Perätilavauva, lääkäri suosittelee alatiesynnytystä - suostunko? Kokemuksia?
Kommentit (17)
Ja se leikkaushaavahan ei tuota vaivaa alapäähän verrattuna?...
Jos yli 3500g suosittelen sektiota. Kokemusta (erittäin huonoja) isojen vauvojen synnyttämisestä ja minulle lääkäri sanoi, että perätila vastaa vähintää puoltakiloa isompaa.
Viimeinen leikattiin jalkatarjonnan vuoksi ja jos nyt pitäisi valita leikkauksella synnyttäisin. Toivuin siitä fyysisesti paljon nopeammin, kuin tavallisesta synnytyksestä henkisestä puolesta puhumattakaan.
Toki leikkaushaava oli kipeä (kovasti) noin viikon, mutta lääkkeet auttoivat hyvin.
Oli ylläriperätila, olisi kyllä sektioon ehtinyt mutta lääkäri suositteli alatietä koska lantio oli riittävä.
Se on sikäli erilainen synnytys että vauvan pitää tulla todella pitkälle ulos ennen kuin saa ponnistaa eli aikamoista odottelua tuskissa. Ensin sain vain ilokaasua mutta onneksi sitten epiduraalin.
Sikäli turvallinen olo että salissa oli synnytyslääkäri, sairaalan ylilääkäri ja anestesialääkäri paikalla kaikkien kätilöiden lisäksi ;-). Kaikki meni loistavasti, ei edes välilihaa leikattu (pari tikkiä) enkä ole " levähtänyt" alhaalta ;-)
En ikinä suostuisi perätilasynnytykseen sen jälkeen, kun näin vauvan, jolla kivekset olivat jotenkin repeytyneet synnytyksessä.
Nyt on edessä toinen perätilasynnytys ja kokoarvio on n. 3800g.
minkä takia ihmiset eivät näissä asioissa luota lääkärin arvioon?! Ei kai se lääkäri alatiesynnytystä ihan vain sadistisuuttaan suosittele?
suosita. Toisekseen kyllähän ne särkylääkkeet auttavat, mutta jos on niin pahoja repeämiä ja esim. kohdunlaskeumaa isojen synnyttämisen seurauksena, niin eipä mene viikossa kahdessa ohi.
Kyllä se vähän niin on, että pitää luottaa itseensä ja ottaa selvää asioista eikä sokeasti pelkästään luottaa siihen mitä lääkäri arvioi. Isäni olisi kuollut syöpään jos olisi uskonut mitä lääkäri arvioi (melanooman harmittomaksi ihottumaksi).
Itse päädyin sektioon vaikka lääkäri suositteli tietysti alatietä. Enkä ole katunut.
vauvalle perätilasynnytyksessä suuremmat riskit esim . vammautua kuin sektiossa . Itse ensisynnyttäjänä ottaisin sektion . sektiosta toipuminen kestää tosin kauemmin ja on iso leikkaus , mutta silti !!
suurempia luottamusta lääkärin kommentti: " kyllä se sieltä ulos revitään, kun on sinne saatukin." Hoitajan, joka oli kuulemassa mielestä se oli huumoria.
Ei lainkaan paha kokemus. Tikkejä tuli kuusi. Kuopus syntyi raivotarjonnassa, eikä nuo kaksi synnytystä olleet kokemuksina juurikaan erilaisia. Kuopuksen ponnistaminen meni vain nopeammin, mutta niinhän toisessa synnytyksessä yleensä meneekin.
Perätila vauva joka on syntyessään reilusti yli 4kg on jo aikamoinen riski. Jos päädyt synnyttämään alateitse niin vaadi tosiaan et lääkäri ja anestesia lääkäri ovat paikalla suurimman osaa synnytystä. En suostuisi jäämään kätilön kanssa kaksin.
Jos kätilöillä ja lääkärillä on rutkasti kokemusta perätilavauvoista ja näyttöä hyvistä tuloksista, varmaan suostuisin. Alatiesynnytyksen riskit ovat kuitenkin pienemmät, sektion vaikutuksista kärsit vielä seuraavissakin synnytyksissä ja raskauksissa, se on iso leikkaus johon ei pitäisi harkitsematta suostua. Hanki asiasta paljon tietoa ja valmistaudu hyvin.
en itse synnyttäisi alakautta perätilalasta. isot riskit sekä sulle että vauvalle. sairaanhoitaja
monta kertaa edullisempaa kuin sektio, eikä hänen itse tarvitse olla siinä synnyttäjänä. Itse vastaavassa tilanteessa päädyin suunniteltuun sektioon, kun otin asiasta selvää ja kävi ilmi, että n. 40% perätilasynnytyksistä päätyy hätäsektioon. Kaikki meni hyvin ja toki parannuin hieman hitaammin kuin esikoisen alatiesynnytyksestä, mutta kohtuullisessa ajassa kuitenkin.
Lääkäreillä on hinku suositella sitä alatietä. Minä en ikinä synnyttäisi perätilavauvaa alakautta. Riskit joutua leikkaukseen silti on niin suuret, että mieluummin suunniteltu sektio kuin vaarallinen synnytys joka päättyy hätäsektioon.
Sektio oli niin helppo, että olen todella onnekas. Muutama päivä vähän heikkona, mutta särkylääkkeillä kivut pysyi lähes poissa.