Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teräspaistinpannu hyvä hankinta? Palaako siinä ruoka helposti pohjaan?

Vierailija
02.10.2026 |

.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä.

Tuolla satukoiviston sivulla on ihan hyvä ohje oikeasta lämpötilasta ym.. Itse suosittelisin käyttöönotossa tehtävään rasvapolttoon jotakin huoneenlämmössä kiinteää rasvaa, esimerkiksi kookosöljyä tai perinteistä läskiä. Pannun olen puhdistanut käytön jälkeen kaatamalla sille kiehuvaa vettä ja sitten ankarasti harjaamalla kaiken näkyvän pois.

Vierailija
22/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun monien kattiloiden, pannujen ja kannujen kohdalla ilmoitetaan että käy kaikille liesille, sekä valurautalevyille, induktioliedelle että kaasuhellalle. No entä puuhella? Ja resepteissä joissa käsketään pienentää levyn (uunin) tehoa (kuumuutta), ei onnistu puuhellan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja kyllä.

Tuolla satukoiviston sivulla on ihan hyvä ohje oikeasta lämpötilasta ym.. Itse suosittelisin käyttöönotossa tehtävään rasvapolttoon jotakin huoneenlämmössä kiinteää rasvaa, esimerkiksi kookosöljyä tai perinteistä läskiä. Pannun olen puhdistanut käytön jälkeen kaatamalla sille kiehuvaa vettä ja sitten ankarasti harjaamalla kaiken näkyvän pois.

Kookosöljy tuntuu toimivan hyvin paistorasvana, paremmin kuin voi, oma makunsa toki kookosöljyssä ja ei varmaan kaikkiin ruokiin sovi. Ite en oo jaksanut mitään rasvapolttoja, pitäisi kaiketi tehdä aina uudelleen kun pesee astianpesukoneessa ja ei ainakaan oma teräspannu tule täysin puhtaaksi muuten kuin astianpesukoneella, välillä toki voi käsinkin pestä mutta jos uudenveroisen näköisen siitä haluaa niin joutuu asianpesukoneessa pesemään. Ihan hyvin se on toiminut ilman sitä rasvanpolttoakin.

Vierailija
24/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuhellalla lämmön pienentäminen tehdään siirtämällä pannu reunemmalle.

Vierailija
25/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut yksi teräspannu käytössä jo yli 10v. Toimii ja kestävämpi kuin teflonpannu. Kaksi teflon pannua ostanut ja kummatkin on kestäneet sen n 3-4 v. Teräs on parempi. 

Teräs on pannun valmistusmateriaali, teflon tai "teflon" on tarttumista vähentävä pinnoite. Sellainen voi olla niin teräs- kuin alumiinipannussa.

Jos haluaa teräspannun, mutta sellaisen, johon ruoka ei helposti tartu, silloin ostaa pinnoitetun.

Teflonpannut on läkkipeltiä...

Vierailija
26/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urvelot puhuu teräspaistinpannusta vaikka tarkoittavat vain pinnoittamatonta teräspaistinpannua.

Niin? Teräspannu on teräspannu? Mitä kuvittelet mitä me ei muka tajuta? 

Vierailija
27/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitit varmaan rosteripannua? Heitäisin muutaman asian, hyviä ei enään tehdä, pitää käyttää paljon rasvaa, voi puhdistaa vaikka rälläkällä. Hyvä rosteripannu on tasaisella pohjalla, ei sisällä magneetteja (indugtioliesi), ja on oikeasti rosteria, ei jotain outoa seosmetallia.

Vierailija
28/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja kyllä.

Rosteripannua ei voi rasvapolttaa.

Vierailija
29/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokeillut teräspannua, mutta paistan esim. jauhelihan tai suikaleet tavallisessa teräskattilassa, jos teen kastiketta. (Syynä se, etten omista tarpeeksi korkeaa paistinpannua, enkä ole jaksanut ostaa.) Ei se pala pohjaan, kun laittaa voita tai öljyä. Lämpötila kannattaa laskea aika pian. En ole kokeillut kuitenkaan pihvejä tai kananmunia teräspannulla. 

Vierailija
30/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, olen ollut poissa, en ole ehtinyt vastailemaan kuinka käyttää pinnoittamatonta teräspannua. Yksi tapa käyttää on ns. Polttaa rasvaa kiinni pannuun. Minulla ainakin tuo toimii. Eli jos haluan tehdä sillä munakkaan niin laitan rasvan kuumenemaan ja sitten kun rasva on ruskehtavaa, levitän sitä vielä vähän pannun pintaan ja teen juusto munakkaan, paista perunan lohkoja (niihin tulee teräspannu lla aivan ihanan rapea paahtunut pinta) hellan lämpöjä kannattaa vahtia. Minä kuumennan rasvan ja alennan hella lämpöä tehdessäni esim munakasta ainakin puoleen, perunoita tehdessä noin yhdellä. Nyt pitää taas lähteä tsau 😘 

Vierailija
31/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää yhtään. Ostin kalliin ja kaikki palaa kiinni minuutissa.

Teräspannu pitää kuumentaa kuumaksi ennen kuin siihen laittaa mitään ja itse ruuan kypsentäminen tehdään alhaisella lämpötilalla. Ja se pitää pestä käytön jälkeen heti.

Meillä muu perhe naarmuttaa Teflonpannun nopeasti ja sitä sai olla aina vaihtamassa. Teräs on turvallisempi vaihtoehto.

Vierailija
32/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi, joka on jäänyt vähälle käytölle juuri siksi, että pitäisi läträtä öljyllä ettei pala kiinni. En esimerkiksi jauhelihaan lisää ikinä paistaessa rasvaa vaikka käytän 10-prosenttista.

Vierailija
33/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen all steel on paras pannu jonka koskaan olen ostanut. ei se mummin valurautapannua hakkaa kuitenkaan. munakkaille, juustosooseille etc on keramiikkapintainen vaihtoehtona.

Vierailija
34/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkikin sanoo ettei se ole teflonia.

Vierailija
35/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa käyttää.

No neuvo minua, ole kiltti. 

Ohis kun pannu ostetaan luetaan sen käyttöohje. 

Teräspannu kuumennetaan kuumaksi. Itse kuumennan pienen määrän vettä pannulla kiehuvaksi. Vesi kaadetaan pois. Laitetaan pannu keskilämmölle. Lisätään rasva pannulle ja senkin pitää poreilla ennenkuin laitetaan paistettava ruoka pannulle. Paistuva ruoka liukuu pannulla kevyesti kun toimitaan näin. Liikuttelen ruokaa pannulla lastalla.

Vierailija
36/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa paistinpannuja joiden reunasta lähtee metallia irti. Paistaessa ruoka voi osua reunoille. Tosin pohjastakin irtoaa. Kunnon reunat olisi parempi. Astianpesukone irrottaa lisää reunoille metallia, ainakin teflonissa joka tehty halvalla.

Vierailija
37/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut yksi teräspannu käytössä jo yli 10v. Toimii ja kestävämpi kuin teflonpannu. Kaksi teflon pannua ostanut ja kummatkin on kestäneet sen n 3-4 v. Teräs on parempi. 

Teräs on pannun valmistusmateriaali, teflon tai "teflon" on tarttumista vähentävä pinnoite. Sellainen voi olla niin teräs- kuin alumiinipannussa.

Jos haluaa teräspannun, mutta sellaisen, johon ruoka ei helposti tartu, silloin ostaa pinnoitetun.

Tuolla ekasivulla on linkkejä Tefal Extreme 26 cm -teräspannuihin, vaihtoehdot ovat pinnoittamaton, keraaminen ja non-stick. Onko sinulla jokin peruste väittää, että noissa itse pannu olisi eri materiaalia?

Vierailija
38/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa käyttää.

No neuvo minua, ole kiltti. 

Ohis kun pannu ostetaan luetaan sen käyttöohje. 

Teräspannu kuumennetaan kuumaksi. Itse kuumennan pienen määrän vettä pannulla kiehuvaksi. Vesi kaadetaan pois. Laitetaan pannu keskilämmölle. Lisätään rasva pannulle ja senkin pitää poreilla ennenkuin laitetaan paistettava ruoka pannulle. Paistuva ruoka liukuu pannulla kevyesti kun toimitaan näin. Liikuttelen ruokaa pannulla lastalla.

Mikä on keskilämpö, jos lämpötila valitaan celsius-asteina?

Vierailija
39/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ekasivulla on linkkejä Tefal Extreme 26 cm -teräspannuihin, vaihtoehdot ovat pinnoittamaton, keraaminen ja non-stick. Onko sinulla jokin peruste väittää, että noissa itse pannu olisi eri materiaalia?

Korjaan: 28 cm

Vierailija
40/43 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin, ainakin se joku All Stell, ois tarttenu tajuta valkata kai jokin pinnoitettu versio tosta, mutta mustui täysin ja raijattiin mökille. Kaikki tarttui kii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän