muuta kuin käydä etelänaapurissa hakemassa lääkkeet.

Tässäkö suomen ensimmäinen vihervassari joka päätti tuoda afrikasta joukon hengen heimolaisia maahan, ettei itse niin pahasti erotu joukosta.

No on onnistunut tuossa kyllä erittäin hyvin, se on pakko myöntää.

Vierailija
33/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkikirjan kanssa juostiin kuka ensiksi ehti.  Oli jännää aikaa, piti kävellä postiin hakemaan rahat.  Sitten kotona kysyttiin onko sinulla rahaa.  No oli, hieno tunne.

En ole koskaan postista rahaa nostanut.

Posipankista nostettiin. Mullakin oli Postipankin tili, valtio mulle sellaisen avasi kun intistä päästyä maksettiin joku kotiuttamisraha.

Vierailija
34/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on vielä pankki -kirja 😃

Vierailija
35/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tallella asp- tilin pankkikirja. 

Säästäminen alko 1984  Alkoi siis yhdellä parhaista vuosikymmenistä.

Oli hyvä tehdä duunia, kun vasemmisto ajoi työläisen asioita.

Miehet oli miehiä, ja naiset oli naisia. Ulisijoita ei ollu yhtään

Vierailija
36/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tuohon "tuttuja on" -listaan vielä maksukuoret, joihin laitettiin laskut ja kuoren päälle kirjoitettiin sen tilin numero josta maksettava summa otettiin ja kuori pudotettiin joko postilaatikkoon tai pankin seinässä olleeseen lokeroon. Muistaakseni kuoren sai jättää myös pankin tiskille mutta se onnistui tietysti vain pankin aukioloaikana. 

Vierailija
37/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita vieläkin. Mulla on yksi. Uhkaavat vain että lopettavat sen jos tuo pankkiin, mutta validi on niin kauan kuin on olemassa.

Vierailija
38/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli silloin myös jonoa pankeissa, jos joku vanha ihminen halusi myös jutella niitä näitä pankkineidin kanssa. Ja ennen kaupoissa oli myös asiakkaan tiedot, eli jos halusi ostaa velaksi. Pienenä menin kauppaan toki ostamaan karkkia ja pyysin kassaa  laittamaan ne mun äidin tilille sinne pahvikorttiin. Mitään ei ikinä kyselty, ei tarkistettu henkilöllisyyttä lainkaan. Se riitti, että täällä kaupassa on mun äidin tili, että voi ostaa luotolla. Me oltiin niin rehellisiä silloin aikoinaan. Toki äitini huomautti, että olette taas menneet ostamaan karkkia ilman lupaani. 

Vierailija
39/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Seuraava vaihe oli että kirja pistettiin koneeseen ja kone kirjoitti. Sitten luovuttiin  pankkikirjoista ja saatiin tapahtumat paperilla ja kotiin tuli kirjekuoressa tiliote kerran kuussa. 

Mä olin kesätöissä Osuuspankissa -87 ja silloin tehtiin näin koneella. Ihmisillä  oli myös ns pikapankkikortteja, joilla rahaa pystyi nostamaan automaatilta. Sitten kun tulivat pankkikirjan kanssa tiskille kone raksutteli ja printtaili hyvän aikaa kaikki tapahtumat kirjalle, jotta se oli ajan tasalla. Laskujen maksuautomaatit tulivat pankkien auloihin siinä kasarin ja ysärin vaihteessa.

Vierailija
40/48 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen muumioita täällä oikein pyörii?

Niin, että miten maailma on muuttunut, kun olet itse vanha? Kenties sirukortti aivoihin ym. Toki tämäkin on jo keksitty. Ehkä sitten,  kun tulet itse  vanhaksi, niin rahaa ei ehkä ole enää ja alkaa taas se vanhan aikainen vaihtokauppa. Oravan nahat vaihdetaan viljaan ja leipään ym. Tai joudut tekemään töitä jonkin asian eteen, että saat ruokapussin eteesi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän